Reklama

Niedziela Świdnicka

Do pełnego lśnienia potrzebne jest światło

Kończy się pierwszy etap jednego z największych w historii świdnickiej katedry remontów.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przeprowadzono już odbiór wykonanych prac, a ministerialna kontrola sprawdziła ich zgodność z dokumentacją złożoną przed przyznaniem dotacji.

Jubilerskie wykonanie

Całkowita wartość prac wynosi około 20 mln zł, z czego ponad 17 mln zł pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przyznana na ten cel kwota obejmuje nie tylko konserwację i rewitalizację barokowego wnętrza katedry, ale i jej digitalizację.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– W planach jest stworzenie wirtualnego muzeum pokazującego każdy odnowiony element przed i po remoncie. Potrzebna jest do tego bardzo szczegółowa dokumentacja, a następnie opracowanie jednego wspólnego obrazu – zauważa ks. prał. Piotr Śliwka, proboszcz parafii św. Stanisława i św. Wacława.

Jak zapewniają pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, barokowa dekoracja wkomponowana w gotyckie wnętrze jest subtelna, delikatna i jasna oraz niezwykle elegancka.

Konserwatorzy pracujący przy konserwacji polichromii ściennych, gigantycznych obrazów i ram często powtarzają z zachwytem, że wnętrze katedry to dzieło monumentalne, ale po jubilersku delikatne. – To porównanie narzuca się nie tylko z powodu ilości złota użytego do dekoracji, ale także dlatego, że zostało ono użyte w niezwykle wyważonych proporcjach, nie przytłacza, nie dominuje, dodaje blasku. Do pełnego lśnienia potrzebne jest jednak światło, które już niebawem odsłonią rusztowania – zauważają.

To nie koniec prac

Reklama

Więcej na ten temat mówi proboszcz parafii. – Kończymy wieszanie wielkoformatowych obrazów i chcemy do świąt Bożego Narodzenia usunąć rusztowania z nawy głównej. Te w prezbiterium zostaną z nami jeszcze przez pewien czas, choć będziemy zdejmować ich górną część tak, by pokazać efekty prac konserwatorskich. Myślimy też o przyszłości – zapowiada.

Dodajmy, że projekt „Konserwacji, rewitalizacji i digitalizacji barokowego wnętrza gotyckiej Katedry Świdnickiej” nie uwzględniał jego renowacji, której koszt oszacowano na 6 mln zł. W ramach kolejnego projektu udało się od ministerstwa otrzymać 650 tys., a zbiórka na portalu zrzutka.pl przyniosła 16 tys. zł. Szukanie kolejnych sposobów na dofinansowanie przyniosło od Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu wsparcie finansowe w wysokości 1,42 mln zł.

– W 2022 r. będziemy szukać dofinansowania na kontynuację prac w prezbiterium. Tym razem zajmiemy się największymi figurami i przedzielającymi je kolumnami. Jeśli uda się nam to zrobić, większa część będzie już za nami. Mimo to dalsze remonty prezbiterium potrwają jeszcze 2-3 lata. Potem w kolejce czekają wszystkie kaplice boczne i witraże – wymienia ks. Śliwka, który prace nad realizacją obu projektów powierzył, w wyniku przetargu, Firmie Konserwatorskiej Piotra Białko z Krakowa.

2021-11-30 08:36

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Remont wnętrza kościoła św. Marii Magdaleny w Ożarowie

[ TEMATY ]

remont

Zofia Białas

Obecny kościół p.w. św. Marii Magdaleny jest już trzecią świątynią zbudowaną na przestrzeni 579 lat istnienia parafii pod tym samym wezwaniem (w przyszłym roku parafia będzie obchodzić jubileusz 580 – lecia). Dwa poprzednie kościoły spaliły się. Pierwszy, drewniany, spalił się w 1742 roku, drugi wybudowany staraniem Władysława Bartochowskiego w 1752 roku spłonął w czasie pierwszej wojny światowej w czerwcu 1916 roku. Od tej pory do roku 1940 funkcję kościoła pełniła sala widowiskowa Domu Ludowego (Parafialnego) zbudowanego w 1913 roku staraniem ks. Walentego Kotta i parafian. Budowę nowego kościoła, stylem nawiązującego do gotyku, rozpoczęto w 1929 roku. Rozpoczął ją ks. Józef Klarzak, kontynuował ks. Jan Szyca, od 1937 roku proboszcz. Prace wewnątrz kościoła, trochę w konspiracji, prowadzono w czasie niemieckiej okupacji, dzięki czemu pierwszą liturgię Mszy św., w jeszcze niewykończonym kościele można było odprawić 2 lutego 1945 roku. Prace budowlane trwały jeszcze do 1950 roku. W 1958 r. poświęcono chrzcielnicę, w 1961 r. ks. bp Stanisław Czajka konsekrował kościół. Staranie o estetykę kościoła mieli kolejni proboszczowie i administratorzy parafii: ks. Edward Skalik, ks. Henryk Polak, ks. Sławomir Kandziora, a od lipca 2016 roku zadanie to przejął ks. Sylwester Rasztar.

W styczniu 2019 r., dzień po święcie Trzech króli, do wnętrza kościoła wkroczyła ekipa remontowa. Wykonano już remont instalacji grzewczej, przygotowano ściany do malowania. W trakcie prac odkryto fragmenty malowideł z czasów I malowania, wykonanego przez parafianina Stanisława Pilarskiego. Dzisiejsze malowanie nadzorowane jest przez konserwatora zabytków, choć kościół liczy sobie dopiero 90 lat (1929 – 2019), to jednak są w nim dwa zabytkowe ołtarze i ambona z dawnej fary wieluńskiej, zniszczonej przez Niemców w latach 1939 -1940.
CZYTAJ DALEJ

Odbył się pogrzeb francuskiego „bliźniaka” bł. ks. Popiełuszki

2025-08-24 10:04

[ TEMATY ]

pogrzeb

Wikimedia (domena publiczna)

Ks. Bernard Brien był kapłanem diecezji Créteil. Zmarł w wyniku długiej choroby 6 sierpnia w Centre Hospitalier Intercommunal de Créteil, mając 77 lat. Urodził się 14 września 1947 r. – to niezwykła data, która połączyła go z bł. ks. Jerzym Popiełuszką. Obaj urodzili się dokładnie tego samego dnia i choć nigdy nie spotkali się za życia ks. Jerzego, poniekąd działali wspólnie. Pogrzeb ks. Briena odbył się w czwartek 21 sierpnia o godz. 10:00 w kościele św. Mikołaja w St Maur des Fossés.

Jak zrelacjonował „Le Pèlerin”, uroczystości pogrzebowe odbyły się w posępny letni poranek. Katolicy z diecezji Créteil zebrali się, pomimo wakacji, aby uczcić pamięć 77-letniego ks. Bernarda. Uroczystości przewodniczył miejscowy biskup Dominique Blanchet. Koncelebrowało wielu lokalnych księży i kapłanów przybyłych z innych rejonów. „Pogrzeb odbył się w spokojnej i skromnej atmosferze, podkreślając ‘dyskretną miłość’ zmarłego do swoich parafian oraz jego ‘cichą siłę’” – napisał „Le Pèlerin”.
CZYTAJ DALEJ

Pierwsza rzeźba przyszłego świętego millenialsa – Carla Acutisa

2025-08-24 14:40

[ TEMATY ]

Carlo Casini

Vatican Media

W Asyżu odsłonięto rzeźbę przedstawiającą bł. Carlo Acutisa klęczącego u stóp Chrystusa. Dzieło zostało wykonane z brązu przez znanego kanadyjskiego artystę Timothy’ego Paula Schmalza – informuje agencja SIR. To pierwsza rzeźba, która oddaje hołd przyszłemu świętemu z pokolenia millenialsów, który zostanie kanonizowany 7 września wraz z Pier Giorgio Frassatim.

Acutis, znany jako „influencer Boga”, wykorzystywał internet do szerzenia kultu Eucharystii, dokumentując eucharystyczne cuda z całego świata i ukazując, jak wiara może łączyć się z technologią. W rzeźbie Carlo trzyma laptopa, na którego ekranie widnieją kielich i patena – symbol tego, że za pomocą technologii ukazywał światu Najświętszą Eucharystię. Przy jego plecaku zawieszona jest także proca, którą artysta Schmalz interpretuje jako odniesienie „do Dawida stojącego naprzeciw Goliata: młodzieńca, który stawia czoło współczesnej kulturze świeckiej za pomocą narzędzi świata cyfrowego, a swoją siłę czerpie z filaru krzyża”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję