Reklama

Zarys historii parafii pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Czeremsze

Niedziela podlaska 52/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwotnie Czeremcha była zwana Ożarowo, a później Czeremucha. W dokumentach lustracyjnych województwa podlaskiego z XVI i XVII w. była nazywana również Nurzec alias Czeremcha. Pierwsze wzmianki o tej miejscowości znajdujemy w dokumencie króla Zygmunta I Starego (1506-48) z 20 marca 1533 r., w którym jest mowa o uposażeniu kościoła kleszczelowskiego w 3 włóki ziemi zwanej Łuboczek pomiędzy polami wsi Czeremcha. Nadanie to potwierdził 25 maja 1562 r. król Zygmunt II August (1548-72). Przez wiele wieków wieś ta należała do parafii Kleszczele (1533-1957), o czym świadczą kolejne dokumenty: króla Jana II Kazimierza Wazy (1648-68) z 20 sierpnia 1658 r. oraz króla Augusta II Mocnego (1697-1733) z 28 listopada 1720 r.
Rozwój osady Czeremcha związany jest z wybudowaniem w latach 1903-05 linii kolejowej Wołkowysk - Hajnówka - Siedlce, która w Czeremsze tworzyła ważny węzeł kolejowy, z jedną z najstarszych w Polsce dróg żelaznych Brześć - Białystok - Grajewo (1867).
Pierwsze zgromadzenia liturgiczne były organizowane przy kapliczce Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej, którą postawił na placu przy torach kolejowych ks. Teodozjusz Żyliński (1873-1928), proboszcz kleszczelowski (1922-27). W czasach ks. Aleksandra Swerpla (1891-1962), proboszcza kleszczelowskiego (1930-48), najpierw zostało zrobione zadaszenie nad kapliczką, a w 1932 r. została zbudowana drewniana kaplica pw. Imienia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystego poświęcenia dokonał 12 września 1932 r. bł. ks. Antoni Beszta-Borowski (1880-1943), proboszcz i dziekan bielski (1927-43).
W 1935 r. rozpoczęto wieloletnie starania o utworzenie samodzielnej parafii. W noc sylwestrową z 1942 na 1943 r. okupanci niemieccy spalili doszczętnie kaplicę. W latach 1943-46 nabożeństwa odprawiano w domach prywatnych. W 1946 r. urządzono kaplicę dojazdową (filia duszpasterska Kleszczel) w kamienicy Władysława Malinowskiego i Natalii Goworowskiej. Po prawnym przekazaniu na rzecz parafii domu i placu przez ich spadkobierców zaistniała możliwość utworzenia parafii.
Samodzielna parafia w Czeremsze pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski została erygowana 23 września 1957 r. przez ks. inf. Michała Krzywickiego (1895-1967), administratora apostolskiego diecezji pińskiej (1950-67).
Staraniem ks. Władysława Siekierko (1909-79), pierwszego proboszcza w Czeremsze (1956-62), 15 czerwca 1957 r. rozpoczęto rozbiórkę zniszczonej kamienicy. Pracami przy budowie nowej świątyni, wznoszonej na miejscu zburzonego domu, kierował brat księdza proboszcza inż. arch. Lucjan Siekierko (1919-2001). Poświęcenia nowego kościoła parafialnego pw. Matki Bożej Królowej Polski 21 września 1958 r. dokonał ks. prał. Bronisław Kiełbassa (1883-1961), dziekan bielski (1946-61). Uroczystej konsekracji dokonał 21 września 1971 r. (XVI Niedziela po Zesłaniu Ducha Świętego) bp Władysław Jędruszuk (1918-94), administrator apostolski diecezji pińskiej (1967-91). W latach 1986-89 zostały wstawione metalowe okna i witraże, pod kierunkiem ks. Mariana Wyszkowskiego (proboszcza w latach 1986-89). W 1994 r. staraniem ks. Henryka Bałdygi ogrodzono nowy cmentarz grzebalny.
Obok kościoła stoi dzwonnica metalowej konstrukcji, zbudowana w 1969 r. przez ks. Alfonsa Trochimiaka (1934-96), ówczesnego proboszcza (1965-70).

Bibliografia:
M. Drągowski, Dzieje rzymskokatolickiej parafii w Czeremsze, Drohiczyn 1994 (mps).

Porządek Mszy św.:
- niedziele i święta:
- kościół parafialny: 9.00, 11.30
- święta niebędące dniami wolnymi od pracy:
- kościół parafialny: 10.00, 17.00
Odpust w parafii: 3 maja, w uroczystość Matki Bożej Królowej Polski.
Nabożeństwo adoracyjne: piątek, V Niedziela Wielkiego Postu
Księgi metrykalne:
Księgi Chrztów: od 1957 r.
Księgi Małżeństw: od 1958 r.
Księgi Zmarłych: od 1958 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan Sarkander, kapłan i męczennik

Monika Książek

św. Jan Sarkander

św. Jan Sarkander
Św. Jan Sarkander, kapłan i męczennik (1576-1620). Urodził się w Skoczowie z matki Polki i ojca Czecha. Studiował w Pradze i Grazu. Żył w Czechach opanowanych przez husytów, w czasach prześladowań katolików. Katolikom odbierano świątynie, duchownych wypędzano. Wyjechał do Częstochowy i Krakowa. Po powrocie na Morawy został oskarżony o zdradę stanu i uwięziony. Torturowany, namawiany do zdrady tajemnicy spowiedzi, umarł śmiercią męczeńską. Kanonizowany przez Jana Pawła II w 1995 r. Św. Jan Sarkander jest patronem diecezji bielsko-żywieckiej. Urodził się 20 grudnia 1576 r. w Skoczowie. Zginął śmiercią męczeńską 17 marca 1620 r. Beatyfikowany był 6 maja 1860 r. przez papieża Piusa IX. Kanonizacji Jana Sarkandra dokonał Jan Paweł II 21 maja 1995 r. w Ołomuńcu.
CZYTAJ DALEJ

Andrzej Duda w orędziu: wybierzmy prezydenta, który będzie silny głosem swoich rodaków

2025-05-29 20:22

[ TEMATY ]

orędzie

Prezydent Andrzej Duda

wybory 2025

PAP/Wojtek Jargiło

Prezydent RP Andrzej Duda

Prezydent RP Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda zaapelował w czwartkowym orędziu do Polaków o wybór prezydenta, który będzie silny głosem swoich rodaków. Prosił ich też, by nie zniechęcali się do głosowania, bo - jak mówił - "to nie brudne chwyty w kampanii, które niestety obserwujemy, powinny decydować o przyszłości Polski".

Andrzej Duda w telewizyjnym wystąpieniu przed II turą wyborów prezydenckich zaapelował do obywateli, by potraktowali udział w wyborach nie tylko jako obywatelskie prawo, ale też jako przejaw wspólnej odpowiedzialności za ojczyznę.
CZYTAJ DALEJ

Błogosławione w Braniewie – bolesne męczennice komunizmu

2025-05-30 19:30

[ TEMATY ]

Braniewo

siostry katarzynki

beatyfikacjia

Red

Miały od 26 do 64 lat. Ginęły po kolei – w ciągu kilku miesięcy 1945 roku. Dlatego, że do końca pozostały z dziećmi - sierotami, z pacjentami w szpitalu, z osobami starszymi, które nie miały rodzin ani opieki. Z tymi wszystkimi, którzy nie byli w stanie się bronić ani uciekać przed Armią Czerwoną, która brutalnie wkroczyła wtedy na Ziemię Warmińską. Czy można zrozumieć postępowanie sióstr katarzynek?

Pracowały na całej Warmii, w różnych domach zakonnych i w różnych miejscach: domach dziecka, szpitalach, ośrodkach opieki. Gdy żołnierze sowieccy zaczęli zajmować te ziemie, ludzie zaczęli się masowo ewakuować. Nie mogło być na tych ziemiach dzieci, które nie miały rodziców, chorych bez własnych rodzin czy najstarszych mieszkańców. Takich osób nie opuściły jednak siostry katarzynki. Mimo że były przez czerwonoarmistów bite, gwałcone, torturowane – na przykład w szpitalnej piwnicy, gdzie szukały schronienia wraz ze swymi podopiecznymi. Te, które zostały wtedy z pacjentami, były wielokrotnie wykorzystywane przez Sowietów. Niektóre więziono, a potem zesłano w głąb ZSRR. Pracowały w łagrach, zmarły z wycieńczenia. Siostra, która zorganizowała ewakuację dzieci – zgromadziła je w grupie na dworcu kolejowym, sama zaś poszła szukać dla nich wody i pożywienia. Żołnierz Armii Czerwonej zastrzelił ją, gdy tylko wyszła na zewnątrz. Były siostry, które zginęły wskutek ciągnięcia ich za samochodem po ulicach Kętrzyna. Po zajęciu Gdańska przez Sowietów pod koniec marca 1945 r. rozpoczęły się mordy, grabieże i gwałty na miejscowej ludności. Ofiarą napaści padły też siostry katarzynki, które znalazły się w mieście po przymusowej ewakuacji macierzystego domu w Braniewie. Jak podaje KAI, 58-letnia siostra Caritina Fahl, nauczycielka i ówczesna wikaria generalna Zgromadzenia, ze wszystkich sił starała się bronić młodsze siostry przed gwałtem. Została straszliwie pobita, zmarła po kilku dniach. Takie były ich losy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję