Reklama

Parafia całego miasta

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Parafia pw. Nawrócenia św. Pawła, jednocześnie sanktuarium św. Antoniego Padewskiego, którego kult zaprowadzili tu pierwsi gospodarze Ojcowie Bernardyni, była niegdyś największa w diecezji. Kościół i budynki, dawniej klasztorne, stanowią pewną wyspę wyjątkowości wśród szarych kolorów miasta, są pamiątką dawnych czasów, z wielu względów przyciągającym miejscem. Świątynia już istniała, kiedy nie sąsiadowały z nią jeszcze żadne zabudowania, zamiast ulic rozciągały się błotniste, ledwo widoczne drogi, pieszy trakt zamiast dzisiejszej jezdni i kiedy dużo później ul. Dolną Panny Marii wyłożono „kocimi łbami”.
Wierni z tej parafii, obecnie w liczbie ok. 8 tys., spotykali się podczas Mszy św. w niedzielę, 5 października, z abp. Józefem Życińskim, który przeprowadzał wizytację kanoniczną. Tradycyjnie najbardziej uroczysta jest Suma, ale każda Msza św. tego dnia była sprawowana przez Arcybiskupa, bądź w jego obecności. Wizytacji towarzyszyli księża dziekani: ks. prał. Franciszek Przytuła i ks. prał. Adam Lewandowski, a także wytrwały spowiednik - ks. kan. Z. Staszkiewicz, sekretarz Metropolity ks. T. Adamczyk oraz gospodarze - proboszcz ks. kan. Ryszard Wieczorek i wikariusze - ks. P. Drozd, ks. P. Sikora, ks. G. Musiał. W kaplicy św. Józefa Arcybiskup rozmawiał z kandydatami do bierzmowania, katechetami, KSM, ministrantami i lektorami. Spotkanie z Radą Duszpasterską, Domowym Kościołem, Legionem Maryi, Kółkami Różańcowymi, Rycerstwem Niepokalanej, Bractwem Dobrej Śmierci, było - dla kontrastu - wejściem w tę część rzeczywistości parafialnej, którą tworzy zwłaszcza starsze pokolenie. Niemniej, mocno w nią zaangażowani są ludzie młodsi i pracujący. Ok. 15% parafian uczęszcza tu na niedzielne Msze św., ale w sąsiedztwie są liczne kościoły, też chętnie nawiedzane, w tym rektoralne - powizytkowski i kaplica cmentarna przy ul. Lipowej.
Podczas wizytacji Metropolita gościł m.in. w klasztorze Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej, spotkał się z dziećmi przygotowującymi się do I Komunii św. oraz z „Dziećmi Maryi” pozostającymi od 1992 r. pod opieką sióstr szarytek. W szkołach na terenie parafii katechizuje 3 księży, 5 sióstr i kilka osób świeckich. Siostry zakonne prowadzą 3 przedszkola, działa noclegownia dla dorosłych. Duszpasterstwo wspomagają siostry szarytki, siostry loretanki, siostry urszulanki, siostry dominikanki i siostra ze Zgromadzenia Nauczycielek od św. Doroty. Przez 74 lata pracowały tu także siostry betanki, które za swoją pracę usłyszały serdeczne podziękowanie od Księdza Proboszcza w obecności Arcybiskupa. Z tej śródmiejskiej parafii pochodzi 2 kleryków, którzy kształcą się w seminarium diecezjalnym i u księży salezjanów.
Poprzednią wizytację przeprowadził bp M. Cisło. Zlecił wówczas założenie świetlicy dla dzieci, która już działa. Wśród przeprowadzonych prac gospodarczych Ksiądz Proboszcz wymienił m.in. malowanie wnętrza kościoła, renowację ołtarzy, remont budynków na zewnątrz, remont plebanii, kaplicy św. Józefa i zakrystii. Parafia wzbogaciła się o nowy ołtarz drewniany, ambonkę, chrzcielnicę, podstawę pod świece i krzyż oraz o gabloty na wota. Fakt, że w kościele przez lata czyjeś ręce coś dostawiały, zmieniały i przebudowały, wzbogaca jego historię. Mówią o niej i zachowane księgi, nawet z okresu bernardyńskiego, od XV wieku. Można żałować, że jakiś element, np. dwie frontowe wieże, bezpowrotnie zaniknęły, a z zabytkowych kaplic czas zostawił tylko jedną - św. Tekli, za to zawierającą cudowny obraz tej Świętej. Wyjątkowo wyglądają tu procesje eucharystyczne, prowadzone nawami kościelnymi. Wierni niosą wówczas stare feretrony i proporce, niektóre z wizerunkami mniej znanych świętych, np. św. Marii Goretti. Msze św. z procesją sprawowane są tu m.in. w odpusty Nawrócenia św. Pawła (25 stycznia) i św. Antoniego Padewskiego (13 czerwca). Przed południem we wtorki można przyjść na Mszę św. wotywną o św. Antonim. W świątyni są wiekowe obrazy, drewniane stalle i ambona, relikwie św. Walentego, kilka marmurowych pomników, epitafia mieszczan, organistów i kapłanów, w tym pierwszego proboszcza ks. Ludwika Bołdoka i dobrodziejów kościoła.
Kiedy zakon bernardynów uległ kasacie, kościół przejęła diecezja, broniąc go przed zniszczeniem przez zaborcę. Parafię pw. Nawrócenia św. Pawła erygował w maju 1884 r. bp K. Wnorowski. Do dziś, tradycyjne, przykościelne, dawne miejsce pochówków, usytuowane od strony północnej kościoła, oznacza wysoka, podświetlana statua Maryi z XIX wieku. Zastąpiła ona dawniejszą, XVI-wieczną. Zapewne sam artysta zapisał na niej obok swego nazwiska, dziś nieco zmienioną przez czas, prośbę do Matki Bożej o spokój duszy ks. Ludwika Krzesińskiego. Później „św. Paweł” miał wspólny cmentarz z parafią katedralną, na Rurach. W l. 1811-99 znalazło tam wieczny spoczynek ok. 48 tys. osób z obu parafii, wśród nich chorzy z przytułków, więzienia i szpitali - sióstr miłosierdzia, braci miłości, dobroczynności, Świętego Ducha, św. Józefa. Kiedy nie było kaplicy cmentarnej, na nabożeństwa żałobne szło się „do św. Pawła”. Miejsce to znaczą ślady obecności zakonników zapracowanych przy wznoszeniu kościoła, jego renowacjach, a także dostojników, księży, biskupów tu nauczających. W gronie dawnych wikariuszy znajdziemy nazwisko obecnego abp. St. Wielgusa. Z sentymentem wspomina Msze św. tu odprawiane za czasów swojej młodości ks. kan. J. Ochalski, najstarszy obecnie mieszkaniec Domu Księży Emerytów przy ul. Bernardyńskiej. Chociaż z terenu wydzielono ok. 30 nowych jednostek, powstały nowe kościoły, bywa, że ci, którzy tu byli chrzczeni i przyjmowali I Komunię św., wracają do dawnej parafii i tu zawierają związek małżeński.
Wizytacja kanoniczna w parafii Nawrócenia św. Pawła, która przypadła w Roku tego Świętego, zakończyła się Mszą św. wieczorną. Wśród licznych planów materialnych i duszpasterskich jest m.in. położenie większego nacisku na szerzenie kultu św. Pawła. Warto przypomnieć, że już w 1939 r. sufragan lubelski bp Wł. Goral wygłosił w tym kościele referat pt. „Św. Paweł, a obowiązek apostolstwa wiernych”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najważniejsza świątynia świata

2025-11-04 13:44

Niedziela Ogólnopolska 45/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

Liturgia Tygodnia

Rembrandt – Wypędzenie przekupniów z świątyń

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout.

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout. W czasach napiętych terminarzy czy nadużywania social mediów, które trzymają nas w napięciu, a potem pozostawiają w stanie zbliżonym do stuporu lub depresji, to normalne. Bardzo potrzebujemy „świętego spokoju”. Nie zawsze jednak jest on ideałem ewangelicznym. Jeśli chcę zachować dobrostan, nie mogę odwracać głowy od ludzkiej krzywdy, która dzieje się na moich oczach. Nie wolno mi nie reagować, nawet wzburzeniem, gdy trzeba kogoś ostrzec przed niebezpieczeństwem, obronić przed agresorem czy zaangażować się w schwytanie złoczyńcy. Nie mogę wtedy powiedzieć: „to nie moja sprawa”, „od tego są inni”albo „co mnie to obchodzi”. To tchórzostwo. Tak rozumiany „święty spokój” jest nieprawością albo tolerancją zła. Jak mógłbym przymykać oko, gdyby ktoś popychał bliźniego na drogę upadku. Czy jest godziwe nieodezwanie się przy stole – dla zachowania pozytywnych wibracji – kiedy trzeba bronić ludzkiej i Bożej prawdy? Czy milczenie w sytuacji kpiny z dobra, altruizmu czy świętości jest godne chrześcijanina? Czy kumplowskie poklepywanie po ramieniu w imię „przyjaźni”, kiedy trzeba koledze zwrócić uwagę, upomnieć go lub nawet nim wstrząsnąć, uznamy za cnotę? Nawet kłótnia może być święta! Wszak istnieje święte wzburzenie. Jan Paweł II krzyczał do nas wniebogłosy, upominając się o świętość małżeństwa i rodziny oraz o ewangeliczne wychowanie potomstwa. Współczesna tresura, nakazująca tolerancję wszystkiego, wymaga sprzeciwu, czasem nawet konieczności narażenia się grupom uważającym się za wyrocznię. Jezus powiedział: „Przyszedłem ogień rzucić na ziemię (Łk 12, 49). To też Ewangelia. Myślę, że zdrowej niezgody na niecne postępki, zwłaszcza te wykonywane pod płaszczykiem „zbożnych” czynności czy „szczytnych celów”, uczy nas dzisiaj Mistrz z Nazaretu. Primum: zauważyć ten proces czający się we mnie. Secundum: być krytycznym wobec świata. W dzisiejszej Ewangelii Zbawiciel jest naprawdę zdenerwowany, widząc, co zrobiono z domem Jego Ojca. Nie używa gładkich słów i dyplomatycznych gestów. Zagrożona jest bowiem wielka wartość. Najważniejsza świątynia świata miała za cel ukazanie Oblicza Boga prawdziwego i przygotowanie do objawiania jeszcze wspanialszej świątyni, dosłownej obecności Boga wśród ludzi – Syna Bożego. Na skutek ludzkich kalkulacji stała się ona niemal jaskinią zbójców, po łacinie: spelunca latronum. Dlatego reakcja Syna Bożego musiała być aż tak radykalna. Jezusowy gest mówi: w tym miejscu absolutnie nie o to chodzi! „Świątynia to miejsce składania ofiar miłych Bogu. Pan Jezus złożył swojemu Przedwiecznemu Ojcu ofiarę miłości z samego siebie. Ta Jego miłość, w której wytrwał nawet w godzinie największej udręki, ogarnia nas wszystkich, poprzez kolejne pokolenia i każdego poszczególnie, kto się do Niego przybliża” (o. Jacek Salij). O to chodzi w autentycznym kulcie świątynnym.
CZYTAJ DALEJ

Papież: błędy chrześcijan uniemożliwiają dostrzeżenie bogactwa tajemnicy Kościoła

2025-11-09 12:30

Vatican media

Kruchość i błędy chrześcijan uniemożliwiają dostrzeżenie bogactwa tajemnicy Kościoła - przyznał papież Leon XIV w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Anioł Pański”. Ojciec Święty odmówił ją z wiernymi zgromadzonymi na Placu św. Piotra w Watykanie.

Bracia i Siostry, dobrej niedzieli!
CZYTAJ DALEJ

Skąd się wzięły świętomarcińskie rogale? Tablica na kościele upamiętni początek tradycji

Odwiedzający Poznań turyści nie będą już mieli kłopotu ze znalezieniem miejsca, skąd wywodzi się tradycja wypiekania świętomarcińskich rogali. Na kościele św. Marcina, znajdującym się przy ul. Św. Marcin, zawiśnie pamiątkowa tablica przypominająca, że to tam się wszystko zaczęło.

11 listopada w Poznaniu celebrowane jest nie tylko Narodowe Święto Niepodległości. To także czas radosnego świętowania imienin ulicy Święty Marcin oraz odpustu w parafii pw. świętego. Rogalami świętomarcińskimi poznaniacy objadają się już od wielu dni; we wtorek zjedzą ich setki ton.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję