Reklama

Malarstwo pozytywnych wartości

Malarze, którzy podejmują próbę malowania portretu, miewają trudności z wykonaniem tego przedsięwzięcia. Dążąc do zawarcia w portrecie swoistej głębi psychologicznej, jakiegoś „drugiego dna”, nie respektują prawdy, którą niesie oblicze portretowanej osoby

Niedziela łódzka 31/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Henryk Tomczyk: - Jak rozpoczęła się Pana przygoda z malarstwem?

Reklama

Marian Kaczmarek: - Ukończyłem Wydział Włókienniczy w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Początkowo moje zainteresowania twórcze koncentrowały się wokół projektowania żakardowych tkanin dekoracyjnych (również na szaty liturgiczne). O studiach mogę powiedzieć, że były niezwykle ciekawe i absorbujące. W ich programie znalazło się m.in. studium malarstwa i rysunku. Z perspektywy lat mogę stwierdzić, iż te zagadnienia traktowałem nieco powierzchownie. Studiowałem bowiem, żeby zdobyć jak najlepsze przygotowanie do pracy w przemyśle włókienniczym. Wraz z upływem dość długiego okresu czasu obszar moich zainteresowań poszerzył się o rysunek, a także o malarstwo sztalugowe z uwzględnieniem pejzażu, martwej natury, portretu oraz prac o charakterze sakralnym - myślę tu o wizerunkach Matki Bożej Częstochowskiej, Świętogórskiej, Studziańskiej, Rokitniańskiej, a także o portretach świętych, błogosławionych czy kapłanów. Wykonałem również cykl rysunków zatytułowany „Weduty Starej Łodzi”. Wspomnę tu: „Starołódzkie młyny wodne”, „Górki Plebańskie”, „Kościół w Mileszkach - zimą”. W powstaniu tego cyklu pomogła mi moja praca w przemyśle włókienniczym. Z racji 550. rocznicy nadania Łodzi praw miejskich i 150-lecia Łodzi przemysłowej zwrócono się do mnie, bym przygotował tkaninę z widokiem starej Łodzi. Realizując to zadanie, miałem możliwość poznania wielu interesujących materiałów archiwalnych przedstawiających ryciny dawnej Łodzi. Przygotowałem projekt, a zarazem wykonałem szereg rysunków ze starołódzkimi widokami, które później złożyły się na wspomnianą już tekę wedut.

- Kiedy stworzył Pan pierwszy wizerunek Najświętszej Maryi Panny?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Pierwszy wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej namalowałem w latach 80. ubiegłego wieku. W ten sposób wyszedłem naprzeciw prośbie przybysza z Niemiec, którego zachwyciła Jasna Góra, a szczególnie Cudowny Obraz Matki Bożej Jasnogórskiej. Wykonałem dla niego wizerunki Czarnej Madonny oraz Najświętszego Serca Jezusowego. Obrazy te znajdują się obecnie w żłobkach, przedszkolach, domach opieki na terenie północno-zachodnich Niemiec. Jedna z moich prac maryjnych znalazła się na wystawie zatytułowanej „Wizerunek Matki Bożej Jasnogórskiej w kopiach i replikach”. Ekspozycję zorganizowali Ojcowie Paulini. Przez dłuższy czas obraz wisiał w jasnogórskim Wieczerniku, następnie wrócił do Łodzi. Dzisiaj jest ozdobą mojej pracowni. Inny obraz, przedstawiający Matkę Boską Starołódzką, wystawiony niedawno w Galerii ECK, nawiązuje do Ikony Ostrobramskiej. Zawarte w nim elementy mówią o powiązaniu Polski z Litwą, Łodzi z Wilnem.

- Pana obrazy są znane nie tylko w Polsce...

Reklama

- Moje prace można spotkać w kościołach, w Polsce i poza jej granicami (Włochy, Niemcy, Kazachstan, USA). Sporo moich prac znajduje się w klasztorze Księży Filipinów na Świętej Górze w Gostyniu Poznańskim. Są to m.in.: „Apoteoza Świętej Góry” - obraz namalowany z okazji 300. rocznicy ingresu obrazu Matki Bożej z Dzieciątkiem do bazyliki świętogórskiej i 70-lecia jego koronacji. Wypada tu również przywołać wizerunek „Świętogórskiej Róży Duchownej” oraz portrety: św. Filipa Neri i Ojców Kościoła (tonda namalowane wg fresków z bazyliki świętogórskiej). W kapitularzu klasztoru na Świętej Górze wisi praca przedstawiająca dary Ducha Świętego z filipińskim darem radości. Ważnymi obrazami są dla mnie trzy tryptyki: „Tryptyk Jasnogórski”, „Tryptyk Jasnogórski z Patronami Polski” i „Tryptyk Miłosierdzia”, a także autorska próba rekonstrukcji Ikony Matki Bożej Częstochowskiej przed zniszczeniem w 1430r. oraz próba rekonstrukcji pierwotnej ikony świętogórskiej.

- Jakie warunki powinny zostać spełnione, aby spod ręki malarza wyszedł dobry portret?

- Namalowanie dobrego portretu wymaga szczególnych umiejętności warsztatowych, znajomości akademickiego rysunku i obowiązujących w tym rysunku zasad. Zdarza się, że malarze, którzy podejmują próbę malowania portretu, miewają trudności z wykonaniem tego przedsięwzięcia. Dążąc do zawarcia w portrecie swoistej głębi psychologicznej, jakiegoś „drugiego dna”, nie respektują prawdy, którą niesie oblicze portretowanej osoby. To staje się źródłem komplikacji. Poza tym dzisiaj fotografie zastępują klasyczne portrety malarskie. Mamy możliwość posługiwania się wysokiej klasy sprzętem fotograficznym, za pomocą którego możemy „tworzyć” portrety doskonałe. Współczesny malarz często korzysta ze zdjęć fotograficznych. Pomagają mu one uchwycić i oddać na płótnie każdy, nawet najdrobniejszy szczegół portretowanego oblicza. Dobry portret to kwestia świetnej techniki malarskiej, ale także umiejętność właściwego, przenikniętego prawdą ukazania głębszych warstw psychiki portretowanej osoby.

- Czy Pana prace zawierają przesłanie skierowane do widzów?

- Z pewnością łatwiej mi krytycznie ocenić działalność p. Nieznalskiej czy p. Libery niż mówić o moich pracach. Jednak spróbuję to uczynić. Na pewno pragnę, aby moje prace malarskie niosły i przekazywały tym, którzy będą z nimi obcować, pozytywne wartości. Umieszczam na moich obrazach sakralnych pewne elementy, które pogłębiają, czy raczej poszerzają ich wymowę, ich przesłanie. Stąd też w moich obrazach można dostrzec miniaturowe herby, zarysy ludzkich postaci, obiektów architektonicznych, cytaty. Wszystko to powinno skłaniać widzów do głębszego zastanowienia się nad przesłaniem zarówno religijnym, jak i historycznym, a nawet filozoficznym moich obrazów. Jest to o tyle istotne, że obecnie powstają obrazy, które wprowadzają pewien chaos w hierarchię niezmiennych wartości. Mam na uwadze triadę, którą tworzą - Prawda, Dobro, Piękno. Podważanie tych wartości przez twórców może prowadzić do szkodliwych następstw. Ludzkie serca przepełni rozdarcie, niepokój, dysharmonia. A to przecież nie jest misją i zadaniem sztuki.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowstąpienie kończy to, co zapoczątkowało Wcielenie

2025-05-29 09:04

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Monika Książek

Wniebowstąpienie kończy to, co zapoczątkowało Wcielenie. Chrystus, który narodził się w Betlejem, przyjmując naszą ludzką naturę, lecz bez grzechu, wraca teraz do Siebie, skąd przyszedł. Wniebowstąpienie jest dokończeniem misterium paschalnego, a więc dzieła odkupienia.

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jeruzalem. Wy jesteście świadkami tego. Oto Ja ześlę na was obietnicę mojego Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie przyobleczeni w moc z wysoka». Potem wyprowadził ich ku Betanii i podniósłszy ręce, błogosławił ich. A kiedy ich błogosławił, rozstał się z nimi i został uniesiony do nieba. Oni zaś oddali Mu pokłon i z wielką radością wrócili do Jeruzalem, gdzie stale przebywali w świątyni, wielbiąc i błogosławiąc Boga.
CZYTAJ DALEJ

Symbol łez i krwi. Relikwiarz sióstr katarzynek

2025-05-30 08:34

[ TEMATY ]

beatyfikacja

relikwiarz

siostry katarzynki

©niedziela.pl

Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa

Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa

Już 31 maja 2025 roku Braniewo stanie się miejscem szczególnej duchowej uroczystości. Po dwudziestu latach procesu beatyfikacyjnego, Kościół wyniesie na ołtarze piętnaście sióstr katarzynek, które oddały życie, trwając przy swoich podopiecznych w ostatnich miesiącach II wojny światowej. Zginęły z rąk żołnierzy Armii Czerwonej, nie opuszczając szpitali, przytułków i domów opieki – miejsc, gdzie były najbardziej potrzebne.

Braniewska beatyfikacja to nie tylko akt wyniesienia do chwały ołtarzy, ale również głęboka lekcja wiary, odwagi i bezgranicznego oddania drugiemu człowiekowi. Męczeństwo sióstr długo nie było historią znaną powszechnie. Dziś mówi się o niej coraz głośniej. W lutym i marcu 1945 roku braniewskie zakonnice ze Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny wybrały pozostanie w mieście, przez które przetaczała się ofensywa Armii Czerwonej. Były świadome zagrożenia, jakie niosło ze sobą nadejście wojsk sowieckich, ale postanowiły zostać. Ich ofiara była cicha, lecz ogromna w znaczeniu. Wyniesienie ich na ołtarze to przypomnienie, że świętość rodzi się często z codziennej służby i z heroizmu w najtrudniejszych chwilach.
CZYTAJ DALEJ

ME w wioślarstwie - złoty medal polskiej dwójki podwójnej

2025-05-31 13:43

[ TEMATY ]

sport

Adobe.Stock

Mirosław Ziętarski i Mateusz Biskup zdobyli w Płowdiw złoty medal wioślarskich mistrzostw Europy w dwójce podwójnej. Drugie miejsce zajęli mistrzowie olimpijscy z Paryża Rumuni Andrei Cornea i Marian Enache, a trzecie Fintan McCarthy i Konan Pazzaia z Irlandii.

Polacy zdominowali sobotni finał, od początku narzucili szybkie tempo i wypracowali przewagę nad rywalami. Do mety dopłynęli w czasie 06.02,93, uzyskując 0,94 s przewagi nad Corneą i Enache, którzy na końcówce dystansu przyspieszyli. Irlandczycy stracili do zwycięzców aż 2,55 s.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję