Jordania ostrzega Izrael przed zmianami na Wzgórzu Świątynnym
Jordania ostrzegła Izrael przed zmianami na Wzgórzu Świątynnym (po arabsku Haram al-Szarif) w Jerozolimie. „Każda próba zmiany status quo na Wzgórzu Świątynnym spowoduje definitywne szkody w stosunkach między Jordanią i Izraelem”, poinformowały media izraelskie powołując się na źródła jordańskie.
Ostrzeżenie z Ammanu nastąpiło po zwycięstwie wyborczym prawicowej koalicji, popierającej byłego premiera Benjamina Netanjahu. Jego prawdopodobny partner koalicyjny, skupiony wokół radykalnie prawicowego polityka Itamara Ben-Gvira narodowo-religijny sojusz Religijny Syjonizm, od dawna naciskał na to, by Izrael zaznaczył swoją suwerenność nad świętym miejscem. Sojusz domaga się przede wszystkim praw do modlitwy dla Żydów na Wzgórzu Świątynnym.
Prowokacyjne wizyty Ben-Gvira w Haram al-Sharif nabrałyby większego znaczenia, gdyby czynił to jako minister w izraelskim rządzie, zacytowały media izraelskie informatora jordańskiego. Jeśli Ben-Gvir wejdzie do rządu, chciałby objąć tekę bezpieczeństw publicznego. Tym samym w ramach jego obowiązków byłoby zapewnienie spokoju i porządku w świętych miejscach.
Tuż przed wyborami 1 listopada Netanjahu podkreślał, że nie zmieni status quo w świętym miejscu, do którego roszczą sobie prawo muzułmanie i Żydzi. Jak na razie miejsce jest otwarte do zwiedzania dla niemuzułmanów, ale prawo do modlitwy jest zarezerwowane dla muzułmanów.
Wzgórze Świątynne jest ważnym świętym miejscem dla Żydów, muzułmanów i chrześcijan. Do czasu zniszczenia przez Rzymian w 70 roku, na tym miejscu znajdowała się Świątynia Jerozolimska, najświętsze miejsce judaizmu. Z miejscem tym związane są liczne tradycje biblijne i religijne, takie jak ofiara Izaaka czy, ze strony islamskiej, podróż Mahometa do nieba.
W przeszłości wizyty nacjonalistycznych Izraelczyków i żydowskie żądania dotyczące praw do modlitwy na Wzgórzu Świątynnym wielokrotnie wywoływały protesty Palestyńczyków, niekiedy gwałtowne. Kiedy ówczesny lider opozycji, a później premier Izraela Ariel Szaron demonstracyjnie odwiedził Wzgórze Świątynne w 2000 roku, wywołał drugą Intifadę, czyli powstanie palestyńskie.
Kościół prawosławny Patriarchatu Antiocheńskiego zerwał łączność kanoniczną z Patriarchatem Jerozolimskim, podważającym jurysdykcję tego pierwszego nad Katarem na Półwyspie Arabskim. Decyzję w tej sprawie podjęto na posiedzeniu Świętego Synodu Kościoła antiocheńskiego 29 kwietnia pod przewodnictwem patriarchy Jana X. Nastąpiło to po wielomiesięcznych próbach uregulowania wzajemnych stosunków i po nieudanych próbach mediacji podejmowanych przez patriarchę Konstantynopola i rząd Grecji.
Na zebraniu synodalnym patriarcha poinformował członków tego zgromadzenia o wszystkich działaniach mających na celu nawiązanie dialogu z Kościołem jerozolimskim i o nieprzejednanym stanowisku tamtejszego patriarchy Teofila III. Po wysłuchaniu tego sprawozdania uczestnicy obrad postanowili jednogłośnie przestać wymieniać imię zwierzchnika Patriarchatu Jerozolimskiego w czasie liturgii i skierować w tej sprawie stosowne listy do wszystkich Kościołów prawosławnych.
Podczas spotkania na szczycie zwierzchników autokefalicznych Kościołów prawosławnych w Stambule na początku marca (tzw. Synaksie) przedstawiciel Patriarchatu Antiocheńskiego, metropolita Sylwan z Buenos Aires zabiegał usilnie o natychmiastowe rozwiązanie tego problemu. Gdy jednak nie zdołał tego osiągnąć, na znak protestu nie podpisał końcowego dokumentu narady w Stambule.
Konflikt między obu starożytnymi patriarchatami prawosławnymi wybuchł po mianowaniu 19 lutego (4 marca – według nowego stylu) ub.r. przez patriarchę jerozolimskiego archimandryty Makarego metropolitą w Katarze, który Patriarchat Antiocheński uważa za swój obszar kanoniczny. Oznacza to, że tylko on może zarządzać życiem prawosławnym w tym niewielkim kraju nad Zatoką Perską. Napięcia nie byli w stanie rozwiązać pośredniczący w nim patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I ani przedstawiciele rządu Grecji.
W prawosławiu zerwanie łączności kanonicznej między Kościołami polega przede wszystkim na niewymienianiu imienia zwierzchnika Kościoła, z którym ustała owa łączność, w czasie liturgii i w tzw. dyptychach, czyli oficjalnych wykazach głów Kościołów. Ponadto formalnie wierni jednego skłóconego Kościoła nie mogą przyjmować sakramentów w drugim.
W przeszłości nieraz dochodziło do podobnych wypadków. Na przykład w lutym 1996 Patriarchat Moskiewski zerwał łączność z Konstantynopolem, gdy ten mianował swego przedstawiciela głową Kościoła prawosławnego w Estonii, uważanej za obszar kanoniczny Moskwy. Łączność między obu Kościołami lokalnymi przywrócono w lipcu tegoż roku, ale pewne napięcie między nimi utrzymuje się do dzisiaj m.in. na tle „sprawy estońskiej”, ale nie tylko.
W latach 2011-14 nie było wspólnoty modlitewnej i eucharystycznej między Patriarchatami Rumuńskim i – znowu – Jerozolimskim. Tym razem poszło o wybudowanie przez Kościół rumuński własnego klasztoru i zespołu pielgrzymkowego w Jerychu, a więc na obszarze kanonicznym Kościoła jerozolimskiego. Jedność między obu Kościołami przywrócono na początku lutego br.
Popierany przez PiS kandydat na prezydenta Karol Nawrocki zaprosił Rafała Trzaskowskiego (KO) na testy na obecność narkotyków i substancji niedozwolonych w organizmie. Odniósł się w ten sposób do zażycia przez siebie saszetki nikotynowej podczas piątkowej debaty telewizyjnej.
Nawrocki był pytany w sobotę w RMF FM o gest, który wykonał w czasie piątkowej debaty; sięgnął jedną dłonią w kierunku twarzy, a drugą się zasłaniał. „Ja to nazywam gumą, są to woreczki nikotynowe” – poinformował kandydat, dodając żeby nie mylić tego z niedozwolonymi substancjami.
Ojciec Święty mianował kard. Roberta Sarah, byłego prefekta Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, swoim specjalnym wysłannikiem na uroczystości liturgiczne, które odbędą się w dniach 25 i 26 lipca 2025 r. w sanktuarium Sainte-Anne-d'Auray we Francji z okazji 400. rocznicy objawień św. Anny.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.