„Zasada solidarności w porządku wewnętrznym każdego narodu, jak i w porządku międzynarodowym jawi się jako jedna z fundamentalnych zasad chrześcijańskiej koncepcji społecznej i politycznej”.
Przywołane słowa Ojca Świętego Jana Pawła II nabierają aktualności zwłaszcza dzisiaj, kiedy perspektywa narastających nacjonalizmów i nietolerancji, zmusza nas do pogłębionej refleksji na temat
miejsca i roli chrześcijaństwa w tworzeniu atmosfery sprzyjającej międzyreligijnej komunikacji.
Przekładanie powyższych uproszczeń na grunt religijny jest szczególnie niebezpieczne. Spory dogmatyczne, uporczywe podkreślanie odmienności obrzędowych nie tylko zaciemniają istotne fundamenty naszej
wiary, jakimi są Dobro, Miłosierdzie i Sprawiedliwość, ale dodatkowo sprowadzają nas na drogę nienawiści, a w konsekwencji odszczepieństwa od wartości, z których wyrastamy. Utrwalanie międzyreligijnego
dystansu zabija głębię chrześcijańskiego przesłania Miłości, uniemożliwia dialog i oddala nas od prawd Chrystusowych. Mając to na uwadze nie możemy zapominać, że u podstaw naszej wiary leży braterstwo.
Nie chodzi tu jednak o braterstwo ograniczone do rozmiarów narodu, lecz braterstwo uniwersalne, tworzone na zasadzie międzyspołecznej przyjaźni. Ekumenizm nie musi przecież prowadzić do „religijnej
globalizacji”, dezintegracji wartości chrześcijańskich, czy rozkładu struktur kościelnych. Jego przesłaniem jest nawiązywanie właściwych relacji z bliźnim, realizacja tak bardzo oczekiwanej dziś
„cywilizacji miłości”. Ciężar tego zadania nie może spoczywać jedynie na kościele rozumianym instytucjonalnie. Potrzeba pojednania musi wypływać z potrzeby Ducha każdego chrześcijanina. W
tej optyce jednostkowy wysiłek w oczyszczaniu duchowej atmosfery międzyludzkiej udowadnia, że chrześcijański nakaz moralny jakim jest Miłosierdzie, nie pozostaje tylko suchą literą prawa Chrystusowego,
lecz staje się żywym świadectwem obecności Boskich wartości w naszym życiu. Potwierdzeniem tych założeń są słowa rosyjskiego ekumenisty Włodzimierza Sołowjowa, który pisze: „Istnieje elementarne
prawo moralne obowiązujące zarówno jednostki, jak i narody, wyrażone w słowach Ewangelii, nakazujące nam, abyśmy przed złożeniem ofiary na ołtarzu, pojednali się z bratem. I z chrześcijańskiego punktu
widzenia nie wolno kwestionować stosowalności tej prawdy do całej ludzkości, która jest żywym ciałem Chrystusa”. Stańmy się więc wiarygodnymi apostołami ludzkiego braterstwa i dostrzeżmy w „innym”
bliźniego. Czy jest to możliwe?- spytamy. Jest - a świadectwem tego niech będzie dla nas działalność Jana Pawła II.
1 listopada Kościół katolicki obchodzi uroczystość
Wszystkich Świętych. Dzień ten kojarzy się dla wielu ze zniczem,
z grobem bliskich osób, z cmentarzem, dla innych z wiązanką kwiatów,
jeszcze dla innych z modlitwą i pamięcią o tych, którzy wyprzedzili
nas w drodze do wieczności. Nie mniej jednak w tym dniu udajemy się
z całymi rodzinami na cmentarz i nawiedzamy groby naszych bliskich,
przyjaciół, rodziców, krewnych, znajomych, stawiając kwiaty, zapalając
ten "płomyk nadziei", wierząc, że już cieszą się oni chwałą w domu
Ojca Niebieskiego. Kościół w tym dniu oddaje cześć tym wszystkim,
którzy już weszli do chwały niebieskiej, a wiernym pielgrzymującym
jeszcze na ziemi wskazuje drogę, która ma zaprowadzić ich do świętości.
Przypomina nam również prawdę o naszej wspólnocie ze Świętymi, którzy
otaczają nas opieką.
Uzbrojone gangi, które trzymają w szachu stolicę Haiti stają się coraz bardziej bezkarne. Przestały respektować nawet szanowane wcześniej miejsca, w których siostry zakonne z wielkim oddaniem udzielają pomocy potrzebującym. Ograbiony i puszczony z ogniem został dom sióstr Matki Teresy z Kalkuty, który zapewniał rocznie pomoc 30 tys. najuboższych i najbardziej potrzebujących Haitańczyków.
Nigdy wcześniej misjonarki miłości nie musiały opuszczać swojego domu, który stał się sercem dzielnicy zamieszkiwanej przez ubogich Haitańczyków. Został on otwarty przez samą Matkę Teresę w 1979 roku, po tym jak zobaczyła pacjentów pozostawionych na śmierć na dziedzińcu miejskiego szpitala w Port-au-Prince. Od tego czasu tysiące osób przeszły przez kochające ręce sióstr, otrzymując pomoc żywnościową, niezbędne lekarstwa a także konieczną opiekę medyczną. Przebywający na miejscu włoski kamilianin wskazuje, że w kraju pogrążonym w przemocy ten bezpośredni atak na siostry może zagrozić całej ich misji na Haiti.
Organizatorzy zapraszają młodych na spotkanie Taize do stolicy Estonii
Podczas tego spotkania, młodzież w wieku od 16 do 35 lat będzie mogła uczestniczyć w codziennych modlitwach, warsztatach tematycznych i dzieleniu się swoimi doświadczeniami. Duchowość Taizé, która promuje dialog, zaufanie i wspólnotę, tworzy przestrzeń, w której uczestnicy mogą pogłębić swoją wiarę i poszukiwać odpowiedzi na ważne pytania życiowe.
Po zakończeniu spotkania w Tallinnie, uczestnicy będą mieli okazję odwiedzić dwa piękne nadbałtyckie miasta – Rygę i Wilno. W Rydze zwiedzimy starówkę, gotyckie kościoły oraz Zamek Ryski, a w Wilnie m.in. Ostrą Bramę i Wzgórze Trzech Krzyży.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.