Rychwałd: cudowny obraz Matki Bożej wrócił z konserwacji
Do bazyliki pw. św. Mikołaja w Rychwałdzie na Żywiecczyźnie powrócił po pracach konserwatorskich obraz Matki Bożej Rychwałdzkiej – poinformował Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach. Przypomniał jednocześnie, że choć kompleksowe prace przy obrazie z rychwałdzkiego sanktuarium zostały wykonane w 2014 r., dzieło wymagało „podjęcia pilnych działań, by usunąć powstałe uszkodzenia (pęknięcia) i wyeliminować zagrożenia dla tego szczególnego zabytku”.
Jak wskazano w komunikacie, zmieniony został rodzaj mocowania koron, a wszystkie prace konserwatorskie zostały wykonane dzięki zaangażowaniu parafii franciszkańskiej w Rychwałdzie oraz przy dofinansowaniu województwa śląskiego.
Reklama
Cudowny obraz Matki Bożej znajduje się w Rychwałdzie od 1644 roku. Podarowała go Katarzyna Grudzińska z Komorowskich. 13 grudnia 1658 roku biskup krakowski Mikołaj Oborski dekretem uznał obraz za cudowny i polecił szerzenie jego kultu. Wizerunek Matki Bożej został namalowany temperą na desce lipowej o wymiarach 91.5 na 113.5 cm. Pochodzi z końca XV lub początku XVI wieku i został wykonany według kanonów ostatniego okresu sztuki bizantyjskiej.
Podziel się cytatem
Reprezentuje typ ikonograficzny zwany Hodegetria (Przewodniczka, wskazująca na Chrystusa), najstarszy i najbardziej rozpowszechniony sposób przedstawienia Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus na rękach.
W 1817 roku, w dniu święta Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, duchowieństwo dekanatu żywieckiego uroczyście włożyło korony na obraz Matki Bożej Rychwałdzkiej. Był to wyraz czci i wdzięczności, jednak gest ten nie posiadał prawnego znaczenia.
18 lipca 1965 roku Rychwałd oraz 80 tysięcy pielgrzymów z całej Żywiecczyzny przeżywało uroczystość koronacji cudownego obrazu, dokonanej przez prymasa Polski kard. Stefana Wyszyńskiego razem z ówczesnym arcybiskupem krakowskim Karolem Wojtyłą. Podczas koronacji odczytano dekret Stolicy Apostolskiej uznający kult Matki Bożej w tym obrazie i nadający mu korony papieskie.
Sanktuarium rychwałdzkie z cudownym obrazem stanowi obecnie centrum ruchu pielgrzymkowego diecezji bielsko-żywieckiej.
Ogłoszenia tytułu i godności bazyliki mniejszej dla kościoła św. Mikołaja w Rychwałdzie dokonał 23 lipca prefekt watykańskiej Kongregacji Kultu Bożego i Sakramentów Świętych, kard. Robert Sarah. Świątynia, będącą znanym sanktuarium Matki Bożej, Pani Żywieckiej, jest drugą na terenie diecezji bielsko-żywieckiej, która otrzymała dotąd takie wyróżnienie.
Podczas Eucharystii przy ołtarzu polowym, sprawowanej po łacinie kustosz rychwałdzkiego sanktuarium ks. Bogdan Kocańda OFMConv odczytał dekret watykańskiej Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, nadający kościołowi rychwałdzkiemu nową godność.
W czytaniu, które pochodzi z Księgi Amosa, prorok nawiązuje do realiów społecznych w jego czasach, czyli w VIII wieku przed Chrystusem. Mimo że upłynęło ponad 2700 lat, nauczanie to wcale nie straciło na aktualności, bo wciąż istnieje bezlitosne wyzyskiwanie biednych przez bogaczy.
Znamienne, że chodzi o bogaczy, którzy są religijni, ale zachowując dni święte, z niecierpliwością wyczekują ich końca, aby mogli wrócić do niesprawiedliwych praktyk, takich jak fałszowanie miar i wag. Najbardziej bezwzględni posuwają się o wiele dalej: „Będziemy kupować biednego za srebro, a ubogiego za parę sandałów, i plewy pszeniczne będziemy sprzedawać”.
15 obrazów i kilkadziesiąt dokumentów malarza Adolfa Hyły, autora obrazu „Jezu Ufam Tobie” z krakowskich Łagiewnik, przekazano w depozyt do Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły.
Obrazy staną się częścią wystawy, która planowana jest na rok 2027. 19 września w budynku Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie odbyła się konferencja prasowa, w czasie której poinformowano o przekazaniu w depozyt kilkunastu dzieł i dokumentów malarza Adolfa Hyły. Dyrektor muzeum ks. Jacek Kurzydło przypomniał, że podstawowym zadaniem każdego muzeum jest „gromadzenie, eksponowanie i odnawianie zabytkowych dzieł sztuki, obiektów, które mają wartość sentymentalną, dla dziedzictwa narodowego, ale przede wszystkim także dla danej instytucji”, którą w tym przypadku jest Archidiecezja Krakowska. Podkreślił, że dzień przekazania w depozyt do krakowskiego muzeum obrazów i dokumentów Adolfa Hyły to radosny moment, który jest możliwy dzięki życzliwości rodziny artysty.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.