Reklama

W 60. rocznicę prymasostwa Stefana Wyszyńskiego

Wróciła sława twoja, Wr atislawia!

Mianowany przed 60 laty przez papieża Piusa XII, 16 XI 1948, nowy prymas Stefan Wyszyński przejmował po kard. Auguście Hlondzie także troskę o Kościół na Ziemiach Zachodnich i Północnych. Był to czas niezwykle skomplikowanej sytuacji, ścierających się potrzeb duszpasterskich osiedlających się tu Polaków, polskiej racji stanu, a także uwarunkowań politycznych nowej rzeczywistości socjalistycznej Ojczyzny i resentymentów Niemców, którzy w wyniku przegranej przez nich wojny musieli opuścić te ziemie. W procesie tych zmagań zasadniczą rolę odgrywał Wrocław jako stolica archidiecezji w jej nowych, polskich granicach.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trudna rzeczywistość

Reklama

Nowo mianowany Prymas Polski nie miał wcześniej żadnych kontaktów z tymi terenami. On sam w latach przedwojennych z pewnym niedowierzaniem odnosił się do sprawy powrotu Polski na te ziemie. Według zachowanych wspomnień, gdy ukrywał się pod koniec wojny w Laskach koło Warszawy, dzielił się jednak z najbliższymi nadziejami, a może nawet proroczą wizją, przyszłej polskości ziem nad Odrą. Nic dziwnego więc, że podczas pierwszego swego pobytu we Wrocławiu, przemawiając 22 października 1949 w kościele św. Bonifacego z okazji rocznicy śmierci kardynała Hlonda i podkreślając znaczenie jego troski o chrześcijaństwo i polskość na Dolnym Śląsku zwracał uwagę na rolę Kościoła w rozpoczętym wówczas dziele jedności. „Dziś - mówił - patrzymy spokojnym okiem na pracę Kościoła świętego na Ziemiach Odzyskanych! Nie opóźnił się! Podążył za dziećmi swoimi! Dzieli z nimi wspólną dolę i niedolę!”
Podczas pierwszych dwóch lat prymasostwa abp Stefan Wyszyński jako przewodniczący Episkopatu Polski z uwagą śledził i wspierał trudny proces odbudowy archidiecezji wrocławskiej. I choć ówczesna administratura apostolska nie miała jeszcze kanonicznego określenia swych nowych granic, była jednak pełnoprawną jednostką w strukturach administracji kościelnej, miała też swego ordynariusza, ks. inf. Karola Milika, który wprawdzie nie miał sakry biskupiej, miał natomiast wszystkie prawa i przywileje biskupa rezydencjalnego i był członkiem Konferencji Episkopatu Polski. Sytuacja zmieniła się radykalnie 26 stycznia 1951, kiedy to władze państwowe dążąc - jak twierdziły - do znormalizowania sytuacji Kościoła na tzw. Ziemiach Odzyskanych, w rzeczywistości ją zdestabilizowały, usuwając m. in. z Wrocławia infułata Milika i zastępując go narzuconym przemocą, z pominięciem przepisów prawa kanonicznego, ks. inf. Kazimierzem Lagoszem jako tymczasowym wikariuszem kapitulnym.

Prymas Wyszyński ordynariuszem we Wrocławiu

Reklama

Od tej pory rola prymasa Wyszyńskiego w odniesieniu do Kościoła na tych terenach zmieniła się radykalnie. Na mocy posiadanych specjalnych uprawnień od Ojca Świętego został on bowiem w tej sytuacji na ponad 16 lat ordynariuszem archidiecezji wrocławskiej. Pierwszym zaś problemem, z którym musiał się tu uporać, była sprawa jurysdykcji kanonicznej dla księdza Lagosza. W trosce o uniknięcie schizmy Ksiądz Prymas zdecydował się na trudną decyzję i mimo nielegalnego wyboru mianował go swoim wikariuszem generalnym, udzielając mu tym samym jurysdykcji w innym jednak charakterze prawnym niż zdecydowały o tym władze. Jednocześnie jednak podjął, częściowo tylko skuteczne, starania o zmianę tej sytuacji wyjednując już w trzy miesiące po usunięciu księdza Milika, podczas swej podróży do Rzymu 26 kwietnia 1951 r. nominację biskupią dla ks. inf. Bolesława Kominka na rządcę - w randze delegata Prymasa Polski - polskiej części archidiecezji wrocławskiej, któremu władze państwowe uniemożliwiły jednak aż do końca 1956 r. objęcie powierzonego mu urzędu.
W tym trudnym okresie Ksiądz Prymas Wyszyński szczególnie podkreślał swój związek z archidiecezją wrocławską. To on jeszcze tego samego, 1951 r., 29 lipca dokonał poświęcenia odbudowanej katedry wrocławskiej, a 23 grudnia udzielił święceń kapłańskich pierwszym powojennym neoprezbiterom wrocławskim, wśród których znalazł się m. in. ks. Józef Pazdur. Następnego roku, 29 maja, reaktywował zaś kapitułę wrocławską. Po objęciu posługi we Wrocławiu pod koniec 1956 r. przez bp. Bolesława Kominka faktyczna sytuacja Kościoła na tym terenie stopniowo się normalizowała, choć do formalnego uregulowania statusu biskupstwa na Dolnym Śląsku było jeszcze daleko. Biskup Kominek, od 1962 r. arcybiskup tytularny, choć w sensie formalnym początkowo był tylko delegatem Prymasa Polski, a nie arcybiskupem wrocławskim, dokończył zainicjowanej przez swych poprzedników organizacji diecezji. W tym czasie pojawili się we Wrocławiu także pierwsi biskupi pomocniczy, którzy oficjalnie ustanawiani byli jako sufragani kard. Stefana Wyszyńskiego jako arcybiskupa gnieźnieńskiego i oddelegowani do pracy na Dolnym Śląsku, w 1957 r. bp. Andrzej Wronka i w 1959 r. bp Wincenty Urban, którzy konsekrowani byli przez kardynała Wyszyńskiego, a w 1961 r. bp Paweł Latusek.
Ksiądz Prymas bywał w tym czasie kilkakrotnie we Wrocławiu. Od 1 do 3 kwietnia 1957 r. po raz pierwszy po wyjściu z więzienia odwiedził Trzebnicę i Wrocław, 7 i 8 lutego 1959 r. przebywał we Wrocławiu okazji konsekracji biskupa Urbana, 14 i 15 sierpnia 1959 r. był w kościele dominikanów we Wrocławiu, gdzie wygłosił kazanie o kulcie Matki Bożej Podkamieńskiej i modlił się w sanktuarium maryjnym w Bardzie Śląskim, 31 sierpnia - 3 września 1965 przewodniczył w Trzebnicy i we Wrocławiu uroczystościom 20-lecia polskiej administracji kościelnej na Dolnym Śląsku i 89. Konferencji Episkopatu Polski, a w kościele Matki Boskiej na Piasku we Wrocławiu dokonał aktu oddania archidiecezji wrocławskiej Matce Bożej, 15-18 października 1966 r. przewodniczył zaś uroczystościom milenijnym w Trzebnicy i Wrocławiu oraz 97. Konferencji Episkopatu Polski. Podczas wszystkich tych spotkań z wiernymi Dolnego Śląska zawsze podkreślał radość Kościoła, że wrócił tu, na dawne, pełne chwały szlaki polskiej przeszłości, by kontynuować je ku przyszłości. „Wróciła sława twoja - wołał na Ostrowie Tumskim - Wratislawia!”

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W trosce o dolnośląski Kościół

Kard. Stefan Wyszyński był ordynariuszem wrocławskim do 1967 r., kiedy to 25 maja Stolica Apostolska mianowała abp. Bolesława Kominka administratorem apostolskim podległym bezpośrednio Stolicy Apostolskiej. Ponieważ nie wyczerpywało to jednak oczekiwań Kościoła w Polsce prymas Wyszyński nadal stale podejmował starania o ostateczne sfinalizowanie tej sprawy, która dopiero po podpisaniu pod koniec 1970 r. traktatu polsko-niemieckiego została uwieńczona powodzeniem 26 czerwca 1972 bullą Pawła VI „Episcoporum Poloniae coetus”. Wydarzenia te zapoczątkowały nowy okres w relacjach kard. Stefana Wyszyńskiego z archidiecezją wrocławską. I choć formalnie nie był on już od 1967 r. jej bezpośrednim zwierzchnikiem, sprawy Kościoła na tych terenach zawsze były mu bardzo bliskie. W jego prywatnych „Pro memoria” wielokrotnie przewijają się uwagi dotyczące wewnętrznych spraw Kościoła wrocławskiego i troska o ukształtowanie jej ku dalekiej przyszłości. Ogromną rolę odegrał też on w przywróceniu przez państwo własności kościelnej na tych terenach, co dokonało się dopiero w 1971. Po 1967 r. przybywał też kilkakrotnie do naszej diecezji. 3-6 maja 1970 przewodniczył we Wrocławiu uroczystościom z okazji 25 rocznicy polskiej administracji kościelnej oraz 119 Konferencji Episkopatu Polski, odwiedził wówczas także Trzebnicę i Rogoźnicę, 11 maja 1971 uczestniczył w zorganizowanej przez Papieski Wydział Teologiczny sesji naukowej okazji 80 rocznicy encykliki „Rerum Novarum”, 14 października 1972 był na Dolnym Śląsku z kard. Janem Królem z USA, 30 i 31 października 1972 przewodniczył tu uroczystościom dziękczynnym za normalizację administracji kościelnej i 133 Konferencji Episkopatu Polski, 13 i 14 marca 1974 był we Wrocławiu z okazji pogrzebu kard. Bolesława Kominka. Odegrał również ogromną rolę w obronieniu archidiecezji wrocławskiej przed narzuceniem jej ze strony władz ich kandydata na ordynariusza i w wyjednaniu u Pawła VI nominacji na ten urząd dla arcybiskupa Gulbinowicza. Ostatni raz przebywał tu 16 i 17 sierpnia 1980 z okazji koronacji figury Matki Bożej w Wambierzycach.

Przesłanie

Te zewnętrzne gesty Prymasa Polski ogromnie wiele mówią o jego trosce, jaką otaczał Kościół na Dolnym Śląsku. Równie ważne jest jednak przesłanie, jakie zostawił w licznych dokumentach, które oczekują dopiero na głębszą analizę. Kard. Stefan Wyszyński jako prymas, odpowiedzialny za cały Kościół w Polsce, odpowiadając na wyzwania wynikające z najnowszej historii włożył wiele wysiłku w trudny proces odradzania się tu Kościoła. Nawiązywał bardzo wyraźnie do historii przypominając polskie i katolickie korzenie tych ziem. „Te kamienne relikty - mówił w 1965 r. w katedrze wrocławskiej - i wspaniałe znaki przeszłości mówią: byliśmy tutaj (…) Wróciliśmy w dom ojczysty, rozpoznaliśmy ocalałe znaki, rozumiemy je. Rozumiemy tę mowę! To nasza mowa! Kamienie wołają do nas ze ścian!” Ta historyczna argumentacja wsparta jego wysokim autorytetem miała na celu przeciwstawianie się poczuciu tymczasowości u mieszkańców tych ziem. Służyła ona też rozwojowi pracy duszpasterskiej, poczuciu sprawiedliwości dziejowej i integracji Dolnego Śląska z resztą kraju. Tak zwane Ziemie Odzyskane wobec utraty ziem na Wschodzie odgrywały bowiem zasadniczą rolę dla przyszłej egzystencji narodu. Ten proces nie mógł być łatwy, utrudniała go zaś dodatkowo antykościelna polityka państwa i brak przez wiele lat oficjalnego uznania historycznych zmian przez Stolicę Apostolską. Mimo to jednak archidiecezja wrocławska znajdowała w Prymasie Wyszyńskim zawsze moralne i organizacyjne wsparcie oraz umocnienie w procesie rozwoju ukierunkowanym ku przyszłości, która dziś jest rzeczywistością.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata

[ TEMATY ]

nowenna

Chrystus Król

Adobe Stock

Nowenna przed uroczystością Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata.

O Królu pokoju, spraw pokój w sercu moim, wróć ciszę duchowi mojemu, abym mógł na każdym miejscu modlić się, wznosząc czyste ręce (św. Rafał Kalinowski).
CZYTAJ DALEJ

Bracia Międzyrzeccy

[ TEMATY ]

święci

Albertus teolog/pl.wikipedia.org

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Bracia Międzyrzeccy żyli, pracowali i głosili słowo Boże na ziemiach, które geograficznie usytuowane są w Europie, lecz o określeniu Świętych mianem Europejczyków decyduje w równej mierze ich szczególna postawa.

Synowie możnych rodów - Benedykt urodzony w Benewencie, Jan z Wenecji i towarzyszący im Barnaba- na zaproszenie księcia Bolesława Chrobrego wyruszyli z pustelni św. Romualda w Pereum do odległego i nieznanego im kraju. "Odbywszy więc długą drogę przez Alpy [...] weszli do kraju Polan, gdzie mówiono nieznanym językiem [...] i zastali księcia, imieniem Bolesław [...]. I we wszystkim tenże Bolesław okazując im łaskawość, w zacisznej pustelni z wielką gotowością zbudował im miejsce, które sami sobie obrali [...] i dostarczał im środków niezbędnych do życia". Podróż mnichów, po której osiedli w pustelni niedaleko ujścia Obry do Warty, według dziejopisarza św. Brunona z Kwerfurtu, przygotował sam cesarz Otton III. Do przybyszów z Włoch dołączyli wkrótce nowicjusze Izaak i Mateusz z możnego chrześcijańskiego już rodu Polan oraz Krystyn - chłopiec z pobliskiej wsi usługujący pustelnikom. W swym eremie Bracia przygotowywali się do pracy misyjnej na ziemiach polskich. W nocy z 10 na 11 listopada 1003 roku zostali napadnięci i wymordowani. Mordercy spodziewali się obfitych łupów, których w pustelni nie było. Po złapaniu, osądzeni i skazani zbójcy, opowiedzieli przed egzekucją, że ich ofiary umarły śmiercią męczeńską, z modlitwą na ustach, także Krystyn, który bronił pustelni i poległ w walce. Swoje życie ocalił Barnaba, który był wtedy w drodze do Rzymu. Wkrótce papież Jan XVIII zaliczył Braci w poczet świętych. Europejskość męczenników, którzy zginęli według wszelkich przypuszczeń w eremie niedaleko wsi Święty Wojciech pod Międzyrzeczem, ma kilka wymiarów. Najbardziej oczywisty jest fakt geograficznego usytuowania w konkretnej przestrzeni, którą z jednej strony otwiera pustelnia kamedułów we włoskim Pereum, z drugiej natomiast zamykają ziemie "między rzekami", czyli okolice Międzyrzecza, w kraju Bolesława Chrobrego. Stąd mieli wyruszyć z misją głoszenia chrześcijaństwa w najbardziej odległych zakątkach państwa Polan, kontynuując dzieło ewangelizacyjne rozpoczęte przez św. Wojciecha.
CZYTAJ DALEJ

Abp Gallagher o zagrożeniu nuklearnym

2025-11-13 20:28

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

abp Gallagher

broń atomowa

@Vatican Media

Abp Gallagher

Abp Gallagher

Abp Gallagher słowami Jana Pawła II: Świat jako ogród, lub gruzy. Cienie broni nuklearnej wciąż kładą się na ludzkich sumieniach - stwierdził abp Paul Richard Gallagher, sekretarz ds. relacji z państwami i organizacjami międzynarodowymi, podczas wykładu, wygłoszonego 13 listopada we Florencji na Wydziale Teologicznym Włoch Środkowych. Przypomniał, że już od średniowiecza Kościół i papieże zachęcali do rozwiązywania konfliktów poprzez dialog, głośno mówił o tym również Jan Paweł II.

„Stos gruzów” czy „kwitnący ogród” — o takiej alternatywie, jaką nakreślił w czasie swego pontyfikatu Jan Paqweł II, mówił abp Gallagher w czasie wykładu zatytułowanego „Groźba nuklearna: nowe scenariusze ryzyka i zaangażowanie chrześcijan”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję