Reklama

Duchowość

Razem z Bogiem słuchajmy krzyku chorych i cierpiących

[ TEMATY ]

Dzień Chorego

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już po raz dwudziesty drugi, w święto Matki Bożej z Lourdes, obchodzony jest Światowy Dzień Chorego, którego temat w tym roku brzmi: Wiara i miłosierdzie: «My także winniśmy oddać życie za braci» (1 J 3,16). W tegorocznym Orędziu papież Franciszek przypomina chorym i tym wszystkich, którzy zapewniają im opiekę i leczenie, o potrzebie chrześcijańskiego przeżywania cierpienia i choroby, wskazując na krzyż i wiarę jako siłę oświecającą, umacniająca i przynosząca nadzieję. Ojciec św. wskazując na postawę Maryi „Matki wszystkich chorych i cierpiących” oraz Miłosiernego Samarytanina, zwraca uwagę na potrzebę czułości i miłosierdzia naznaczonego szacunkiem i delikatnością w relacji do chorych.

Orędzie skierowane jest do chorych, ale także do tych, którzy na różny sposób towarzyszą im w ich cierpieniu: rodziny, znajomych, wolontariuszy. Refleksja tych dni skierowana jest również do pracowników służby zdrowia oraz do tych, którzy tworzą politykę zdrowotną państwa. Papież przypomina fakt, że „kiedy z czułością podchodzimy do osób potrzebujących leczenia, to niesiemy nadzieję i uśmiech Boga w przeciwieństwa świata”. Tym samym Ojciec św. zachęca do chrześcijańskich i głęboko ludzkich relacji w kontaktach z chorymi i cierpiącymi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

1. Współczesna sytuacja chorych i cierpiących

Reklama

Z okazji Światowego Dnia Chorego należy spojrzeć na sytuację chorych, cierpiących, niepełnosprawnych, osób w podeszłym wieku w szerszym kontekście. Franciszek w adhortacji Evangelii gaudium, w rozdziale IV poświeconym społecznemu wymiarowi ewangelizacji, zawarł ważne myśli dotyczące potrzeby włączania ubogich w życie społeczne. Niewątpliwie do tej grupy należą także chorzy, zwani jeszcze nie tak dawno pacjentami (łac. patior - passus sum - cierpieć, doznawać, odczuwać), a dziś klientami. Nie jest to tylko zmiana terminów, ale mentalności i podejścia do chorych. Pacjentem był każdy chory, klientem zaś jest ten, który uczestniczy w grze rynkowej kierującej się logiką: podaż- popyt, zysk-strata. A może w niej uczestniczyć, gdy ma pieniądze. W tej niezdrowej, antyludzkiej sytuacji, Papież zachęca, aby chrześcijanie i ludzie dobrej woli oraz wrażliwego serca razem z Bogiem słuchali krzyku ubogich, a wśród nich chorych (nr 187), bowiem „«Kościół, kierując się Ewangelią miłosierdzia i z uwagi na miłość do człowieka, wsłuchuje się w wołanie o sprawiedliwość i ze wszystkich sił chce na nie odpowiedzieć»” (nr 188). Dlatego też Ojciec św. pisze wprost o „imperatywie słuchania krzyku ubogich”, który „staje się w nas rzeczywistością, gdy wzruszamy się do głębi wobec cierpienia drugiego człowieka” (nr 193).

2. Czas usłyszeć krzyk chorych

Ten krzyk wznoszony jest także w stronę służby zdrowia i ministerstwa zdrowia, które nie potrafią należycie towarzyszyć choremu, traktując go tylko i wyłącznie jako klienta, który albo przynosi zyski i jest w polu uwagi, albo jako biedak zostaje na jej marginesie. Polska polityka zdrowotna jest mentalnie chora i organizacyjnie niewydolna, czego dobitnym i symbolicznym wyrazem jest tragiczna historia mieszkańca Zabrza, który wyszedł do przychodni, aby zmierzyć sobie ciśnienie i czekając przez godzinę na krześle naprzeciwko rejestracji nie doczekał się pomocy lekarskiej, umierając w tejże przychodni. W związku z takimi patologicznymi sytuacjami Papież przypomina państwu i każdemu człowiekowi o preferencyjnej opcji na rzecz ubogich, czyli zdolności dostrzegania drugiego człowieka w potrzebie (owego ewangelicznego bliźniego) i skutecznego zaradzania tej sytuacji.

Reklama

„Ta pełna miłości uwaga - pisze Franciszek w Evangelii gaudium, jest początkiem prawdziwego zatroskania o jego osobę i poczynając od niej, pragnę szukać skutecznie jego dobra (...). Autentyczna miłość jest zawsze kontemplatywna, pozwala nam służyć drugiemu nie z konieczności lub próżności, ale ponieważ jest piękna, niezależnie od pozorów. «Z miłości bowiem, która sprawia, że ktoś staje się nam miły, udzielamy mu czegoś darmo». Ubogi, gdy jest kochany, «uważany jest za coś cennego», a to odróżnia opcję na rzecz ubogich od jakiejkolwiek ideologii, od jakiejkolwiek próby posługiwania się ubogimi w celach osobistych lub politycznych. Jedynie poczynając od tej realnej i serdecznej bliskości, możemy odpowiednio im towarzyszyć na ich drodze wyzwolenia” (nr 199).

3. Świat ludzkiego cierpienia i choroby wyzwaniem dla polityki i ekonomii

Ojciec Święty, wołając o poprawę sytuacji ubogich, w tym chorych, niepełnosprawnych, oraz ludzi starszych wiekiem, przypomina politykom, że autentyczna polityka to „jedna z najcenniejszych form miłości, ponieważ szuka dobra wspólnego” (nr 205). Papież upomina równocześnie ludzi ekonomii, którzy kierując się doktryną neoliberalizmu, urzeczywistniają „ekonomię wykluczenia”, będącą źródłem „kultury odrzucenia” i marginalizacji coraz szerszych grup społecznych. „Wykluczeni nie są «wyzyskiwani», ale są odrzuceni, są «niepotrzebnymi resztkami»” (nr 53). Dlatego też Franciszek przypomina podstawową prawdę, że „ekonomia, jak wskazuje samo słowo, powinna być sztuką dochodzenia do odpowiedniego zarządzania wspólnym domem, jakim jest cały świat” (nr 206).

Światowy Dzień Chorego jest wołaniem do polityków i ekonomistów, aby w chorym i cierpiącym człowieku dostrzegali bliźniego, a nie klienta, czy też niewygodny problem. Jest on okazją, aby ludzie głośno i stanowczo powiedzieli za papieżem Franciszkiem: „«nie» dla ekonomii wykluczenia”, „«nie» dla nowego bałwochwalstwa pieniądza”, „«nie» dla pieniądza, który rządzi, zamiast służyć”, nie dla „kultury odrzucenia” i „globalizacji obojętności”(nr 53-58).

2014-02-10 09:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przy krzyżu chorego

Niedziela przemyska 6/2020, str. I

[ TEMATY ]

chorzy

Dzień Chorego

Światowy Dzień Chorego

Bożena Sztajner/Niedziela

Oddają chorym nie tylko wiedzę, ale też dar bycia z uważnością przy cierpieniu

Oddają chorym nie tylko wiedzę, ale też dar bycia z uważnością przy cierpieniu

We wtorek 11 lutego pochylimy się nad tajemnicą ludzkiego odchodzenia i ludzkiej choroby.

Otoczymy modlitwą tych, którzy w szpitalnych salach lub – jak pięknie określił to poeta – w kolejkach do lekarzy rodzą w sobie nadzieję powrotu do normalnego życia i posługiwania. Nasze myśli skierujemy w stronę lekarzy i pielęgniarek, którzy swoją wiedzę i poświęcenie składają na ołtarzu służby życiu. W wielu hospicjach i domach opiekli pojawią się młodzi ludzie z darem uśmiechu i chwilą pobycia z chorymi.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Leon XIV przyjął kierownictwo Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich

2025-09-12 16:56

[ TEMATY ]

Watykan

Leon XIV

Vatican Media

W piątek 12 września arcybiskup Thibault Verny został przyjęty na audiencji przez Jego Świątobliwość Papieża Leona XIV poinformowała Papieska Komisja ds. Ochrony Małoletnich. Towarzyszył mu biskup Luis Manuel Alí Herrera, sekretarz Komisji. Było to pierwsze oficjalne spotkanie przewodniczącego Komisji z Ojcem Świętym po jego mianowaniu 15 lipca - zaznaczono.

Arcybiskup Verny poprosił o audiencję, aby osobiście wyrazić wdzięczność Ojcu Świętemu za zaufanie, jakim go obdarzył, powołując na stanowisko, oraz aby przedstawić drugi roczny raport dotyczący polityki i procedur ochrony w Kościele - czytamy w komunikacie.
CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski do katechetów: Głosicie pedagogię nie ludzką, ale boską

2025-09-13 15:48

- Nie miejcie kompleksów, nie dajcie się zepchnąć w kąt i wystraszyć, że może głosicie coś nietrafnego, nieudanego, niemodnego. Jesteście po stronie Boskiego pedagoga - mówił w sobotę 13 września abp Andrzej Przybylski podczas inauguracji roku katechetycznego w archikatedrze Chrystusa Króla w Katowicach.

Zwracając się do nauczycieli abp Przybylski odniósł się do trwającego jubileuszu i osoby papieża Piusa XI, którego decyzją powstała diecezja katowicka. - Ale dziś, kiedy przychodzimy, by przypomnieć sobie ten moment początków Kościoła katowickiego, papieża Piusa XI, to jako wychowawcy, pedagodzy, katecheci powinniśmy sobie też przypomnieć, że ten papież jest też autorem encykliki o wychowaniu chrześcijańskim młodzieży. Dlaczego papież postanowił wtedy, sto lat temu, napisać taką encyklikę, która tylko i wyłącznie dotyka tajemnicy szkoły, tajemnicy wychowania chrześcijańskiego? Bo w jego czasach działo się coś podobnego, co wraca dzisiaj w naszych czasach. Pojawiły się różne pomysły na edukację, na wychowanie. Pojawiły się takie koncepcje naturalistyczne, że Bóg do wychowania jest w ogóle niepotrzebny, że najlepiej religię odsunąć od kształtowania i rozwoju człowieka, bo mamy się zająć tylko jego naturą - przypomniał abp Przybylski. - Mamy rozwijać w nim tylko to, co naturalne, zbadane, biologiczne, psychologiczne. W nurcie tych różnych pojawiających się myśli w tamtym czasie zaczęła się też bitwa o kształt szkoły. Walka o tak zwaną świecką szkołę, że trzeba już skończyć z jakimś monopolem Kościoła na szkołę - dodał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję