Reklama

Tajemnica życia. Bioetyka wobec przejawów „kultury śmierci”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnich latach jesteśmy świadkami ożywionej dyskusji na tematy etyczne. Wielu ludzi szuka odpowiedzi na pytania związane z inżynierią genetyczną, biotechnologiami, eutanazją itp. Zagadnieniom dotyczącym współczesnych dylematów moralnych jest poświęcone Sympozjum Koła Naukowego Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku, które trwać będzie od 13 do 15 listopada br. Temat tegorocznych obrad sympozjalnych brzmi Tajemnica życia. Bioetyka wobec przejawów „kultury śmierci”.

CZWARTEK, 13 listopada
ETYKA I KULTURA

8.00 - Msza św. - przewodniczy bp dr Stanisław Stefanek, ordynariusz łomżyński (kościół św. Jana Chrzciciela);
9.30 - Powitanie i otwarcie Sympozjum;
9.45 - „Kultura życia”. Rodzina i moralność w nauczaniu Kościoła katolickiego - bp dr Stanisław Stefanek;
11.00 - „Kultura śmierci”. Wpływ mediów na rozumienie tajemnicy życia - Ewa Kowalewska, prezes Human Life International;
12.30 - Modlitwa południowa. Świadectwo wiary - o. Hasso Beyer i s. Anna Bieńkowska, Wspólnota Chemin Neuf (kaplica seminaryjna);
16.00 - Nowy Kulturkampf. Moralność tradycyjna a świeckie wartości europejskie - Piotr Semka, dziennikarz i publicysta;
20.00 - Żeby dzień nie był czarną nocą - koncert Grzegorza Turnau (kino „Przedwiośnie”).

PIĄTEK, 14 listopada
WARTOŚĆ ŻYCIA

8.00 - Msza św. - przewodniczy bp Roman Marcinkowski, biskup pomocniczy diecezji płockiej (kościół św. Jana Chrzciciela);
9.30 -„Nowy wspaniały świat”. Etyczne aspekty inżynierii genetycznej - ks. prof. dr hab. Wojciech Bołoz, Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie;
11.00 - Bioetyka wobec przejawów „kultury śmierci” - praca w grupach tematycznych:
- Pytanie o możliwość klonowania człowieka - ks. prof. dr hab. Wojciech Bołoz;
- Eutanazja i opieka paliatywna - Grażyna Przybylska-Wendt, założycielka hospicjum w Płocku;
- Bioetyka początków życia wobec diagnostyki prenatalnej, aborcji, antykoncepcji i tzw. embrionów nadliczbowych - dr Magdalena Szymańska, Akademia Medyczna w Białymstoku;
- Etyka lekarska a prawo do życia - Ewa Kowalewska;
12.30 - Modlitwa południowa. Świadectwo wiary - o. Hasso Beyer i s. Anna Bieńkowska, Wspólnota Chemin Neuf (kaplica seminaryjna);
16.00 - Bioetyka wobec przejawów „kultury śmierci” - dyskusja panelowa z udziałem: ks. prof. dr. hab. Wojciecha Bołoza, Ewy Kowalewskiej, Grażyny Przybylskiej-Wendt, dr. Magdaleny Szymańskiej. Dyskusję prowadzi ks. dr Leszek Misiarczyk, Wydział Nauk Historycznych UKSW w Warszawie;
20.00 - „Bogurodzica” czyli pacierz staropolski - Anna Seniuk, wieczorne spotkanie z poezją.

SOBOTA, 15 listopada
BIOETYKA I DUSZPASTERSTWO

8.00 - Msza św. - przewodniczy bp prof. dr hab. Stanisław Wielgus (kościół św. Jana Chrzciciela);
9.30 - Wiara i moralność. Głoszenie słowa Bożego w kontekście nowych dylematów etycznych - Jan Pospieszalski, piosenkarz i dziennikarz;
11.00 - Bóg i język. Nowa ewangelizacja a współczesne przewartościowanie wartości - ks. prof. dr hab. Ireneusz Mroczkowski, Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stolica Apostolska: termin „prawo człowieka” nie może być retorycznym chwytem

2024-10-01 14:22

[ TEMATY ]

prawa człowieka

Adobe Stock

„Ważne jest, aby termin «prawo człowieka» był dokładnie i rozważnie stosowany, tak aby nie stał się retorycznym chwytem, który jest bez końca rozszerzany, aby dopasować się do przemijających kaprysów epoki” – stwierdził podczas Warszawskiej Konferencji Wymiaru Ludzkiego Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie przedstawiciel Stolicy Apostolskiej, ks. Richard Gyhra. Wydarzenie jest jedną z najważniejszych platform dialogu na temat praw człowieka i gromadzi ponad tysiąc uczestników.

Przemawiając pierwszego dnia konferencji ksiądz prałat Richard Allen Gyhra, przedstawiciel Watykanu przy ONZ i OBWE w Wiedniu, podziękował w imieniu Stolicy Apostolskiej organizatorom kongresu – Malcie, która jest państwem sprawującym przewodnictwo w OBWE oraz Biuru Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (ODIHR). Wyraził też wdzięczność Polsce — gospodarzowi konferencji z udziałem przedstawicieli rządów i organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Projekt: powstanie elektroniczny rejestr oznakowanych psów i kotów

2024-10-02 07:48

[ TEMATY ]

zwierzęta

Adobe Stock

Utworzenie rejestru psów i kotów oraz wprowadzenie obowiązku identyfikacji i rejestracji tych zwierząt - zakłada projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Oznakowanych Psów i Kotów (KROPiK), który został opublikowany we wtorek na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

W opinii autorów projektu - ministerstwa rolnictwa - takie rozwiązanie legislacyjne ma pomóc w walce ze zjawiskiem bezdomności psów i kotów. Jak zauważono w uzasadnieniu projektu, koszty utrzymania tych zwierząt w schroniskach rosną z roku na rok. W 2023 r. wydano na ten cel ponad 347 mln zł. W 2022 r. w 226 schroniskach znajdowało się ponad 84 tys. psów i ok. 34 tys. kotów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję