Reklama

Wychowywać w trzeźwości

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"W ostatnim czasie Sejm uchwalił nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, przyjmując poprawki, jakie wprowadził do ustawy Senat. I bardzo mnie to cieszy" - powiedział Niedzieli ks. prałat Jan Szkoc, diecezjalny duszpasterz trzeźwości. Właśnie omówieniu nowelizacji ustawy poświęcona była Jesienna Sesja Zespołu Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski, która odbyła się 9 i 10 października w Zakroczymiu. W konferencji uczestniczył ks. Jan Szkoc.

Najwięcej emocji i komentarzy wzbudzały zmiany dotyczące reklamy i promocji napojów alkoholowych, a także informowania o sponsorowaniu imprez masowych przez producentów napojów alkoholowych. "Zgodnie z nową ustawą dozwolona będzie reklama piwa z zawartością alkoholu, już bez mrugnięcia okiem, w radiu, telewizji, kinach i teatrach, ale tylko między godziną 23.00 a 6.00. Na całe szczęście. Kto w takich godzinach ogląda telewizję?" - mówi ks. Szkoc. Zabroniona będzie reklama wszystkich napojów alkoholowych na billboardach oraz na innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy. Reklama piwa nie będzie mogła być prowadzona przez budowanie skojarzeń z wypoczynkiem, zdrowiem czy nauką. "Jedną z najważniejszych zmian w tym zakresie jest także zakaz reklamy i promocji produktów oraz usług, których nazwa, znak towarowy czy opakowanie wykorzystują podobieństwo z oznaczeniem napoju alkoholowego" - podkreśla Diecezjalny Duszpasterz Trzeźwości. W praktyce oznacza to, że stosowane obecnie spoty reklamowe typu łódka Bols czy WTK Soplica, będące faktycznie reklamą wódki, nie będą mogły być emitowane czy drukowane. Kary za naruszenie zakazu promocji i reklamy alkoholu wynoszą od 10 tys. do 500 tysięcy. Ważną zmianą, jaką wprowadza ustawa, jest to, że samorządy gminne oraz Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uzyskały prawo do występowania przeciwko firmom prowadzącym reklamę alkoholu.

Kolejna istotna zmiana wynikająca z nowelizacji ustawy dotyczy trybu powoływania oraz form działania nowych gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. "Jak wynika z analiz prowadzonych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, znaczna część dotychczasowych gminnych komisji została utworzona w oparciu o tzw. parytet polityczny. To niesamowita sytuacja" - dziwi się ks. Szkoc. Dotychczas organem powołującym gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych była rada gminy, obecnie zgodnie ze znowelizowaną ustawą zadanie to przejmuje zarząd gminy, który jest jednocześnie odpowiedzialny za realizację zadań gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Pojawiła się szansa, iż w tej sytuacji członkami komisji zostaną osoby odpowiednio do tego przygotowane.

Na szczególne podkreślenie zasługuje także zmiana kwalifikacji prawnej czynu, jakim jest sprzedaż alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym. " Dotychczas było to wykroczenie. Zgodnie z nowymi zasadami działanie takie staje się przestępstwem" - podkreśla Duszpasterz Trzeźwości. Więcej, samorządy gminne uzyskują ustawowe prawo do bezpośredniego kierowania do sądów wszystkich spraw związanych z naruszeniem wspomnianego zakazu oraz występowania w tych sprawach w charakterze oskarżyciela publicznego. "Ustawa przyznaje również specjalne uprawnienia sprzedawcom napojów alkoholowych. Uzyskują oni prawo do żądania okazania przez klienta dokumentu potwierdzającego jego pełnoletniość" - dodaje Ksiądz Prałat. Nowe przepisy tworzą zupełnie nową jakość prawną w zakresie ograniczania dostępności alkoholu dla osób nieletnich. Jest to bardzo potrzebna ustawa, gdyż dane statystyczne są zatrważające. Aż 76% polskiej młodzieży w wieku 11-15 lat próbowało już napojów alkoholowych. Młodzi ludzie najczęściej sięgają po piwo. Dlatego dużą rolę będą mieli do spełnienia sprzedawcy napojów alkoholowych. Czy zwycięży u nich chęć zysku, czy troska o życie młodych ludzi? "Ufam, że troska o przyszłe pokolenia Polaków będzie silniejsza" - mówi ks. Jan Szkoc.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV odwiedził jedno z ulubionych miejsc Jana Pawła II

2025-08-19 12:51

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Kończący dzisiaj swój drugi okres letniego odpoczynku Leon XIV przybył we wtorek z prywatną wizytą do Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej na górze Mentorelli. Sanktuarium opiekują się polscy ojcowie Zmartwychwstańcy.

Pięknie położone sanktuarium Matki Bożej Łaskawej znajduje się w położonej ok. 50 km od Rzymu wsi Guadagnolo w Górach Prenestyńskich, w diecezji Palestrina, na malowniczym wzgórzu Mentorella.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Matki Bożej Częstochowskiej 2024 (dzień 2.)

[ TEMATY ]

Nowenna do Matki Bożej Częstochowskiej

Karol Porwich/Niedziela

Nowenna przed Uroczystością Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej trwa od 17 do 25 sierpnia przez dziewięć kolejnych dni, podczas których odmawiamy przypisane na każdy dzień poniższe modlitwy.

- Módlmy się za Kościół w Polsce, aby nie odchodził od Boga, by życie nienarodzonych było chronione i aby lekcje religii nie zniknęły ze szkół - apeluje ks. Marek Studenski. Wikariusz generalny diecezji bielsko-żywieckiej poprowadzi w tym roku duchowe przygotowanie do obchodzonej 26 sierpnia uroczystości Matki Bożej Częstochowskiej.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent Nawrocki pozwał Onet. Chodzi o szkalujące publikacje z kampanii

2025-08-19 21:18

[ TEMATY ]

pozew

Prezydent Karol Nawrocki

Onet

szkalujące publikacje

kampania wyborcza

PAP

Prezydent Karol Nawrocki

Prezydent Karol Nawrocki

Prezydent Karol Nawrocki pozwał Onet. Chodzi o szkalujące go publikacje, które pojawiły się w trakcie kampanii wyborczej - informuje Radio Maryja.

Szkalujące materiały opublikował między innymi portal Onet. Dziennikarze wrócili do lat wczesnej młodości Karola Nawrockiego i jego pracy w Grand Hotelu w Sopocie, zarzucając mu kontakty z sutenerami. Osobiście w kampanie oszczerstw zaangażował się premier Donald Tusk - czytamy na portalu radiomaryja.pl:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję