Reklama

Wiadomości

Od 1 września nowy kanon lektur szkolnych w szkołach podstawowych

Od nowego roku szkolnego 2021/2022 w szkołach podstawowych będzie obowiązywał nowy kanon lektur szkolnych. 1 września wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

[ TEMATY ]

szkoła

Pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z listy lektur dla klas I-III szkoły podstawowej znikają następujące pozycje: Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz "Zaczarowana zagroda", Mira Jaworczakowa "Oto jest Kasia", Leszek Kołakowski " Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?" i Marcin Pałasz "Sposób na Elfa".

W ich miejsce wchodzą nowe. Są to: Dorota Gellner "Wścibscy", Julita Grodek "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie", Tom Justyniarski "Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca", Piotr Kordyasz "Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły" (fragmenty), Zofia Kossak-Szczucka "Kłopoty Kacperka, góreckiego skrzata", Asa Lind "Piaskowy Wilk", Aleksandra i Daniel Mizielińscy "Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jeśli chodzi o listę lektur dla klas IV-VI szkoły podstawowej to z wykazu lektur obowiązkowych do wykazu lektur uzupełniających zostaje przeniesiona książka Rafała Kosika "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi".

Reklama

Z kolei z listy lektur uzupełniających dla klas IV-VI znika "Winnetou" Karola Maya. W to miejsce dochodzi 10 nowych pozycji. Są to: Carlo Collodi "Pinokio", John Flanagan "Zwiadowcy" Księga 1. "Ruiny Gorlanu", Emilia Kiereś "Rzeka", Zofia Kossak-Szczucka "Topsy i Lupus", Bolesław Leśmian "Klechdy sezamowe", Alan Aleksander Milne "Kubuś Puchatek", Longin Jan Okoń "Tecumseh", Ferdynand Antoni Ossendowski "Słoń Birara", Jacek Podsiadło "Czerwona kartka dla Sprężyny", Louis de Wohl "Posłaniec króla".

Z listy lektur obowiązkowych dla klas VII-VIII znika "Stowarzyszenie Umarłych Poetów" Nancy H. Kleinbaum, zaś "Ziele na kraterze" Melchiora Wańkowicza zostaje przesunięte do wykazu lektur uzupełniających.

Do listy lektur uzupełniających dochodzą nowe pozycje. Są to: Lloyd Cassel Douglas "Wielki Rybak", Zofia Kossak-Szczucka "Bursztyny" (wybrane opowiadanie), André Frossard "Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II", Bolesław Prus "Placówka" i "Zemsta", Henryk Sienkiewicz "Sąd Ozyrysa", Nicolas Sparks "Jesienna miłość".

Z wykazu lektur uzupełniających z klas VII-VIII do wykazu lektur uzupełniających w zakresie rozszerzonym w liceach ogólnokształcących i technikach przesunięta została pozycja "Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei" (fragmenty).

Reklama

Lista lektur dla klas I-III po wprowadzeniu zmian wyglądała: Hans Christian Andersen "Baśnie" (do wyboru), 2) Justyna Bednarek "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)", Jan Brzechwa "Brzechwa dzieciom", Waldemar Cichoń "Cukierku, ty łobuzie!", Agnieszka Frączek "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą", Dorota Gellner "Wścibscy", Julita Grodek "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie", Tom Justyniarski "Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca", Grzegorz Kasdepke "Detektyw Pozytywka", Piotr Kordyasz "Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły" (fragmenty), Barbara Kosmowska "Dziewczynka z parku", Zofia Kossak-Szczucka "Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata", Maria Krüger "Karolcia", Asa Lind "Piaskowy Wilk", Astrid Lindgren "Dzieci z Bullerbyn", Hugh Lofting "Doktor Dolittle i jego zwierzęta", Aleksandra i Daniel Mizielińscy "Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych", Joanna Papuzińska "Asiunia", Danuta Parlak "Kapelusz Pani Wrony", Roman Pisarski "O psie, który jeździł koleją", Janina Porazińska "Pamiętnik Czarnego Noska", Maria Terlikowska "Drzewo do samego nieba", Julian Tuwim "Wiersze dla dzieci", Barbara Tylicka "O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie", Danuta Wawiłow "Najpiękniejsze wiersze", Łukasz Wierzbicki "Afryka Kazika" i "Dziadek i niedźwiadek".

Reklama

Po wprowadzeniu zmian lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VI szkół podstawowych wygląda następująco: Jan Brzechwa "Akademia Pana Kleksa", Janusz Christa "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" (komiks), René Goscinny, Jean-Jacques Sempé "Mikołajek" (wybór opowiadań), Ignacy Krasicki – wybrane bajki, Clive Staples Lewis "Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa", Adam Mickiewicz – "Powrót taty", "Pani Twardowska", "Pan Tadeusz" (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego), Ferenc Molnár "Chłopcy z Placu Broni", Bolesław Prus "Katarynka", Henryk Sienkiewicz "W pustyni i w puszczy", Juliusz Słowacki "W pamiętniku Zofii Bobrówny", John Ronald Reuel Tolkien "Hobbit, czyli tam i z powrotem", Józef Wybicki "Mazurek Dąbrowskiego", wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce, Biblia – stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie, wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie, wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault "Kopciuszek", Aleksander Puszkin "Bajka o rybaku i rybce;", wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

Reklama

Z kolei lista lektur uzupełniających (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym) dla klas IV-VI wyglądałaby: Adam Bahdaj "Kapelusz za 100 tysięcy", Frances Hodgson Burnett "Tajemniczy ogród" lub inna powieść, Lewis Carroll "Alicja w Krainie Czarów", Carlo Collodi "Pinokio", Aleksander Dumas "Trzej muszkieterowie", John Flanagan "Zwiadowcy". Księga 1. "Ruiny Gorlanu", Olaf Fritsche "Skarb Troi", Emilia Kiereś "Rzeka", Joseph Rudyard Kipling "Księga dżungli", Janusz Korczak "Król Maciuś Pierwszy", Rafał Kosik "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi", Zofia Kossak-Szczucka, "Topsy i Lupus", Marcin Kozioł "Skrzynia Władcy Piorunów", Selma Lagerlöf "Cudowna podróż", Stanisław Lem "Cyberiada" (fragmenty), Bolesław Leśmian "Klechdy sezamowe", Kornel Makuszyński – wybrana powieść, Andrzej Maleszka "Magiczne drzewo", Alan Aleksander Milne "Kubuś Puchatek", Lucy Maud Montgomery "Ania z Zielonego Wzgórza", Małgorzata Musierowicz – wybrana powieść, Ewa Nowak "Pajączek na rowerze", Edmund Niziurski "Sposób na Alcybiadesa", Sat-Okh "Biały Mustang", Longin Jan Okoń "Tecumseh", Ferdynand Antoni Ossendowski "Słoń Birara", Jacek Podsiadło "Czerwona kartka dla Sprężyny", Henryk Sienkiewicz "Janko Muzykant", Alfred Szklarski – wybrana powieść, Mark Twain "Przygody Tomka Sawyera", Louis de Wohl "Posłaniec króla", wybrane pozycje z serii "Nazywam się… "(np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i inni) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.

Po wprowadzeniu zmian lista lektur obowiązkowych dla klas VII-VIII szkół podstawowych to: Charles Dickens "Opowieść wigilijna", Aleksander Fredro "Zemsta", Jan Kochanowski – wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII, Aleksander Kamiński "Kamienie na szaniec", Ignacy Krasicki "Żona modna", Adam Mickiewicz – "Reduta Ordona", "Śmierć Pułkownika", "Świtezianka", "Dziady część II", wybrany utwór z cyklu "Sonety krymskie", "Pan Tadeusz" (całość), Antoine de Saint-Exupéry "Mały Książę", Henryk Sienkiewicz – "Quo vadis", "Latarnik", Juliusz Słowacki "Balladyna", Stefan Żeromski "Syzyfowe prace", Sławomir Mrożek "Artysta", Melchior Wańkowicz "Tędy i owędy" (wybrany reportaż, wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Z kolei lista lektur uzupełniających (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym) dla klas VII-VIII to: Miron Białoszewski "Pamiętnik z powstania warszawskiego" (fragmenty), Agatha Christie – wybrana powieść kryminalna, Lloyd Cassel Douglas "Wielki Rybak", Arkady Fiedler "Dywizjon 303", Ernest Hemingway "Stary człowiek i morze", Barbara Kosmowska "Pozłacana rybka", Zofia Kossak-Szczucka "Bursztyny" (wybrane opowiadanie), André Frossard "Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II", Karolina Lanckorońska "Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945" (fragmenty), Bolesław Prus – "Placówka", "Zemsta", Henryk Sienkiewicz "Krzyżacy", "Sąd Ozyrysa", Eric-Emmanuel Schmitt "Oskar i pani Róża", Nicolas Sparks "Jesienna miłość", Melchior Wańkowicz – "Bitwa o Monte Cassino" (fragmenty), "Ziele na kraterze" lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże. (PAP)

2021-08-30 10:41

Oceń: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizacja obecnej podstawy programowej to okaleczenie społeczeństwa

- Nie chcę być złym prorokiem, ale widzę to w czarnych barwach. Realizacja obecnej podstawy programowej doprowadzi do okaleczenia społeczeństwa polskiego – powiedział w wywiadzie dla portalu niedziela.pl Andrzej Sosnowski, były mazowiecki wicekurator oświaty. To komentarz do odwołania przez Mazowieckie Kuratorium Oświaty konkursu o bł. ks. kard. Stefanie Wyszyńskim.

Łukasz Brodzik: Decyzją kurator oświaty nie będzie konkursu o Prymasie Wyszyńskim w mazowieckich szkołach. Ten konkurs przetrwał różną władzę w Polsce, tej zmiany władzy nie przetrwał. Dlaczego tak jest i czy to może być decyzja indywidualna pani kurator, czy może dostała wytyczne „z góry”?
CZYTAJ DALEJ

Nawrocki: pod nazwą przedmiotu „Edukacja Zdrowotna" próbuje się przemycać do polskich szkół ideologię i politykę

2025-09-20 20:37

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

Karol Porwich/Niedziela

Karol Nawrocki

Karol Nawrocki

Pod niewinnie brzmiącą nazwą przedmiotu „Edukacja Zdrowotna” próbuje się przemycać do polskich szkół ideologię i politykę – napisał w sobotę na platformie X prezydent Karol Nawrocki. Podkreślił, że szkoła to miejsce nauki oraz przestrzeń do budowania szacunku dla kultury, tradycji i wartości chrześcijańskich.

Podziel się cytatem W swoim wpisie podkreślił, że „szkoła to przede wszystkim miejsce nauki, ale także przestrzeń budowania szacunku dla kultury, tradycji i wartości chrześcijańskich, z których wyrasta nasza cywilizacja”. – W pierwszej kolejności to my, rodzice, mamy prawo do decyzji w sprawie edukacji naszych dzieci i to jest ten moment, kiedy z tego prawa warto skorzystać – zaznaczył Nawrocki.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Mirosław Wachowski: nuncjusz apostolski służy komunii Kościoła

2025-09-21 08:38

[ TEMATY ]

Irak

Nuncjusz Apostolski

ks. Marek Weresa / Vatican Media

Ks. Mirosław Wachowski

Ks. Mirosław Wachowski

Nowo mianowany nuncjusz apostolski w Iraku, ks. prałat Mirosław Wachowski, w rozmowie z mediami watykańskimi podzielił się osobistymi refleksjami o powołaniu, misji w ziemi Abrahama, służbie Kościołowi oraz duchowej sile, która pozwala iść naprzód. „Nuncjusz apostolski jest przedstawicielem Ojca Świętego wobec władz cywilnych, promując godność osoby ludzkiej, uniwersalne prawa człowieka, pracując na rzecz pokoju, tak w kraju, w którym spełnia swoją posługę, jak i na całym świecie” - wskazał.

W czwartek, 18 września Papież Leon XIV mianował nuncjuszem apostolskim w Iraku ks. prałata Mirosława Stanisława Wachowskiego, dotychczasowego Podsekretarza ds. Relacji z Państwami i Organizacjami Międzynarodowymi Stolicy Apostolskiej. Wyniósł go jednocześnie do stolicy tytularnej Villamagna di Proconsolare, z godnością arcybiskupa. Ks. Wachowski w wywiadzie dla Radia Watykańskiego podkreślił, że każda nowa nominacja traktowana jest przez niego jako akt Bożego miłosierdzia i zaufania, na który - jak sam mówi - nie zasłużył. „Z jakiegoś dla mnie tajemniczego, nieznanego powodu z wioski na Mazurach Pan Bóg powołał do kapłaństwa chłopaka, który według mnie nie miał jakichś szczególnych talentów”. To głębokie poczucie niewystarczalności nie przeszkadzało mu jednak zaufać: „Odpowiedziałem wtedy tak na to powołanie, ufając bardziej Jego łasce niż moim własnym ograniczonym zdolnościom”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję