Wierni archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej już po raz 39. zgromadzili się wraz ze swymi Pasterzami u stóp Pani Jasnogórskiej na czuwaniu 24 i 25 września br. Tegoroczna pielgrzymka odbyła się pod hasłem „Bądźmy świadkami Miłości”.
W rozważaniu podczas Apelu Jasnogórskiego, które rozpoczęło czuwanie, abp Andrzej Dzięga mówił o naszej obecności u Matki. Wspominał poprzednich biskupów, którzy jako pasterze naszej diecezji od początku jej utworzenia przybywali, by dziękować i prosić o potrzebne łaski. Przybywali zarówno pasterze, jak i wierni do Matki jako Królowej, która Królową jest także na Pomorzu - zaznaczał Ksiądz Arcybiskup, wspominając kult maryjny na naszych ziemiach, który pozwolił na trwanie wizerunków Maryi nawet w czasach protestanckich. Ksiądz Arcybiskup zwrócił także uwagę na potrzeby i wołanie ludzi zamieszkujących naszą zachodniopomorską ziemię - nawiązał do sprawy Stoczni Szczecińskiej - powierzając wszystkie te problemy Matce Narodu. Po modlitwie rozpoczęło się całonocne czuwanie, któremu przewodniczyły poszczególne grupy Kościoła szczecińsko-kamieńskiego.
We Mszy św. koncelebrowanej przez kapłanów naszej archidiecezji z bp. Marianem Błażejem Kruszyłowiczem, abp Andrzej Dzięga w kazaniu mówił o różnych momentach obecności Maryi w naszym życiu osobistym i narodowym, podobnie, jak w życiu Jezusa - od Nazaretu aż po Golgotę: - Jasna Góra, to miejsce obecności Maryi, miejsce, które jest Jej stolicą i Jej tronem, w którym Ona tutaj po Polsku - tak możnaby powiedzieć - pokolenie za pokoleniem przeżywa swoje osobiste oddanie się Bogu i swoje poszukiwanie ludzi, nas i prowadzenie nas po Bożych drogach i obdarowuje nas swoim Synem. Metropolita mówił o obecności Maryi pod krzyżem wraz z umiłowanym uczniem. Nawiązywał do zwyczajnego trwania przy Chrystusie, które nie jest dziś popularne, przez co nie często wybierane. Tłumaczył, jak rozumieć to zwyczajne trwanie: - To tak, jak powinno się postąpić, jakiego postępowania wszyscy ode mnie mają prawo oczekiwać. Zwracał uwagę na scenę przyjęcia Jana pod krzyżem, jako syna przez Maryję. Mówił do nas Metropolita: - Każdy z nas ma szansę stać się Jej dzieckiem, jakby małym Jezusem, idąc przez swój czas, przez swój krzyż, swoją Kanę, swój Wieczernik.
Ksiądz Arcybiskup odwołał się także do polskiej rodziny, która powinna być zwyczajna, czyli żyjąca modlitwą i łaską sakramentalną, ale też powinna być rodziną otwartą na dar życia, rodziną radosną i dumną z każdego życia. Mówił o potrzebie wspólnotowej modlitwy w naszych rodzinach.
Wspólne trwanie przy Pani Jasnogórskiej zakończyło nabożeństwo Drogi Krzyżowej na wałach Jasnogórskich, które przypomniało nam wartość ludzkiego życia i zobowiązania płynące ze Ślubów Jasnogórskich. Czuwanie zakończył, rozważaniem na zakończenie Drogi Krzyżowej bp Marian Błażej Kruszyłowicz.
John Singleton Copley, "Wniebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org
Przypisywana Homerowi „Odyseja” powstała w VIII w. przed Chr. Łukasz pisał kilkadziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa. Homer w swoim geniuszu fabułę poematu zakuł w kształty heksametru. Ewangelista z Antiochii pisał wyszukaną nieco, aczkolwiek zrozumiałą prozą. „Odyseja” składa się z dwudziestu czterech części, dzieło Łukasza natomiast podzielone zostało na dwadzieścia cztery rozdziały. Ta ostatnia zbieżność to oczywiście zwykły przypadek. Nie wiadomo jednak, czy przypadkiem jest również i to, iż Łukaszowa Ewangelia rozpoczyna się i kończy w świątyni jerozolimskiej.
Podobnie jak wędrówka mitycznego Odyseusza rozpoczyna się i kończy na Itace. Homer sięgnął po znany później w literaturze greckiej motyw wędrówki cyklicznej. Akcja narracji rozpoczyna się w tym samym miejscu, w którym się kończy, jednak w toku narracji mają miejsce wydarzenia, które całkowicie odmieniają sytuację początkową. Pierwsza scena dzieła Łukasza to modlitwa Zachariasza w świątyni, podczas której otrzymuje on zapowiedź narodzin poprzednika Chrystusa. Ostatnia scena Ewangelii to modlitwa uczniów Chrystusa, również w świątyni, już po Jego zmartwychwstaniu: „z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni wielbiąc i błogosławiąc Boga” (Łk 24,52-53).
Uroczysta Msza święta dziękczynna oraz w intencji mieszkańców Lutyni
Przełom maja i czerwca to dla mieszkańców Lutyni powód do świętowania. Ich miejscowość obchodzi swoje 700-lecie, a Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II ma już 80 lat. Uroczystości rozpoczęły się od Eucharystii i odśpiewania Te Deum laudamus.
Mszy świętej przewodniczył ks. Janusz Betkowski, proboszcz parafii. - Każdy jubileusz to piękny czas wspomnień, wypełniony twarzami, nastrojami. To czas przepełniony treścią. Dziś chcemy wrócić do tej treści. Najmłodsi przeżywają je obecnie. Trochę starsi utrwalają w pamięci, a starsi wspominają z nostalgią - mówił kapłan, wspominając niedawne swoje 40-lecie matury, kiedy to spotkał się z kolegami i koleżankami w budynku swojej szkoły średniej, dodając: - Wszystko się zmienia, ale nie zmieniła się nasza przyjaźń, więzi. Jesteśmy zupełnie inni, mamy swoje upatrywania, sprzeczamy się ze sobą, ale mamy wiele wspomnień, szanujemy się, bo mamy wspólne wartości. I to jest podstawą do dialogu i próby zrozumienia.
W XVIII Święto Dziękczynienia w warszawskiej Świątyni Opatrzności Bożej kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, przypomniał, że chrześcijanin jest pielgrzymem nadziei, a jego wiara nie może ograniczać się do „wpatrywania się w niebo”. „Nadzieja jest ruchem, podróżą, a nasze dziękczynienie powinno przemieniać się w konkretne czyny” - podkreślił hierarcha, który przewodniczył uroczystej Mszy świętej.
Na początku liturgii metropolita warszawski abp Galbas, przypominając tajemnicę wniebowstąpienia Jezusa i Jego nieustannego orędownictwa podkreślił, że ono jest Bożą Opatrznością. Wskazał na cel naszego życia - niebo. Wyraził radość za to spotkanie w Świątyni Opatrzności Bożej, która jest wyrazem wdzięczności polskiego narodu, oraz wdzięczność za troskę o tę świątynię.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.