Reklama

Wieczny odpoczynek cichym bohaterom

Niedziela przemyska 46/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W listopadzie, miesiącu poświęconym szczególnej pamięci o tych, którzy już od nas odeszli, naszą pamięć kierujemy w stronę wielu pokoleń kapłanów i zakonników, cichych bohaterów swoich wspólnot parafialnych i małych ojczyzn, którzy na przestrzeni stuleci wykazywali zdumiewające męstwo w obliczu twardej rzeczywistości i sytuacji krańcowych.
Poruszające świadectwa o bohaterskiej, męczeńskiej śmierci pięciu przemyskich franciszkanów posiadamy już z 1498 r. Bronili oni miasta przed najazdem Wołochów i wojewody Stefana Wielkiego. Ponieśli okrutną śmierć, wbijani na pal na przemyskim rynku. Scena ta przedstawiona została na XVIII-wiecznym malowidle w kościele Franciszkanów w Przemyślu. W 1672 r. Turcy napadli na wschodnie tereny Rzeczypospolitej. Mieszkańcy Przemyśla zwrócili się z prośbą do przemyskiego reformaty, o. Krystyna Szykowskiego o zorganizowanie obrony miasta przed Tatarami, którzy w październiku zbliżyli się do miasta paląc okoliczne wsie i mordując mieszkańców. W Przemyślu nie było wojska, gdyż brało ono udział w walkach z najeźdźcami przy królu Michale Korybucie Wiśniowieckim. Wiele osób w panice uciekło, wywożąc z miasta co cenniejsze rzeczy. Wówczas to o. Szykowski - na prośbę mieszkańców - zorganizował świetne oddziały samoobrony wśród mieszczan i szlachty. Ten niezwykły zakonnik dodawał im otuchy wspaniałymi homiliami w katedrze przemyskiej i na rynku miejskim. Atak na śpiący oddział Tatarów pod Kormanicami zakończył się zwycięstwem. Dzisiaj bohaterskiego mnicha upamiętnia ciekawy pomnik z XIX wieku, wzniesiony obok reformackiego kościoła.
Ojciec Makary od Najświętszego Sakramentu (Demeski) to kolejny bohaterski duchowny, który swoim życiem dał piękne świadectwo miłości do Boga i ludzi. W 1624 r. udał się do Tatarów na pertraktacje, w celu wniesienia okupu w zamian za pozostawienie miasta wolnego. O powodzeniu misji zdecydowała jego znajomości języka najeźdźców. Odmówiwszy przejścia na islam, poniósł 4 czerwca śmierć męczeńską. Dziś jego osobę upamiętnia epitafium w kościele karmelitów w Przemyślu; o. Makary spoczął w jego podziemiach.
Pochodzący z Pełkiń koło Jarosławia o. Michał Czartoryski, dwudziestowieczny dominikanin, dał świadectwo swojej wiary i ogromnego bohaterstwa podczas Powstania Warszawskiego 1944 r. Był kapelanem w szpitalu powstańczym. W dniu 6 września nie wycofał się z powstańczymi oddziałami, pozostając jako jedyny z personelu szpitalnego z grupą ciężko rannych powstańców i cywilów. Wraz z nimi poniósł męczeńską śmierć, rozstrzelany przez hitlerowców. Jego ciało Niemcy oblali benzyną i spalili.
„Gdzie są owce tam musi być i ich pasterz” - tymi słowami odpowiedział pochodzący z Kosiny o. Achilles Puchała tym, którzy proponowali mu schronienie przed Niemcami. Bohaterski franciszkanin stał się ofiarą odwetu za antyfaszystowskie powstanie na Białorusi w Iwieńcu w 1943 r., kiedy to w parafii Pierszaje Gestapo urządziło polowanie na ludzi i spędziło wszystkich mieszkańców wioski. O. Achilles wraz ze swoim wikarym Hermanem Stępniem uratowali wieś i dobrowolnie poszli na śmierć 19 lipca 1943 r. Ich ciała spalono w stodole. Podobną postawę kilkaset lat wcześniej i w nieco innych okolicznościach przyjął inny kosiński duchowny, ks. Wojciech Jakiel. W 1624 r. Tatarzy spalili miejscowy drewniany kościół, w którym wraz z mieszkańcami wioski schronił się ów duchowny. Napady tatarskie w Albigowej, Gaci, Husowie, Wysokiej Łańcuckiej, Kraczkowej, Słocinie, Krasnem również skończyły się spaleniem miejscowych kościołów. W Handzlówce, Łące i Żołyni świątynie zostały obrabowane. Tatarzy nie oszczędzili także duchownych, zamordowali proboszcza w Husowie, Jakuba Wanatowicza. Od tatarskich strzał padł także pleban w Sieteszy, a proboszcza z Żołyni niejakiego Jana Corviniusa uprowadzono w niewolę.
Bohaterski proboszcz z Haczowa, ks. Michał Tomaka był wzorem dla wielu swoich parafian, zwłaszcza kiedy wspierał duchowo ludzi w ciemnych latach niemieckiej okupacji 1939 r. Ponieważ stawiał bohaterski opór postanowieniom władz okupacyjnych (m.in. odmawiał udostępnienia swojej plebani w celach kwaterunkowych niemieckim żołnierzom), 19 czerwca 1940 r. został aresztowany i osadzony w więzieniu w Sanoku, a następnie wywieziony do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Stąd trafił do obozu w Dachau, gdzie był bity i zmuszany do niewolniczej pracy. Kiedy wycieńczony obozową egzystencją poprosił o ostatnie sakramenty, otrzymał je z rąk niemieckiego kapłana, także więźnia obozu. 8 lipca 1942 r. odszedł po wieczną nagrodę do Pana.
Proboszcz z Wołkowyi ks. Jan Siuzdak, urodzony w Hucisku koło Leżajska, człowiek wrażliwy na niedolę ludzką, przyjaciel młodzieży, kolejny wielki „zwyczajny-niezwyczajny” kapłan, odmówił opuszczenia swojej parafii mimo obawy przed aresztowaniem. W ludzkiej pamięci zapisał się piękną postawą, pomagając biednym parafianom, dając im w swoim gospodarstwie pracę. Opowiadano, że posyłał swoim parafianom żywność, a także zapraszał na plebanię, z której nikt potrzebujący nie odchodził nigdy z pustymi rękoma. Okupanci przyjechali po księdza w kwietniu 1940 r. Po krótkim pobycie w więzieniu w Sanoku przebywał m.in. w obozie koncentracyjnym w Dachau. Najprawdopodobniej był tam ofiarą pseudomedycznych doświadczeń. Po śmierci w 1942 r. ciało kapłana zostało skremowane.
Takich historii było o wiele więcej i nie sposób ich wszystkich tutaj pomieścić. Każda wspólnota parafialna, wieś i miasto, każdy klasztor i kościół mają swoich „cichych bohaterów”, bohaterów zwykłego ludzkiego życia. Pamiętajmy o nich...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież na konferencji z dziennikarzami: każda obrona nieproporcjonalna jest niemoralna

Podczas lotu powrotnego z Belgii Franciszek w rozmowie z dziennikarzami mówił o ataku w Libanie, w którym zginął Nasrallah z Hezbollahu. Zwrócił uwagę na liczne ofiary wojny na Bliskim Wschodzie, powtórzył potępienie aborcji, nazywając lekarzy, którzy ją wykonują, „zabójcami” i zwrócił uwagę na chrześcijańskie świadectwo króla Baudouina, który zrezygnował z urzędu, aby nie podpisać ustawy zezwalającej na aborcję.

Mówiąc o wizycie w Luksemburgu Papież podkreślił, że społeczeństwo tego państwa zrobiło na nim wrażenie mając dobrze wyważone prawa. Franciszek był też pod wrażeniem kultury tego państwa. „Myślę, że może to być przesłanie, jakie Luksemburg może przekazać Europie” – stwierdził.
CZYTAJ DALEJ

Kara 300 tys. zł dla szpitala we Wrocławiu. Szpital odwołał się od decyzji NFZ

2024-09-30 11:23

Adobe Stock

Uniwersytecki Szpital Kliniczny we Wrocławiu otrzymał od NFZ-u karę 300 tys. zł za odmowę przeprowadzenia aborcji. Zanim nałożono karę przeprowadzona została kontrola przez NFZ. Szpital odwołał się od tej decyzji.

Kontrola, która rozpoczęła się wraz z początkiem roku 2024 dotyczy sprawy z grudnia 2022 roku. Był to efekt skargi złożonej przez jedną z pacjentek, której szpital odmówił dokonania aborcji. Zapytaliśmy o sprawę Tomasza Króla, p.o. rzecznika prasowego USK: - W efekcie zgłoszenia jednej z pacjentek, działającej w porozumieniu z pełnomocnikiem prawnym, NFZ przeprowadził w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym we Wrocławiu wielomiesięczną kontrolę procedur i dokumentacji związanej ze sprawą zgłaszającej. Szpital skorzystał kilkanaście dni temu z uprawnienia do złożenia odwołania w trybie, które daje Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Grech na rozpoczęcie Synodu: bez modlitwy jesteśmy „grupą przedsiębiorców”

W Watykanie rozpoczęły się rekolekcje poprzedzające obrady II sesji XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów. Sekretarz generalny Synodu Biskupów kard. Mario Grech przypomniał, że jest to przede wszystkim „święte miejsce” spotkania z Bogiem oraz czas modlitwy, bez której uczestnicy Synodu byliby jedynie „grupą przedsiębiorców wiary”.

„Albo wejdziemy w tę perspektywę modlitwy, wiary, spotkania z Bogiem, albo nie przyjmiemy autentycznego stylu synodalnego, nie doświadczymy synodalności” – mówił kard. Mario Grech podczas pierwszego dnia dwudniowych rekolekcji, poprzedzających obrady Synodu Biskupów. Porównał Zgromadzenie Synodalne do „świętego miejsca” spotkania z Bogiem. Zachęcił, by na wzór Mojżesza, który zdjął sandały, wsłuchując się w słowa Pana, każdy z uczestników był gotów do radykalnego „ogołocenia się” ze schematów i sposobów myślenia, „które być może miały znaczenie wczoraj, ale dziś stały się ciężarem dla misji i zagrażają wiarygodności Kościoła”. Za Ojcem Świętym przypomniał, że „protagonistą Synodu jest Duch Święty. Jeśli nie ma Ducha, nie będzie Synodu”. Podkreślił również, że rekolekcje, nie są „przygotowaniem” do Synodu, ale jego integralną częścią oraz, że „bez modlitwy nie jesteśmy zgromadzeniem synodalnym, ale «grupą przedsiębiorców wiary»”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję