Reklama

Muzeum Diecezjalne w Zamościu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Dla wszystkich (...) wierzących i niewierzących, dzieła sztuki inspirowane przez Pismo Święte pozostają jakby odblaskiem niezgłębionej tajemnicy, która ogarnia świat i jest w nim obecna". To fragment Listu Jana Pawła II do artystów, znajdującego się na pierwszej stronie, kolejnego już, Biuletynu Muzeum Diecezjalnego, wydanego pod redakcją ks. bp. Mariusza Leszczyńskiego, ks. Franciszka Greniuka oraz Stanisława P. Makary. Szata graficzna okładki biuletynu przedstawia misę chrzcielną z Nabroża z początku XVI w., należącą obecnie do zbiorów Muzeum Diecezjalnego w Zamościu. Muzeum Diecezjalne mieści się w Domu Diecezjalnym przy ul. Zamoyskiego 1. Obecnie ekspozycje znajdują się w dwóch pięknie wyposażonych pomieszczeniach, w których zwiedzający mogą podziwiać zabytki sztuki sakralnej rzymskokatolickiej, prawosławnej i greckokatolickiej. Eksponaty reprezentują trzy główne kategorie: malarstwo, rzeźbę oraz rzemiosło artystyczne. W budynku Kurii zgromadzono także, w osobnym pomieszczeniu, pamiątki związane z Ojcem Świętym Janem Pawłem II, a zwłaszcza z jego wizytą w Zamościu w roku ubiegłym. "Warto w tym miejscu wspomnieć - pisze ks. bp Mariusz Leszczyński w sprawozdaniu z działalności Muzeum Diecezjalnego w Zamościu za lata 1998-2000 - że Muzeum Diecezjalne miało także swój udział w przygotowaniach zewnętrznych do wizyty Papieża w Zamościu. Otóż w maju 1999 r. Muzeum Diecezjalne zostało zaproszone przez Muzeum Okręgowe w Zamościu do współpracy w przygotowaniu wystawy pt. Sztuka sakralna diecezji zamojsko-lubaczowskiej z okazji wizyty Ojca Świętego w Zamościu. Na tejże wystawie (maj - grudzień 1999 r.) w Muzeum Okręgowym przy ul. Ormiańskiej 4, znalazło się 35 najcenniejszych eksponatów ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego ( malarstwo, rzeźba, naczynia i szaty liturgiczne)".

Ks. Franciszek Greniuk w swoim artykule Dziedzictwo dóbr kulturowych w oczach Kościoła, omawia problematykę Listu okólnego pt. Konieczność i pilna potrzeba inwentaryzacji oraz katalogowania dóbr kulturowych Kościoła, opublikowanego pod koniec 1999 r. przez Papieską Komisję ds. Dóbr Kulturowych Kościoła. "List okólny przypomina - pisze ks. Greniuk - że już od czasów starożytności sztuka chrześcijańska była uważana za wyraz duchowego piękna Kościoła. Świadczy o tym troska o malarstwo katakumbowe, piękno świątyń i sprzętów liturgicznych ( ...). Dalsze wieki dziejów Kościoła są świadkami pojawienia się dokumentów, czy to papieży, czy też soborów, których przedmiotem są nakazy troski o bezpieczeństwo dóbr sztuki kościelnej, zakazy ich alienacji i zalecenie troski o ich zachowanie".

Wśród artykułów znalazł się także artykuł Grażyny Żurawickiej zatytułowany Zwiastowanie w malarstwie. "Najbardziej rozpowszechnione wyobrażenie ukazuje Maryję modlącą się lub czytającą w pokornej postawie, czasem w koronie na głowie przed stojącym lub klęczącym Archaniołem, który przekazuje posłannictwo, unosząc rękę w geście pozdrowienia. W drugiej ręce trzyma białą lilię - symbol dziewiczej czystości Maryi" . W kilku świątyniach naszej diecezji znajdują się obrazy Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny: w ołtarzu głównym w kościele pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Tomaszowie Lub., w katedrze zamojskiej w ołtarzu kaplicy bocznej, w kościele Przemienienia Pańskiego w Tarnogrodzie, w świątyni w Trzeszczanach i Żulicach.

Czytelników Niedzieli Zamojsko-Lubaczowskiej zachęcamy także do lektury artykułu Danuty Kawałko Zespół kościelny w Podhorcach, Stanisława P. Makary Nieznany obraz Madonny z Narola, Piotra Kondraciuka Wyroby norymberskie w zbiorach Muzeum Diecezjalnego w Zamościu.

W końcowej części biuletynu ks. bp Mariusz Leszczyński w sprawozdaniu z działalności Muzeum wymienia obiekty sztuki sakralnej, które można obejrzeć w Muzeum. Wśród nich znajdują się obrazy m.in.: św. Tekli (poł. XVIII w.), św. Alojzego Gonzagi (II poł. XVIII w.), ikony: Matki Bożej z Dzieciątkiem, św. Jana, Pojmanie Chrystusa, Zmartwychwstanie. Wśród rzeźb na uwagę zasługują: Chrystus Ukrzyżowany ( k. XVII w.), Głowa anioła (k. XVII w.), Matka Boża Bolesna (ok. 1750 r.), św. Jan, św. Piotr. Obok malarstwa i rzeźby w muzeum znajduje się także rzemiosło artystyczne: krzyże ołtarzowe, lichtarz (II poł. XIX w.), monstrancja, kielich, kadzielnica, dzwonek cerkiewny, puszki na komunikanty, naczynie na Eucharystię i oleje św. dla chorych z 1755 r., klęcznik na modlitwy (XVIII w.) oraz wiele innych cennych eksponatów.

Biuletyn Muzeum Diecezjalnego nr 3 jest dostępny w Kurii Diecezjalnej w Zamościu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Robert Sarah: trzeba pogłębić i wyjaśnić wymiar synodalny Kościoła

2025-09-13 15:49

[ TEMATY ]

kard. Robert Sarah

Kard. Sarah

Vatican Media

Uważam, że wymiar synodalny należy pogłębić i wyjaśnić - stwierdza w wywiadzie dla włoskiego dziennika katolickiego „Avvenire” emerytowany prefekt Kongregacji do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, kard. Robert Sarah, z którym rozmawiał Giacomo Gambassi.

Na wstępie kard. Sarah zaznacza, iż Leon XIV przywraca nieodzowną centralną rolę Chrystusa, ewangeliczną świadomość, że „bez Niego nic nie możemy uczynić”: ani budować pokoju, ani budować Kościoła, ani zbawić naszej duszy. „Ponadto wydaje mi się, że zwraca on inteligentną uwagę na świat, w duchu słuchania i dialogu, zawsze z rozważnym uwzględnieniem Tradycji. Tradycja jest bowiem jakby napędem dziejów: zarówno historii ogólnej, jak i historii Kościoła. Bez żywej Tradycji, która pozwala na przekazywanie Boskiego Objawienia, sam Kościół nie mógłby istnieć. Wszystko to jest w doskonałej zgodzie z nauczaniem Soboru Watykańskiego II” - zwraca uwagę kard. Robert Sarah.
CZYTAJ DALEJ

Podwyższenie Krzyża Świętego

[ TEMATY ]

Święto Podwyższenia Krzyża

Karol Porwich/Niedziela

14 września Kościół w sposób szczególny czci Chrystusowy Krzyż, narzędzie męczeństwa, ale i hańby oraz pogardy w antycznym świecie.

W 324 r. matka cesarza Konstantyna - Helena, wówczas 78-letnia już kobieta, wyrusza celem ekspiacji za uczynki syna do Ziemi Świętej. Ówczesny biskup Jerozolimy - Makary - miał okazję rozmawiać z cesarzem o sytuacji, w jakiej znajdowały się święte miejsca i nakłaniał go do podjęcia na tych terenach prac badawczych. Na miejscu dawnej Jerozolimy po zburzeniu przez cesarza Hadriana w 135 r. Świątyni Jerozolimskiej powstała Aelia Capitolina. W miejscu Świętego Grobu powstała świątynia Jowisza Kapitolińskiego. Autor Historii Kościoła Euzebiusz z Cezarei mówi, iż po przybyciu na miejsce cesarzowa Helena kazała zwołać komisję, w skład której weszli kapłani i archeologowie w celu zakreślenia dokładnego planu prac wykopaliskowych. Szczęśliwie zachowane dokumenty w pewnej żydowskiej rodzinie pozwoliły na ustalenie topografii Jerozolimy przed jej zburzeniem. Koszty robót nie grały roli - Konstantyn dostarczył na te cele ogromne sumy pieniędzy. Po kilku tygodniach prac ukazał się wreszcie garb Kalwarii i grota grobu Chrystusa. Wzruszenie ogarnęło wszystkich. W częściowo zasypanym rowie odnaleziono trzy krzyże. Biskup Makary modlił się o możność poznania, na którym krzyżu Zbawiciel dokonał żywota. Podobno przyniesiono umierającą niewiastę, którą dotknięto drzewem krzyża. Przy trzecim dotknięciu kobieta wstała. Wiadomość dotarła do Konstantyna, który każe wybudować na świętym miejscu bazylikę. 14 września 335 r. odbyło się uroczyste poświęcenie i przekazanie miejscowemu biskupowi bazyliki, do której wniesiono relikwie Krzyża. Obecna Bazylika Grobu Świętego wybudowana przez krzyżowców zajmuje miejsce trzech budowli wzniesionych przez Helenę: kościoła na cześć Męki Pańskiej, na cześć Krzyża i Grobu Świętego.
CZYTAJ DALEJ

Dzień Jubileuszowy w Arce Pana

2025-09-14 11:33

Biuro Prasowe AK

- Modlitwa staje się znakiem nadziei silniejszej niż panujący wokół chaos. Jest też aktem największej pokory, bo oddaje właśnie w ręce Boga ten świat - mówił bp Damian Muskus OFM podczas Dnia Jubileuszowego w kościele Matki Bożej Królowej Polski w Krakowie-Bieńczycach.

Na początku bp Damian Muskus OFM przypomniał, że uroczystość ma potrójny charakter: oddanie czci Matce Bożej Fatimskiej, wspomnienie rocznicy koronacji jej figury oraz przeżywanie Dnia Jubileuszowego w bieńczyckiej świątyni. Podkreślił, że Arka Pana jest jednym z 17 Kościołów Jubileuszowych w Archidiecezji Krakowskiej, w których w Roku Świętym można uzyskać odpust zupełny i otwierać się na Boże dary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję