Reklama

Ze świata

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Litwa - Kowno

Naród litewski w hołdzie bł. Janowi Pawłowi II

Niespełna miesiąc po beatyfikacji Jana Pawła II, w Kownie, w tzw. Zbiegu Kowieńskim, gdzie Wilia wpływa do Niemna, stanął ponad 4-metrowy, odlany w spiżu pomnik bł. Jana Pawła II, autorstwa krakowskiego artysty prof. Czesława Dźwigaja. To w tym miejscu w 1993 r., podczas pielgrzymki na Litwę, był Jan Paweł II.
4 czerwca 2011 r., w asyście duchownych różnych wyznań oraz władz miasta Kowna, abp Sigitas Tamkevièius dokonał odsłonięcia i poświęcenia pomnika bł. Jana Pawła II. W homilii powiedział m.in.: - Jan Paweł II był tym papieżem, który najbardziej zbliżył Litwę z sąsiedzką Polską. Od tego czasu zaczęły się przyjacielskie, pełne wzajemnego uszanowania stosunki.
Po uroczystej Mszy św. zostały wręczone pamiątkowe medale, a następnie, w wykonaniu najwybitniejszych aktorów Litwy, zaprezentowany został spektakl przedstawiający epizody z życia Karola Wojtyły.

Adam Wojnar

Droga na studia w Polsce - zamknięta

Odwołane egzaminy dla polskich dzieci na Białorusi

Reklama

W maju do polskich ośrodków edukacyjnych na Białorusi od kilku lat przyjeżdżała komisja egzaminacyjna z polskiego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, aby przeprowadzić nabór na studia w Polsce. Jednak w maju 2011 r. komisja egzaminacyjna nie stawiła się na Białorusi, ponieważ nie dostała wiz z ambasady białoruskiej. W marcu 2011 r. wygasła umowa między polskim Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a białoruskim Ministerstwem Oświaty o wymianie, która była podstawą do przeprowadzania egzaminów wstępnych na terenie Białorusi. Nikt nie podjął rozmów o przedłużeniu umowy. Efektem tej walki jest to, że absolwenci polskich szkół po 11 latach nauki nie mogą jej kontynuować w Polsce. Oznacza to pozbawienie w tym roku szansy na studia ok. 300 kandydatów - młodych Polaków z Białorusi. Jest to de facto ostateczny cios dla szkolnictwa polskiego na Białorusi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

(E.Sz.)

Turcja

Chrześcijanin w parlamencie

W parlamencie tureckim po raz pierwszy od 50 lat zasiądzie chrześcijanin. Mandat z obwodu Mardin zdobył 47-letni adwokat Erol Dora, członek wspólnoty syryjsko-prawosławnej (aramejskiej) w południowej Anatolii. Nowy deputowany jest nie tylko pierwszym chrześcijańskim posłem w Ankarze od czasów puczu wojskowego w 1960 r., ale też pierwszym wywodzącym się z aramejskiej mniejszości.
Kandydaturę Dory wsparła prokurdyjska Partia Pokoju i Demokracji (BDP), która zdobyła 35 mandatów i może ponownie utworzyć samodzielną frakcję. Wielkim wygranym wyborów jest religijno-konserwatywna Partia Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP) premiera Recepa Tayyipa Erdogana, która uzyskała poparcie ponad 50 proc. głosów wyborców.

Ludzie

Abp Timothy Dolan

Metropolita Nowego Jorku abp Timothy Dolan porównał plany legalizacji związków homoseksualnych do komunistycznej kontroli społecznej rodem z reżimów totalitarnych Chin czy Korei Północnej. Na swoim internetowym blogu przypomniał, że wysiłki polegające na „przedefiniowaniu” przywilejów, relacji i naturalnego prawa są domeną komunistycznych reżimów, a nie Stanów Zjednoczonych.
„To tam komunikaty rządowe decydują o wielkości rodzin, kto będzie żył, kto umrze i jaka jest definicja rodziny czy małżeństwa” - napisał hierarcha, komentując zabiegi Partii Demokratycznej, na czele z nowojorskim gubernatorem Andrew Cuomo, by zagwarantować parom gejowskim i lesbijskim takie same uprawnienia, co małżeństwom.
Arcybiskup wezwał nowojorskich senatorów do przeciwstawienia się nachalnemu lobbingowi, wspierającemu roszczenia gejowskich środowisk.
Ze wstępnych obliczeń wynika, że progejowski projekt ustawy, aby mógł być zaakceptowany przez stanowy senat, potrzebuje jednego głosu. Jedyny członek Partii Demokratycznej, który sprzeciwia się legalizacji gejowskich związków, to senator Ruben Diaz z Bronxu.

Cudzysłów

Międzynarodowa komisja przy Kongregacji Nauki Wiary badającą domniemane objawienia w Medjugorie w Bośni i Hercegowinie daleka jest od wypracowania swojego stanowiska.
Kard. Camillo Ruini

Krótko

Prawie milion Greków protestowało 15 czerwca przeciw cięciom wydatków i podwyżkom podatków, które przygotował rząd. Kraj został sparaliżowany.

Strajkowali też czescy pracownicy transportu. 16 czerwca po raz pierwszy stanęło praskie metro, a na ulice stolicy Czech wyjechał tylko co czwarty autobus. Do strajku dołączyły szkoły i opieka zdrowotna. Południowi sąsiedzi protestowali przeciw planom oszczędnościowym rządu.

Czesi odrzucili ofertę Amerykanów, którzy w ich kraju chcieli zainstalować centrum wczesnego ostrzegania przed atakiem rakietowym. Wcześniej USA chciały postawić w Czechach radar, ale administracja Baracka Obamy zmieniła te plany.

W Grodnie rozpoczął się proces dziennikarza „Gazety Wyborczej” Andrzeja Poczobuta. Jest on oskarżony o znieważenie prezydenta Aleksandra Łukaszenki.

Poseł Akcji Wyborczej Polaków na Litwie Jarosław Narkiewicz zwrócił się do prokuratury z wnioskiem o wszczęcie dochodzenia w sprawie piosenki litewskiego zespołu rockowego „Diktatura” (Dyktatura), która - zdaniem posła - podżega do nienawiści. W piosence usłyszeć można m.in.: „Wybiła Polakom ostatnia godzina”, „Powieszono wszystkich już Polaków”, „Rosjanie zarżnięci leżą pod płotem”, „Powieszeni Żydzi palą się już w piecach”, „I tylko prawdziwi Litwini wszyscy są żywi”.

Ile potrwają walki w Libii? Zdaniem byłego szefa libijskiego Banku Centralnego, Muammar Kaddafi nie ma już pieniędzy i nie ma z czego finansować działań wiernych sobie sił.

Pakistańskie władze aresztowały pięciu obywateli, którzy pomagali amerykańskim służbom w zlokalizowaniu i zabiciu Osamy bin Ladena. To kolejny przejaw napiętych stosunków między Waszyngtonem a Islamabadem.

Iran umieścił na orbicie satelitę Rasad 1 („rasad” znaczy po persku obserwacja) krajowej produkcji, wykorzystując również krajową rakietę.

Co najmniej 4 mln starszych osób z Europy co roku pada ofiarą przemocy fizycznej, 29 mln - przemocy psychicznej, a 2,5 tys. ginie z rąk członków rodziny - wynika z raportu Światowej Organizacji Zdrowia.

Strony informacyjne opracowano na podstawie doniesień korespondentów własnych, wiadomości Radia Watykańskiego, KAI i BP KEP.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Sytuacja Kościoła Katolickiego w zsekularyzowanej Europie. Abp Wojda na Konferencji Episkopatów Europy

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC weźmie udział w Zebraniu Plenarnym Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) w dniach 7-10 października w Fatimie - poinformowało biuro prasowe KEP. Głównym tematem zjazdu będzie sytuacja Kościoła katolickiego w zsekularyzowanej Europie.

Zebranie Plenarne Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) będzie przebiegało pod hasłem „Jak być uczniami-misjonarzami w zsekularyzowanej Europie”.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do Polaków: ofiarcujcie różaniec w intencji pokoju

2025-10-01 11:48

[ TEMATY ]

audiencja

Leon XIV

Vatican Media

Proszę was, byście w tym miesiącu codzienny różaniec ofiarowali w intencji pokoju. Niech wam towarzyszy opieka świętych Aniołów Stróżów! - wskazał Ojciec Święty podczas środowej audiencji generalnej. Zwrócił się także do pielgrzymów z diecezji włocławskiej, którzy w tych dniach pielgrzymują do Rzymu z okazji Jubileuszu 2025.

„Serdecznie pozdrawiam Polaków, a zwłaszcza pielgrzymów z diecezji włocławskiej z ich biskupem diecezjalnym i biskupem pomocniczym seniorem. Proszę was, byście w tym miesiącu codzienny różaniec ofiarowali w intencji pokoju. Niech wam towarzyszy opieka świętych Aniołów Stróżów! Z serca wam błogosławię!”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję