Reklama

Niedziela Kielecka

Nie była to zwyczajna gwiazda

O fenomenie Gwiazdy Betlejemskiej z ks. prof. Pawłem Tamborem rozmawia Agnieszka Dziarmaga.

Niedziela kielecka 1/2025, str. IV-V

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

T.D.

Świętej Rodzinie towarzyszy Gwiazda Betlejemska. Trzej Królowie i stajenka przy bazylice katedalnej w Kielcach

Świętej Rodzinie towarzyszy Gwiazda Betlejemska. Trzej Królowie i stajenka przy bazylice katedalnej w Kielcach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Dziarmaga: Naukowcy zadają sobie pytania: Czy Gwiazda Betlejemska miała rzeczywiście odzwierciedlenie w zjawiskach astronomicznych? Czy jest wyłącznie metaforą utworzoną przez św. Mateusza, opisaną w jego Ewangelii?

Ks. prof. Paweł Tambor: Tylko św. Mateusz pisze o gwieździe. Ludzie różnie reagowali i reagują na temat istnienia i znaczenia gwiazdy: sceptycy traktowali wzmianki o niej jako mit, zainteresowani astronomią szukali obiektów, które mogłyby odpowiadać temu zjawisku na rozgwieżdżonym niebie. Wierzący od tego, co fizyczne, przechodzą do tego, co duchowe. Z pewnością Gwiazda Betlejemska stała się także elementem popkultury chrześcijańskiej jako wręcz jeden z najważniejszych symboli Bożego Narodzenia. Czego się dowiadujemy na temat Gwiazdy Betlejemskiej w kontekście Ewangelii św. Mateusza? Pojawiła się jak inne gwiazdy na Wschodzie, była widoczna w konkretnym czasie jako pewna nowość, przed śmiercią Heroda, a dla Mędrców oznaczała narodziny Króla.

Reklama

Czy istnieją zjawiska astronomiczne, które mogłyby odpowiadać biblijnemu opisowi Gwiazdy?

Kilka ważnych współrzędnych pozwala na w miarę precyzyjne wskazanie, co mogło być faktycznie Gwiazdą Betlejemską. Kontekst ten zawiera się w pytaniach: Kim byli Magowie, Mędrcy ze Wschodu? Kiedy urodził się Jezus? Magowie prawdopodobnie nie byli astronomami w dzisiejszym sensie, ale z pewnością zdawali sobie sprawę ze znaczenia zjawisk na niebie. Uznali, że na niebie pojawiła się gwiazda wskazująca na wydarzenie, któremu warto było poświęcić długą wędrówkę. Datę narodzin Jezusa ustalił Dionizjusz Mały (Dionysius Exiguus) na 25 grudnia 753 r. od założenia Rzymu (tj. 25 grudnia 1 r.). Różne źródła chrześcijańskie wskazywały jednak na datę ok. 4 r. przed naszą erą (użyjmy tego wyrażenia, by uniknąć paradoksów językowych w stylu „Jezus urodził się 4 lata przed narodzeniem Jezusa”). Podobnie szacują ten moment współcześni uczeni, czasem podając także datę 3 lata wcześniejszą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Co zatem mogło być tą kojarzoną z Bożym Narodzeniem Gwiazdą Betlejemską?

Spekulacje na temat tego, jaki obiekt na niebie mógł być Gwiazdą Betlejemską, dotyczą zasadniczo kilku możliwości: komety, wybuchu gwiazdy supernowej, koniunkcji planet Układu Słonecznego. Obecność komety sugeruje na przykład Orygenes z Aleksandrii. Z jednej strony kometa spełnia pewne fizyczne kryteria ciała, które mogło świecić stosunkowo długi czas, wystarczający przynajmniej do oświetlenia wędrówki Magów ze Wschodu i wędrować po niebie. Z drugiej strony, w przekonaniu starożytnych, komety wskazywały raczej niepomyślne, dramatyczne wydarzenia – nie narodziny króla. Komety wreszcie były widoczne dla każdego uważnego obserwatora, a zatem Herod nie musiałby pytać Mędrów o szczegóły ukazania się obiektu. Kolejną kandydatką jest gwiazda supernowa – gwiazda, która kończy swój cykl życia, wybucha, świeci spektakularnie przez jakiś czas, pojawia się na Wschodzie i wędruje po niebie w związku z ruchem obrotowym Ziemi. Supernowa, podobnie jak kometa, byłaby widoczna dla wszystkich i prawdopodobnie jej obecność byłaby zanotowana przez ówczesnych astronomów. Warto także zaznaczyć, że udokumentowane skrupulatne obserwacje astronomów chińskich z tamtego okresu nie notują ani komety, ani gwiazdy supernowej. Inna możliwość to koniunkcja planet. W okresie, kiedy narodził się Jezus, zaistniały z pewnością liczne koniunkcje na przykład Jowisza (planety, która kojarzona była symboliczne z narodzinami królów). Z racji na deterministyczny charakter dynamiki Układu Słonecznego łatwo też dokonać dość precyzyjnej predykcji wstecz. W 7 r. przed Chrystusem nastąpiły trzy koniunkcje Jowisza i Saturna w konstelacji Ryb, a 4 lata później na niebie spotkały się Jowisz i Wenus. Koniunkcja Jowisza i innej planety jest bardzo prawdopodobną realizacją zjawiska Gwiazdy Betlejemskiej. Nawet zatrzymanie się gwiazdy znajduje fizyczne wyjaśnienie, biorąc po uwagę zjawisko „zatrzymania się” i ruchu wstecznego planet zewnętrznych wobec Ziemi w Układzie Słonecznym. Także jednak hipoteza koniunkcji planet posiada swoje słabości. Przede wszystkim warto zauważyć, że starożytni dość dobrze orientowali się w kinematyce ciał niebieskich i jest mało prawdopodobne, by ówcześni ludzie choć trochę zaznajomieni z astronomią, pomylili koniunkcje planet z gwiazdami. Sprawia to, że dokładne ustalenie tego, czym była Gwiazda Betlejemska, wciąż będzie pozostawać w sferze spekulacji.

W okresie świąt Bożego Narodzenia, począwszy od Wigilii po święto Objawienia Pańskiego wpatrujemy się w Gwiazdę Betlejemską. Jakie jest jej znaczenie teologiczne? Czy ta piękna, osadzona gdzieś w Kosmosie tradycja buduje wiarę współczesnego człowieka?

Jan Chryzostom pisze prowokująco: „Nie była to zwyczajna gwiazda, a nawet, jak mi się wydaje, nie była to w ogóle gwiazda, ale niewidzialna moc, która przyjęła taką postać – wynika to, jak przypuszczam, z drogi, którą obrała. Nie ma rzeczywiście ani jednej gwiazdy, która się porusza w tym kierunku” (cyt. za: Benedykt XVI, „Jezus z Nazaretu. Dzieciństwo”, s. 131). Niemniej jednak, jak stwierdziliśmy, wielu astronomów i badaczy poszukiwało naturalnego zjawiska w czasie ok. narodzin Chrystusa, które mogło być przedmiotem obserwacji Mędrców. Samo poszukiwanie naturalnego wyjaśnienia dla zjawiska, któremu przypisuje się znaczenie symboliczne, a nawet znaczenie teologiczne, jest czymś uzasadnionym z kilku punktów widzenia.

Reklama

A zatem, na ile teologię można i czy w ogóle należy mieszać z astronomią?

Po pierwsze ewangeliczne opisy Bożego Narodzenia obfitują w szczegóły, by podkreślić wagę historycznej rzeczowości narodzenia Jezusa w Betlejem. Od św. Łukasza dowiadujemy się np. kto był cezarem, a kto wielkorządcą Syrii. Po drugie istotne jest to, że wierzący chcą widzieć w świecie znaki Bożego działania. Co więcej sam Bóg posługuje się swoim dziełem, by coś człowiekowi powiedzieć. Wiele argumentów na rzecz istnienia Boga nazywamy kosmologicznymi, bo wychodzą od obserwacji własności świata. Niewątpliwie sam nieoczekiwany ruch gwiazdy nie wystarczy, potrzeba dodatkowego impulsu, Bożego poruszenia. Chodzi przecież ostatecznie o sprawę Bożą – nie tylko naturalną, o kult Boga – nie natury, o zobaczenie czegoś, co kryje się poza sferą znaków i symboli. Niemniej jednak człowiek ciekawy świata będzie się starał tego wszystkiego, co bardziej fundamentalne szukać. Tak jak Mojżesz widzi płonący krzew, który jednak nie ulega płomieniom, i przybliża się, by się przyjrzeć temu zjawisku. To początek, znak. Ostatecznie Mojżesz oddaje cześć niewidzialnemu Bogu, nie naturze.

Metafora gwiazdy i światła okazuje się silnie zakorzeniona…

Chrześcijanie modlą się duchem i ciałem. Pierwsi chrześcijanie akcentowali fizycznie na przykład zwrot ku Wschodowi, wschodzącemu Słońcu jako znakowi Zmartwychwstałego Pana. Jak Słońce wychodzi z ukrycia, daje światło i ciepło, tak Pan powraca. To także znak Paruzji – powtórnego przyjścia. Modlitwa jednak nie jest magicznym zwrotem ku kierunkom natury, ale przez te znaki wpatrywaniem się oczami wiary w Boga. Podążanie Mędrców za Gwiazdą Betlejemską jest zatem pewną metaforą doświadczenia prowadzenia przez Boga. Są piękne teksty Nowego Testamentu, które dotykają istoty tej chrześcijańskiej symboliki. Św. Piotr pisze o gwieździe porannej, która wzejdzie w naszych sercach” (2 P 1, 19). W Apokalipsie Jezus przedstawia się majestatycznie: „Jam jest Odrośl i Potomstwo Dawida, Gwiazda świecąca, poranna” (Ap 22, 16). Ewangelista Mateusz, opisując początek działalności Jezusa, także posługuje się metaforą światła, które wschodzi w cienistej krainie śmierci (Mt 4, 16).

My także wypatrujemy na zimowym grudniowym niebie w wieczór wigilijny pierwszej gwiazdy, ale tylko po to, by zaraz odwrócić od niej wzrok, wejść do domu, odczytać Ewangelię o Narodzeniu, powiedzieć najbliższym najlepsze słowa życzeń tego, co nadprzyrodzone i powszednie, pobłogosławić pokarm i zasiąść do stołu.

2024-12-28 17:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże Narodzenie - punkt zwrotny w życiu rodziny

Boże Narodzenie to punkt zwrotny w historii wszechświata. Czas osiągnął swoją pełnię. Tęsknoty się zrealizowały. Człowiek zyskał szansę zobaczenia swego człowieczeństwa w całej prawdzie i w pełnym blasku. Od tego momentu zaczął się liczyć nowy czas i wszystko, co nastąpiło potem, ma swoje odniesienie do tamtej chwili. O czymkolwiek chce się powiedzieć, określa się to jako wydarzenie „przed” bądź „po” narodzeniu Chrystusa. Od narodzenia Jezusa w Betlejem już dosłownie nic nie jest takie samo jak wcześniej. Nie można jednak zapomnieć o wyjątkowym trudzie, jakiemu musiała sprostać Święta Rodzina. Maryja rodziła w szopie - w najmniej sprzyjających warunkach. Jak wszystkie kobiety podlegała emocjom, więc miała prawo i miała podstawy, by się zastanawiać, czy to naprawdę Boża sprawa, czy naprawdę Bóg od Niej tego chce, jeśli zostawił Ją samej sobie, jeśli nie postawił na Jej drodze przyjaznego człowieka ani nie zatroszczył się - po ludzku sądząc - o tyle elementarnych spraw, niezbędnych w takiej sytuacji, a równocześnie nie usunął przeróżnych realnych zagrożeń, które mogłyby w jednej chwili przekreślić cały Jej trud. Oboje byli narażeni na spojrzenia ludzi, którym - choć nic z tego nie rozumieli - mogło się wydawać, że mają prawo osądzić, ośmieszyć i wykpić, a przynajmniej spoglądać na Nich z milczącym politowaniem. Jeżeli ten punkt zwrotny w historii wszechświata mógł zaistnieć, to tylko dlatego, że Maryja okazała się „kobietą mężną” - uwierzyła Słowu i pozostała wierna raz podjętej decyzji. Tylko dlatego, że oboje odważyli się wejść w nieznane i iść ufnie, wbrew wszelkiej logice, wędrując, „jakby widząc Niewidzialnego” (por. Hbr 11, 27). Nasza rodzina stanie się chrześcijańską rodziną, gdy naprawdę weźmiemy sobie do serca, że i dla nas nadszedł czas, aby Bóg w nas się poczynał, żył i rozwijał. Otwierając przed Nim nasze życie, zyskamy szansę zobaczenia swego człowieczeństwa w całej prawdzie i w pełnym blasku. Od tego momentu i dla nas zacznie się liczyć nowy czas. Czas rozwoju pośród przeciwności, niewygód i niedostatków. Czas szczęścia pośród trudu i walki. Przyjąwszy Chrystusa do swego życia i podjąwszy decyzję, że nasz dom będzie „domem dla Jezusa”, musimy jednak chcieć i rzeczywiście odnosić do Jezusa wszystko, co potem - kiedykolwiek - w naszym życiu nastąpi. Każdy musi sobie uświadomić, że „normalne życie” rozpoczyna się od momentu związania się głęboką zażyłością z Chrystusem, od przyjęcia Go do swego domu rodzinnego. Wtedy i w naszej rodzinie nastanie nowy porządek, zapowiadany przez proroków jako czasy niosące szczęście - porządek Ewangelii. Gdy Bóg narodzony w żłobie narodzi się w nas i gdy w nas dojdzie do głosu, wtedy już dosłownie nic nie będzie takie samo jak wcześniej. W rodzinie Maryi i Józefa nie było trudno zrozumieć, że Boże Narodzenie to nie tylko bardzo ważne, lecz dziejące się gdzieś daleko wydarzenie. Boże Narodzenie całkiem naturalnie doprowadziło do niewyobrażalnej wprost zażyłości z Bogiem. Widzieli Jego łzy i śmiech. Potem słuchali Go, rozmawiali z Nim, pomagali Mu i prosili Go o pomoc. Podporządkowali Mu całe swe życie rodzinne. Gdy był w niebezpieczeństwie - ratowali Go. Gdy płakał, czuli Jego łzy. Gdy się uśmiechał, ich świat nabierał innych barw. Gdy ludzie Go odrzucali, to oni czuli się odrzuceni. Wszystko było bardzo zwyczajne i proste, ale wszystko było z Nim i dla Niego. Oto teraz - hodie - Bóg się rodzi. Oto teraz Jego czas. Oto teraz Twój czas. „Noc się posunęła, a przybliżył się dzień” (Rz 13,12). Nie wystarczy śpiewać melancholijnie, że w Betlejem „nie było miejsca”. Własny dom trzeba uczynić domem dla Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

Francja: obchody setnej rocznicy kanonizacji św. Teresy z Lisieux

2025-05-16 19:57

[ TEMATY ]

kanonizacja

św. Teresa z Lisieux

100. rocznica

Agata Kowalska

Święta Teresa z Lisieux

Święta Teresa z Lisieux

Jutro w Lisieux odbędą się obchody setnej rocznicy kanonizacji przez papieża Piusa XI św. Teresy od Dzieciątka Jezus, zmarłej w wieku 24 lat karmelitanki, ogłoszonej następnie patronką misji i doktorem Kościoła. Jej duchowa droga dziecięctwa Bożego inspiruje wierzących i niewierzących, a jej zapiski „Dzieje duszy” przetłumaczono na ponad 50 języków i sprzedano w ponad 500 mln egzemplarzy.

Uroczysta Msza św. zostanie odprawiona w bazylice św. Teresy. Relikwie świętej, na co dzień przechowywane w Karmelu, zostaną wystawione w katedrze św. Piotra, a następnie w bazylice. Biskup diecezji Bayeux-Lisieux Jacques Habert tłumaczy, że uczczenie doczesnych szczątków św. Teresy przypomina, iż wiara chrześcijańska jest przeżywana przez konkretne osoby, czego znakiem są właśnie relikwie.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: indoktrynacja jest niemoralna

Katolicka Nauka Społeczna powołana jest do dostarczenia kluczy interpretacyjnych, które wprowadzają dialog między nauką a sumieniem, dając tym samym zasadniczy wkład w wiedzę, nadzieję i pokój – wskazał Ojciec Święty podczas spotkania z członkami Fundacji Centesimus Annus Pro Pontifice. W Rzymie odbywa się doroczna międzynarodowa konferencja i zgromadzenie ogólne.

Indoktrynacja jest niemoralna, gdyż „uniemożliwia krytyczne myślenie, narusza świętą wolność sumienia – nawet jeśli jest ono błędne – i zamyka się na nowe refleksje, bo odrzuca ruch, zmianę, ewolucję idei wobec nowych wyzwań” – powiedział Papież. Nauczanie Kościoła zaś jest poważną, spokojną i rygorystyczną refleksją; ono chce nas nauczyć jak zbliżać się do sytuacji i do ludzi. „To właśnie poważne podejście, rygor i spokój są tym, czego należy uczyć się z każdej doktryny – również Katolickiej Nauki Społecznej” – dodał Leon XIV.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję