Reklama

Benedykt XVI w rzymskiej synagodze

Był rok 1793, kiedy brama prowadząca do żydowskiej dzielnicy w Rzymie stanęła w płomieniach. Niektórzy mieszkańcy miasta dali wyraz swej niechęci wobec obecności wyznawców judaizmu w Wiecznym Mieście. Ogień ugasiła nagła ulewa, a całe zdarzenie uznane zostało za cud. Żydzi wspominają go podczas święta Moed di Piombo, które w tym roku zbiega się z Dniem Judaizmu w Kościele katolickim. Dzień ten ustanowiony został w naszym kraju przez Konferencję Episkopatu Polski w 1997 r. jako odpowiedź na papieskie nauczanie o dialogu międzyreligijnym. Bp Mieczysław Cisło, przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego, w słowie na tegoroczne obchody zwraca uwagę na fakt, iż głównym ich motywem „winna być modlitwa o lepsze wzajemne poznanie, o dialog, o współdziałanie na rzecz ogólnoludzkich wartości, o wzajemne braterstwo, o wspólne świadectwo wiary w Boga wobec zsekularyzowanego świata”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielę 17 stycznia Benedykt XVI przybył do rzymskiej synagogi. W kwietniu 1986 r. Jan Paweł II mówił w niej o tym, iż stosunek chrześcijan do judaizmu jest inny niż do jakiejkolwiek innej religii. Wypowiedziane 24 lata temu słowa i dziś niewiele tracą na aktualności: „Znajdujemy się dopiero na początku drogi i - mimo wszelkich wysiłków podjętych z jednej i drugiej strony - daleko jeszcze do usunięcia wszystkich form, niekiedy zamaskowanych, uprzedzeń, do znalezienia właściwego sposobu wyrażania siebie oraz do ukazywania zawsze i wszędzie, nam samym i innym, prawdziwego oblicza Żydów i judaizmu, jak też chrześcijan i chrześcijaństwa”.
Benedykt XVI rozpoczął swą wizytę od zatrzymania się przed tablicą upamiętniającą wywiezienie z Rzymu do Auschwitz ponad tysiąca Żydów schwytanych w publicznej łapance w 1943 r. Wróciło zaledwie siedemnastu. Następnie zatrzymał się w miejscu śmierci dwuletniego Stefano, który zginął podczas zamachu terrorystycznego 9 października 1982 r. Wielu Żydów, którzy wychodzili z synagogi, gdy islamski fundamentalista zaatakował, pojawiło się w tym miejscu obok Papieża. Niezwykle wzruszające było spotkanie z emerytowanym rabinem Rzymu - Elio Toaffem, który wyszedł przed swój dom, by powitać Ojca Świętego. Żydowska wspólnota w Wiecznym Mieście liczy dziś ok. 15 tys. członków. W całych Włoszech jest ok. 35 tys. wyznawców judaizmu.
Spotkanie w synagodze, jedynej, w której zezwolono na używanie organów, rozpoczęły słowa psalmu: „Gdy Pan odmienił los Syjonu, byliśmy jak we śnie”. Pierwszym akcentem w powitaniu okazało się wspomnienie tragedii na Haiti i uczczenie minutą ciszy ofiar trzęsienia ziemi. Gdy podczas powitania przewodniczący rzymskiej gminy żydowskiej rabin Riccardo Pacifici wspomniał imię Jana Pawła II, natychmiast rozległy się gromkie oklaski. Mówca nawiązał do odnowienia stosunków watykańsko-izraelskich w 1993 r., wyraził zaniepokojenie wciąż obecnym na religijnej i politycznej scenie świata fundamentalizmem islamskim i wspomniał tych, którzy przeżyli Szoah. Podziękował siostrom zakonnym św. Marty z Florencji, które dały schronienie jego ojcu podczas wojny, i w takim kontekście wspomniał o „milczeniu Piusa XII” co do zagłady Żydów. Bardziej dramatycznie o rzekomym milczeniu papieża mówił główny rabin Rzymu Riccardo Di Segni. Milczenie Boga jest niezbadane - argumentował - milczenie człowieka musi zostać poddane osądowi.
W nieco odmiennym tonie rozpoczął swe przemówienie Benedykt XVI. Zacytował słowa psalmu: „Zobaczcie, jak jest dobrze, gdy bracia mieszkają razem”. Mówił o drodze pojednania i braterstwa, o tym, że początek dialogowi chrześcijańsko-żydowskiemu dał Sobór Watykański II, że wielkie kroki w tej dziedzinie uczynił Jan Paweł II, odwiedzając rzymską synagogę i modląc się przy Murze Płaczu w Jerozolimie, mówił o przemocy ubiegłego stulecia i o pomocy, jaką rzymscy katolicy na czele ze Stolicą Apostolską nieśli Żydom podczas wojennych prześladowań. Wskazał także na Dekalog jako źródło solidarności chrześcijan i Żydów.
Wzajemne relacje chrześcijan i Żydów nie układają się bezkonfliktowo. W ostatnich latach na areopagu sporów pojawiły się tematy beatyfikacji Piusa XII i wielkopiątkowej modlitwy za Żydów. Z takich powodów rabin Giuseppe Laras, szef włoskiej Rady Rabinackiej, uznał, że wizyta Papieża w synagodze może sprawić mylne wrażenie, iż w chrześcijańsko-żydowskich stosunkach nie dzieje się nic złego. Di Segni inaczej widzi całą sprawę. Dostrzega w geście Benedykta XVI kontynuację linii dialogu, który zapoczątkował Jan Paweł II. Przed papieską wizytą w synagodze mówił dla dziennika „Avvenire”: „Nasza przyjaźń powinna posłużyć do ukazania, że można dawać świadectwo własnej wierze w sposób nieofensywny, bez agresywności i przemocy wobec innych wierzących i innych istot ludzkich”. Jednak jeszcze w ubiegłym roku Di Segni odwołał udział wspólnoty żydowskiej w Dniu Judaizmu z powodu „przywrócenia modlitwy o nawrócenie Żydów”. Od dwóch tysięcy lat chrześcijanie i Żydzi zamieszkują Rzym. Takim akcentem kończył swe przemówienie Benedykt XVI, podkreślając wartość miłości, do której wzywa Bóg jednych i drugich. Dialog z Żydami jest dialogiem trudnym dla obydwu stron. W tym kontekście gest Benedykta XVI jest nie do przecenienia.

Warto jeszcze raz przeczytać

W celu pogłębienia problematyki judaistycznej i spraw dialogu katolicko-żydowskiego polecamy ważne wywiady, które dla „Niedzieli” przeprowadził Włodzimierz Rędzioch, oraz artykuły: „W służbie uchodźcom palestyńskim” - mówi ks. prał. Robert L. Stern - przewodniczący Papieskiej Misji dla Palestyny („Niedziela” nr 12/2000); „Rabin, który poddał się Chrystusowi” - Włodzimierz Rędzioch (nr 39/2002); „Fakty historyczne demaskują czarną legendę o Piusie XII” - mówi kard. Tarcisio Bertone (nr 33/2007); „Prawdziwe oblicze Piusa XII” - mówi Andrea Tornielli (nr 33/2007);
„Kto nie chce beatyfikacji Piusa XII?” - mówi o. Peter Gumpel SJ (nr 2½007).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Andrzeja Apostoła

[ TEMATY ]

nowenna

Św. Andrzej Apostoł

wikipedia.org

św. Andrzej Apostoł

św. Andrzej Apostoł

9-dniowe nabożeństwo (21-29 listopada) do św. Andrzeja w celu uproszenia potrzebnych łask za Jego przyczyną. Chcąc łatwiej dostąpić łaski, dobrze w czasie nowenny wyspowiadać się i przyjąć nabożnie Komunię św.

Przyjdź, Duchu Święty, napełnij serca wiernych i ogień miłości Twojej racz w nich zapalić.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata

[ TEMATY ]

nowenna

Chrystus Król

Adobe Stock

O Królu pokoju, spraw pokój w sercu moim, wróć ciszę duchowi mojemu, abym mógł na każdym miejscu modlić się, wznosząc czyste ręce (św. Rafał Kalinowski).
CZYTAJ DALEJ

Wierność Bogu i wierność Kościołowi [Felieton]

2025-11-23 10:28

ks. Łukasz Romańczuk

Żyjemy w trudnych czasach. Żyjemy tak, jakby Boga nie było. Człowiek nastawiony jest na konsumpcyjny styl życia. Jest nastawiony tylko na zysk, na zabawę i przyjemności, a w społeczeństwie zanika poczucie obowiązku dobra wspólnego oraz odpowiedzialności za siebie i innych. Nie rozróżnia się dobra od zła, zabija się sumienie, a w konsekwencji młodzi ludzie popadają w depresję i tracą poczucie sensu życia. 

Dzięki Kościołowi katolickiemu jesteśmy Polakami – mamy wielką narodową kulturę, zbudowaliśmy wielką cywilizację i nie możemy pozwolić, żeby ona zginęła. Europa jest dziś w kryzysie. Rozpowszechniają się tam różne sekty, nie mające ducha chrześcijańskiego, ale posługujące się Ewangelią – takie przypadki były nawet na Ślęży. Sekty które głoszą, że życie doczesne nie ma najmniejszej wartości, że materia i ciało ludzkie to samo zło i należy je zniszczyć, że należy zniszczyć wszelkie społeczności, poczynając od małżeństwa i rodziny, trzeba wszystko obalić i spowodować całkowite wygaśnięcie cywilizacji, która istnieje w Europie, niszcząc jej fundamenty, czyli chrześcijaństwo, często zamieniając świątynie w hotele, restauracje lub całkowicie zrównując je z ziemią. Dąży się do tego, żeby chrześcijaństwo w ogóle przestało istnieć. We wszystkich okresach historii kościoła, gdy przychodził kryzys, powstawały nowe zakony. Gdy przyszła reformacja, która odrzuciła 6 sakramentów, która odrzuciła władzę papieską, tradycję Kościelną i nauczanie ojców Kościoła i papieży, a skoncentrowała się na samej Biblii - tacy nauczyciele jak Luter, Zwingli czy Kalwin głosili, że każdy chrześcijanin ma prawdo po swojemu interpretować Pismo Święte, co wprowadzało zupełny chaos w kwestiach wiary. Wtedy pojawił się nowy zakon, który temu się przeciwstawił - zakon Jezuitów. Jezuici tworzyli szkoły, uczelnie, uniwersytety, które zakładał Kościół. Dziś rzadko się wspomina o tym, że uniwersytet jest dziełem Kościoła. W średniowieczu, w czasach gdy królowie i książęta nie umieli pisać i czytać jedynie Kościół tworzył uniwersytety – do roku 1400 założył ich ponad 40, m. in. uniwersytet Krakowski. Na tych uczelniach pracowało wielu zakonników, dominikanie - Albert Wielki, Tomasz z Akwinu, franciszkanie – Św. Bonawentura i inni. Oni kształtowali umysły Europejczyków i stworzyli na terenie Europy mnóstwo szkół – nie mieczem, nie ogniem, ale intelektualnie przeciwstawiali się reformacji i uratowali Kościół katolicki w Europie. Później były też inne organizacje - bardziej i mniej jawne - w Europie, które próbowały opanować życie polityczne krajów europejskich, uniwersytety, rozwijające się media i ówczesne gazety. Chcieli za pomocą tych środków zniszczyć Kościół katolicki. Jednak zakony broniły Kościoła i wciąż go budowały. Trzeba jednak stwierdzić, że szatan nie śpi – on działa zawsze i ma do swojej dyspozycji pomocników. W naszych czasach szatan działa skuteczniej niż dawniej - poprzez media, dzięki którym ma większy zasięg. Próbuje się też skłócić profesorów, redaktorów gazet czy telewizji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję