Reklama

Nauka

Mam cię w garści!

Epoka propagandy, wojna na narracje, presja cyfrowego świata hejtu i fejku. Pytamy: czy w takich warunkach możliwe jest jeszcze poznanie prawdy, czy może jesteśmy już skazani na wszędobylską manipulację?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słowo „manipulacja” powstało z połączenia łacińskich słów manus (ręka) i plere (napełniać). Niektórzy wskazują, że pochodzi ono od manus pellere, czyli „mieć kogoś w garści”.

Czy jesteśmy przygotowani do tego, by oprzeć się patologicznym próbom oddziaływania na nas i nasze wybory? Czy umiemy zidentyfikować manipulację i właściwie odróżnić ją od innych, nieraz słusznych prób wpływania na nasze działania?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Udana manipulacja

Reklama

Manipulacja to nic innego jak wywieranie wpływu na innych z ukrytym niecnym celem, aby dokonywać wyborów korzystnych dla manipulatora, wbrew interesom, potrzebom czy wartościom osób manipulowanych. Jak tłumaczy dr hab. Arkadiusz Jabłoński, profesor KUL, socjolog i filozof społeczny, jest to pobudzenie oraz wywołanie emocjonalnej i intelektualnej zgody na przewartościowanie swoich wyborów, decyzji i działań w kierunku zła. – Najbardziej udaną manipulacją było kuszenie w raju pierwszych rodziców, którym sprzeciwienie się woli Boga szatan przedstawił jako dorównanie Bogu. Obietnica stania się równym Bogu to ambicja życia tak, jak się chce, bez żadnych powszechnie obowiązujących reguł, zasad i norm – podkreśla profesor KUL. – Sami sobie sterami i okrętami, nie mając moralnej busoli, stajemy się obiektem zarówno manipulacji własnej (automanipulacji), jak i zewnętrznej. Udana manipulacja jest trudna do odkrycia, gdyż najczęściej towarzyszy jej przekonanie o wolności, racjonalności i słuszności dokonanego wyboru – dodaje rozmówca Niedzieli.

Reklama

Nie ma wątpliwości, że już od okresu niemowlęcego ulegamy manipulacji dzięki nagrodom i karom za to, co robimy. – Kij i marchewka zawsze służą do wywierania wpływu, a jeżeli skłaniają do zła wbrew naszej woli i świadomości, to jest to manipulacja. Manipuluje się słowem, obrazem, gestem, tak aby przedstawiając jakiś jawny cel, często atrakcyjny dla odbiorcy, realizować cel ukryty i niekorzystny dla niego – wskazuje prof. Jabłoński. Nie każdy jednak rodzaj wpływania na ludzi jest manipulacją, podobne narzędzia stosuje się zarówno w celach manipulacyjnych, jak i w celach wychowawczych, perswazyjnych, propagatorskich itd. – Manipulacja w ścisłym tego słowa znaczeniu, aby nie mylić jej z innymi rodzajami wpływania na ludzi, musi mieć negatywną intencję i ukryty zamiar oddziaływania odbierającego drugiemu jakiś rodzaj dobra, którego utraty nie jest on świadomy. Jak zaznacza profesor KUL, najskuteczniejszym sposobem manipulacji jest odwoływanie się do poczucia własnej wartości i chęci posiadania jak najlepszego mniemania o sobie. Dlatego schlebianie, podkreślanie znaczenia, prawienie komplementów itd. są zawsze skutecznymi narzędziami zdobywania przychylności, która może być wykorzystywana w celu manipulowania. – Szczególnie wrażliwi jesteśmy na podkreślanie naszych walorów intelektualnych i moralnych, zwłaszcza naszej samodzielności dokonywania wyborów i podejmowania decyzji. Dlatego często nakłanianie do samodzielnego myślenia i działania jest sposobem na skłonienie do pożądanego przez manipulatora myślenia i działania – wyjaśnia profesor.

Ślepa sprężyna

Reklama

Manipulacji mogą ulec wszystkie przestrzenie życia osobistego i społecznego. Najczęściej dotyczy to sfer związanych z naszymi potrzebami władzy, pieniędzy, sukcesu, powodzenia. – Najbardziej rozpowszechnione są, często używane intuicyjnie, reguły wpływania na innych Roberta Cialdiniego, m.in. potrzeba odwzajemniania za najdrobniejsze dobro otrzymane, poczucie zobowiązania do konsekwentnego zaangażowania w raz podjętym celu, chęć przynależności do większości mającej rację, skłonność do ulegania ludziom lubianym i atrakcyjnym, skłonność do posłuszeństwa autorytetom czy wreszcie chęć korzystania z wyjątkowych okazji niedostępnych dla innych – zauważa nasz rozmówca. Dodaje przy tym, że nie ma skutecznej metody obrony przed manipulacją, gdyż wykorzystuje się w niej nasze naturalne skłonności, nawyki, oczekiwania. – Chcemy uchodzić za ludzi dobrych, mądrych, konsekwentnych i te nasze dążenia mogą w prosty sposób zostać wykorzystane przeciw nam. Dlatego o. Józef Maria Bocheński w swoim Podręczniku mądrości tego świata zalecał, aby osoby, których nie zna się wystarczająco długo (nie zjadło się z nimi przysłowiowej beczki soli), traktować jak złośliwych głupców. Chodzi o ogólną ostrożność w przyjmowaniu sądów innych oraz w uleganiu ich wpływom bez wystarczających racji potwierdzających ich prawdomówność i słuszność intencji – wskazuje prof. Jabłoński. – Koszta, jakie trzeba niekiedy ponosić, gdy chce się pozostać wiernym tym wskazaniom: osamotnienie, brak zrozumienia przez większość, często pogarda i poniżanie, sprzyjają poddawaniu się manipulacji – zaznacza.

Zatrzymaj się!

Źródła manipulacji bardzo często dotykają także naszego poczucia odpowiedzialności, konsekwencji, bycia ważnym, kochanym, naszych kompetencji posłuszeństwa czy lojalności. – To są takie momenty, że jeżeli druga strona wie, iż na tym nam zależy, np. jeśli dziecko wie, że zależy nam, by być dobrą mamą, to będzie czasami próbowało nas tak naciągać i uderzać w czułe miejsca, że będziemy ulegali jego zachciankom – mówi Monika Renard-Hasik, psycholog i terapeuta uzależnień w trakcie certyfikacji.

W stosunkach zawodowych manipulator odwołuje się często do poczucia odpowiedzialności, posłuszeństwa czy kompetencji. Odwołując się np. do poczucia odpowiedzialności za projekt, jedna osoba może wykonać pracę całego zespołu właśnie w poczuciu odpowiedzialności, żeby nie zawalić projektu. Jak wskazuje psycholog, do najbardziej znanych technik manipulacji należą: obwinianie, milczenie, kłamstwo, odwoływanie się do poczucia wstydu, strachu, odwracanie uwagi, unikanie odpowiedzi wprost czy racjonalizacja, czyli usprawiedliwianie, że coś trzeba było zrobić, żeby nie stało się coś gorszego.

Zdaniem terapeutki, w obronie przed manipulacją najważniejsze są czujność i zaufanie do samego siebie. – Jeśli nie podoba mi się, że ktoś zachowuje się wobec mnie w określony sposób, podświadomie czuję, że coś jest na rzeczy – to jest to sygnał, aby się zatrzymać i spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie: co tu się tak naprawdę dzieje? Należy spojrzeć na problem z lotu ptaka i spróbować go nazwać – tłumaczy nasza rozmówczyni. – Ważne jest, aby zwłaszcza w sytuacji szantażu emocjonalnego nie podejmować żadnych decyzji. Dać sobie czas na zastanowienie. Nie podejmować decyzji pod wpływem chwili czy emocji. Czas w pewien sposób wybija manipulatora czy szantażystę, który próbuje wywrzeć na nas presję – informuje Monika Renard-Hasik. Kiedy się popatrzy na kondycję współczesnego człowieka i jego skłonność do ulegania negatywnym wpływom nachalnych manipulatorów, przypominają się słowa starego subiekta z Lalki Bolesława Prusa, który spoglądając na nakręcone mechaniczne zabawki, mówił: „Marionetki!... Wszystko marionetki!... Zdaje im się, że robią, co chcą, a robią tylko, co im każe sprężyna, taka ślepa jak one”.

2024-01-16 12:54

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak rozpoznać egocentryka

Niedziela Ogólnopolska 32/2024, str. 62

[ TEMATY ]

manipulacja

egocentryzm

Adobe Stock

Ludzie samolubni nie zawsze od razu ujawniają swoje prawdziwe motywacje. W końcu nie byłoby to w ich interesie.

Jest wielu toksycznych ludzi, którzy myślą, że świat kręci się wokół nich i zawsze stawiają własne potrzeby na pierwszym miejscu. Takie osoby nazywamy egocentrykami. Sposób zachowania egocentryka jest powszechny wśród osób z narcystycznym zaburzeniem osobowości. Osoby egocentryczne mają trudność w budowaniu zdrowych relacji z innymi. Często wydają się sztywne lub kontrolujące, ponieważ chcą, aby wszystko było dokładnie takie, jak one tego chcą.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się rusztowania na kościół

2025-10-02 09:19

[ TEMATY ]

Etiopia

Vatican Media

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się prowizorycznego rusztowania na kościół w Etiopii. Do tragedii doszło 1 października, w trakcie nabożeństwa, a informuje o niej francuski dziennik „La Croix”, powołując się na etiopskie media.

Do zawalenia się drewnianego rusztowania w kościele w miejscowości Arerti, ok. 70 km od stolicy Addis Abeby doszło w godzinach porannych, gdy liczna grupa wiernych znajdowała się w świątyni. Zginęło co najmniej 36 osób a 200 zostało rannych, jednak, jak podkreśla szef lokalnej policji Ahmed Gebeyehu, liczba ta może wzrosnąć. Zawalone rusztowanie, służące do prowadzenia prac wykończeniowych, skonstruowane było z grubych drewnianych pali.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję