Reklama

Kościół

Zjednoczony Kościół filarem polskiej jedności

Kilka polskich diecezji świętuje w tym roku stulecie swego istnienia. Wszystko za sprawą bulli Vixdum Poloniae unitas papieża Piusa XI, która zreorganizowała strukturę Kościoła w odrodzonej po zaborach Polsce.

2025-11-04 13:44

Niedziela Ogólnopolska 45/2025, str. 22-23

[ TEMATY ]

życie Kościoła

commons.wikimedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bulla papieża Piusa XI Vixdum Poloniae unitas, wydana 28 października 1925 r., a wprowadzona w życie 11 listopada tegoż roku ustaliła nową organizację terytorialną Kościoła rzymskokatolickiego i greckokatolickiego w Polsce po I wojnie światowej. Potrzeba reorganizacji struktury terytorialnej Kościoła wynikała z sytuacji pozaborowej oraz z faktu odzyskania przez Polskę niepodległości.

Potrzeba nowego początku

W okresie zaborów podział terytorialny Kościoła rzymskokatolickiego na jednostki wyższego rzędu, takie jak metropolie i diecezje, oraz niższego rzędu, jak dekanaty i parafie, uzależniony był od decyzji rządów państw zaborczych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przykładowo na obszarze zaboru rosyjskiego władze carskie dążyły do całkowitej unifikacji Królestwa Polskiego z cesarstwem rosyjskim. Ukazem z 1866 r. zreformowano administrację kraju na wzór rosyjski. Przepisy prawne o „Urządzeniu świeckiego duchowieństwa rzymsko-katolickiego w Królestwie Polskim” ustanawiały jeden dekanat na powiat. Dziekani przed objęciem stanowiska zatwierdzani byli przez Komisję Rządową Spraw Wewnętrznych i Duchownych. Podział na diecezje i dekanaty został dostosowany do podziału administracyjnego Królestwa Polskiego na gubernie i powiaty.

Reklama

Zamknięcie granic dekanatów w ramach powiatów w Królestwie Polskim zredukowało ich liczbę prawie o połowę. W ten sposób sieć dekanalna została niekorzystnie przebudowana. Były dekanaty z zaledwie trzema parafiami, ale były też dekanaty z liczbą ponad trzydziestu parafii. Takie dysproporcje nie służyły pracy duszpasterskiej.

Prace nad reorganizacją struktury Kościoła rzymskokatolickiego zapoczątkowane zostały już w drugiej połowie 1919 r. Zmierzały one do przebudowy sieci prowincji kościelnych oraz diecezji z powodu znacznego ich zróżnicowania zarówno pod względem wielkości obszaru, liczby wiernych, jak i liczby parafii. Prace te nabrały realnych kształtów po ustaleniu granic Polski w 1921 r. Na skutek długich dyskusji, licznych poprawek i uzupełnień przeciągnęły się aż do połowy 1925 r. W ich toku wysuwane były różne postulaty dotyczące zarówno reorganizacji prowincji kościelnych, jak i zmian granic diecezji.

Zmiany, zmiany

Reklama

Nowy podział terytorialny Kościoła został przedstawiony w artykule 9. konkordatu polskiego podpisanego 10 lutego 1925 r., parę miesięcy przed wydaniem bulli Vixdum Poloniae unitas. W konkordacie tym szczegółowo wyliczono prowincje kościelne (metropolie), archidiecezje i diecezje wszystkich trzech obrządków: rzymskiego, greckiego i ormiańskiego. Zwiększono liczbę metropolii, archidiecezji i diecezji obrządku rzymskokatolickiego, a metropolie i diecezje greckokatolickie oraz metropolię ormiańską pozostawiono bez zmian. Nowe rozgraniczenie diecezji łacińskich miało zostać przeprowadzone przez Stolicę Apostolską po 3 miesiącach od wejścia w życie konkordatu, o czym mówił jego artykuł 26. Artykuł ten ustalał także zasadę, zgodnie z którą granice prowincji i diecezji miały odpowiadać granicom państwa polskiego, a żadna część jego terytorium nie mogła być podporządkowana biskupowi, którego siedziba znajdowała się poza granicami państwa. A zatem administracja kościelna miała nie przekraczać granic państwa ani też żadna jednostka Kościoła nie mogła być podporządkowana duchownemu, którego siedziba znajdowałaby się poza granicami kraju.

Przy opracowywaniu projektu nowego rozgraniczenia metropolii i diecezji Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce, określono warunki, które należało wziąć pod uwagę przy ustalaniu nowych granic kościelnych. Jeden z nich stanowił, że diecezja powinna liczyć od 600 tys. do 1 mln wiernych, aby w ten sposób zapobiec tworzeniu nadmiernej administracji. Diecezje miały obejmować obszar jednego województwa lub jego część. Nie można było rozciągać jednej diecezji na kilka województw. Ponadto stolica biskupia danej diecezji miała być położona centralnie, aby wiernym łatwiej było dotrzeć do swojego ordynariusza. Z kolei na terenach mieszanych pod względem narodowościowym i wyznaniowym liczba biskupstw łacińskich nie mogła być niższa od liczby biskupstw akatolickich, a w mieście, w którym swoją siedzibę posiadał ordynariusz unicki, swoją siedzibę miał mieć również ordynariusz łaciński.

Naczelną zasadą było zacieranie granic zaborowych.

Nowy porządek

Ostatecznego ustalenia nowych granic administracji kościelnej miała dokonać Stolica Apostolska w porozumieniu z polskim rządem.

Reklama

Wymienione w artykule 9. konkordatu z lutego 1925 r. metropolie, archidiecezje i diecezje, które wchodziły w skład nowej powojennej struktury terytorialnej Kościoła w Polsce, zostały powtórzone w późniejszej bulli cyrkumskrypcyjnej Vixdum Poloniae unitas z 28 października 1925 r. Zgodnie z jej założeniami obrządek łaciński składał się z pięciu prowincji kościelnych (metropolii), a każda z prowincji obejmowała archidiecezję i od dwóch do kilku diecezji:

I tak: Prowincja gnieźnieńsko-poznańska składała się z archidiecezji gnieźnieńsko-poznańskiej oraz dwóch diecezji: chełmińskiej i włocławskiej; Prowincja warszawska składała się z archidiecezji warszawskiej oraz pięciu diecezji: płockiej, sandomierskiej, lubelskiej, łódzkiej, siedleckiej, czyli podlaskiej; Prowincja wileńska składała się z archidiecezji wileńskiej oraz dwóch diecezji: łomżyńskiej i pińskiej; Prowincja lwowska składała się z archidiecezji lwowskiej oraz dwóch diecezji: przemyskiej i łódzkiej; Prowincja krakowska składała się z archidiecezji krakowskiej oraz czterech diecezji: tarnowskiej, kieleckiej, częstochowskiej i śląskiej.

Na mocy konkordatu i bulli papieskiej utworzone zostały dwie nowe metropolie: wileńska i krakowska oraz cztery nowe diecezje: w Katowicach (zwana śląską, czyli katowicka), Częstochowie, Łomży i Pińsku. Dla obrządku greckokatolickiego utrzymano jedną metropolię – lwowską.

Nowy podział terytorialny Kościoła stwarzał lepsze warunki do pracy duszpasterskiej. Wzrosła też liczba nowych dekanatów i parafii. Dynamicznie rozwijały się różne formy duszpasterstwa parafialnego. Wraz z odbudową struktur kościelnych w stosunkowo krótkim czasie odrodziło się także życie duszpasterskie.

Autorka jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie historii, pracownikiem Ośrodka Badań nad Geografią Historyczną Kościoła w Polsce Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czarna Madonna w Paryżu

2025-11-18 13:36

Niedziela Ogólnopolska 47/2025, str. 22-24

[ TEMATY ]

katedra Notre‑Dame

życie Kościoła

Nicole Stoj/Polskifr.fr

Polska Kaplica w Notre Dame

Polska Kaplica w Notre Dame

Tu będzie jakaś część Częstochowy – duchowy most do Pani z Jasnej Góry. Tu jest nasz dom, gdzie jest nasza Matka – powiedział abp Tadeusz Wojda 8 listopada podczas Mszy św. z okazji ponownego wprowadzenia kopii Ikony Jasnogórskiej do polskiej kaplicy w paryskiej katedrze Notre Dame.

Na wiadomość 15 kwietnia 2019 r., że pali się słynna katedra Notre Dame – serce Paryża, dobro narodowe Francji, bezcenny skarb chrześcijańskiego świata, dzieło architektury, które przetrwało ponad 850 lat, świat wstrzymał oddech. Zapadły wszystkim w pamięć nie tylko płonąca katedra, ale i obraz tysięcy ludzi, którzy modlili się o jej ocalenie. I te modlitwy zostały wysłuchane. Świątynia ocalała. Po 5 latach remontu katedra Notre Dame (Naszej Pani) budzi się do nowego życia. I jak dawniej zachwyca, jak dawniej tętni życiem, co przypomina, że nie tylko ludzie piszą historię, ale razem z nimi pisze ją też Bóg.
CZYTAJ DALEJ

Dykasteria Nauki Wiary: małżeństwo otwiera na nieskończoność

2025-11-25 12:05

[ TEMATY ]

Watykan

małżeństwo

Vatican Media

Opublikowana Nota doktrynalna „Una caro. Elogio della monogamia” (Jedno ciało. Pochwała monogamii) ukazuje małżeństwo jako wyłączną i wzajemną przynależność, w której pełny dar z siebie staje się przestrzenią wolności i otwarciem na nieskończoność. Dokument akcentuje znaczenie miłości małżeńskiej i wrażliwości na ubogich, a zarazem jednoznacznie potępia wszelką przemoc - fizyczną i psychiczną - przypominając, że „małżeństwo nie jest posiadaniem”.

W czasach indywidualizmu i konsumpcjonizmu Dykasteria wzywa do wychowywania młodych do miłości rozumianej jako odpowiedzialność i nadzieja pokładana w drugim człowieku.
CZYTAJ DALEJ

Sympozjum „Zbawienie w krainie późnej nowożytności”

2025-11-25 20:20

Biuro Prasowe AK

Na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w dniach 24-25 listopada odbyło się interdyscyplinarne sympozjum międzynarodowe z okazji Roku Jubileuszowego „Zbawienie w krainie późnej nowożytności”.

Pierwszy wykład „1968. Trzy antropologie” wygłosił abp Marek Jędraszewski. Rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, otwierając konferencję, wyraził nadzieję, że pomoże ona wypracować „taki sposób myślenia i taki sposób mówienia o zbawieniu, by ukazać się nie tylko jako centralny element chrześcijaństwa, lecz także jako najważniejszą sprawę każdego człowieka”. – Niech nadzieja płynąca z predestynacji do zbawienia każdej i każdego z nas ożywi dzisiejszą dyskusję, abyśmy we wzajemnym dialogu, w słuchaniu odnaleźli odpowiedzi na nieustannie nurtujące nas pytania – życzył ks. prof. Robert Tyrała.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję