Reklama

Homilia

Żywy Chleb

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zadziwiający jest związek czytań w Liturgii Słowa. Nigdy nie ma przypadkowości w ich doborze i za każdym razem można się w nim doszukiwać określonej logiki, w przypadku jednak dzisiejszej niedzieli bardzo wyraźnym wspólnym mianownikiem jest zapowiedź Eucharystii. Myśli czytelników słowa Bożego skierowane są na ten sakrament w związku z opisem dwóch cudów rozmnożenia chleba. W Księdze Królewskiej Elizeusz każe nakarmić setkę ludzi dziesięcioma bochenkami. Prawdopodobnie liczba głodnych przekraczała setkę, bo język semicki bardzo chętnie posługiwał się liczbami, które niekoniecznie odzwierciedlały rzeczywistą ilość, a jedynie wskazywały na jej niebagatelną skalę. Dokładniejszych danych możemy się doszukać w Janowym opisie Jezusowego cudu. Liczba nakarmionych sięgała tam pięciu tysięcy, a dwanaście koszy ułomków chleba zebrano z zaledwie pięciu bochenków, którymi dysponowali uczniowie Pana i które rozdali biesiadującym.
W Jezusie z dzisiejszej liturgii rozpoznajemy Boga, który zawsze jest przy nas obecny i stale troszczy się o potrzebujących. Jezus, widząc głodne tłumy, karmi je. Cud rozmnożenia chleba nie został jednak zrozumiany przez wszystkich Żydów, którzy nakarmili wprawdzie swoje ciała, ale nie nasycili ducha. W tym miejscu musi się zrodzić pytanie o naszą wiarę w Eucharystię - Pokarm, który Pan stale dla nas rozmnaża. Każdej niedzieli gromadzimy się wokół ołtarza, na którym dokonuje się cud rozmnożenia Żywego Chleba. Czy wzrasta nasza świadomość?
Św. Paweł w Liście do Efezjan zwraca uwagę na społeczny charakter Eucharystii. Napomina chrześcijan, zachęcając ich do wzajemnej miłości względem siebie. Napisał: „Zachęcam was ja, więzień w Panu, abyście postępowali w sposób godny powołania, jakim zostaliście wezwani, z całą pokorą i cichością, z cierpliwością, znosząc siebie nawzajem w miłości”. Na pewno docierały do niego informacje o sporach i podziałach, które były utrapieniem Kościoła pierwotnego. Nie jest jednak przypadkiem, że fragment ten został wybrany przez pasterzy Kościoła z okazji XVII niedzieli zwykłej, kiedy głównym tematem liturgii jest Eucharystia. Nie jest też przypadkiem, że tuż przed obrzędem Komunii św. w kościołach katolickich przekazywany jest znak pokoju. Nie można bowiem dobrze uczestniczyć w tajemnicy Eucharystii bez uwzględnienia miłości wertykalnej (do Boga) i horyzontalnej (do ludzi).

Polecamy niedziela.pl/spis_liturgia.php|„Kalendarz liturgiczny” - liturgię na każdy dzień

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konklawe. Co się dzieje po wyborze papieża?

2025-05-07 21:08

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

Konklawe wchodzi w końcową fazę, gdy elekt otrzyma co najmniej dwie trzecie głosów. W tym roku, przy 133 elektorach, będzie to poparcie co najmniej 89 purpuratów. Jeśli tak się stanie, osoba wskazana przez kardynałów usłyszy pytanie: "Czy przyjmujesz?".

„Czy przyjmujesz?” - pyta elekta przewodniczący konklawe. Jeżeli usłyszy odpowiedź twierdzącą, oznacza to koniec konklawe, a wybrany zostaje papieżem. Następnie odpowiada na pytanie o imię.
CZYTAJ DALEJ

Konklawe jest sakramentem

2025-05-07 16:42

[ TEMATY ]

konklawe

Milena Kindziuk

Red

W ten oto sposób, po złożeniu przysięgi przez kardynałów i wypowiedzeniu słynnych słów: "extra omnes" – wszyscy na zewnątrz - kończy się konklawe medialne, a rozpoczyna to prawdziwe, mające wymiar religijny.

Teraz naprawdę nie liczą się już prognozy dziennikarskie, strategie medialne, prezentowane frakcje. Klucz pozostaje jeden – to klucz do Królestwa. A sześć tysięcy dziennikarzy akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej przeobraża się w grono „maluczkich”, którzy muszą zgodzić się na paradoks, że najbardziej medialnego wydarzenia na świecie nie dadzą rady przedstawić w mediach.
CZYTAJ DALEJ

Co oznaczają łacińskie sformułowania używane podczas konklawe?

2025-05-08 16:22

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Od wejścia do Kaplicy Sykstyńskiej po ogłoszenie wyboru z Loggii Błogosławieństw – to język łaciński od wieków wyznacza decydujące momenty wyboru papieża. Jednak w przypadku „imienia papieskiego” nie ma jednej ustalonej formy użycia tego języka.

Podczas gdy przed konklawe kardynałowie zebrani na kongregacjach generalnych korzystają z pomocy tłumaczy symultanicznych swoich języków, to na konklawe i tuż po nim - od „Extra omnes” po „Habemus Papam” – język łaciński ponownie staje się głównym językiem Kościoła katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję