Reklama

Wiadomości

Związki niezgodne z konstytucją

Minister ds. równości Katarzyna Kotula przygotowała dwa projekty ustawy, m.in. o jednopłciowych związkach partnerskich, z którymi nie zgadzają się koalicyjny PSL, opozycja oraz wielu konstytucjonalistów. Tego typu rozwiązań nie można wprowadzić bez zmiany konstytucji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na rządowych stronach opublikowano projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich i projekt ustawy wprowadzającej aż 230 zmian w całym polskim systemie prawnym. Celem tych ustaw jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego nowej instytucji: rejestrowanego związku partnerskiego, który mogłyby zawrzeć m.in. pary tej samej płci.

Z projektami tymi nie zgadzają się politycy koalicyjnego PSL, którzy tłumaczą, że podobne propozycje były już składane w Sejmie i zostały uznane przez Sąd Najwyższy za sprzeczne z konstytucją. Sąd Najwyższy wskazał, że dyrektywą dla ustawodawcy zwykłego powinno być tworzenie prawa „zachęcającego” do zawierania małżeństw heteroseksualnych. – Mamy inną filozofię niż zmienianie ponad 200 ustaw naraz i tworzenie związków małżeńskopodobych. Chcemy, by takie związki mogły być samodzielnie kształtowane u notariuszy – mówi Urszula Pasławska, wiceprezes PSL.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Małżeńskie przywileje

Reklama

Według założeń, zmiany mają dotyczyć prawie wszystkich kwestii mieszczących się w prawie rodzinnym i opiekuńczym (oprócz adopcji dzieci), w tym: spraw finansowych pomiędzy partnerami, obowiązku alimentacji, opieki nad partnerem w złym stanie zdrowia, dziedziczenia, spraw podatkowych, praw związanych z własnością, dostępu do świadczeń emerytalno-rentowych czy zmiany nazwiska na nazwisko partnera. Oznacza to, że taki związek miałby praktycznie takie same przywileje jak małżeństwo, ale już mniejsze obowiązki. – Nie do przyjęcia jest propozycja instytucjonalizacji związków jednopłciowych na wzór małżeństwa z jednoczesnym pominięciem ochrony i opieki prawnej, o których mowa w art. 18 konstytucji. Przyjęcie tego rozwiązania stanowiłoby ewidentne naruszenie zasady równego traktowania wyrażonej w art. 32 konstytucji i podstawę do wnoszenia kolejnych skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Stwarzałoby tym samym zagrożenie dla bezpieczeństwa prawnego Polski – podkreśla dr hab. Anna Tunia, prof. KUL.

Gdy kilkanaście lat temu SLD próbował forsować podobny projekt ustawy, w 2011 r. Sąd Najwyższy dokonał jego miażdżącej krytyki. Kluczowym zarzutem SN była niezgodność projektu z art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Biuro Studiów i Analiz Sądu Najwyższego wykazało, że mimo unikania przez autorów projektu słowa „małżeństwo” ogół uprawnień przyznawanych partnerom nie różni się w sposób istotny od uprawnień zarezerwowanych w polskim systemie prawnym wyłącznie dla małżonków, co stanowi naruszenie obowiązku szczególnej ochrony małżeństwa jako trwałego związku heteroseksualnego. – Artykuł 18 wymienia jako przedmiot ochrony małżeństwo, rodzinę, macierzyństwo, rodzicielstwo. Kolejność ta nie jest przypadkowa i stanowi konstytucyjną wskazówkę dla tworzonego przez ustawodawstwo zwykłe normatywnego modelu małżeństwa i rodziny. Preferowane konstytucyjnie jest tworzenie rodziny przez małżeństwo, traktowane jako „trwały związek mężczyzny i kobiety, nakierowany na macierzyństwo i odpowiedzialne rodzicielstwo” – czytamy w dokumencie Sądu Najwyższego, który w 2011 r. został przesłany do Sejmu.

Intencja twórców konstytucji

Reklama

W trakcie pisania konstytucji utytułowani prawnicy nie wierzyli, że kiedyś nadejdą czasy, w których podejmowane będą próby zmiany definicji małżeństwa wywiedzionej z prawa naturalnego, ale w końcu przekonali się do wpisania „związku kobiety i mężczyzny” do ustawy zasadniczej. – Jeżeli chodzi o przywołane prawo rzymskie, to przypomnę, że w prawie rzymskim wola polityczna była taka, aby senator został koniem, a koń został senatorem i koń jako senator zasiadał w senacie rzymskim (...). Większość może zdecydować, że np. małżeństwo będzie związkiem dwóch mężczyzn (...) czy związkiem człowieka i robota. Z woli politycznej możliwe są więc różne szaleństwa – powiedział 4 kwietnia 1995 r. senator Piotr Andrzejewski na Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego.

Dzięki intencjonalnemu działaniu ustrojodawcy do Konstytucji RP zostało wpisane prawo bardzo dobrze chroniące małżeństwo i rodzinę. Instytucjonalizacja związków homoseksualnych wymagałaby więc większości konstytucyjnej w polskim Sejmie. Rzecznik Praw Obywatelskich, politycy Lewicy i Koalicji Obywatelskiej tłumaczą jednak, że pilne zmiany są konieczne, bo do tego obligują nas dwa wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC). Co ciekawe, Europejska Konwencja Praw Człowieka w art. 12 także określa małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny. Dlatego też dr hab. Piotr Mostowik z Uniwersytetu Jagiellońskiego orzeczenia ETPC nazywa aktywizmem sędziowskim, bo celowo pomijany jest art. 12 konwencji, a przywoływany jedynie art. 8 EKPC mówiący o życiu prywatnym. – Należy odrzucić możliwość wywołania skutku modyfikującego ustrojowe postanowienie krajowej konstytucji, który miałby wynikać z reinterpretacji art. 8 EKPC, prowadzącej do obowiązku, podobnej do małżeństwa, instytucjonalizacji związków innych niż zdefiniowane w Konstytucji RP – mówi Niedzieli dr Mostowik, który jest współautorem publikacji pt. Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny. Perspektywa konstytucyjna.

Reklama

Orzeczenia ETPC formalnie nie zmieniają prawa w Polsce i nie wskazują, w jaki sposób Polska powinna zinstytucjonalizować związki jednopłciowe. Równie dobrze mogą to być jakieś ułatwienia w sporządzeniu aktu notarialnego dla osób tej samej płci. Jeżeli Polska wprowadziłaby związki jednopłciowe rejestrowane w Urzędzie Stanu Cywilnego, to środowiska homoseksualne będą miały mocniejszą podstawę, by skarżyć się do Strasburga np. z powodu braku możliwości adopcji dzieci.

Reinterpretacja prawa

Piotr Mostowik przywołuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 2005 r. dotyczące zgodności z konstytucją traktatu o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Trybunał wskazał wówczas, że małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny uzyskało w prawie polskim odrębny status konstytucyjny zdeterminowany postanowieniami art. 18 ustawy zasadniczej. Zmiana tego statusu byłaby możliwa jedynie w trybie zmiany konstytucji.

Sędziowie TK jasno wskazali, że niemożliwe jest wprowadzenie instytucjonalizacji związków innych niż zdefiniowane w Konstytucji RP nawet na mocy ratyfikowanych umów międzynarodowych. Tym bardziej – wskazuje dr Mostowik – nie można wprowadzić podobnej do małżeństwa instytucjonalizacji związków innych niż zdefiniowane w Konstytucji RP na mocy reinterpretacji prawa międzynarodowego ETPC. Oznaczałoby to bowiem, że aktywizm składu sędziowskiego w Strasburgu może zmienić znaczenie Konstytucji RP bez wymaganej większości konstytucyjnej w Sejmie RP. – Nie wystarczy wprowadzić do polskiego prawa nowej nazwy: „związki partnerskie” i nie nazywać ich „małżeństwem”. Ochronie konstytucyjnej podlegają bowiem nie tylko nazewnictwo, ale też treść i atrybuty prawa, które są przynależne tylko małżeństwu kobiety i mężczyzny. Podobnie jak w prawie UE są zakazy pobierania cła – Polska nie może wprowadzać opłat pod inną nazwą niż nazwy sprowadzanych z UE towarów – tłumaczy dr hab. Piotr Mostowik.

2024-10-29 13:49

Oceń: +2 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ouellet o rozeznaniu po „Amoris Laetitia”: są granice

[ TEMATY ]

rozwód

związki partnerskie

Komunia

Andrzej Niedźwiecki

„Amoris Laetitia” nie upoważnia do dopuszczania do Komunii osób rozwiedzionych żyjących w nowym związku, których pierwsze małżeństwo było ważne – podkreśla kard. Marc Ouellet, prefekt Kongregacji ds. Biskupów, jednej z najważniejszych dykasterii watykańskich. 14 października kanadyjski purpurat uczestniczył w debacie na temat papieskiej adhortacji, jaka odbyła się we francuskiej telewizji katolickiej KTO. Stwierdził on jednoznacznie, że otwarcie, o jakim jest mowa w VIII rozdziale dokumentu nie może dotyczyć sytuacji, kiedy ważność pierwszego związku nie budzi wątpliwości.

„Są natomiast inne przypadki, w których trzeba jeszcze sprawdzić, czy małżeństwo było ważne. Niekiedy spotykamy ludzi, którzy choć rozwiedli się bardzo dawno, nie przeanalizowali swej sytuacji, a można ją przebadać. W takich sytuacjach na pewno otwiera się możliwość rozeznania. Jednakże w sytuacjach, kiedy ważność małżeństwa nie podlega wątpliwościom, a ktoś zawarł drugi związek, to jego życie jest sprzeczne z tajemnicą sakramentalną małżeństwa. I tu jest granica, której nie da się przekroczyć. Tradycja Kościoła tę granicę zachowała, a «Amoris Laetitia» tego nie zmieniła. Nie można więc powiedzieć, że istnieje otwarcie w tym sensie, że teraz osoby rozwiedzione, które żyją w nowym związku, po przejściu przez jakąś drogę pokuty, mogą ponownie przystępować do Komunii. Tego mówić nie wolno. Byłoby to niezgodne z dokumentem oraz z procesem synodalnym” – powiedział watykański kardynał podczas debaty we francuskiej telewizji.
CZYTAJ DALEJ

Rzym: Msza św. w intencji kanonizacji bł. Prymasa Tysiąclecia

2025-05-28 19:29

[ TEMATY ]

bł. kard. Stefan Wyszyński

Vatican Media

W dniu liturgicznego wspomnienia bł. Prymasa Tysiąclecia, w Bazylice Najświętszej Maryi Panny na Zatybrzu odprawiono Mszę św. w intencji jego kanonizacji. Przewodniczył jej nuncjusz apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi. W homilii przypomniał, że kard. Wyszyński pozostaje wzorem budowania jedności, opartej na prawdzie i pokorze.

Uroczystość, która odbyła się w kościele tytularnym Prymasa Tysiąclecia z inicjatywy ambasadora Polski przy Stolicy Apostolskiej, Adama Kwiatkowskiego, zgromadziła przedstawicieli Polonii i kapłanów, posługujących w Rzymie i w Watykanie, a także polskich dyplomatów we Włoszech. Była okazją zarówno do dziękczynienia za życie i wzór, jaki pozostawił społeczeństwu Polskiemu bł. kardynał Stefan Wyszyński, jak też do wspólnej modlitwy o jego kanonizację.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Tomasz Podlewski o „medialnym papiestwie", Leonie XIV i Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II

Gościem majowego spotkania z cyklu „Życie na gigancie” w częstochowskim duszpasterstwie akademickim „Emaus” był ks. dr Tomasz Podlewski – kapłan archidiecezji częstochowskiej, który obecnie mieszka w Rzymie, pracując jako dyrektor biura prasowego Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II. W poniedziałkowy wieczór 26 maja, licznie zebranym słuchaczom, na prośbę duszpasterza akademickiego ks. Michała Krawczyka, opowiedział on o swojej pracy i podzielił się rzymskim doświadczeniem czasu konklawe oraz wyboru i pierwszych celebracji Ojca Świętego Leona XIV. Poniżej przytaczamy fragmenty wypowiedzi ks. Podlewskiego.

W kontekście wyboru nowego papieża ks. Tomasz Podlewski mówił m. in.: „Dla mnie osobiście radość z wyboru nowego papieża to była radość podwójna. Najpierw bowiem, zanim na Placu Św. Piotra usłyszeliśmy konkretne nazwisko, wpierw w naszych uszach zabrzmiały znane wszystkim słowa Hamebus Papam. Dla mnie już same one były dostatecznym powodem wzruszenia, radości i wdzięczności wobec Boga. Przecież już sam fakt, że Kościół znowu ma papieża, jest w stanie napełnić serca katolików pokojem. I rzeczywiście tak było. Zdałem sobie sprawę, że ludzie wiwatują na cześć Ojca Świętego, nie wiedząc jeszcze, kto nim został. To była bardzo krótka i subtelna chwila, ale na mnie zrobiła wielkie wrażenie, dlatego starałem się ten moment jakoś uchwycić świadomością, objąć sercem i zachowuję go w pamięci bardzo żywo. Te słowa przyniosły nam wszystkim jasny przekaz: Łódź Piotrowa znowu ma kapitana! Na Watykanie znowu jest papież! Po czasie oczekiwania i sede vacante, nasz Kościół znów jest pod opieką Piotra! Dla mnie osobiście to był bardzo ważny moment i mimo że ten aplauz oddzielający słowa Hamebus Papam od konkretnych słów Cardinalem Prevost to była w sumie tylko chwila, dla mnie miała wielkie znaczenie. Ten ulotny moment, na który świadomie zwracam dziś uwagę, dla mojej duszy miał w sobie coś z radości dziecka, kiedy tata wraca do domu. Jeszcze nie wiedzieliśmy kim jest nowy papież, ale każdy zdał sobie sprawę, że Bóg po raz kolejny w dziejach Kościoła daje nam w prezencie przewodnika, którego sam dla nas zaplanował. Powiem szczerze, że ktokolwiek zostałby wówczas ogłoszony papieżem, przyjąłbym go z identyczną wdzięcznością i miłością, jako dar od samego Jezusa. Bo przecież tak jest”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję