Reklama

Kościół

Rzym: zmiany w Bazylice Matki Bożej Większej

Papieska Bazylika Matki Bożej Większej ma nową ambonę i nowe miejsce przewodniczenia. Zostały one poświęcone w sobotę, przed Niedzielą Palmową, podczas Liturgii Słowa pod przewodnictwem kard. Stanisława Ryłki, archiprezbitera bazyliki.

[ TEMATY ]

Kościół

Włochy

Ks. Zbigniew Chromy

Bazylika Santa Maria Maggiore w Rzymie – najważniejszy kościół dedykowany Matce Bożej

Bazylika Santa Maria Maggiore w Rzymie – najważniejszy kościół dedykowany Matce Bożej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Miejsce przewodniczenia jest przeznaczone dla głównego celebransa: wskazuje i podkreśla zadanie, jakie ma on zarówno w przewodniczeniu akcji liturgicznej, jak i w prowadzeniu modlitwy ludu Bożego. Zostało zaprojektowane z poszanowaniem i wzmocnieniem wymiaru funkcjonalnego, umożliwiając w ten sposób celebransowi przewodniczenie wspólnocie. Działania te pozwoliły na odpowiednią modulację wysokości w stosunku do ambony i ołtarza papieskiego.

Ambona w swojej formie nadaje charakter stabilności i trwałości, jaki powinno posiadać miejsce, z którego głoszone jest Słowo Boże. Ambona - jak wskazuje wstęp do obrzędu błogosławieństwa – „ma odpowiadać godności samego Słowa i przypominać wiernym, że stół Słowa Bożego jest zawsze zastawiony, od czasu, gdy Chrystus, zwycięzca śmierci, mocą swego Ducha obalił kamień z grobu”.

Ambona i miejsce przewodniczenia zostały wykonane przez Zespół Sztuki i Architektury Uczennic Boskiego Mistrza, który zaplanował i zrealizował projekt przestrzeni architektonicznej w służbie Ludu Bożego, integrując oryginalne elementy Papieskiej Bazyliki Matki Bożej Większej z poszanowaniem norm liturgicznych, pozostawiając bez zmian istniejące dzieła stałe. Wybrane formy oraz użyte materiały respektują i wzmacniają zasadę ciągłości zamysłu architektonicznego bazyliki, w harmonii z istniejącą architekturą i wyposażeniem liturgicznym. Jest to połączenie tego, co nowe w ciągłości z historią i tradycją.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-04-04 18:21

Oceń: +1 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak rozmawiać o Bogu z nastolatkami?

Poniższe rozważania kieruję do rodziców, którym ZALEŻY na tym, aby skutecznie przekazać wiarę swoim dzieciom – czyli tak, że kiedy dorosną, pozostaną przy niej, będą ją w sobie rozwijać i podejmą starania, by zaszczepić ją własnym dzieciom.

Przyszło na świat – wyczekane, ukochane. Obejmowało rączkami szyję, wpatrywało się ufnym wzrokiem w rodziców, szukając w ich oczach potwierdzenia swoich decyzji. Pytało o radę, wypłakiwało smutki, z dumą opowiadało o sukcesach, zwierzało się, chciało być razem, blisko... Chętnie modliło się z rodzicami i chodziło z nimi do kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Lubelskie/ Szczątki obiektu latającego zaleziono przy granicy z Białorusią

2025-09-08 07:43

Adobe.Stock

Szczątki niezidentyfikowanego obiektu latającego znaleziono w rejonie przejścia granicznego z Białorusią pod Terespolem (Lubelskie) – poinformowała policja. Na miejscu pracują służby, trwają oględziny miejsca. Nikt nie został poszkodowany.

Zgłoszenie o znalezieniu szczątków niezidentyfikowanego obiektu latającego policja otrzymała w nocy z niedzieli na poniedziałek od funkcjonariuszy Placówki Straży Granicznej – powiedziała PAP w poniedziałek rzeczniczka prasowa Komendy Miejskiej Policji w Białej Podlaskiej nadkom. Barbara Salczyńska-Pyrchla.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Na początek nowego sezonu artystycznego

2025-09-08 17:51

[ TEMATY ]

archdiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Pod hasłem „Opera Łódź Opener” odbyła się dwudniowa inauguracja nowego sezonu artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.

W sobotni wieczór zatytułowany „Włoska gala operowa” zabrzmiały najsłynniejsze arie operowe z półwyspu Apenińskiego, w wykonanu solistów teatru. Z kolei niedzielny rodzinny piknik przed teatrem wypełniły warsztaty plastyczne, „Opera na poduchach”, zabawy z kołem fortuny, teatralne przebieranki i koncerty dziecięcych chórów oraz pokazy taneczne uczniów szkoły baletowej. Koncert „Łódź Opera Opener”, czyli spotkanie z największymi arcydziełami opery włoskiej i słynnymi pieśniami neapolitańskimi otworzył nowy sezon artystyczny Teatru Wielkiego. Było to spotkanie z arcydziełami opery włoskiej oraz słynnymi pieśniami neapolitańskimi. Zabrzmiały m.in. uwertura do „Wilhelma Tella” i cavatina Figara Rossiniego, arie i chóry Verdiego („La donna è mobile”, Chór Niewolników, Marsz triumfalny), fragmenty z oper Pucciniego („Cyganeria”, „Tosca”, „Turandot”) z finałową arią „Nessun dorma”. Drugą część koncertu stanowiły popularne włoskie pieśni – „Chitarra Romana”, „Torna a Surriento”, „O sole mio”. Wykonali je znakomici soliści: Adam Sobierajski, Małgorzata Trojanowska, Patrycja Krzeszowska-Kubit, Agnieszka Makówka, Hanna Okońska, Arek Anyszka, Dominik Sutowicz oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncertem zadyrygowali Rafał Janiak i Marcin Mirowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję