Reklama

Leśna świątynia dla wielkiego krzyża

Niedziela w Chicago 33/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Świątynia Cross in the Woods przyciąga z roku na rok coraz więcej pielgrzymów i turystów nie tylko z Ameryki, ale i z całego świata. Należy ona do jednych z najbardziej znanych obiektów pątniczych w stanie Michigan.
Początki świątyni są stosunkowo nowe. W 1946 r. skrystalizowała się idea powstania świątyni w Indiana River. Głównym inicjatorem był ówczesny biskup Grand Rapids ks. Francis Haas.
Wczesną wiosną 1946 r., biskup Francis udał się w północne rejony stanu, aby przeprowadzić sondaż Kościoła w rejonie Indian River. Parafianie z tamtych okolic musieli pokonywać duże odległości, aby udać się na Msze św. do odległej i jedynej w tym regionie parafii katolickiej pw. św. Moniki w Afton. W tamtych czasach drogi nie były tak rozbudowane jak obecnie. Pomimo że rodzin katolickich w tym regionie było zaledwie dwanaście, Biskup postanowił ułatwić życie swoim wiernym i założył niewielką parafię oraz wysłał tam stałego proboszcza - ks. prałat Charles D. Brophy.
W 1949 r. nowy proboszcz oficjalnie mówił o zamyśle wybudowania wielkiego krzyża oraz ołtarza polowego pod nim, jako centrum kultu i pielgrzymek na wzgórzu. Krzyż miał być widoczny z oddali. Inspiracją do powstania krzyża właśnie w tym miejscu była osoba Kateri Tekakwitha, Indianki z plemienia Mohawk. Kateri przyjęła chrześcijaństwo w wieku lat 18, robiła krzyże z zebranych gałęzi i umieszczała je w lesie. Ks. Brophy pragnął, aby świątynia była pod jej wezwaniem, jednak nie mógł tego dokonać, ponieważ Indianka nie była wtedy ogłoszona świętą. Dzięki jego staraniom, w drodze umów, negocjacji i poszukiwania sponsorów zamysł stał się realny i rozpoczęto budowę największego w Ameryce krzyża, jako obiektu pątniczego. Wkrótce całe wzgórze zamieniło się w wielki teren budowy.
W dziele tym uczestniczyła grupa 500 woluntariuszy, którzy pomagali w niedzielę w kafeterii, w sklepie z pamiątkami, na parkingach. W początkowym stadium rozwoju świątyni ich pomoc była nieodzowna. W 1953 r. przywieziono ze stanu Oregon wielką sekwoję, rok później postawiono krzyż. Podczas ceremonii konsekracji krzyża bp Babcock powiedział: „ten krzyż wygląda bez figury Jezusa Chrystusa jak pusty dom”. Jednak musiało upłynąć kolejnych kilka lat, nim na wielkim krzyżu pojawiła się figura Ukrzyżowanego. Dodatkowo zdecydowano, by wybudować 28 schodów prowadzących do krzyża, którymi według tradycji Jezus Chrystus musiał się wspinać do jerozolimskiego pałacu Poncjusza Piłata. Wierni wspinają się po nich na kolanach modląc się i medytując mękę i śmierć Jezusa Chrystusa. W 1959 r. bp Babcock dokonał poświęcenia schodów oraz krzyża na wzgórzu.
W międzyczasie powstał również projekt wybudowania stacji drogi krzyżowej prowadzącej do krzyża. Proboszcz zajął się rozplanowaniem kaplic, figurek świętych i ścieżek kalwaryjskich. Z roku na rok przybywało coraz więcej posągów i obiektów kultu zaspokajających potrzeby i aspiracje zarówno założycieli jak i pielgrzymów.
I tak od 1979 r. sanktuarium powiększono o Centrum dla Rodzin, Muzeum Figurek Świętych. W 1989 r. Ojcowie Franciszkanie przejęli w posiadanie sanktuarium wzbogacając o kaplicę św. Peregrine Laziosi - patrona chorych na raka, figurę Świętej Rodziny, św. Franciszka z Asyżu oraz nową figurę bł. Kateri wykonaną z brązu.
Wizja wybudowania sanktuarium na leśnym wzgórzu Michigan ziściły się. Krzyż widoczny z daleka przyciąga rzesze pielgrzymów i turystów. Warto zwłaszcza latem odwiedzić to niezwykłe i piękne miejsce.
Świątynia The Cross in the Woods mieści się w powiecie Cheboygan w północnej części stanu Michigan, przy drodze 75 prowadzącej do cieśniny Mackinac, w pobliżu pięknych jezior, w miejscu gdzie możemy odpocząć oraz swobodnie pogrążyć się w kontemplacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Narodziny Maryi

Niedziela przemyska 36/2013, str. 8

[ TEMATY ]

wiara

Pismo Święte

Malowidło Narodzenie NMP z Sanktuarium Ojców Bernardynów w Leżajsku (XVIII w.)

Malowidło Narodzenie NMP z Sanktuarium Ojców Bernardynów w Leżajsku (XVIII w.)
Ewangelie nie wspominają nic o fakcie narodzin Najświętszej Maryi Panny. Wiadomości o narodzinach Matki Bożej czerpiemy z Protoewangelii Jakuba, powstałej już w drugim stuleciu po narodzinach Chrystusa. To właśnie, ten utwór, przypisywany Jakubowi Sprawiedliwemu (bratu Pana) jest odzewem na zainteresowanie członków pierwszych gmin chrześcijańskich postacią Maryi; znajdujemy w nim imiona rodziców Najświętszej Maryi Panny, opowiada on także o narodzinach Matki Bożej. Na tej podstawie powstaną w późniejszym okresie Żywoty Maryi.
CZYTAJ DALEJ

Prokuratura: dron, który spadł k. Terespola ma napisy cyrylicą. Możliwe, że był nieuzbrojony

2025-09-08 09:22

[ TEMATY ]

Terespol

dron

napisy cyrylicą

nieuzbrojony

Adobe Stock

Dron. Zdjęcie poglądowe

Dron. Zdjęcie poglądowe

Rzecznik Prokuratury Okręgowej w Lublinie prok. Agnieszka Kępka przekazała w poniedziałek, że dron, który spadł koło Terespola, był prawdopodobnie nieuzbrojony i że miał napisy cyrylicą. Powiadomiła, że postępowanie przejmuje wydział do spraw wojskowych Prokuratury Okręgowej w Lublinie.

Rzecznik poinformowała, że dron spadł ok. 300 m od przejścia granicznego, w miejscowości Polatycze (woj. lubelskie). Przekazała, że zabezpieczone zostało miejsce zdarzenia, a na miejscu pracuje Żandarmeria Wojskowa. W drodze jest dwóch prokuratorów.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego 8 września błogosławi się ziarno na zasiew?

2025-09-08 17:37

[ TEMATY ]

Narodzenie NMP

Grażyna Kołek

8 września przypada święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Tego dnia wierni przynoszą do kościołów ziarno przeznaczone na zasiew. Skąd wywodzi się ta tradycja i dlaczego trwa? Na te pytania odpowiedział liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

8 września obchodzone jest święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. – W Piśmie Świętym nie znajdziemy opisu narodzenia Maryi, ani informacji o jej rodzicach. Te wiadomości czerpiemy z apokryfów, zwłaszcza z Protoewangelii Jakuba z II wieku. Według niej rodzicami Maryi byli Joachim i Anna, którzy po długiej modlitwie otrzymali od Boga dar potomstwa – wyjaśnia ks. dr Ryszard Kilanowicz. – Według apokryfu z pierwszych wieków, z Ewangelii Narodzenia Maryi, Święta Rodzina, uciekając do Egiptu przed żołnierzami, spotkała rolnika, który siał pszenicę. Mężczyzna przyjął ich bardzo życzliwie i poczęstował ich tym co miał – plackami z mąki pszennej – mówi liturgista, dodając, że mężczyzna bardzo przejął się i zapytał Maryi i Józefa, co ma powiedzieć żołnierzom, gdy będą o nich pytać. – Matka Boża odpowiedziała, żeby mówił tylko prawdę, bo każde kłamstwo jest grzechem i nie podoba się ono Panu Bogu. Gdy rolnik wyjaśnił wojom, kiedy widział Świętą Rodzinę, ci zawrócili pościg za nimi. Gospodarz natomiast zobaczył wówczas, że na tym polu, które obsiał, jest już dojrzała pszennica – opowiada ks. dr Kilanowcz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję