Pomimo istnienia licznych innych opracowań, również i ściśle naukowych, na temat życia i działalności św. bp. Józefa Pelczara, ks. Witold Jedynak w książce pt. „Społeczny wymiar apostolstwa ludzi świeckich w ujęciu biskupa przemyskiego Józefa Sebastiana Pelczara (1900-1924)”, zdołał wydobyć z tej działalności elementy nowe, nigdy dotąd na szerszą skalę nie poruszane. Z tych elementów złożyła się spójna i logiczna całość, która stanowi istotne novum w literaturze Pelczarowskiej, jak i w literaturze dotyczącej roli laikatu w Kościele i w świecie, wypełniając tym samym istotną lukę, jaka istniała w piśmiennictwie odnoszącym się do poruszanych tematów. Autor porusza interesujące go zagadnienie apostolstwa laikatu na tle gruntownie przeanalizowanych przemian społeczno-politycznych i historycznych. Przedstawia też drogę rozwoju teologii ukazującej rolę i miejsce laikatu we wspólnotach kościelnych.
W książce ks. Jedynaka uderza wnikliwa analiza sytuacji społeczno-politycznej w Galicji w okresie rządów bp. Pelczara. Akcentuje on szczególnie mocno ogromną przenikliwość bp. Pelczara, gdy chodzi o zagrożenie dla Kościoła i wiary katolickiej ze strony masonerii, ruchów socjalistycznych, bezbożnictwa, a także energiczne reagowanie Księdza Biskupa słowem mówionym i pisanym na grożące niebezpieczeństwa. Autor ukazuje również, w oparciu o bogaty materiał źródłowy, wszechstronność działalności bp. Pelczara, gdy chodzi o sprawy społeczne i próby aktywizowania laikatu na tym polu wszystkimi możliwymi sposobami. Te wszystkie zabiegi zmierzające do uaktywnienia ludzi świeckich pokazują wyjątkową wrażliwość i przenikliwość duszpasterską Biskupa i wyprzedzanie o parę dziesiątków lat uchwał Soboru Watykańskiego II w tej kwestii. Aktywność laikatu za rządów bp. Pelczara miała także swoje dalekosiężne oddziaływanie w samej diecezji przemyskiej, jak to wskazuje ks. Jedynak w swojej rozprawie. Jeśli bowiem w okresie komunistycznego totalitaryzmu, za rządów bp. Ignacego Tokarczuka, udało się zmobilizować ludzi świeckich do wybudowania około 400 świątyń i tyleż samo plebanii i punktów katechetycznych, to jest to z pewnością w jakimś stopniu także efektem formacji przemyskich kapłanów i laikatu za czasów duszpasterzowania w diecezji bp. Józefa Sebastiana Pelczara.
Wyjeżdżając ze swojej rezydencji w Castel Gandolfo, Papież odpowiedział na kilka pytań czekających na niego dziennikarzy. Odniósł się m.in. do trwającej wojny w Gazie a także do ogłoszonego dziś kierunku i daty jego pierwszej podróży apostolskiej do krajów, które - jak podkreślił - pragnął odwiedzić jego poprzednik.
Odnosząc się do rocznicy masakry, od której rozpoczęła się wojna w Gazie, Papież podkreślił, że potrzeba refleksji nad skalą nienawiści w świecie, „zaczynając od nas samych, od pytania: dlaczego ona istnieje i co my sami możemy zrobić”. Po raz kolejny zaznaczył, że należy powrócić do dialogu i szukania pokojowych rozwiązań. Podkreślił też, że zawsze należy odrzucać nienawiść i terroryzm. „Istnienie, a nawet samo pojawianie się antysemityzmu jest niepokojące - dodał, odpowiadając na pytania dziennikarzy - Zawsze trzeba głosić pokój i szacunek dla godności każdej osoby. To jest przesłanie Kościoła”. Przypomniał też o wezwaniu do modlitwy o pokój, jakie - zwłaszcza w październiku - Kościół kieruje do całego świata.
Święty Szarbel miłował modlitwę różańcową. Kontemplował wydarzenia z życia Jezusa i Maryi. Różaniec był dla niego dobrą szkołą miłości i innych cnót chrześcijańskich. Dzięki tej modlitwie święty wzrastał duchowo.
Uczniowie Jezusa ze zdumieniem odkrywają to, że grób jest pusty i że Boża Miłość, która stała się widzialna w Jezusie Chrystusie, zmartwychwstaje. Miłość okazuje się największą siłą we wszechświecie. Nie można jej zamknąć w grobie ani w przeszłości. W obliczu Zmartwychwstania upewniamy się ostatecznie o tym, że Ten, który do nas przyszedł i który nauczył nas żyć w miłości, nie jest jednym z męczenników, lecz prawdziwym Bogiem.
Ambasada Izraela przy Stolicy Apostolskiej skrytykowała wypowiedzi sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolina dotyczące wojny w Strefie Gazy. „Niedawny wywiad był z pewnością w dobrej intencji”, napisała ambasada we wtorek na swoim koncie X. Jednakże może to zagrozić wysiłkom na rzecz zakończenia wojny w Gazie i zwalczania rosnącego antysemityzmu.
Według ambasady, wypowiedzi kardynała koncentrują się na krytyce Izraela, pomijając ciągłą odmowę Hamasu uwolnienia zakładników lub zakończenia przemocy. Najbardziej niepokojące, jak stwierdziła ambasada, jest „problematyczne stosowanie zasady równości moralnej tam, gdzie nie jest ona na miejscu”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.