Reklama

Bazylika Narodzenia oblężona

Na Plac Żłóbka przed Bazyliką Narodzenia Pańskiego w Betlejem, która wśród podziemnych kaplic kryje tę najważniejszą - Grotę Narodzenia Chrystusa, znów wjechały izraelskie czołgi. To już kolejne oblężenie. Nie tak dawno, bo w kwietniu br., cały świat z niepokojem patrzył na Betlejem. 200 Palestyńczyków opanowało Bazylikę i klasztor Franciszkanów. Wydarzenie to przeszło do historii pod nazwą "Konflikt 39 dni". Tym razem wojska izraelskie wkroczyły do Betlejem 21 listopada br. po samobójczym zamachu Hamasu na autobus w Jerozolimie, w którym zginęło 12 osób, a 50 zostało rannych. Teraz wojsko broni Bazyliki i klasztoru, aby nie powtórzyła się sytuacja z 2 kwietnia br.

Niedziela Ogólnopolska 51/2002

Archiwum Komisariatu Ziemi Świętej w Krakowie

Plac przed Bazyliką Narodzenia. Uwolnieni franciszkanie i mnisi ormiańscy oraz prawosławni Grecy po "Konflikcie 39 dni".

Plac przed Bazyliką Narodzenia. Uwolnieni franciszkanie i mnisi ormiańscy oraz prawosławni Grecy po Konflikcie 39 dni.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

"Każdy atak palestyński, niezależnie od tego, gdzie dokonany, powoduje, że Żydzi zacieśniają blokadę Betlejem i wprowadzają godzinę policyjną. Tym samym ludność palestyńska i franciszkanie z Betlejem, którzy zaopatrują się w izraleskich sklepach w Jerozolimie, nie mogą kupić żywności, pracujący w Jerozolimie nie mogą dostać się do pracy, studenci i profesorowie - na uczelnie" - mówi o. Nikodem Gdyk z Komisariatu Ziemi Świętej w Krakowie, od stu lat jedynego w Polsce przedstawicielstwa Kustodii Ziemi Świętej, franciszkańskiej międzynarodowej prowincji, która poprzez wieki strzeże w imieniu Kościoła miejsc świętych w krajach biblijnych. Ojcowie z Komisariatu, których zadaniem jest wspieranie duchowe i materialne Kustodii oraz szerzenie kultu miejsc świętych, utrzymują stały kontakt ze swymi współbraćmi z Jerozolimy i innych miast w Ziemi Świętej. Są wśród nich Polacy znani z publikacji i wystąpień radiowych i telewizyjnych: o. Jerzy Kraj, o. Celestyn Paczkowski czy jedyny Polak z klasztoru Franciszkanów w Betlejem - o. Seweryn Lubecki, który na początku listopada br. odwiedził na krótko Polskę.
Betlejem to miasto na Zachodnim Brzegu Jordanu należące do Autonomii Palestyńskiej. Znane jest od XIV wieku przed Chrystusem. Zwane jest też Miastem Dawida, bowiem tu przyszedł na świat pierwszy król Izraela. Leży zaledwie 8 km od Jerozolimy i liczy 35 tys. mieszkańców - muzułmanów i chrześcijan. Katolicy to niewielka i ciągle zmniejszająca się wspólnota kilku tysięcy wiernych, głównie Palestyńczyków obrządku łacińskiego, syryjskiego, melchickiego, ormiańskiego i maronickiego. Są też prawosławni Grecy, Syryjczycy, Ormianie i protestanci. Betlejem to miasto pielgrzymów. Przybywają tu z całego świata, aby uczcić tajemnicę Bożego Narodzenia.
W miejscu, gdzie Chrystus się narodził, już w 326 r. królowa Helena, matka Konstantyna Wielkiego, wybudowała nad Grotą Narodzenia ośmioboczną absydę. W 540 r. cesarz Justynian kazał w tym miejscu wybudować wspaniałą Bazylikę, która mimo wrogich najazdów, trzęsienia ziemi i pożarów - remontowana i przerabiana - zasadniczo przetrwała do naszych czasów. W 1347 r. swoją służbę przy Bazylice objęli Franciszkanie. Do dzisiaj sprawują opiekę nad Bazyliką i Grotą Narodzenia. Miejsce narodzenia Chrystusa, obłożone marmurami, oznaczyli srebrną gwiazdą z łacińskim napisem: "Tu narodził się z Maryi Dziewicy Jezus Chrystus" i datą "1717 r.". W 1882 r. Franciszkanie wybudowali kościół św. Katarzyny, który przylega bezpośrednio do Bazyliki Narodzenia i jest kościołem parafialnym katolików w Betlejem. Codziennie w południe z kościoła św. Katarzyny wyrusza procesja franciszkanów i pielgrzymów z zapalonymi świecami, która przez krużganki i podziemne kaplice zmierza do Groty Narodzenia.
W ten sposób Franciszkanie podkreślają prawo Kościoła katolickiego do tego miejsca, którego na co dzień wraz z Grekami prawosławnymi i Ormianami są stróżami, i przypominają o tym, że to właśnie stąd wyszło Światło. "Nazwa Betlejem oznacza zaś Miasto Chleba. Przychodząc tu na świat, Chrystus oznajmił, że chce się stać powszednim chlebem, pokarmem dla wszystkich" - przypomina o. Nikodem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wojna izraelsko-palestyńska oraz "Konflikt 39 dni" i obecne działania zbrojne w Betlejem oznaczają, że gaśnie światło nadziei na pokój, a dla miejscowych chrześcijan i mieszkańców Betlejem zwiastują brak chleba i widmo głodu. Betlejem to małe miasteczko, którego ludność nastawiona jest na obsługę pielgrzymów. Wokół sanktuarium Narodzenia rozwinęła się sieć hoteli, restauracji, barów, sklepów z pamiątkami, małych manufaktur, zakładów rzemieślniczych wyrabiających pamiątki dla pielgrzymów. W Betlejem już w XV wieku franciszkanie przyuczyli miejscową ludność do wyrobu pamiątek, zwłaszcza różańców, krzyżyków z drzewa oliwkowego (bardzo trudnego w obróbce) oraz z masy perłowej, które mogli sprzedawać przybywającym w pielgrzymce chrześcijanom i w ten sposób zarabiać na utrzymanie. Tak jest do dzisiaj. Z chwilą, gdy zamarł ruch pielgrzymkowy, ludzie ci stracili jedyne źródło utrzymania i nie mają środków do życia. Padła też gastronomia, zamknięte są hotele. Dodatkowo mieszkańcom Betlejem utrudnia życie blokada na granicy.

Niepokoje, wojny, różne akcje zbrojne zawsze trapiły Ziemię Świętą. Po raz pierwszy jednak zdarzyło się, że sanktuarium Bożego Narodzenia było oblężone aż 39 dni, z zamkniętymi tam zakonnikami. 2 kwietnia br. między godziną 15.00 a 16.00 w dwóch grupach przejściem prowadzącym do klasztoru franciszkańskiego wtargnęli uzbrojeni Palestyńczycy. Zajęli klasztor, franciszkański dom pielgrzyma "Casa Nova" oraz klasztory Greków prawosławnych i Ormian. Około 200 osób zabarykadowało się wewnątrz. Na plac przed Bazyliką wjechały izraelskie czołgi i rozpoczęło się oblężenie, które obserwował cały świat. Z dnia na dzień sytuacja się pogarszała. Oblężonym brakowało żywności, wody, elektryczności. W mieście wprowadzono godzinę policyjną. Nawet zakonnicy nie mogli wychodzić z oblężonej Bazyliki, gdyż Izraelczycy mogli do nich strzelać, myśląc, że to przebrani Palestyńczycy. Oblężenie wprawdzie się zakończyło, czołgi jednak pozostały na ulicach. Teraz sytuacja się odmieniła. Żołnierze przed Bazyliką pilnują, aby nie doszło do powtórzenia sytuacji z 2 kwietnia br.

Dzisiaj z Betlejem nie płynie radosna nowina, a nadchodzące święta Bożego Narodzenia - pierwsze po inwazji wojsk izraelskich na Miasto Chleba i oblężeniu Bazyliki Bożego Narodzenia - będą inne dla wszystkich mieszkańców miasta. Obecnie nikt do Betlejem nie zagląda. Tylko franciszkanie nadal trwają i tak jak przez wieki strzegą tego świętego dla wszystkich chrześcijan miejsca. Nonsensem byłoby posądzać ich o propalestyńskie sympatie. Nie opowiadają się po żadnej z walczących ze sobą stron konfliktu, ale tak jak św. Franciszek stoją po stronie człowieka ubogiego i prześladowanego. W czasie II wojny światowej byli to Żydzi, których ubierali w habity franciszkańskie i ukrywali w swych klasztorach, dziś są to Palestyńczycy, którzy - pozbawieni pracy - głodują i są prześladowani.
"Ojczyzna Chrystusa jest tylko jedna. Wcześniej czy później pielgrzymi tam wrócą. My chcemy wrócić na pielgrzymi szlak - jeżeli nic nadzwyczajnego się nie zdarzy - już w lutym przyszłego roku i planujemy duże pielgrzymki w następnych miesiącach. Tym bardziej że wbrew temu, co mówią media, w świątyniach jest bezpiecznie. A ponadto, każda pielgrzymka to wyrzeczenie, trud i pewnego rodzaju narażanie się na niebezpieczeństwa podróży" - mówi Ojciec Komisarz.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny

1 listopada Kościół katolicki obchodzi uroczystość Wszystkich Świętych. Dzień ten kojarzy się dla wielu ze zniczem, z grobem bliskich osób, z cmentarzem, dla innych z wiązanką kwiatów, jeszcze dla innych z modlitwą i pamięcią o tych, którzy wyprzedzili nas w drodze do wieczności. Nie mniej jednak w tym dniu udajemy się z całymi rodzinami na cmentarz i nawiedzamy groby naszych bliskich, przyjaciół, rodziców, krewnych, znajomych, stawiając kwiaty, zapalając ten "płomyk nadziei", wierząc, że już cieszą się oni chwałą w domu Ojca Niebieskiego. Kościół w tym dniu oddaje cześć tym wszystkim, którzy już weszli do chwały niebieskiej, a wiernym pielgrzymującym jeszcze na ziemi wskazuje drogę, która ma zaprowadzić ich do świętości. Przypomina nam również prawdę o naszej wspólnocie ze Świętymi, którzy otaczają nas opieką.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa za pracowników Służby Zdrowia

2024-11-03 18:13

ks.Jacek Kaszycki

Msza św. w intencji posługujacych chorym

Msza św. w intencji posługujacych chorym

Był to przede wszystkim czas modlitewnego dziękczynienia za wszelki trud posługi lekarzy, psychologów, terapeutów, diagnostów laboratoryjnych, pielęgniarek i pielęgniarzy, położnych, farmaceutów, ratowników medycznych, pracowników administracyjnych

Od lat pragniemy i robimy, co możemy, aby zawsze w trakcie modlitwy w Mrowli wybrzmiewało przede wszystkim szczere słowo: „Dziękujemy…” – za wszelkie utrudzenie i zaangażowanie w niesieniu ulgi osobom chorym i cierpiącym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję