Monika Czarny z Jarosławia została zwyciężczynią XX Festiwalu Piosenki Religijnej „Przemyśl 2013”, który odbył się 28 września na Zamku Kazimierzowskim w Przemyślu
Nagrodę publiczności zdobyła Teresa Kość z Przemyśla. W konkursie wzięło udział 20 wykonawców, wyłonionych wcześniej w drodze eliminacji, z Podkarpacia, Zamojszczyzny oraz Ukrainy. Drugie miejsce zajęła Aleksandra Zabłocka z Przeworska, a trzecie ex aequo: Katarzyna Kulpaczyńska z Przemyśla i Mateusz Buż z Rzeszowa.
Na ogłoszeniu wyników obecny był bp Adam Szal. - Poprzez śpiewanie czy słuchanie muzyki również składamy świadectwo wiary. Wykonawca próbuje wniknąć w intencje autora tekstu. Tym bardziej jeśli śpiewamy piosenkę religijną to przesłanie jest bardzo mocne - mówił bp Szal.
Przewodniczący komisji konkursowej ks. Tadeusz Bratkowski stwierdził, że fakt, iż festiwal jest wciąż organizowany świadczy, że jest potrzebny. - Mamy nadzieję, że doczekamy jubileuszu 25-lecia - powiedział. Przypomniał, że przez 20 lat w konkursie zaprezentowało się ponad 500 wykonawców.
- Cieszymy się, że nasz festiwal służy wyłanianiu talentów. W kolejnych latach jesteśmy świadkami jak pięknie się rozwijają, zdobywają nagrody w całej Polsce i robią karierę muzyczną na festiwalach i w teatrach muzycznych - mówi ks. Andrzej Surowiec, współorganizator i pomysłodawca festiwalu.
Reklama
Wśród uczestników tegorocznej edycji byli również wykonawcy z miasteczka Żółkiew na Ukrainie, położonego 24 kilometry od Lwowa. Jako instruktor muzyczny przyjechała z nimi Luba Skiba, która kilka lat temu zdobyła wyróżnienie na przemyskim festiwalu. - Przywiozłam ze sobą dwie uczennice, aby zobaczyły jak młodzież tutaj przeżywa takie wydarzenie, modli się i by zabrać trochę tych emocji na Ukrainę - opowiada. Luba Skiba jest absolwentką Akademii Muzycznej we Lwowie oraz nauczycielką w szkole muzycznej.
Festiwal Piosenki Religijnej odbywa się w Przemyślu od 20 lat, jednak jego korzenie sięgają Festiwalu Piosenki Oazowej, który odbywał się w Stalowej Woli. Po mianowaniu ks. Surowca proboszczem parafii. pw. Chrystusa Króla w Jarosławiu, został przeniesiony do Przemyśla, gdzie zyskał nową formułę.
Głównymi organizatorami festiwalu są: Duszpasterstwo Młodzieży Kurii Metropolitalnej w Przemyślu oraz parafia Chrystusa Króla w Jarosławiu.
Zapraszamy do udziału w drugiej edycji Festiwalu Katolickiej Nauki Społecznej, którego tematem przewodnim będzie: „Obywatel – polityk – przedsiębiorca. Między partykularyzmem a dobrem wspólnym”. Festiwal odbędzie się w dniach 2-3 października 2018 r. i jest odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne, aby nauka społeczna Kościoła była żywo obecna w otaczającym nas świecie.
Głównym celem Festiwalu Katolickiej Nauki Społecznej jest propagowanie nauczania społecznego Kościoła wśród osób aktywnie uczestniczących w życiu samorządowym i gospodarczym oraz działających w obszarach ekonomii społecznej i edukacji, a także integracja środowisk realizujących zasady katolickiej nauki społecznej i wymiana dobrych praktyk w tej dziedzinie.
27 września br. obchodzimy wspomnienie św. Wincentego á Paulo. Urodził się on 24 kwietnia 1581 r. w wiosce Pouy, w południowej Francji. Pochodził z rodziny wieśniaczej i miał czworo rodzeństwa. Dopiero
w 12. roku życia poszedł do szkoły. Mimo, że wcześniej zajmował się tylko wypasaniem owiec z nauką radził sobie bardzo dobrze i po szkole wstąpił do seminarium duchownego. W wieku 15 lat otrzymuje niższe
święcenia i dostaje się na uniwersytet w Saragossie w Hiszpanii. Święcenia kapłańskie przyjmuje w 1600 r., miał wówczas zaledwie 19 lat. Kontynuował studia w Tuluzie, Rzymie i Paryżu, kształcąc się
w dziedzinie prawa kanonicznego. Dobrze zapowiadająca się kariera młodego, zdolnego kapłana zmienia się w los niewolnika. W czasie podróży z Marsylii do Narbonne przez Morze Śródziemne został wraz z całą
załogą napadnięty przez tureckich piratów i przywieziony do Tunisu jako niewolnik. W ciągu dwóch lat niewoli miał czterech panów, ostatniego zdołał nawrócić. Obaj uciekli do Europy i zamieszkali w Rzymie.
Już wkrótce stał się wysłannikiem papieża Pawła V i trafił na dwór francuski, gdzie za sprawą królowej Katarzyny de Medicis przejął opiekę nad Szpitalem Miłosierdzia.
Na własne życzenie objął probostwo w miasteczku Chatillon-les-Dombes, gdzie zetknął się ze starcami, inwalidami wojennymi, chorymi i ubogimi. Aby im jak najlepiej służyć, powołał „Bractwo Miłosierdzia”,
a dla kobiet bractwo „Służebnic Ubogich”. W 1619 r. św. Wincenty otrzymał dekret mianujący go generalnym kapelanem wszystkich galer królewskich. Święty przeprowadzał wśród galerników
misje i dbał o poprawę warunków życia. W 1625 r. powołał „Kongregację Misyjną” zrzeszającą kapłanów. Papież Urban VIII zatwierdził nowe zgromadzenie w 1639 r. Nowa rodzina zakonna
zaczęła rozrastać się i objęła swoją opieką szpital dla trędowatych opactwa Saint-Lazare. Celem zgromadzenia, które dziś nosi nazwę Zgromadzenia Księży Misjonarzy Świętego Wincentego á Paulo jest głoszenie
Ewangelii ubogim.
W 1638 r. wraz ze św. Ludwiką de Marillac św. Wincenty założył żeńską rodzinę zakonną znaną dziś pod nazwą Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia (szarytki), której charyzmatem była praca z ubogimi
i chorymi w szpitalach i przytułkach.
Święty zmarł w domu zakonnym św. Łazarza w Paryżu 27 września 1660 r. W roku 1729 papież Benedykt XIII wyniósł Wincentego do chwały błogosławionych, a papież Klemens XII kanonizował go w roku
1737. Papież Leon XIII ogłosił św. Wincentego á Paulo patronem wszystkich dzieł miłosierdzia. Do Polski sprowadziła misjonarzy w 1651 r. jeszcze za życia Świętego królowa Maria Ludwika, żona króla
Jana II Kazimierza.
W Polsce prowadzili 40 parafii. W naszej diecezji ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego á Paulo (CM) pochodzi bp Paweł Socha, a misjonarze św. Wincentego pracują w Wyższym Seminarium Duchownym
w Paradyżu, Gozdnicy, Iłowej, Przewozie, Skwierzynie, Słubicach, Trzcielu i Wymiarkach. Siostry Szarytki mają swoje domy w Gorzowie Wielkopolskim, Skwierzynie i Słubicach.
W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików.
Nieprawda. W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich
opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św.,
które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików:
„Katolicy w pełni uczestniczą w Eucharystii, kiedy otrzymują Komunię
św., wypełniając nakaz Chrystusa o spożywaniu Jego Ciała
i piciu Jego Krwi. Osoba przystępująca do Komunii św. nie może
być w stanie grzechu ciężkiego, musi powstrzymać się od jedzenia
na godzinę przed przystąpieniem do Komunii i dążyć do życia
w miłości i zgodzie z bliźnimi. Osoby pozostające w stanie grzechu
ciężkiego muszą najpierw pojednać się z Bogiem i z Kościołem
w sakramencie pokuty. Częste przystępowanie do sakramentu pokuty
jest zalecane dla wszystkich wiernych”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.