Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po omówieniu opisów cudów, z którymi spotykamy się w Nowym Testamencie, kilka kolejnych części naszego biblijnego cyklu dotyczyć będzie tzw. wyznań wiary i hymnów chrystologicznych. Te pierwsze przybierały zazwyczaj krótkie i treściwe zarazem formy literackie. Dzięki nim kościelne wspólnoty pierwszego stulecia naszej ery werbalizowały swoje religijne przekonania. Drugie zaś zwykle stosowane były w liturgii na cześć Bożego Pomazańca.
Najczęściej z wyznaniami wiary spotykamy się przy lekturze Listów Apostolskich. Niemniej występują one również w Ewangeliach. Osoby zajmujące się Biblią w sposób naukowy często uważają, że sporo tzw. chrystologicznych wypowiedzi może wywodzić się właśnie z owych pierwotnych wyznań wiary. Wydaje się, że należą do nich np. następujące zdania zaczerpnięte z najstarszej Ewangelii według św. Marka: „Wiem, kto jesteś: Święty Boży” (1,24), „Ty jesteś Syn Boży” (3, 11) i „... Jezusie, Synu Boga Najwyższego...” (5, 7). Zacytowane powyżej wyrażenia mają swoje paralele w innych Ewangeliach oraz w niektórych tekstach Dziejów Apostolskich.
Najłatwiej jednak odnaleźć literackie formuły wyznań wiary w Listach. Najkrótszymi z nich są te zaczerpnięte z tekstu 1 Kor 12, 3 („Panem jest Jezus”) i Rz 10, 9 („Jezus jest Panem”). Kontekst tych wypowiedzi nawiązuje do sytuacji uroczystego wyznania wiary przez neofitę bądź też uroczystej deklaracji.
Warto zauważyć, że nazwanie Jezusa Panem wskazuje na środowisko, w którym pojawiała się taka konfesyjna formuła. Otóż słowo „pan” (po grecku kyrios) było zazwyczaj łączone z tytułem odnoszącym się do konkretnego władcy, w szczególności zaś do rzymskiego imperatora. Jest zatem prawdopodobne, że za pomocą tego typu deklaracji pierwsi chrześcijanie przeciwstawiali autorytet władcy nie tylko Wiecznego Miasta autorytetowi Jezusa z Nazaretu, który dla nich od chwili nawrócenia i chrztu stawał się jedynym Panem oraz Zbawcą. Za dwa tygodnie jeszcze bliżej przyjrzymy się owym lapidarnym wyznaniom wiary, aby lepiej i bardziej dojrzale odczytywać zamysły biblijnych autorów, których inspirował Duch Święty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Faustyna Kowalska

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

youtube.com/faustyna

Zmarła 84 lata temu, 5 października 1938 r. o godz. 22.45. S. Eufemia Tarczyńska, świadek umierania Świętej, wspominała: „To było jakoś koło jedenastej w nocy. Gdy przyszłyśmy tam, Siostra Faustyna jakby lekko otworzyła oczy i trochę się uśmiechnęła, a potem skłoniła głowę i już...”

Dzieciństwo Helena Kowalska urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci, w rolniczej rodzinie z Głogowca k. Łodzi. Od dzieciństwa odznaczała się pobożnością, umiłowaniem modlitwy, pracowitością i posłuszeństwem oraz wielką wrażliwością na ludzkie biedy. Do szkoły chodziła niecałe trzy lata: jako szesnastoletnia dziewczyna opuściła rodzinny dom, by na służbie w Aleksandrowie i Łodzi zarobić na własne utrzymanie i pomóc rodzicom. POMÓDL SIĘ - RÓŻANIEC ZE ŚW. SIOSTRĄ FAUSTYNĄ #NIEZBĘDNIK RÓŻAŃCOWY
CZYTAJ DALEJ

Po prostu Faustyna

Niedziela Ogólnopolska 40/2016, str. 22-23

[ TEMATY ]

Faustyna

św. Faustyna Kowalska

Ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego w Płocku

W jaki sposób ta niepozorna kobieta, zamknięta w klasztorze, mogła odcisnąć tak silne piętno na obliczu współczesnego Kościoła?

Wpatruję się w te zdjęcia, jakbym mogła dzięki temu odkryć tajemnicę jej świętości. Pierwsze – to fotografia młodej dziewczyny, zrobiona w jakiś słoneczny dzień, drugie to już zdjęcie zakonnicy – św. Siostry Faustyny. Te zdjęcia dzieli kilka lat, ale duchowo są to lata świetlne. To wiemy dziś, tajemnicą pozostaje, co zdarzyło się między tymi dwoma ujęciami. W jaki sposób ta niepozorna kobieta, zamknięta w klasztorze, mogła odcisnąć tak silne piętno na obliczu współczesnego Kościoła? W jaki sposób modlitwa, którą zapisała w swoim „Dzienniczku”, stała się jedną z najchętniej odmawianych? Jakim cudem? No właśnie...
CZYTAJ DALEJ

Ruszył proces oskarżonych o prowokację wobec ks. J. Popiełuszki w 1983 r.

2024-10-04 22:53

[ TEMATY ]

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

Episkopat Flickr

Przed Sądem Okręgowym w Warszawie rozpoczął się w piątek proces oskarżonych o prowokację wobec ks. Jerzego Popiełuszki. Chodzi o podrzucenie w 1983 r. przez SB do mieszkania księdza przy ul. Chłodnej w Warszawie materiałów mających obciążać duchownego.

Prokurator IPN Barbara Śledź odczytała akt oskarżenia. Pierwotnie był on sformułowany przeciwko trzem byłym funkcjonariuszom SB w sprawie tworzenia w 1983 r. "fałszywych dowodów w celu skierowania przeciwko ks. Popiełuszce ścigania o przestępstwo". Do mieszkania przy ul. Chłodnej podrzucono wówczas m.in. "antypaństwowe" ulotki, naboje i materiał wybuchowy, co następnie 12 grudnia 1983 roku "ujawniono w wyniku oficjalnego przeszukania".
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję