Reklama

Kościół

Mnogość fałszywych bogów

Gdy ludzie nie znają prawdziwego Boga, traktują różne religie jako efekt autentycznego poszukiwania wiary oraz wrodzonej człowiekowi religijności.

Niedziela Ogólnopolska 47/2024, str. 14-15

[ TEMATY ]

media

wiara

Bóg

poszukiwanie

fałsz

Adobe Stock, montaż: A. Wiśnicka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze przykazanie, w którym Bóg mówi: „Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną”, bywa uważane przez chrześcijan za oczywiste. Wiadomo, że należy czcić Boga, a nie pogańskie bożki, przed którymi to przykazanie ostrzega. Więcej uwagi przyciągają więc przykazania dotyczące postępowania wobec ludzi. To o ich naruszaniu mówi się na spowiedzi. Rzadko kiedy spowiednicy słyszą od penitenta, że ten czcił fałszywe bóstwo. Może czasami się to zdarza, jeśli ktoś dał się wciągnąć w palenie kadzideł przed posążkiem hinduskim, ale w Polsce są to rzadkie przypadki.

Tymczasem wokół nas pełno jest fałszywych kultów, tyle że zamaskowanych. Nasza religijność jest zwalczana, ponieważ sprzeciwia się nowym ideologiom. A skoro ludzie są z natury religijni, w puste miejsce wchodzą rozmaite namiastki, jakie się im podsuwa. W tym celu liczne media planowo ogłupiają odbiorców.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Resztki pogaństwa

Gdy ludzie nie znają prawdziwego Boga, traktują różne religie jako efekt autentycznego poszukiwania wiary oraz wrodzonej człowiekowi religijności (por. Dz 17, 22-23). Uwrażliwienie na boską obecność w świecie można właściwie pochwalić. Nie usprawiedliwia to jednak pochodzących z dawnego pogaństwa przesądów.

Reklama

Utożsamiając planety z bóstwami, w starożytnej Mezopotamii stworzono astrologię. Planety i gwiazdozbiory miałyby rzekomo wpływać na losy ludzi. Ten przesąd trwał przez wieki, mimo jawnej sprzeczności i z nauką, i z chrześcijaństwem. Nadal jest popularny i w wielu mediach można znaleźć rubryki z horoskopami. Tego samego pochodzenia jest rozmaite wróżbiarstwo, też obecne w mediach. Tak zwani niewierzący często sami wierzą w gusła, np. wróżąc z tarota. „Naturalne” metody lecznicze to czasem po prostu magia.

Religia starożytna w zasadzie dawno wygasła, a bogowie greccy i rzymscy pozostali tylko tematem artystycznym (albo pseudoartystycznym, jak w błazeńskiej ceremonii otwarcia igrzysk olimpijskich). Ich kult zanikł, ale istota tej religii leżała gdzie indziej. Bogowie greccy byli symbolami sił natury: jako Zeusa czy w Rzymie Jupitera czczono burzę, jako Posejdona czy Neptuna – groźne morze. Czczono też władców. Ogólną cechą takiej religijności było to, że kierowana była ona do elementów tego świata zamiast do prawdziwego Boga, co wytknęło już Pismo Święte (por. Rz 1, 25; Mdr 13). Tę cechę odnajdziemy w wielu współczesnych postawach.

Kult przyrody

W poszukiwaniu przedmiotu czci w świecie wielu zwraca się ku przyrodzie. Jej ochrona jest rzeczą słuszną, gdyż przyrody nie należy niszczyć ani marnować jej zasobów, ale ludzie mają prawo korzystać z nich dla lepszego życia. Ekologiści sądzą jednak, że dla dobra przyrody trzeba eliminować ludzi (np. przez aborcję czy bezdzietność) albo też pogorszyć warunki ich życia przez coraz droższą energię, utrudnienia w podróżowaniu czy inne ograniczenia. Politykom to pasuje, gdyż mogą powiększyć zakres swojej władzy nad nami. Przyroda staje się bożkiem i tabu. Jej obrońcy czują się wtedy, jakby byli kapłanami, i posuwają się do przemocy i kłamstwa.

Reklama

Myślą przy tym, że „uratują planetę”, zwłaszcza w związku z globalnym ociepleniem. Trwa ono jednak już od ponad 20 tys. lat, z czego wynikło podniesienie się poziomu oceanów o ok. 200 m. Udział ludzi w tym procesie jest bardzo mały, a możliwości zatrzymania go są jeszcze mniejsze. Trzeba raczej myśleć o tym, jak się przystosować do życia w gorętszym klimacie, np. odtwarzać lasy na Południu i maksymalnie rozwinąć energetykę atomową, bo to najlepszy sposób na to, by zatrzymać spalanie węgla, ropy i gazu.

Kult człowieka

Cechy religijne ma też bezrefleksyjny entuzjazm fanów wobec postaci znanych z mediów, artystów, sportowców czy polityków. Sama nazwa „idoli”, czyli bożków, została im nadana właśnie z tego powodu. Na tejże zasadzie miernoty są promowane przez media jako autorytety moralne i intelektualne.

Inna forma kultu człowieka to kolektywizm, który dobro i prawa konkretnych osób zastępuje interesem i wolą zbiorowości. To głoszą nacjonalizm i socjalizm. Demokracja staje się przy takim podejściu dyktaturą tłumu i jego liderów.

Indywidualizm jako kult niezależnych jednostek też niesie ze sobą złe skutki. Jednostki, mając się za bóstwa, same chcą ustalać, co jest właściwe i moralne. Decydują np. o życiu i śmierci swoich bliskich – dzieci poczętych i starców.

Ludzie bez oparcia w Bogu i w wyższych zasadach często czczą zjawiska i rzeczy ze świata ludzkiego, ale niżej od nich stojące. Gonią za sukcesem, pieniędzmi, seksem. Postawa typu religijnego towarzyszy również kwestii tzw. orientacji seksualnej. Osoby z zaburzeniami tożsamości płciowej chcą aprobaty dla swoich wad. W Europie stają się one dziś nietykalnym tabu, tzn. krytyka zboczeń zaczyna być przedstawiana jako coś w rodzaju bluźnierstwa oraz karana.

Reklama

Nawet podziw dla szlachetnych ludzi, których się ceni i naśladuje, może iść za daleko. Pamiętajmy, że świętych czcimy dlatego, że prowadzą nas do Boga. Miłość do osób bliskich też powinna polegać nie na naiwnej aprobacie, lecz na rzeczywistej trosce. Ukochana to nie boginka...

Kult państwa

Najgroźniejsze dziś fałszywe religie mają charakter polityczny. Skutki kultu partii, państwa, narodu czy wodza (Hitler, Stalin, Mao) były straszne. Systemy polityczne miały swoje dogmaty, święta, obrzędy, procesje (np. pochody pierwszomajowe). Nazizm i komunizm to swego rodzaju religie, które mają ślepych wyznawców.

Dawniej bywało podobnie, np. pod rządami przywódców rewolucji francuskiej, która mordowała opornych i stworzyła też swój własny kult, posunięty do absurdu, gdy na ołtarzu katedry Notre Dame posadzono prostytutkę przebraną za boginię Rozumu. Coś z tego zostało we wspomnianej ceremonii otwarcia olimpiady. Na ścianie rewolucyjnej katowni Conciergerie wyświetlono wtedy napis „wolność” – liberté. Nawet Rosjanie nie robią z Łubianki symbolu wolności.

Zmiękczoną, ale szkodliwą formą kultu władzy są dziś zbytnie nadzieje pokładane w państwie. Wielu ludzi wierzy, że władza zapewni obywatelom dobre warunki, pracę, opiekę, czyli jakieś świeckie zbawienie. Władza faktycznie powinna stworzyć sytuację, w której obywatele dzięki swojej pracy będą mogli żyć godziwie, choć przeważnie się z tego obowiązku nie wywiązuje. Jednakże państwo samo niczego nie tworzy, nie może niczego „dać” – może tylko podzielić to, co wzięło od nas.

Rządzący starają się pobudzić rządzonych do postawy religijnej. Propaganda ma czynić z ludzi bezmyślnych popleczników partii czy entuzjastów jej przywódcy. Odmienne zdanie, a tym bardziej krytyka ze strony opozycji są przedstawiane jako skandal, choćby były całkiem słuszne. Przepisy, nawet najgłupsze, mają być przestrzegane, a ich naruszanie przedstawia się jako czyn gorszący i niemoralny. Postępowanie zgodnie z sumieniem odbierane jest jako bunt, gdyż władza i sumieniem chce rządzić. A im mniej ktoś jest religijny, tym bardziej takiemu myśleniu ulega. Dzisiejsi rządzący mają tylu fanatycznych zwolenników, ponieważ zwolennicy orientacji chrześcijańskiej i prawicowej są w opiniach dość umiarkowani.

2024-11-19 11:04

Oceń: +13 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego Bóg stał się człowiekiem?

[ TEMATY ]

wiara

Bóg

Iwona Sztajner/Niedziela

Fakt Wcielenia i Bożego Narodzenia zawsze pobudzał najświatlejsze umysły każdej epoki do szukania sensu i racji tego wydarzenia. Św. Augustyn zastanawiając się nad kwestiądlaczego Bóg, choć tak mocny, przyszedł na świat w postaci śmiertelnego człowieka odpowiadał, że jedynym powodem, dla którego Bóg stał się człowiekiem był właśnie samczłowiek. Bóg stał się człowiekiem po to, aby nas odkupić i abyśmy mogli stać się Dziećmi Bożymi. Wielki teolog średniowiecza, święty Anzelm z Canterbury napisał sławny traktat Cur Deus homo? (Dlaczego Bóg stał się człowiekiem?), sprawiając, że od tego czasu każdy wierzący stawia sobie pytanie: dlaczego Bóg „opuścił śliczne niebo i obrał barłogi” stając się człowiekiem podobnym do nas we wszystkim oprócz grzechu? To pytanie „dlaczego?” ma szczególny rodowód. Wywodzi się ono bowiem z ulubionej przez św. Anzelma zasady, która głosi, że „wiara szuka zrozumienia". I dlatego my chrześcijanie ponieważ wierzymy, że Chrystus jest wcielonym Synem Bożym, chcemy jednak zrozumieć i uchwycić ten fakt, który można nazwać "miłosną racją" Wcielenia. Z tego też powodu, chcemy przeżywać święta Bożego Narodzenia nie tylko w wesołości, błogim samozadowoleniu, cieszeniu się udanymi zakupami, ale chcemy u betlejemskiego żłóbka zadziwić się i głębiej wnikać w tajemnicę Wcielenia, pytając się o jej sens dla nas żyjących tu i teraz, ludzi kończącego się 2013 roku. Dlaczego Bóg dla mnie stał się człowiekiem? To głęboko egzystencjalne pytanie domaga się naszej osobistej refleksji, duchowego przeżycia i adekwatnej odpowiedzi.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski – pasjonująca historia

[ TEMATY ]

Maryja

NAjświętsza Maryja Panna

Karol Porwich/Niedziela

Kościół w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, która została ustanowiona przez papieża Benedykta XV w 1920 r. na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości. Uroczystość ta – głęboko zakorzeniona w naszej historii - nawiązuje do Ślubów Lwowskich króla Jana Kazimierza z 1656 r., Konstytucji 3 maja oraz oddania Polski pod opiekę Maryi po uzyskaniu niepodległości.

Już w średniowieczu w na naszych ziemiach żywy był silny kult maryjny, a Matka Boża była traktowana jako szczególna opiekunka Królestwa Polskiego. Jan Długosz nazwał Maryję „Panią świata i naszą”, a maryjna pieśń Bogurodzica od XV wieku pełniła rolę nieoficjalnego hymnu państwowego.
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący KEP zachęcił do podjęcia Nowenny w intencji pokoju i Ojczyzny za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli

2025-05-03 18:21

[ TEMATY ]

abp Tadeusz Wojda SAC

Episkopat Flickr

Potrzebujemy mocnej i autentycznej wiary, płynącej z zażyłości z Twoim Synem, opartej na Jego nauczaniu, a nie wiary ckliwej, emocjonalnej, czy też selektywnej według własnych potrzeb i przekonań. Potrzebujemy tej wiary, aby stać się pielgrzymami nadziei również dla innych – mówił przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC w rozważaniu podczas Apelu Jasnogórskiego 2 maja br.

Episkopat News
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję