Reklama

Kanonizacja - 18 maja 2003

Człowiek utrudzony pracą dla Pana

Przyglądając się postaci bł. Józefa Sebastiana Pelczara, można dojść do wniosku, że traktował on czas jako talent dany od Boga, którego nie można zakopać, ale należy wykorzystać w najowocniejszy sposób. Umiejętność dobrego gospodarowania tym darem, wewnętrzna dyscyplina i konsekwencja w realizowaniu postanowień sprawiły, że czas jego życia wydał stokrotny plon świętości. Bp Karol Fischer zaświadczył o nim: "Przechodził bezpośrednio od jednej czynności do drugiej, a tylko przegradzał je wielokrotnie modlitwą". Przez długie lata cierpiał na dolegliwości gastryczne, które znosił z wielką cierpliwością, dlatego jego pracowitość tym bardziej godna jest podziwu. Zaowocowała ona m.in. w postaci 630 drukowanych pozycji: ascetycznych, prawniczych, historycznych, homiletycznych, a także w dużej liczbie rękopisów. Ponadto nawet chronologiczne prześledzenie jego losów budzi niekłamane zdumienie wielością podejmowanych inicjatyw społecznych, wydanych książek, wypowiedzianych mów i kazań przy równoczesnym spełnianiu bez zarzutu obowiązków profesorskich czy biskupich.

Niedziela Ogólnopolska 12/2003

Bł. Józef Sebastian Pelczar (1842-1924)

Bł. Józef Sebastian Pelczar (1842-1924)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Życie i działalność

Józef Sebastian Pelczar przyszedł na świat w Korczynie k. Krosna 17 stycznia 1842 r. jako syn Wojciecha i Marii Pelczarów. Dwa dni później został ochrzczony. Po ukończeniu Szkoły Trywialnej w Korczynie uczęszczał do Szkoły Głównej i początkowo do Gimnazjum w Rzeszowie. Myśląc o kapłaństwie, przeniósł się do Niższego Seminarium Duchownego w Przemyślu i tam zdał egzamin dojrzałości. W przemyskim Seminarium Duchownym przygotowywał się do święceń kapłańskich, które otrzymał 17 lipca 1864 r. Po roku wikariatu w Samborze został skierowany do Rzymu, gdzie w dwa lata uzyskał doktoraty z teologii i z prawa kanonicznego. Gdy wrócił do kraju, krótko pracował jako wikariusz w Wojutyczach i ponownie w Samborze. Od 1869 r. pełnił różne funkcje w Seminarium Duchownym w Przemyślu. Był kolejno prefektem i profesorem teologii pastoralnej i prawa kanonicznego, głosił wiele kazań, spowiadał. Działał także na polu społecznym, m.in. współdziałając ze Stowarzyszeniem "Gwiazda", gromadzącym młodych rzemieślników.
19 marca 1877 r. otrzymał nominację na profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Objął tam Katedrę Historii Kościoła i Prawa Kanonicznego, a następnie przeniósł się na Katedrę Teologii Pastoralnej. W 1880 r. został kanonikiem katedralnym, dwukrotnie wybierano go na dziekana Wydziału Teologicznego UJ, a w roku akademickim 1882/83 został rektorem tej uczelni. Za jego rektorstwa i jego staraniem rozpoczęto budowę Collegium Novum, a ponadto Uniwersytet uzyskał teren pod budowę klinik uniwersyteckich. Od 1885 r. pełnił ważne funkcje w Kurii Biskupiej, m.in. referenta konsystorskiego, egzaminatora prosynodalnego, obrońcy węzła małżeńskiego, cenzora książek religijnych... Zabłysnął jako kaznodzieja i mówca, a także jako autor licznych dzieł historycznych i ascetycznych, m.in. w "krakowskim" okresie życia napisał trzytomową książkę pt. Pius IX i jego pontyfikat, a czterokrotnie wydał główne dzieło ascetyczne pt. Życie duchowne, czyli doskonałość chrześcijańska. Ponadto prowadził Sodalicję Mariańską kapłanów. Udzielał się także społecznie, będąc m.in. prezesem Towarzystwa Oświaty Ludowej oraz Towarzystwa św. Łukasza czy uczestnicząc w działalności Towarzystwa św. Wincentego à Paulo lub we wspieraniu kuchni studenckiej s. Samueli, felicjanki.
27 lutego 1899 r. otrzymał prekonizację na biskupa w Przemyślu, gdzie krótko pełnił obowiązki sufragana. Po śmierci bp. Łukasza Soleckiego, 2 marca 1900 r., objął zarząd diecezją jako wikariusz kapitulny, a od 13 stycznia 1901 r. - jako ordynariusz. Z wielką gorliwością podejmował duszpasterstwo, wizytował parafie, brał udział w różnych uroczystościach na terenie diecezji i poza jej granicami, kierował liczne listy pasterskie tak do wiernych, jak i do kapłanów, organizował spotkania dekanalne. W 1902 r. zwołał synod diecezjalny, pierwszy na ziemiach polskich od 1723 r., oraz uzupełniał go w dwu kongregacjach synodalnych, w 1908 i 1914 r.
Szczególnie leżały mu na sercu dwie sprawy: pomnożenie placówek duszpasterskich i nauczanie religii w szkołach ludowych. W czasie 25-letniej posługi w diecezji przemyskiej erygował w niej 11 nowych parafii i 60 wikariatów. Spośród wielu budowanych i odbudowywanych kościołów zadbał o remont katedry, odbudowę kościoła Najświętszego Serca Jezusa w Przemyślu i wystrój wewnętrzny nowego kościoła w Korczynie. Nakazał także regularne nauczanie religii w szkołach, poza siedzibą parafii. W 1902 r. założył Małe Seminarium. Wdrożył w życie Kronikę Diecezji Przemyskiej, wybudował dom dla stowarzyszeń rzemieślniczych, takich jak: "Przyjaźń" i "Towarzystwo im. T. Kościuszki". W 1905 r. powołał Związek Katolicko-Społeczny, który w 1910 r. połączył z Bractwem Najświętszej Maryi Panny Królowej Korony Polskiej. W 1911 r. zorganizował kongres mariański. Wiele starań włożył w założenie Hospicjum Polskiego dla księży odbywających studia w Rzymie. W czasie I wojny światowej, razem z krakowskim Komitetem Biskupim, zorganizował akcję charytatywną na rzecz ofiar wojny. Do dziś istnieje założone przez niego Muzeum Diecezjalne w Przemyślu, gromadzące zabytki sztuki sakralnej.

Zakonodawca

Zachęcony przez kard. Albina Dunajewskiego, 15 kwietnia 1894 r. założył Zgromadzenie Służebnic Najświętszego Serca Jezusowego dla szerzenia kultu Serca Bożego i posługi służącym i chorym po domach. Sam będąc tercjarzem franciszkańskim, 16 listopada 1908 r. uzyskał dla Zgromadzenia agregację do Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych. Pierwszą przełożoną była służebnica Boża - m. Klara Szczęsna (1863-1916), wierna współpracownica Założyciela.
Za jego życia Zgromadzenie zaistniało w Galicji i Królestwie, a także we francuskiej Alzacji. Z biegiem czasu podejmowało inne jeszcze zadania. Obecnie Siostry Sercanki liczą 550 członkiń pracujących w 72 wspólnotach. Dom generalny ma swą siedzibę w Krakowie. Na terenie Polski istnieją dwie prowincje: Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Częstochowie i św. Józefa w Rzeszowie. Ponadto 6 domów liczy prowincja św. Małgorzaty Marii we Francji; 6 domów - prowincja Najświętszego Serca w USA. Od 1981 r. Siostry Sercanki pracują w Boliwii (4 domy); od 1976 r. - w Benghazi (Libia). Po 5 wspólnot znajduje się zarówno we Włoszech, jak i na Ukrainie. Po 108 latach istnienia Zgromadzenie kontynuuje swą działalność według charyzmatu swego Założyciela.
Bł. Józef Sebastian Pelczar był człowiekiem niezłomnej wiary: "Dzięki Bogu nie pozwoliłem sobie nigdy na najlżejsze nawet powątpiewanie przeciwko wierze" (Autobiografia). Z wiary płynęła nadzieja na życie wieczne, dlatego w ostatniej chorobie powiedział: "Jeżeli wolą Bożą jest, aby ta choroba była ostatnią w moim życiu, gotów jestem na śmierć, na którą zresztą całe życie się gotowałem".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konflikt w klasztorze na Górze Synaj zażegnany. Sędziwy przełożony ustępuje

Arcybiskup synajski Damian, który od ponad pół wieku jest przełożonym klasztoru św. Katarzyny na Synaju i tym samym stoi na czele autonomicznego prawosławnego Kościoła Synajskiego, zapowiedział ustąpienie z tego urzędu. 90-letni hierarcha złożył to oświadczenie 4 września, gdy prawosławie wspomina proroka Mojżesza, którego imię związane jest z tym miejscem, gdyż tam, na górze Synaj otrzymał on od Boga tablice Dekalogu. Arcybiskup oznajmił także o zamiarze uruchomienia procedury wybrania swego następcy.

Decyzja Damiana kończy kilkumiesięczny spór w łonie tego najstarszego, istniejącego nieprzerwanie do dzisiaj klasztoru, którego początki sięgają pierwszej połowy VI wieku. Oznacza ona m.in. ponowne otwarcie tego miejsca, które kilka dni temu zostało zamknięte dla większości przebywających tam mnichów, a także dla pielgrzymów i turystów. Nastąpiło to po wejściu arcybiskupa do klasztoru w towarzystwie uzbrojonej ochrony i kilku opowiadających się za nim mnichów, podczas gdy pozostałych, którzy wcześniej wystąpili przeciw niemu i zażądali jego ustąpienia, wypędzono. Ihumen (przełożony klasztoru, czyli abp Damian) wykreślił ich ze spisu członków bractwa zakonnego, co automatycznie pozbawiało ich zezwolenia na pobyt w Egipcie.
CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie ws. ks. Dominika Chmielewskiego

2025-08-29 17:57

[ TEMATY ]

salezjanie

publikacja

Salezjanie Inspektoria Pilska

W związku z dzisiejszą publikacją Gazety Wyborczej pt. „Zamiast do Jezusa zaprowadził ją do łóżka. Co skrywa znany ksiądz Dominik Chmielewski”, autorstwa redaktora Piotra Żytnickiego, działając w imieniu Inspektorii Pilskiej Towarzystwa Salezjańskiego, pragniemy przedstawić następujące stanowisko.

Zgromadzenie Salezjańskie potraktowało sprawę wynikającą ze zgłoszenia bohaterki przedmiotowej publikacji z należytą powagą i odpowiedzialnością. Bezpośrednio po otrzymaniu listownego zawiadomienia, niezwłocznie podjęto działania zgodne z obowiązującymi procedurami — przyjęto formalne zgłoszenie, zabezpieczono przekazane materiały dowodowe oraz skierowano sprawę do dalszego rozpoznania. W trosce o transparentność i bezstronność, na wniosek władz Zgromadzenia, przeprowadzenie tzw. postępowania wstępnego zostało powierzone niezależnemu organowi — Sądowi Biskupiemu w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Biskupi na Tydzień Wychowania: Po raz pierwszy od 1989 roku rząd łamie prawo ws. lekcji religii

2025-09-06 19:39

[ TEMATY ]

rząd

biskupi

Tydzień Wychowania

lekcje religii

Konferencj Episkopatu Polski

łamie prawo

Biuro Prasowe KEP

Wizyta biskupów w Sali Sejmu Śląskiego

Wizyta biskupów w Sali Sejmu Śląskiego

Religia w szkole jest konstytucyjnym prawem uczniów i rodziców – podkreślili biskupi w Liście na XV Tydzień Wychowania, sprzeciwiając się decyzjom ograniczającym lekcje religii. „Nie da się dojrzale żyć bez formacji serca i sumienia” – napisali. List będzie odczytywany w kościołach 7 września.

Podziel się cytatem – zaznaczyli biskupi w Liście na rozpoczynający się 14 października Tydzień Wychowania. Wskazali na zmiany takie jak ograniczenie lekcji religii do jednej tygodniowo, możliwość łączenia klas, umieszczanie ich na początku lub końcu zajęć oraz niewliczanie oceny z religii do średniej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję