Msza św. z okolicznościową homilią, modlitwa i złożenie kwiatów pod pomnikiem poległych partyzantów na miejscowym cmentarzu. Poświęcenie i odsłonięcie pamiątkowej tablicy na ścianie budynku kolbuszowskiego
Liceum Ogólnokształcącego - to były główne elementy obchodów 60. rocznicy akcji „Burza” w kolbuszowskim obwodzie AK, które miały miejsce 15 sierpnia. Ich organizatorem był Światowy Związek
Żołnierzy AK Koło Kolbuszowa oraz władze miasta i powiatu kolbuszowskiego.
Mszy św. w kościele pw. Wszystkich Świętych odprawianej w intencji ojczyzny, poległych żołnierzy AK i WP, zaginionych, pomordowanych w obozach i łagrach przewodniczył ks. Jan Chmura. Uczestniczyli w niej
m.in. kombatanci, władze samorządowe powiatu, miasta i okolicznych gmin, harcerze i społeczność lokalna. Homilię wygłosił ks. Ryszard Kiwak - opiekun kolbuszowskiego Koła Św. Zw. Żołnierzy AK. Podkreślił
on podwójny - religijny i narodowy - charakter święta oraz potrzebę przypominania młodemu pokoleniu o bohaterskich czynach sił niepodległościowych i żyjących jeszcze uczestników tamtych wydarzeń.
Po nabożeństwie oraz modlitwie za poległych i złożeniu kwiatów na cmentarzu udano się do budynku LO, gdzie nastąpiło odsłonięcie i poświęcenie tablicy, na której umieszczono słowa: „W 60. rocznicę
Akcji „Burza” obwodu AK kryptonim „Kefir” - Kolbuszowa 1944. W hołdzie i ku wiecznej pamięci poległym w walce o wolną i suwerenną Polskę Żołnierzom podziemia - społeczeństwo
powiatu kolbuszowskiego”.
Przybyłych gości powitał w-ce dyrektor LO Adam Kozubal. Zaznaczył on, że tablica to wyraz: „... hołdu dla poległych i żyjących uczestników akcji „Burza”, znak patriotyzmu współczesnego
pokolenia i jego szacunku dla przeszłości. Dla młodzieży jest cennym elementem edukacji historycznej, umacniającym miłość do Ojczyzny”. Prezes Koła Kolbuszowskiego Św. Zw. Żołnierzy AK Mieczysław
Godlewski wspominał przebieg akcji „Burza” oraz represje, jakie spotkały żołnierzy podziemia ze strony okupanta.
Podsumowaniem obchodów była akademia patriotyczna w wykonaniu uczniów kolbuszowskiego LO. Młodzież miała także możliwość rozmowy z uczestnikami tamtych wydarzeń.
Jak wskazał mecenas Karol Prawda, resort kultury odrzucił propozycję ugody z Fundacją „Lux Veritatis” w sprawie Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II w Toruniu. „Jesteśmy zdeterminowani, żeby zawrzeć ugodę z ministerstwem kultury” – powiedział pełnomocnik Fundacji „Lux Veritatis”, w rozmowie z „Naszym Dziennikiem”.
Była to już druga rozprawa ugodowa, która odbyła się przed Sądem Rejonowym w Warszawie w tej sprawie. Jak zaznacza w rozmowie z „Naszym Dziennikiem” mec. Karol Prawda, pełnomocnik Fundacji „Lux Veritatis”, chodziło o zawarcie ugody, która pozwoliłaby na trwałe i niezakłócone funkcjonowanie placówki.
Matka Boża z zamku Hara. 10 metrowy największa statua Maryi z drewna
Japońska telewizja Nippon New Network (NNN) nadała 11 sierpnia materiał o największej na świecie drewnianej figurze Matki Bożej, powstałej w Minamishimabarze w prefekturze Nagasaki. W miejscowości tej znajduje się wiele historycznych obiektów związanych z tamtejszymi „ukrytymi chrześcijanami”, czyli katolikami, którzy mimo okrutnych prześladowań potrafili zachować wiarę przez 7 pokoleń, aż do połowy XIX wieku.
Według komentarza NNN „najokazalsze zabytki wiary chrześcijańskiej zazwyczaj można znaleźć w krajach Zachodu. Teraz jednak nowy pomnik powstał w prefekturze Nagasaki w Japonii. Drewniana figura, nazwana „Matką Bożą z zamku Hara”, ma około 10 metrów wysokości i została wykonana w technice azekurazukuri (japoński styl architektoniczny o prostej drewnianej konstrukcji, używany do magazynów (kura), spichlerzy i innych konstrukcji użytkowych) z ogromnych, zazębiających się bali z drewna kamforowego, pochodzących z drzew liczących od 200 do 300 lat.
Nowy kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Materiałów Drewnianych Muzeów Watykańskich, Paolo Violini, w rozmowie z Vatican News opowiada o emocjach związanych z koordynowaniem ochrony dzieł fundamentalnych dla ludzkości. Zapowiada restaurację Loggii Rafaela oraz, do Wielkanocy, specjalny zabiek konserwatorski przy arcydziele Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.
W 2026 roku planowany jest nadzwyczajny zabieg konserwatorski „Sądu Ostatecznego” Michała Anioła, a wcześniej – restauracja Loggii Rafaela. To właśnie w duchu „wielkich” historii sztuki nowy kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Materiałów Drewnianych Muzeów Watykańskich, Paolo Violini, podejmuje swoje nowe obowiązki. Z początkiem sierpnia zastąpił Francescę Persegati, która od 2017 roku kierowała instytucją założoną sto lat temu przez Biagia Biagettiego. Violini w rozmowie z mediami watykańskimi zapowiada pierwsze wyzwania, które na niego czekają.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.