Reklama

Niedziela Wrocławska

Skarb kultury polskiej

Niedziela wrocławska 20/2016, str. 1

[ TEMATY ]

Wrocław

muzeum

Andrzej Solnica

Rękopis „Pana Tadeusza”

Rękopis „Pana Tadeusza”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwarcie Muzeum Pana Tadeusza – nowej chluby stolicy Dolnego Śląska – miało miejsce 3 maja br., w święto polskości i zadumy nad dążeniami Polaków do niepodległości i wolności. Historia powstania Muzeum Pana Tadeusza związana jest z losami autografu tego cennego zabytku polskiej kultury słowa. W zamiarze autora – skromna idylla w modnym wówczas romantycznym stylu, z tęsknoty za wolną ojczyzną, za odchodzącą epoką – okazała się arcydziełem. Pisany w Paryżu w latach 1832-1834 rękopis sam poeta dwukrotnie sprzedał. Wykupywali go przyjaciele, wspomagając poetę w finansowych tarapatach i oddawali mu z powrotem. Po śmierci Adama jego syn Władysław sprzedał rękopis rektorowi Uniwersytetu Jagiellońskiego Stanisławowi Tarnowskiemu. Ten znakomity historyk literatury zamówił do jego przechowywania hebanową szkatułę, zdobioną płaskorzeźbami na wzór rysunków Juliusza Kossaka, przedstawiającymi sceny Poloneza, Koncertu Wojskiego czy Bitwy.

W obliczu wojny w 1939 r. Tarnowscy oddali rękopis w depozyt do lwowskiego Zakładu Ossolineum, by bezpiecznie przeczekał wojnę. Jednak w 1941 r. trafił do powstałej we Lwowie Niemieckiej Biblioteki Państwowej. W 1944 r., wykorzystując polecenie jej niemieckiego kierownictwa o ewakuacji zbiorów wobec sowieckiej ofensywy, Mieczysław Gębarowicz zarządził przewiezienie go do Krakowa. Niemcy próbowali przewieźć rękopis w głąb Rzeszy, jednak transport utknął w Zagrodnie k. Złotoryi. Tam odnaleźli go Polacy i przekazali Ossolineum. W 1989 r. Tarnowscy upomnieli się o depozyt. Ostatecznie w 1999 r. gmina Wrocław wykupiła od właścicieli prawa do rękopisu. Dziś, po 17 latach, w Kamienicy Pod Złotym Słońcem na wrocławskim Rynku otwarto Muzeum z misją pokazania światu dzieła, które kształtowało nowoczesne pojęcie tożsamości kulturowej. Czy uda się to osiągnąć w czasie dynamicznego rozwoju cybelkultury i przy negatywnych statystykach czytelnictwa? Jest duża nadzieja, że tak. W pierwszych dniach otwarcia Muzeum odwiedziły już tysiące osób. Ekspozycja prezentuje epokę, obyczaje szlachty, świat romantyzmu, politykę, kulturę tamtych czasów. Dyrektor Muzeum dr Marcin Hamkało zapewnia, że bardzo bogata w treści w przystępny sposób jest zaprezentowana zwiedzającym.

3 maja Muzeum zaprezentowało niespodziankę: oprócz słynnego rękopisu Mickiewicza można tu zobaczyć wypożyczony na 6 tygodni oryginał Konstytucji 3 maja z podpisem marszałka Stanisława Małachowskiego z 1791 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2016-05-12 09:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

21 kwietnia 2018 r. Muzeum Częstochowskie zaprasza na Dzień Wolnej Sztuki!

„Według badań goście muzeów statystycznie spędzają przed każdym dziełem sztuki osiem sekund. Dzieje się tak dlatego, że wchodząc do muzeum, czujemy się zmuszeni do obejrzenia wszystkich dzieł, które się w nim znajdują. Efekt jest taki, że bezrefleksyjnie i kompulsywnie przebiegamy dziesiątki sal muzealnych, po czym jesteśmy zmęczeni i źli. Co gorsza, kompletnie nie pamiętamy i nie rozumiemy tego, co właśnie obejrzeliśmy. Lekarstwem na tego typu bierne i męczące zwiedzanie jest Slow Art- ruch Wolnej, a raczej Powolnej Sztuki” – piszą organizatorzy ogólnopolskiej akcji .

Akcja jest organizowana w Polsce od 2011 r.
CZYTAJ DALEJ

Czy kard. Ryś rozmawiał z papieżem Franciszkiem po jego śmierci?

2025-05-16 10:59

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Kard. Grzegorz Ryś

kard. Konrad Krajewski

Paweł Wysoki

Uśmiechnięty papież Franciszek pozostanie z nami na zawsze

Uśmiechnięty papież Franciszek pozostanie z nami na zawsze

O ciekawym wydarzeniu podczas konklawe opowiedział kard. Grzegorz Ryś. Jak wspomina, doszło nawet do pewnego rodzaju rozmowy ze... zmarłym papieżem.

W wywiadzie dla Tygodnika Katolickiego "Niedziela" i portalu Archidiecezji Łódzkiej polski duchowny wspominał, jak z kardynałem Konradem Krajewskim modlili się przy grobie papieża Franciszka:
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Monstrancja z XVII wieku - perła europejskiego złotnictwa wróciła po renowacji

2025-05-16 23:20

[ TEMATY ]

Świdnica

sztuka sakralna

Świdnica ‑ Katedra

czynia liturgiczne

Franciszek Grzywacz

Monstrancja – srebro, złoto, odlew, kameryzowanie, grawerowanie, cyzelowanie. Wykonana przez Leonharda Wildera, Wiedeń, ok. 1662 rok

Monstrancja – srebro, złoto, odlew, kameryzowanie, grawerowanie, cyzelowanie. Wykonana przez Leonharda Wildera, Wiedeń, ok. 1662 rok

Jedna z najpiękniejszych barokowych monstrancji w Europie oraz osiem naczyń liturgicznych z katedry świdnickiej odzyskały dawny blask dzięki gruntownej renowacji.

W ostatnich tygodniach ks. kan. Marcin Gęsikowski, proboszcz katedry, odebrał z płockiej pracowni odrestaurowaną monstrancję oraz osiem naczyń liturgicznych – cztery kielichy i cztery puszki. – Bardzo serdecznie dziękuję ofiarodawcom imiennym i anonimowym – powiedział ks. Gęsikowski w ramach niedzielnych ogłoszeń parafialnych, informując wiernych o kosztach renowacji, które wyniosły trzydzieści trzy tysiące złotych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję