Reklama

Niedziela Częstochowska

V Konkurs Wokalny im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków

Już po raz piąty Filharmonia w Częstochowie zorganizowała Konkurs Wokalny im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków, adresowany do studentów wydziałów wokalnych uczelni muzycznych w Polsce i zagranicą. Rozwój kariery artystycznej laureatów wcześniejszych edycji dowodzi, że jest to potrzebna i wartościowa inicjatywa.

[ TEMATY ]

konkurs

Archiwum Filharmonii Częstochowskiej/Zbigniew Burda

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tak jak w latach poprzednich jurorami konkursu byli wybitni śpiewacy: Izabella Kłosińska – przewodnicząca, Katarzyna Suska, Kałudi Kałudow i Benno Schollum oraz Adam Klocek (dyrygent i wiolonczelista). Tegoroczna edycja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Spośród nadesłanych zgłoszeń wyłoniono 16 uczestników pierwszego etapu, z których ośmioro przeszło do etapu drugiego. Podczas koncertu finałowego 3 marca w Filharmonii Częstochowskiej ogłoszono nazwiska laureatów. Pierwszej nagrody nie przyznano, drugą otrzymali ex aequo Hongyu Chen i Hanna Okońska. Trzecią, również ex aequo, otrzymały Joanna Kędzior i Karolina Makuła. Przyznano także nagrody poza regulaminowe. Nagrodę Impressio Art Bożena Harasimowicz – udział w 9. Letniej Akademii Śpiewu zdobyła Joanna Kędzior. Nagrodę Wójta Gminy Kłomnice – udział w koncercie 14 maja 2017 r. w Garnku otrzymali Jarosław Bielecki i Katarzyna Jakóbczyk. Nagrodę Filharmonii Kaliskiej – udział w koncercie – otrzymała Sara Banai. Taką samą nagrodę Filharmonii Częstochowskiej otrzymała Anna Malesza.

Archiwum Filharmonii Częstochowskiej/Zbigniew Burda

Reklama

– Konkurs jest najlepszym pomnikiem światowej sławy wokalistów Jana, Edwarda i Józefiny Reszków, którzy na przełomie XIX i XX wieku święcili sukcesy na prestiżowych scenach operowych świata. Byli również związani z regionem częstochowskim – komentuje Ireneusz Kozera – dyrektor Filharmonii częstochowskiej. – Cieszy nas, że konkurs rozwija i wzbudza coraz większe zainteresowanie. To, że w tym roku nie przyznano pierwszej nagrody wynika z bardzo wysokiego poziomu, którzy reprezentowali uczestnicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W historii opery trudno znaleźć przypadek równie wybitnego, śpiewającego rodzeństwa. Pierwsza na scenę operową wkroczyła Józefina, która debiutowała w 1872 r. w Wenecji, wkrótce stała się gwiazdą Opery Paryskiej, śpiewała w mediolańskiej La Scali, teatrze Ravira w Madrycie i londyńskiej Covent Garden. Występowała również w Warszawie, Poznaniu i Krakowie, gdzie znaczną część swoich honorariów przekazywała na cele dobroczynne. Po wyjściu za mąż, zrezygnowała z występów, a kilak lat później zmarła.

Dwa lata po debiucie Józefiny Reszke zadebiutował w Wenecji jej starszy brat Jan. Jego kariera, jako tenora, rozpoczęła się od występów wraz z siostrą i bratem Edwardem w operze Messenta „Herodiada” w Paryżu. Był ceniony za nowatorską interpretację ról. Po sukcesach w Paryżu bracia przenieśli się do Covent Garden w Londynie, gdzie mieli ponad 300 występów. Śpiewali przed królową Wiktorią – na jej zaproszenie. W 1891 r. zostali zaangażowani do nowojorskiej Metropolitan Opera, gdzie występowali przez 10 lat. Czas ten nazwano w MET „epoką Reszków”.

Po powrocie do Europy Jan założył szkołę śpiewaczą w Paryżu, podobna szkołę, ale w Londynie, założył jego brat Edward. Reszkowie byli związani z regionem częstochowskim, ponieważ tutaj zakupili majątki ziemskie, gdzie przyjeżdżali na wypoczynek i przyjmowali gości. Podkreślali związki z Polską także przez swoją działalność charytatywną i patriotyczną – w czasie I wojny światowej Jan stanął na czele Stowarzyszenia Pomocy Żołnierzom Polskim we Francji. Edward Reszke w ostatnich latach życia osiadł w Garnku, gdzie zmarł 25 maja 1917 r., jest pochowany w Borownie.

Ich majątki stopniowo ulegały rozproszeniu, a historia kariery artystycznej została zapomniana. Dopiero na początku XXI w. podjęto starania upamiętnienie genialnego rodzeństwa. W gminie Kłomnice został zorganizowany Szlak Reszków, odbywają się szkolne konkursy, a co roku w maju koncerty ich pamięci. Konkurs organizowany przez Filharmonię w Częstochowie sprawia, że pamięć o polskich śpiewakach, którzy podbili sceny operowe świata, żyje i rozwija się.

Archiwum Filharmonii Częstochowskiej/Zbigniew Burda

2017-03-08 10:47

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Adwentowe granie

Niedziela podlaska 50/2019, str. VI

[ TEMATY ]

konkurs

adwent

Agnieszka Bolewska-Iwaniuk

Rozstrzygnięto 39. Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich w Ciechanowcu

Rozstrzygnięto 39. Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich w Ciechanowcu

Po raz 39. Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu zorganizowało Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego. Ligawki, rogi pasterskie, bezuny i wiele innych instrumentów usłyszeć można było 30 listopada i 1 grudnia

Niedłączym elementem konkursu jest Msza św., której w pierwszą niedzielę Adwentu w kościele Trójcy Przenajświętszej w Ciechanowcu przewodniczył biskup drohiczyński Piotr Sawczuk. We wspólnej modlitwie uczestniczyli instrumentaliści z całej Polski i zagranicy – z Podlasia i Mazowsza, z Kurpi, Lubelszczyzny, Mazur, Kaszub, Beskidu Śląskiego, Podhala, Wielkopolski oraz goście z Ukraińcy. Dołączyli do nich mieszkańcy Ciechanowca i okolicznych miejscowości, a także duchowieństwo, przedstawiciele władz parlamentarnych i samorządowych, dyrektorzy szkół, instytucji kultury i nauki.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent mocno do nowych sędziów: żadne regulacje podustawowe państwa nie obowiązują

Żadne regulacje podustawowe, rozporządzenia, dekrety ludzi, którym wydaje się, że będą regulować porządek prawny Polski pozaustawowo, państwa nie obowiązują - powiedział we wtorek prezydent Karol Nawrocki podczas uroczystości wręczenia nominacji sędziowskich i asesorskich.

Prezydent Nawrocki wręczył w Pałacu Prezydenckim łącznie 60 nominacji na stanowisko sędziego oraz cztery nominacje na stanowisko asesora sądowego.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania różańcowe z orędziami Maryi

2025-10-14 20:56

[ TEMATY ]

rozważania różańcowe

Karol Porwich/Niedziela

Córko moja, z polecenia Boga mam ci być w sposób wyłączny i szczególny matką, ale pragnę, abyś i ty szczególnie była mi dzieckiem. Pragnę, córko moja najmilsza, abyś się ćwiczyła w trzech cnotach, które mi są najdroższe, a Bogu są najmilszymi: pierwsze – pokora, pokora i jeszcze raz pokora. Druga cnota – czystość; trzecia cnota – miłość Boża. Jako córka moja musisz szczególnie jaśnieć tymi cnotami. Polska 1937, słowa Maryi wypowiedziane do św. Faustyny Kowalskiej.

TAJEMNICE CHWALEBNE
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję