Reklama

Kościół

Purim – żydowski karnawał pełen wdzięczności Bogu

Dzisiaj przypada tegoroczne Święto Purim. To święto radosne, które upamiętnia wydarzenia z Księgi Estery, która dzięki swojej odwadze i zaufaniu Bogu uratowała swój lud. To czas dawania sobie prezentów, kolorowych korowodów i tańców. Czas radosnej wdzięczności – opowiada w komentarzu dla Centrum Heschela KUL przełożona Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu s. Eliana Kuryło CB, korektor starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie.

[ TEMATY ]

karnawał

Madeinitaly/PIXABAY

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pełny tekst komentarza poniżej:

Biblijny rys święta Purim

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Purim to radosne święto, które upamiętnia wydarzenia z Księgi Estery. Akcja tej historii dzieje się w Imperium Perskim około czwartego wieku przed Chrystusem. Ówczesny władca Aswerus zaprosił wszystkich swoich dworzan i lokalnych władców na wystawną ucztę, która trwała cały tydzień. Król wezwał do siebie również swoją żonę Waszti, która w tym czasie dla kobiet wydawała własną ucztę. Odmówiła więc mężowi przyjścia, co kosztowało ją pozbawieniem korony i najprawdopodobniej skończyło się utratą życia. Wkrótce po tym nową królową została Estera, żydowska sierota wychowana przez wuja Mordechaja. Po przybyciu Estery na dwór, wysoki dostojnik Haman, nie znając pochodzenia nowej władczyni, postanowił pozbyć się wszystkich Żydów z królestwa.

W tradycji żydowskiej

Midrasz Ester Rabba opisuje dialog Hamana z Bogiem, w którym to królewski dostojnik pyta Stwórcę, w którym miesiącu może wytracić Żydów. Bóg odpowiada przecząco na każdą sugestię. Zniechęcony Haman postanawia rzucić los, by wybrać czas zagłady i w ten sposób po ludzku ominąć Boży sprzeciw. Słowo „Purim” oznacza właśnie „los”. Sytuacja ta ukazuje przewrotność zła i ludzkiej pychy, która uważa, że może oszukać samego Boga.

Plan zagłady Hamana dociera do uszu Mordechaja, który nalega na Esterę, aby ta wyjawiła królowi swoje pochodzenie i położyła kres strasznym planom Hamana. Młoda królowa modli się i pości przez trzy dni, po czym udaje się na spotkanie z królem nie będąc wcześniej przez niego wezwana. Niosło to za sobą ryzyko śmierci. Swoją postawą i pięknem zaimponowała królowi, a ten zgodził się na jej prośbę. Gdy prawda o podstępnym planie Hamana wyszła na jaw, został stracony. Król zaś wydaje dekret chroniący Żydów.

Purim dziś

Upamiętniające te wydarzenia święto celebrowane jest po dziś dzień. Na ulicach Izraela odbywają się pochody i tańce przebierańców. Dzieci jak i dorośli jedzą w ten dzień wiele słodyczy, a w szczególności trójkątne ciastka „hamentaszen” czyli „uszy Hamana”. Aby jednak upamiętnić postawę dzielnej królowej Estery pości się dzień przed rozpoczęciem święta.

Reklama

W synagogach o różnych porach dnia czytany jest zwój księgi Estery (megillah). W dużych miastach powtarza się go niemal cały dzień, by umożliwić wysłuchanie historii jak największej liczbie osób. Za każdym razem, kiedy czytający wymawia imię Hamana słuchacze hałasują używając kołatek, tupiąc lub klaszcząc, aby w ten sposób zagłuszyć imię niechlubnego dworzanina.

Tego dnia konieczna jest też wymiana prezentów i dawanie datków biednym, by wszyscy mogli uczestniczyć w radosnym świętowaniu.

Świat biblijny i siła modlitwy

Z biblijnego punktu widzenia, interesujący jest fakt, że modlitwa królowej Estery przed spotkaniem z mężem oraz jej dialog z królem, obecne są prawie w tej samej formie w Biblii katolickiej co w midraszu Ester Rabba. Estera prosząc swego męża o pomoc dla swojego ludu zaryzykowała swoje życie. Jest to ważna i piękna lekcja ukazująca siłę pokory, odwagi i modlitwy.

2023-03-06 20:16

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdy zapusty spotkają się z postem

Po tłustym czwartku koniec karnawału przyspiesza. Zbliża się okres umiaru i ascezy – w codzienności, w jedzeniu, w zachowaniu. Jak to było kiedyś?

Z fantazją – i nieco inaczej w miastach niż na wsiach – żegnano karnawał i beztroskie zabawy na rzecz pokuty i wielkopostnej zadumy, która już pukała do drzwi... Tak jak zapusty musiały być wesołe, tak post musiał być smutny, gdyż inaczej: „zapust smutny, post wesoły – będziesz, człeku, przez rok goły”.

CZYTAJ DALEJ

Apel do prezydenta ws. o. Maksymiliana Kolbego i rodziny Ulmów

2024-07-02 16:48

[ TEMATY ]

o. Maksymilian Kolbe

błogosławiona rodzina Ulmów

Karol Porwich/Niedziela

Z zażenowaniem i prawdziwym zaskoczeniem przyjęliśmy sekwencję wydarzeń związanych z usunięciem ze stałej wystawy w Muzeum II wojny światowej w Gdańsku obiektów upamiętniających św. Maksymiliana Marię Kolbego, Błogosławioną rodzinę Ulmów oraz rotmistrza Witolda Pileckiego. Szczególnie zaskakujący i żenujący był wywiad prof. Pawła Machcewicza, byłego dyrektora tego muzeum, udzielony „Gazecie Wyborczej”, gdzie nazwał Św. Ojca Kolbe „gorliwym antysemitą”, który rzekomo pisał „niezwykle jadowite antysemickie teksty” oraz stwierdził, że umieszczenie na wystawie rodziny Ulmów „fałszuje rzeczywistość historyczną” II wojny światowej.

Mimo zapowiedzi obecnego dyrektora Muzeum o przywróceniu w nowym kształcie ekspozycji o. Św. Maksymilianie i Bł. Rodzinie Ulmów, w Internecie pojawiła się lawina tekstów zarzucających Św. Maksymilianowi antysemityzm i szkalujących jego dobre imię. Wywołana decyzjami dyrekcji Muzeum II wojny światowej sytuacja boleśnie uderza swym brakiem rzetelności i obiektywizmu w społeczność katolicką. Narusza także poczucie wspólnoty narodowej w stopniu przekraczającym poczynania władzy komunistycznej, która przecież uszanowała oświęcimski czyn św. Maksymiliana, nadając mu w 1972 roku Krzyż Złoty Orderu Virtuti Militari.

CZYTAJ DALEJ

400 młodych wyjedzie na Oazy z Archidiecezji Łódzkiej

2024-07-03 13:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum Oazy w Łodzi

Blisko 400 młodych z Archidiecezji Łódzkiej weźmie udział w trzech turnusach rekolekcji oazowych organizowanych przez Ruch Światło Życie Archidiecezji Łódzkiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję