Reklama

Narodzenie Pańskie z Grudziądza

Niedziela Ogólnopolska 52/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Krucha, jasnowłosa Najświętsza Maryja Panna w lekkim, wytwornym skłonie uklękła, ubrana w zielonkawą świetlistą szatę i gotycko pofałdowany płaszcz, podbity malinowym materiałem, i złożywszy dłonie pochyliła głowę, w ogromnej, złotej aureoli, przed Dzieciątkiem. Nagie Dzieciątko uśmiecha się i błogosławi Maryję. Ono spoczywa na ziemi w promienistej mandorli o złotych ostrych promieniach (w ikonografii chrześcijańskiej świetlisty spłaszczony owal o kształcie migdału otaczający postaci głównie Chrystusa, Maryi, czasami świętych; mandorla - migdał). W dekoracyjnie potraktowanym cebrzyku leżą dwie pieluszki z połyskliwej materii.
Scena Adoracji Dzieciątka odbywa się przed stajenką drewnianą, o ażurowej konstrukcji architektonicznej, z uroczym gołębnikiem i białymi gołębiami, które asystują temu wydarzeniu. W pobliskiej stajence wołek i osiołek spożywają paszę ze żłobu, a św. Józef - starzec z siwą brodą z niepokojem spogląda w niebo. W scenie Adoracji dominuje nastrój intensywnego przeżycia mistycznego i liryzm. Została ona zakomponowana w atmosferze harmonijnego, wytwornego zestrojenia linii i świetlistych, intensywnych kolorów, których głębię wzmagają otaczające liczne złocenia: tła, aureoli, mandorli. Wszystkie cechy malowanej kwatery z Adoracją Dzieciątka wskazują, że jest to przykład tzw. stylu pięknego, występującego w Europie w XIV wieku, w okresie średniowiecza. Kwatera ta jest częścią poliptyku grudziądzkiego (Pomorze Wschodnie ok. 1390 r.). Pochodzi z nieistniejącej kaplicy zamku krzyżackiego w Grudziądzu (w warszawskim Muzeum Narodowym od 1946 r.).
Poliptyk (czyli wieloskrzydłowy ołtarz szafiasty) z Grudziądza, jest poświęcony scenom z życia Maryi: Zaśnięcie i Koronację przedstawiono w części środkowej ołtarza, czyli części nieruchomej, natomiast boczne skrzydła (ruchome) - sceny z historii Narodzenia i Dzieciństwa Chrystusa. Po zamknięciu skrzydeł oglądamy sceny z Męki Chrystusa. Dotychczas niespotykane przedstawienie Narodzin Chrystusa jako Adoracji Dzieciątka przez Maryję, należy do najwcześniejszych przedstawień tego typu w Europie Północnej (ok. 1390 r.). Ta nowość ikonograficzna przyszła tu z Europy Zachodniej, której ośrodki, bogate w kulturę i sztukę we Francji, Anglii i Hiszpanii, promieniowały na resztę świata. W drugiej połowie XIV wieku również Czechy stają się ważnym ośrodkiem kultury i sztuki średniowiecznej, a do legendarnych mistrzów sztuki europejskiego średniowiecza zaliczono Mistrza trzebońskiego ołtarza. Czeski Mistrz z Trzebonia jest identyfikowany według trzech ocalałych desek rozebranego ołtarza z kościoła w Trzeboniu w południowych Czechach. (W średniowieczu malowano na odpowiednio zagruntowanych lub oklejonych płótnem deskach).
Styl poliptyku z Grudziądza, ukształtował się pod wpływem malarstwa czeskiego z tego okresu, głównie Mistrza z Trzeboni, a reprezentującego tzw. styl piękny. Cechy stylu pięknego w sztuce średniowiecza Europy to: dążenie do wykwintu formy, płynny kontur, wyrafinowanie i subtelność postaci i krajobrazu oraz dominujący nastrój mistycyzmu i liryzmu. Jego kolebką jest Francja. To bardzo ważne, że przez kontakt ze wspaniałym dziełem, jakim jest poliptyk grudziądzki, możemy poznać pewne cechy wyrafinowanej sztuki europejskiej z okresu, kiedy panuje tzw. styl piękny. Średniowiecze, ten fascynujący obszar kultury, wyrażający się we wszystkich dziedzinach sztuki, jest chyba dziś zbyt mało znany szerokiemu ogółowi. Bliższe są nam przykłady architektury sakralnej średniowiecza, które są bardziej dostępne. W Częstochowie np. na Jasnej Górze Kaplica Cudownego Obrazu Matki Bożej, utrzymana w stylu gotyckim, nieustannie zachwyca. Formą występującą dość często w Polsce jest styl wtórny, neogotyk, niejednokrotnie wspaniały, jak np. kościół św. Michała we Wrocławiu, który nawiedzała Edyta Stein, święta karmelitanka.
Natomiast malarstwo i rzeźba stylu pięknego, wysublimowany produkt elitarnej kultury dworskiej z epoki średniowiecza są u nas słabo znane. Ich przykłady w Polsce nie są częste, a te, które są, zostały zapoznane. Dlatego kontemplujmy malowaną kwaterę ze sceną Adoracji Dzieciątka z ołtarza grudziądzkiego (ok. 1390) jako subtelny, mistyczny przejaw sztuki minionego czasu - tak bardzo cenny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: przygotowania do setnej rocznicy urodzin Josepha Ratzingera - Benedykta XVI

2025-09-17 18:29

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Grzegorz Gałązka

Uroczysta Msza św. w Watykanie 16 kwietnia 2027 r. będzie jednym z punktów kulminacyjnych obchodów setnej rocznicy urodzin Josepha Ratzingera - papieża Benedykta XVI - poinformowała Fundacja Watykańska Joseph Ratzinger - Benedykt XVI.

Prace nad upamiętnieniem setnej rocznicy urodzin Josepha Ratzingera będzie koordynował Komitet, pod kierunkiem ks. prof. Roberto Regoli. W jego skład wchodzą ks. prof. Pablo Blanco Sarto z Hiszpanii, laureat Nagrody Ratzingera w 2023 r., a także ks. prof. Alessandro Clemenzia, ks. Hermann Geißler FSO (Austria) oraz prof. Pietro Luca Azzaro, który jest jednocześnie sekretarzem Komitetu.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystości pogrzebowe śp. bp. Antoniego Pacyfika Dydycza OFMCap

2025-09-17 14:38

[ TEMATY ]

uroczystości pogrzebowe

bp Antoni Pacyfik Dydycz

BP KEP

bp Antoni Pacyfik Dydycz OFMCap

bp Antoni Pacyfik Dydycz OFMCap

W dniach 19 i 20 września, w katedrze drohiczyńskiej, odbędą się uroczystości pogrzebowe śp. bp. Antoniego Pacyfika Dydycza OFMCap. Mszy św. pogrzebowej 20 września o godz. 11.00 przewodniczyć będzie abp Józef Guzdek, a homilię wygłosi bp Piotr Sawczuk.

Publikujemy komunikat o uroczystościach pogrzebowych śp. bp. Antoniego Pacyfika Dydycza OFMCap.:
CZYTAJ DALEJ

Bp Stułkowski o św. Stanisławie Kostce: konsekwencja prowadzi do świętości

2025-09-18 15:04

[ TEMATY ]

św. Stanisław Kostka

bp Szymon Stułkowski

konsekwencja

Karol Porwich/Niedziela

Rozpoznać wolę Bożą w swoim życiu, stać się jej posłusznym i realizować ją w codzienności - to jest tajemnica powołania do świętości. I to się udało świętemu Stanisławowi - mówił bp Szymon Stułkowski w płockiej katedrze. W liturgiczne wspomnienie św. Stanisława Kostki, głównego patrona diecezji, biskup płocki przewodniczył Mszy św., która zainaugurowała ogólnopolską konferencję naukową o historii diecezji, w roku 950-lecia jej istnienia.

Biskup podkreślił, że świętość dojrzewa w codziennych decyzjach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję