Reklama

Nauka

Alarmu jeszcze nie ma

Jesienne liczenie kozic w Tatrach pokazało, że tych chronionych i rzadkich zwierząt jest mniej niż w ubiegłym roku.

Niedziela Ogólnopolska 51/2023, str. 60-61

[ TEMATY ]

Tatry

Wojciech Dudkiewicz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Liczenie kozic to nie zabawa, lecz konieczność – zapewnia Jarosław Rabiasz z Zespołu Badań i Monitoringu Tatrzańskiego Parku Narodowego. Wymaga tego ich ochrona. Liczy się je w Tatrach – polskich i słowackich, dwa razy w roku – wiosną i jesienią. Akcje liczenia kozic są prowadzone od 1957 r., co oznacza, że jest to najstarszy monitoring przyrodniczy prowadzony przez dwa państwa równocześnie. Jesienią chodzi przede wszystkim o określenie stanu całej populacji kozic. Późną wiosną/latem ważniejsza jest liczba ogólna kozic, ale i nowo narodzonych koźląt. Wówczas dowiadujemy się także, ile kozic przetrwało trudy zimy, co nie jest dla nich łatwe.

Oczko w głowie

Kozica jest oczkiem w głowie i polskiego TPN, i słowackiego TANAP, także dlatego, że jest symbolem obu parków. A jednak w przeprowadzonym parę lat temu plebiscycie na tatrzańskie symbole zajęła dopiero trzecie miejsce – za niedźwiedziem i świstakiem. Czy kozice nam spowszedniały? To możliwe, bo są łatwo zauważalne w Tatrach, trzeba tylko wiedzieć, gdzie i kiedy mogą się pojawić.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

O tym, że kozice są w Tatrach u siebie, świadczy znalezisko fragmentu czaszki z okolic Murania, której wiek został określony na prawie 11 tys. lat. Przetrwanie kozicom zapewniła m.in. ich specyficzna budowa kończyn, umożliwiająca sprawne poruszanie się po skalistym terenie. Brzegi racic są twarde, zabezpieczają przed poślizgnięciem się na lodzie i śniegu. Z kolei ich miękka i elastyczna część środkowa przylega ściśle do gładkich skał, a fałd skóry między piętkami racic zapobiega zapadaniu się w śniegu i błocie. W Polsce poza Tatrami kozice żyją w Sudetach, jest to jednak gatunek alpejski sprowadzony w te góry przez Czechów na początku XX wieku. Niewielki kierdel kozic przeszedł przez granicę do Polski w latach 70. i zadomowił się na zboczach Śnieżnika.

W grupie i solo

Kozice widzimy na ogół w grupie. Prowadzą stadny tryb życia, przez większość roku w grupach tworzonych przez samice z potomstwem. Na czele stada – kierdla stoi doświadczona samica z młodym, tzw. licówka. Samce żyją samotnie lub w grupach kawalerskich i dołączają do stad jesienią, na czas godów. Żyją w piętrze hal i turni, niekiedy kosodrzewiny, po najwyższe tatrzańskie szczyty, na których można je zobaczyć bardzo rzadko. W górach szukają nie wrażeń estetycznych, lecz schronienia i pożywienia.

W składzie pokarmu kozicy stwierdzono ok. 120 gatunków roślin. Kozice są aktywne w ciągu dnia. Żerują we wczesnych godzinach rannych (wtedy najłatwiej je zobaczyć), potem odpoczywają i przeżuwają zjedzony pokarm. Po raz drugi żerują późnym popołudniem. W zimie krótkie dni kozice niemal w całości wykorzystują na poszukiwanie pożywienia. Ulubione miejsca ich pobytu to tereny otwarte o urozmaiconym krajobrazie – wysokogórskie dolinki, niezbyt rozległe hale sąsiadujące ze stromymi zboczami i skałkami, na które można uciec, gdy pojawi się zagrożenie. Potrafią biec po nierównym i stromym podłożu z szybkością do 50 km/h, wykonując skoki o długości do 6 m na wysokość ponad 2 m. Warto to wszystko wiedzieć, jeśli zabieramy się do liczenia tych ruchliwych zwierząt.

Dmuchanie na zimne

Reklama

Odbywające się dwa razy w roku liczenie kozic to dość skomplikowana operacja. Obszar Tatr podzielono na 130 sektorów, z czego trzydzieści pięć jest po stronie polskiej, a do całej akcji zaangażowano kilkaset osób. Zespoły rachmistrzów wyposażonych w lornetki wyruszają do konkretnych sektorów, gdzie prowadzą obserwacje. Lokalizacje zaobserwowanych kierdli zaznacza się na mapie w specjalnej aplikacji. Ocenia się także wiek i płeć osobników – o ile uda się to rozpoznać. Dopisuje się także uwagi, które ułatwią eliminację błędu podwójnego liczenia danych sztuk przez sąsiednich obserwatorów. Wszystkie dane są automatycznie zapisywane i następuje ich weryfikacja po obu stronach granicy. Po tych operacjach robi się podsumowanie, które daje ostateczny wynik liczenia.

Akcja liczenia kozic to dmuchanie na zimne. Jest nieźle, ale zawsze może być gorzej. Niebezpieczne dla tych zwierząt były presja myśliwych od XVIII wieku i nadmierne wypasanie bydła i owiec w Tatrach. Polowania prowadzone przez góralskich myśliwych doprowadziły kozice na skraj wymarcia. W 1868 r. sejm galicyjski we Lwowie zakazał łapania i sprzedawania świstaka i kozic pierwszą w świecie ustawą o ochronie gatunkowej zwierząt. Obydwie wojny światowe przyczyniły się do rozwoju kłusownictwa. Po II wojnie światowej w polskich Tatrach pozostało ok. dwudziestu sześciu osobników.

Reklama

Ochrona kozic, zapoczątkowana utworzeniem TPN i TANAP, oraz ograniczenie w Tatrach pasterstwa spowodowały w pierwszej połowie lat 60. XX wieku wzrost populacji kozic do nawet 1,1 tys. sztuk, po czym liczebność populacji kozic się ustabilizowała. Z początkiem lat 90. rozpoczął się gwałtowny spadek liczebności kozic tatrzańskich do krytycznego poziomu ok. 220 sztuk. Na szczęście w kolejnej dekadzie tendencja się odwróciła. Latem 2007 r. naliczono 548 sztuk, rok później – 770, a w 2011 r. – już 967 osobników. Podczas tegorocznej jesiennej akcji liczenia kozic w Tatrach przyrodnicy z polskiego i słowackiego parku narodowego zaobserwowali 926 kozic – 659 po stronie słowackiej Tatr, a 267 po stronie polskiej. Dla porównania: podczas liczenia jesienią 2012 r. dostrzeżono 1096 kozic, z czego 286 po stronie polskiej. Jesienią 2014 r. zaobserwowano rekordową wówczas liczbę kozic – 1389, by latem 2016 r. naliczyć 1232 kozice. Jesienią 2018 r. naliczono rekordowe w ostatnich latach 1431 kozic. O tylu sztukach w ostatnich kilku latach można było tylko pomarzyć.

Sygnały są

Latem 2019 r. zaobserwowano 950 kozic, rok później – 972, w ub.r. – 816. Jesienią 2020 r. – 983, rok później – 1095, w ub.r. – 1222. Czy wobec tych liczb naliczone teraz 926 kozic nie jest sygnałem alarmowym?

Erika Feriancová, zoolog ze słowackiego TANAP, uważa, że na podstawie zebranych danych można stwierdzić, iż stan populacji kozic jest zadowalający. – Oczywiście, wolelibyśmy, żeby kozic było powyżej tysiąca, ale mimo to nie dostrzegamy radykalnego spadku populacji – ocenia. Wyniki liczenia to tylko szacunek pokazujący tendencję. – Jeżeli z roku na rok liczba kozic wzrasta – może w jednym roku jest ich mniej, ale w następnym znów jest więcej – widzimy tendencję wzrostową, jednak od kilku lat wydaje się, że stale jest ich mniej – mówi Jarosław Rabiasz z TPN. To dla przyrodników sygnał. Pytanie, w jakim stopniu liczba kozic zmalała; czy to długotrwały proces, czy chwilowe zachwianie ilościowe. – W nowym roku będziemy chcieli uszczegółowić wiedzę na temat liczby młodych kozic, będziemy obserwować wykoty, czyli porody, żeby się dowiedzieć, czy jest mniejsza liczba urodzin, czy młode szybciej giną itd. – dodaje Rabiasz. Inaczej mówiąc: alarmu jeszcze nie ma, ale są sygnały.

2023-12-12 09:19

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wrócił jako zwycięzca

Niedziela świdnicka 36/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

wypadek

Tatry

Giewont

Archiwum prywatne

Ks. Jerzy Kozłowski w rocznicę wypadku na Giewoncie

Ks. Jerzy Kozłowski w rocznicę wypadku na Giewoncie

22 sierpnia minął rok od tragedii w Tatrach, która wstrząsnęła całą Polską. Wśród poszkodowanych był ks. Jerzy Kozłowski, wikariusz z Dzierżoniowa.

W wyniku gwałtownej burzy w rejonie Giewontu zginęło pięć osób, a ponad 150 zostało rannych.
CZYTAJ DALEJ

Loyola - tam, gdzie zaczęło się życie św. Ignacego

Niedziela w Chicago 31/2006

[ TEMATY ]

św. Ignacy Loyola

wikipedia.org

Św. Ignacy z Loyoli

Św. Ignacy z Loyoli
Dla chrześcijan miejsca urodzin świętych - osób, które znacząco wpłynęły na dzieje świata, jego kulturę czy życie duchowe, zawsze wzbudzały ogromne zainteresowanie. Zwyczaj nawiedzania tych miejsc istniał od początku chrześcijaństwa i był wyraźnym wyznaniem wiary, ale jednocześnie miał też za zadanie tę wiarę umacniać. Święci różnego formatu mieli ogromne znaczenie nie tylko dla pielgrzymów z daleka, ale i dla lokalnych społeczności. Mieszkańcy miasta nie tylko liczyli na wstawiennictwo swoich świętych, ale byli im również wdzięczni za nieśmiertelną sławę, jaką zyskiwali z tego powodu, że właśnie od nich wywodził się ten czy inny święty. Kto by na przykład słyszał o niewielkiej miejscowości Loyola, położonej w górach w kraju Basków (Hiszpania), gdyby nie przyszedł tutaj na świat i wychowywał się Ignacy, święty, założyciel zakonu jezuitów. Loyola to bardzo malowniczo położone miejsce. Ukryte jest pośród gór, niezbyt daleko od biegnącej wzdłuż brzegu hiszpańskiej części Zatoki Biskajskiej. Odnaleźć je nie jest łatwo, choćby z tego powodu, że tamtejsze kierunkowskazy zawierają podwójne nazwy miejscowości, po hiszpańsku i po baskijsku. Sanktuarium w Loyola wyrosło wokół rodzinnego domu Ignacego, a raczej małej rodzinnej fortecy. Ten kwadratowy, czterokondygnacyjny budynek to prawdziwy zabytek pochodzący aż z XIV wieku. W 1460 r. zaniedbaną i opuszczoną budowlę odbudował dziadek Świętego. W owym czasie w Hiszpanii warowne domy szlachty, takie jak w Loyoli, nie były niczym nadzwyczajnym. Trzeba bowiem pamiętać, że podobnie jak w Rzeczpospolitej szlachta stanowiła tam aż ok. 10 procent społeczeństwa - znacznie więcej niż w innych krajach europejskich. Ignacy przyszedł na świat w tym domu w 1491 r. Nadano mu na imię Inigo, które później zmienił on na obecnie znane. Dom w Loyola był nie tylko świadkiem pierwszych dni i lat życia świętego, ale również jego gruntownej duchowej przemiany, która poprowadziła go do tak głębokiego umiłowania Kościoła i oddania całego życia na służbę Ewangelii. To stąd zapoczątkował on niezwykle bogatą pielgrzymkę życia, która wiodła przez Paryż, Wenecję, Ziemię Świętą i Rzym, i zaowocowała powstaniem niezwykłego zakonu. Radykalny zwrot w życiu Ignacego nastąpił wówczas, gdy będąć już dojrzałym mężczyzną brał aktywny udział w życiu ówczesnej szlachty i możnowładców. Niestety, miało ono również mniej przyjemny element - wojowanie. Jako trzydziestoletni mężczyzna w czasie wojny z Francją otrzymał ranę, która wprawdzie nie była śmiertelna, ale unieruchomiła tego energicznego człowieka na wiele miesięcy. Szczęśliwie, rekonwalescencję mógł odbyć w swoim rodzinnym domu, w Loyoli. Tutaj przeprowadzono kolejne operacje jego okaleczonej nogi, tutaj Ignacy spędzał godziny na pobożnych lekturach (nie miał wówczas innych książek do dyspozycji), tutaj wreszcie dokonał się najważniejszy zwrot w jego życiu - postanowił oddać się służbie Bogu. Odtąd każdy krok w jego życiu prowadził, jak się wydaje w jednym kierunku - poszukiwania woli Bożej. W powstałych jakiś czas potem Ćwiczeniach duchowych Ignacy przedstawił metodę jej znalezienia, a założone niemal dwadzieścia lat po przemianie (1540) nowe zgromadzenie zakonne - Towarzystwo Jezusowe, posiało ożywczy ferment w Kościele w skali nie spotykanej bodaj od czasów św. Franciszka z Asyżu. Szczęśliwie pomimo wielu wojen i przewrotów, rodzinny dom Ignacego zachował się w doskonałym stanie. Na pierwszym piętrze można znaleźć kuchnię rodziny, a na drugim jadalnię oraz pokój, w którym urodził się Święty. W budynku umieszczono również rzeźbę Matki Bożej z Monserrat - hiszpańskiej Jasnej Góry - oraz kopię miecza, który Ignacy pozostawił w tym katalońskim sanktuarium. W pomieszczeniu, gdzie się kurował obecnie znajduje się kaplica, a w niej niezwykle sugestywna rzeźba przedstawiająca Świętego w chwili duchowej przemiany. Warownię Loyolów szczelnie otaczają budynki klasztorne, w których części urządzono muzeum. Witraże, ołtarze i inne sprzęty liturgiczne przywołują na pamięć życie św. Ignacego i osób z nim związanych. A trzeba pamiętać, że już za życia pociągnął on za sobą wiele wybitnych osób, z których kilku zostało kanonizowanych. Ich statuy - św. Franciszka Ksawerego, św. Franciszka Borgia, św. Alojzego Gonzagi i św. Stanisława Kostki znajdują się w portyku przepięknej barokowej bazyliki, która dominuje nad całym sanktuarium. Pierwotny plan tej świątyni, poświęconej w 1738 r. opracował sam Carlo Fontana. Wnętrze tego dużego kościoła, choć ciemne, imponuje grą różnobarwnych marmurów; widać również szczegółowe dopracowanie detali zwłaszcza w głównym ołtarzu. Drzwi z libańskiego cedru i kubańskiego mahoniu dopełniają kompozycję architektoniczną świątyni. W kościele nie mogło oczywiście zabraknąć słynnego motta świętego: „Ad Maiorem Dei Gloriam” - „Na większą chwałę Bożą”. Na czterech łukach świątyni umieszczono jednak tylko jego pierwsze litery - A, M, D, G. Urokowi Loyoli, zarówno duchowemu, jak i architektonicznemu, wyraźnie ulegają mieszkańcy regionu, skoro rezerwacji ślubu należy dokonywać tu na długo przed datą uroczystości. Nie ma tu jednak tłumu pielgrzymów, jak w wielu znanych sanktuariach Europy, co powoduje, że wizyta staje się prawdziwym odpoczynkiem. Pielgrzymują tu również duchowni. Przybywają by odprawić Mszę św. prymicyjną, odnowić śluby czy przeżyć rocznicę święceń lub jubileusz życia zakonnego lub tak po prostu. Planując nawiedzenie Fatimy, Lourdes czy Santiago de Compostella, lub też odpoczynek w ekskluzywnym San Sebastian, warto zadać sobie trud, by odwiedzić Loyolę. Uwaga jednak - to urocze miejsce wymusi na nas gruntowną powtórkę z dziejów. Śledząc bowiem losy św. Ignacego i jego dzieła nie w sposób nie przebiec myślą przez pół Europy i przez znaczący fragment jej historii.
CZYTAJ DALEJ

Bp Lechowicz: Powstańcy Warszawscy są dla nas przykładem, że nie wolno się godzić ze złem

2025-07-31 18:44

[ TEMATY ]

rocznica

Powstanie Warszawskie

bp Wiesław Lechowicz

PAP/Paweł Supernak

Obchody 81. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Biskup polowy Wojska Polskiego Wiesław Lechowicz przewodniczy uroczystej polowej mszy świętej

Obchody 81. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Biskup polowy Wojska Polskiego Wiesław Lechowicz przewodniczy uroczystej polowej mszy świętej

Powstańcy Warszawscy są dla nas przykładem, że nie wolno się godzić ze złem i w życiu osobistym, i w przestrzeni społecznej - powiedział podczas Mszy św. na placu Krasińskich biskup polowy Wiesław Lechowicz. Ordynariusz wojskowy przewodniczył Eucharystii sprawowanej w przeddzień 81. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Po Mszy św. rozpoczął się apel pamięci z udziałem prezydenta Andrzeja Dudy, prezydenta-elekta Karola Nawrockiego, kombatantów, parlamentarzystów i władz miasta.

Eucharystię koncelebrowali bp Rafał Markowski, biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej, bp Romuald Kamiński, ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej, bp Tadeusz Pikus, biskup senior diecezji drohiczyńskiej, kapelani Ordynariatu Polowego oraz liczne grono duchownych obydwu warszawskich diecezji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję