Reklama

Niedziela Kielecka

U najstarszego ministranta w Polsce

89-letni Tadeusz Manecki, choć już nie tak regularnie, jednak wciąż jeszcze służy do Mszy św. w salezjańskim kościele Świętego Krzyża w Kielcach.

Niedziela kielecka 23/2025, str. IV

[ TEMATY ]

sylwetka

T.D.

Barbara i Tadeusz Maneccy z córką Grażyną Zapałą

Barbara i Tadeusz Maneccy z córką Grażyną Zapałą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jako o najstarszym ministrancie w Polsce, posługującym przy ołtarzu od 83 lat, powstał o nim niejeden materiał filmowy czy prasowy. Całe lata przepracował także jako kościelny w kieleckich kościołach. Pan Tadeusz to żywa historia diecezji kieleckiej.

Twoje mieszkanie świadczy o tobie

Niewielkie mieszkanko państwa Maneckich na Czarnowie (miły akcent powitalny – świergot kanarków) to nie tylko zbiór pamiątek rodzinnych i ilustracja pasji małżonków, to także wyraz szacunku wobec historii. I przedmiotów, szczególnie tych uświęconych. Obraz MB Częstochowskiej w formie pozłacanego ryngrafu był znaleziony przez p. Tadeusza gdzieś przy ul. Jagiellońskiej, podobnie obrazek „Jezu, ufam Tobie”, są czyjeś niechciane krzyżyki i inne pamiątki rodzinne. Niegdyś ważne i omodlone, dzisiaj zbędne. W sprawnych wciąż rękach starszego pana zyskują drugie życie i miejsce w domowym zaciszu. Jedna lampka zrobiona z kilku, zbiór świeczników, okazały odrestaurowany ostatnio żyrandol, telefon z innej epoki, dziesiątki rodzinnych zdjęć czworga dzieci i ich współmałżonków, dwanaściorga wnuków i ośmiorga prawnuków. Flaga amerykańska i niemiecka? – Bo dwoje dzieci tam zamieszkało, w USA i w Niemczech – wyjaśnia Barbara Manecka. W Boże Narodzenie małżonkowie będą obchodzili jubileusz 65 lat pożycia małżeńskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kolekcję rodzinnych zdjęć wzbogacają te „służbowe”, ilustrujące służbę przy ołtarzu, z kolejnymi księżmi biskupami i to najważniejsze – z Janem Pawłem II. Do tego stosy starannie udokumentowanych zaświadczeń, dyplomów, wycinków prasowych – całe pracowite życie uporządkowane w papierowych teczkach.

Do kościoła było daleko

Z mamą wędrował z Piasków, mniej więcej z obecnej ul. Zagnańskiej do kościoła Świętego Krzyża, który jest dla niego rodzinną i szczególnie bliską sercu parafią. W środku wojny, w 1943 r. jako siedmiolatek został ministrantem. Jak wspomina, ks. Rachwał przygotowywał chłopców i do ministrantury, i do I Komunii św. – Człowiek cieszył się tym wszystkim, bo byli koledzy, którym chciało się służyć, przy kościele był stół do ping-ponga, ale i w warcaby się zagrało, albo wsiadało na rowery i jechało do Wiśniówki, do Zagnańska, ale tak, żeby na godz. 18 być z powrotem na Mszy św. – wspomina Manecki. Do dzisiaj pamięta łacińskie passusy z Eucharystii (odprawianej wtedy wyłącznie po łacinie) i spotkania z kolejnymi biskupami, począwszy od bp. Czesława Kaczmarka.

Nie wszystkie wspomnienia są dobre. Jest 1945 r., Manecccy z siedmiorgiem dzieci mieszkają na Piaskach (tam, gdzie dzisiaj OBI). Jest Nowy Rok i Niemcy urządzają sobie w ich domu pijacką libację. Jeden z nich demoluje dziecięcą kołyskę... Widząc to, Tadek popukał się w czoło i uciekł pod łóżko, ale Niemiec wyciągnął go, wprawnie zrobił pętlę na szyję i zawiesił chłopca na haku. Rodzice byli w kościele, na szczęście wrócili na czas, i na krzyk siostry wpadli do domu, odcięli go półżywego, sprowadzili felczera. Przeżył. I ministrantem pozostał, bo to zadanie na całe życie.

Reklama

– Niedzielna Msza św. o godz. 8.30 w Świętym Krzyżu to dla taty zobowiązanie – musi na niej być. Staram się go w niedzielę na tę właśnie Mszę św. zawieźć – tłumaczy Grażyna Zapała, jedna z córek państwa Maneckich. Z salezjańską parafią i ona czuje się związana, choćby przez Oratorium. Wyjaśnia, że o 8.30 spotykają się ministranci seniorzy, śpiewa wtedy także Chór Seniorów. Trwają, dopóki sił starczy.

Pan kościelny

W latach 60.-70. Tadeusz Manecki pracował jako kościelny w Świętym Krzyżu, w latach 1977-2002 – w bazylice katedralnej. – W Krzyżu byłem sam, bez zmiennika. Dzwonnicę uruchamiało się ręcznie, od tego uszkodziłem sobie słuch. Dopiero jak odchodziłem w 1973 r. założyli elektryczną – opowiada. Deszcze, śniegi, zima, jesień – ze zwłokami na cmentarz, zawsze on...

Reklama

Nawyk wczesnego otwierania kościoła pozostał – pan Tadeusz dotąd budzi się o godz. 4.00-4.30. i odmawia Brewiarz. – Nigdy sobie nie krzywdowałem tych pobudek – mówi. Wspomina, jak to już o godz. 5.30 wierne parafianki z katedry wyczekiwały na otwarcie kościoła. Idzie do zakrystii, przygotowuje kapłańskie szaty, paramenty liturgiczne, wszystko, co potrzebne jest do pierwszej Mszy św. o godz. 6.00. W katedrze był już zmiennik; dzielili „teren”, pan Tadeusz zwykle miał nawę Matki Bożej Łaskawej. Dwa-trzy razy w tygodniu trzeba było odkurzyć. – Drżałam, jak mąż po gzymsach skakał, wie pani, jak tam wysoko? Ale nie słuchał mnie, musiał zrobić swoje – uzupełnia Barbara Manecka. Dopiero ks. proboszcz Chat mówi: – Tadek, bój się Boga, nic by z ciebie nie zostało, koniec z tym. Wieczorem trzeba było posprawdzać, czy ktoś nie został w ławce, nie zasnął, zajrzeć w każdy konfesjonał („Kilka razy ktoś mi się schował”). A raz w wigilię były aż cztery pogrzeby... Wspomina proboszczów: ks. Cabańskiego, ks. Jaworskiego, ks. Chata, ks. Kowalskiego, kolejne roczniki seminarium, księży profesorów. I biskupów: Jaworskiego, Jaroszewicza, Gurdę („bp Mieczysław Jaworski wszystkich Maneckich na cmentarz odprowadzał”) i niezapomniane wizyty pasterzy w domach kościelnego, co należało do dobrego zwyczaju. Kolejne lata (2002 -07) – to była ponownie praca w Świętym Krzyżu, wreszcie od 2007 r. do 2012 r. – w sanktuarium Bożego Miłosierdzia na Czarnowie. Niedaleko, na piechotkę...

Trudno zapomnieć czasy komuny („nie było dnia, żeby nie stali pod drzwiami”); wyłączanie prądu podczas miesięcznic za Ojczyznę i pamiętne Msze św. przy świecach, krzyże z kwiatów pod katedrą, wezwania na komisariat milicji przy Wesołej, „zaproszenia” do milicyjnych suk. Nie raz i nie dwa. Tak było m.in. przed zaręczynami córki Małgorzaty; Tadeusza zgarnęli z synem Tomkiem tuż po Eucharystii, złośliwie przetrzymali. Spóźnili się na te zaręczyny.

Tadeusz Manecki jest także nadzwyczajnym szafarzem Komunii św., od 1990 r. – Zdarzały się niedziele, że miałem wizytę z Panem Jezusem u 30 chorych – mówi.

Złapała papieża za rękę

Najbardziej dojmujące wspomnienie z tamtych lat? No zdecydowanie wizyta w Kielcach papieża Jana Pawła II w 1991 r. Rodzina kościelnego miała wejściówki do katedry. – Zdawało się, że to jakaś cudowna osoba wchodzi, jak nie z tego świata, wszyscy w kościele płakali – wspomina Barbara Manecka. Ręce się wyciągały do Ojca Świętego, usta i oczy śmiały. – A ja złapałam papieża za rękę – wspomina Grażyna Zapała. Dodaje, że w 1973 r. podczas peregrynacji kopii obrazu Matki Bożej Częstochowskiej wręczała kardynałowi Wojtyle kwiaty.

Na dobre i na złe

Reklama

Barbara i Tadeusz poznali się w kościele; ona nosiła w procesji wielki drewniany różaniec, on był ministrantem. Od pielgrzymki do Częstochowy zbliżyli się, szybko zaręczyli. Pobrali się w 1960 r., w Boże Narodzenie. W małżeństwie bywa różnie, ale raczej się nie kłócą, choć Barbara mówi o sobie: – Jestem furiatka. Oglądają wspólnie ulubiony kanał telewizyjny, on robi zakupy i trzy razy dziennie wychodzi z suczką Daisy. Tadeusz Manecki nigdy nie był w szpitalu – jego forma i stan psychiczny to coś, czego można pozazdrościć (i na co trzeba sobie zasłużyć). Barbara gotuje, piecze. Każdy zakamarek mieszkania przy Grochowej (to ich piąte z kolei) lśni czystością.

– Mieliśmy i mamy dobre życie: czworo udanych dzieci (Małgorzata, Grażyna, Tomasz – mieszka w USA, Agnieszka – w Niemczech), sporo podróżujemy; do dzieci (cztery razy Maneccy byli w Stanach Zjednoczonych), a na złote gody dzieci zafundowały im pielgrzymkę do Włoch. – Dzisiaj to tylko prosimy Boga o zdrowie i modlimy się za nasze dzieci, wnuki i prawnuki – mówi Barbara.

– Gdybym mógł wybierać drugie życie, wybrałbym tak samo – podsumowuje Tadeusz.

2025-06-03 14:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Paweł Turbas – mistrz niedoceniony

Niedziela sosnowiecka 31/2015, str. 6-7

[ TEMATY ]

sylwetka

TZ

Ołtarz boczny z kościoła św. Joachima w Sosnowcu-Zagórzu wyrzeźbiony przez Pawła Turbasa

Ołtarz boczny z kościoła św. Joachima w Sosnowcu-Zagórzu
wyrzeźbiony przez Pawła Turbasa

Pierwszy odkrył mistrza Pawła Turbasa ks. Jan Wiśniewski, który na początku ubiegłego wieku, opisując w swej monografii „kościoły, miasta, zabytki i pamiątki w olkuskiem”, dostrzegł jego talent i możliwości rzeźbiarskie. Ubolewał jednak nad tym, że „z musu ciężko pracując w szablonie nad wykonaniem drugorzędnych przedmiotów, nie mógł rozwinąć i nie miał sposobności zużytkować swojej wiedzy i wielkiego talentu na tworzenie wielkich dzieł sztuki i artyzmu”

Paweł Turbas urodził się w 1851 r. w Bieńczycach, obecnie dzielnicy Krakowa. W Białym Kościele poślubił Helenę Pasternak. Mieszkał w Olkuszu, gdzie zmarł w 1921 r. Wbrew oczekiwaniom swojego ojca podjął naukę jako snycerz. W konsekwencji całe życie poświęcił pracy artystycznej jako twórca wystrojów rzeźbiarskich licznych świątyń.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

MŚ w kajakarstwie górskim - złoty medal Zwolińskiej w C1

2025-10-02 08:07

PAP/EPA/DAN HIMBRECHTS

Klaudia Zwolińska zdobyła złoty medal w konkurencji kanadyjek jedynek (C1) w mistrzostwach świata w kajakarstwie górskim w australijskim Penrith.

26-latka slalomistka z Nowego Sącza przed rokiem została wicemistrzynią olimpijską w K1, a w 2023 roku w tej specjalności miała brąz mistrzostw świata. W kanadyjkach nie odnosiła dotychczas większych sukcesów, np. była 17 w paryskich igrzyskach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję