Reklama

Ziemia męczenników za wiarę

Niedziela Ogólnopolska 48/2007, str. 10-11

Ks. prał. Vicente Cárcel Ortí przed tablicą pamiątkową na budynku Kolegium Hiszpańskiego w Rzymie, zawierającą nazwiska księży wychowanków kolegium, którzy zostali zamordowani w czasach prześladowań religijnych
Włodzimierz Rędzioch

Ks. prał. Vicente Cárcel Ortí przed tablicą pamiątkową na budynku Kolegium Hiszpańskiego w Rzymie, zawierającą nazwiska księży wychowanków kolegium, którzy zostali zamordowani w czasach prześladowań religijnych <br>Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

50 tys. Hiszpanów uczestniczyło 28 października 2007 r. na Placu św. Piotra w uroczystościach beatyfikacyjnych 498 ofiar prześladowań religijnych w ich kraju w latach 30. XX wieku. Tych 498 męczenników zamordowano z „nienawiści do wiary”, za ich wierność Chrystusowi i chrześcijańskim ideałom w ramach zaplanowanej przez władze republikańskie akcji zniszczenia Kościoła katolickiego. O ogromie dokonanych zbrodni mówią statystyki. Zamordowano 13 biskupów, 4184 księży i seminarzystów, 2365 zakonników, 283 zakonnice i ok. 4000 osób świeckich - tylko za to, że udzielali pomocy lub ukrywali kapłanów.
Ks. prał. Vicente Cárcel Ortí, hiszpański historyk, który od 40 lat mieszka w Rzymie, gdzie pracował w Kurii Rzymskiej, twierdzi, że Kościół hiszpański nie chciał konfliktu z nowymi władzami republikańskimi, lecz pomimo tego neutralnego stanowiska stał się przedmiotem prześladowań ze strony nowego reżimu. Rząd prześladował Kościół, posługując się prawem, natomiast ekstremiści republikańscy dokonywali aktów przemocy na ludziach i niszczyli dobra kościelne. Inicjatorami prześladowań, które rozpoczęły się dużo wcześniej przed wybuchem wojny domowej, byli masoni i komuniści. Historyk uważa, że haniebna historia republiki hiszpańskiej, longa manus sowieckiego stalinizmu, została zapomniana ze względu na wydarzenia, które nastąpiły później, a mianowicie długą „zimę” reżimu Franca, co miało „usprawiedliwić” wypaczoną i wyidealizowaną interpretację tragicznych wydarzeń z lat 30.
W długiej rozmowie z historykiem chciałem przybliżyć polskiemu czytelnikowi ten dramatyczny okres historii Kościoła hiszpańskiego, co pozwoli także lepiej zrozumieć współczesne problemy Hiszpanii Zapatero.

(W.R.)

Włodzimierz Rędzioch: - Hiszpania w XX wieku stała się ojczyzną męczenników za wiarę. W jakim kontekście ideologicznym i politycznym zaczęły się prześladowania Kościoła, których kulminacją będzie męczeństwo wiernych?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ks. Prał. Vicente Cárcel Ortí: - To powolny proces, który rozpoczął się w XIX wieku wraz z powstaniem szerokiego frontu antyklerykalnego. W ówczesnej Hiszpanii Kościół miał ścisłe związki z monarchią, z którą zawarł konkordaty. W praktyce religia katolicka była religią państwową, tak jak to miało miejsce w innych krajach: prawosławie było religią państwową w Grecji i Rumunii, a anglikanizm - w Anglii. W latach 20. król Alfons XIII przekazał władzę gen. Primowi de Riverze, który wprowadził dyktaturę wojskową (Hiszpania nie stanowiła wyjątku, bo były to czasy dyktatur: we Włoszech rządził Mussolini, w Rosji - Stalin, potem w Niemczech - Hitler). Z jednej strony reżim wojskowy zawiesił działalność parlamentu, partii politycznych i związków zawodowych, z drugiej jednak zapewnił krajowi bezpieczeństwo i rozwój gospodarczy (m.in. dzięki wielkim robotom publicznym). Niestety, światowy kryzys gospodarczy w 1929 r. gwałtownie zahamował dynamiczny rozwój kraju, co sprawiło, że w następnym roku republikanie (zwolennicy Hiszpanii republikańskiej) zwyciężyli w wyborach municypalnych. W tej sytuacji gen. Primo de Rivera zrzekł się władzy, a król opuścił kraj (ale nie abdykował). Skorzystały z tego siły republikańskie, które 14 kwietnia 1931 r. przejęły władzę i ogłosiły republikę.

- Dlaczego władze republikańskie rozpętały prześladowania Kościoła i wiernych?

- Republikanie pałali taką nienawiścią do monarchii i do wszystkiego, co miało z nią związek, że gdy tylko doszli do władzy, zaczęli rozprawiać się ze swoimi wrogami. Pierwszym obiektem ich ataku - najłatwiejszym, bo bezbronnym - stał się Kościół. Reżim prześladował go, posługując się prawem, natomiast ekstremiści różnej maści - anarchiści, socjaliści i komuniści - zaczęli dokonywać aktów przemocy na wiernych i niszczyć dobra kościelne.

- Jaką rolę w tej antykatolickiej kampanii odgrywała masoneria?

- Masoneria odegrała tutaj ważną rolę, ponieważ wielu masonów znalazło się w instytucjach państwowych, w rządzie i Kortezach (parlament hiszpański, gdzie było ich co najmniej 183). Dlatego można stwierdzić, że wywarła ona wielki wpływ na ustanowienie antykatolickich praw i na kampanie, których celem było oczernianie Kościoła.

- Jakie były w praktyce metody prześladowania Kościoła w latach republiki (1931-36)?

Reklama

- W latach 1931-36 mamy do czynienia z serią nasilających się działań przeciwko Kościołowi i praktykowaniu religii katolickiej. Ustawy dyskryminacyjne miały na celu zrealizowanie radykalnej i antydemokratycznej formy odseparowania Kościoła od państwa. Można mnożyć przykłady tego typu działań: w styczniu 1932 r. rozwiązano Zakon Jezuitów; na mocy ustawy wywłaszczającej z maja 1933 r. władze przejęły cały majątek kościelny; wydano dekret likwidujący nauczanie religii w szkołach oraz zabroniono księżom uczyć itd.
Gwałtowne prześladowania rozpoczęły się natomiast w 1934 r., gdy zamordowano tzw. męczenników z Turón (ich kanonizacja już się odbyła), oraz w czasie komunistycznej rewolucji w Asturii, gdy zabito 37 księży, zakonników i seminarzystów oraz spalono 58 kościołów. Począwszy od 1936 r., prześladowania objęły cały kraj. We wszystkich większych miastach katedry, kościoły i klasztory były grabione i podpalane, tak jakby starano się zniszczyć ślady religijnej tradycji Hiszpanii. Nienawiść do wiary była tak wielka, że nie ograniczano się do morderstw, ale dochodziło nawet do aktów świętokradztwa: Hostie wyrzucano z tabernakulów na ulicę i deptano lub spożywano podczas posiłków, kościoły zamieniano w stajnie, niszczono poświęcone kamienie z ołtarzy, grożąc bronią, próbowano zmuszać księży i zakonnice do wyrzeczenia się wiary.
Mówiąc o tych tragicznych faktach, należy podkreślić, że prześladowania zaczęły się kilka lat przed wojną domową, nie można więc było wówczas zarzucać Kościołowi, iż stał po stronie żołnierzy Franco, których uznawano za rebeliantów!

- Czy Kościół był przeciwny rządom republikańskim?

- Od samego początku biskupi uznawali prawowity rząd republikański. Problem w tym, że władze republiki zawsze okazywały otwartą wrogość wobec katolików. Jak już wspomniałem, latem 1936 r. socjaliści, komuniści i anarchiści rozpętali największe prześladowania religijne w historii Hiszpanii, których celem było fizyczne unicestwienie Kościoła, zarówno kleru, jak i dóbr kościelnych. Prześladowania te trwały aż do kwietnia 1939 r.

- Czy istnieją wiarygodne statystyki dotyczące prześladowań antykatolickich?

- Statystyki ofiar prześladowań, chociaż niekompletne, są przerażające: 13 biskupów, 4184 księży i seminarzystów, 2365 zakonników, 283 zakonnice i ok. 4 tys. ludzi świeckich, zamordowanych za udzielanie pomocy księżom i zakonnicom lub za ich ukrywanie.
W rejonach kraju okupowanych przez nacjonalistów gen. Franco nie zginął żaden ksiądz ani nie ucierpiały budynki kościelne.

- Krytycy gen. Franco twierdzą, że kazał zamordować 16 baskijskich księży...

Reklama

- To prawda, że po zajęciu przez nacjonalistów Bilbao zostało rozstrzelanych także 16 księży. Nie zostali oni jednak zabici jako kapłani, lecz wraz z innymi ludźmi za działalność polityczną. Dotarłem do dokumentów potwierdzających to, włącznie ze świadectwem biskupa, który prosił księży o zaprzestanie agitacji politycznej. Byli więc oni ofiarami represji politycznych, a nie prześladowań antyreligijnych. Gdy Pius XI dowiedział o tym, co zdarzyło się w Bilbao, natychmiast wysłał do gen. Franco telegram. Generał obiecał, że to się już nigdy nie powtórzy i dotrzymał słowa.
Księża ginęli śmiercią męczeńską jedynie w regionach okupowanych przez „czerwonych”. Poza tym dokonano olbrzymich zniszczeń kościołów i klasztorów - dla przykładu, w mojej diecezji, Walencji, zniszczono ponad 1000 kościołów i innych budynków kultu.

- Kiedy rozpoczęto procesy beatyfikacyjne męczenników hiszpańskich?

- Po zakończeniu wojny domowej, w 1939 r., Stolica Apostolska poprosiła, aby w diecezjach i parafiach zebrano dokumentację dotyczącą prześladowań. Gdy przygotowano odpowiednią dokumentację, biskupi rozpoczęli procesy diecezjalne - było to w latach 40. i 50. Po zakończeniu fazy diecezjalnej materiały przesyłano do Watykanu, gdzie w Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych miała być kontynuowana tzw. faza rzymska procesów. Paweł VI wstrzymał prace nad procesami, twierdząc, że będzie lepiej, jeśli minie 50 lat od tych tragicznych wydarzeń. Poza tym papież postawił drugi warunek ich wznowienia: Hiszpania powinna mieć demokratyczny rząd (w latach 60. w Hiszpanii u władzy był reżim wojskowy). Gdy nastał pontyfikat Jana Pawła II, w naszym kraju panowała już demokracja, dlatego Hiszpanie poprosili Papieża o beatyfikowanie ofiar prześladowań religijnych, ale Papież nie wyraził zgody, bowiem nie upłynęło jeszcze 50 lat od zakończenia wojny domowej. Jan Paweł II odczekał aż do 1987 r., by wynieść do chwały ołtarzy pierwszych męczenników (były to 3 karmelitanki z Guadalajary). W ten sposób rozpoczęły się beatyfikacje, których było już 16, wliczając też uroczystą ceremonię, która miała miejsce na Placu św. Piotra 28 października br. (łącznie zostało beatyfikowanych 979 męczenników). Z moich informacji wynika, że w Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych trwają jeszcze prace nad procesami 2000 innych męczenników. Można więc sądzić, że za 6-7 lat beatyfikowana zostanie rekordowa liczba ofiar prześladowań.

Za tydzień - druga część wywiadu.

Chrzest zobowiązuje chrześcijan do odważnego udziału w szerzeniu Królestwa Bożego aż po ofiarę z własnego życia
Benedykt XVI, podczas modlitwy „Anioł Pański”, 28 października 2007 r.

Ich męczeństwo było wyrazem miłości do Jezusa Chrystusa i Jego Kościoła. Przed śmiercią wybaczali swoim prześladowcom, a nawet modlili się za nich
Kard. José Saraiva Martins, podczas beatyfikacji męczenników hiszpańskich

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

„Pójdź za mną”!

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 57-62.

Środa, 1 października. Wspomnienie św. Teresy od Dzieciątka Jezus, dziewicy, doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Ojciec Joachim Badeni OP, mistyk – 15 lat po śmierci znów przemawia do współczesnego człowieka

2025-10-01 17:09

info.dominikanie.pl

Ojciec Joachim Badeni OP – człowiek modlitwy, mistyk– 15 lat po śmierci znów przemawia do współczesnego człowieka dzięki książce „Amen. O rzeczach ostatecznych”. Osoby, dla których był przewodnikiem, dziś mogą pomóc w przygotowaniach do jego beatyfikacji, dzieląc się osobistymi świadectwami wiary, łask i spotkań z dominikaninem.

W tym roku minęło 15 lat od śmierci znanego i kochanego przez wielu dominikanina, ojca Joachima Badeniego – cenionego kaznodziei, duszpasterza i mistyka. Urodził się w arystokratycznej rodzinie i ukończył prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję