Reklama

Nie taki Kościół zacofany

Czy to Kościół musi dogonić społeczeństwo, czy odwrotnie?

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 35

pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koronacja nowego króla – Karola III w dniu 6 maja podczas chrześcijańskiego nabożeństwa w historycznym opactwie westminsterskim w Londynie będzie żywym przypomnieniem bliskich związków, które nadal istnieją – mimo wszelkich przeciwnych argumentów – między świeckimi i religijnymi ustanowieniami Wielkiej Brytanii i ich odpowiednikami w pięćdziesięciu sześciu krajach, z ich 2,5 mld mieszkańców należących do Wspólnoty Narodów. Podobnie jak królowa Elżbieta II, jego nieżyjąca matka, Karol odziedziczy funkcje, obowiązki i prerogatywy głowy państwa, a także funkcje i odpowiedzialności głowy lub najwyższego gubernatora Kościoła anglikańskiego. Ci, którzy postrzegają wiarę chrześcijańską jako coś, co jest związane z historią i tradycją przeciwną postępowym, myślącym przyszłościowo instytucjom świeckiego społeczeństwa, z pewnością powinni to przemyśleć jeszcze raz. Ceremonia koronacyjna pokaże, że historia i tradycja, postęp i współczesność są jednakowo i fundamentalnie obecne w obu. Chrześcijaństwo, dalekie od reprezentowania czegoś antynowoczesnego, oferuje własną, alternatywną, równoległą wersję nowoczesności. Nie pozostając w tyle za świeckim społeczeństwem, w swoich wartościach i postawach wspólnoty chrześcijańskie często są znacznie do przodu.

Może to być trudne do zrozumienia dla tych, którzy zostali wychowani (i zindoktrynowani) w dialektycznym postrzeganiu ludzkich spraw: przyszłość kontra przeszłość, nowe kontra stare, postęp kontra reakcja, dynamika kontra archaiczność. W rzeczywistości dzisiejsze chrześcijaństwo oferuje coś wyraźnie nowoczesnego: trwałe przywiązanie do ludzkiej godności, osobistej wolności, suwerenności sumienia i dobra wspólnego, co ostro kontrastuje z niestabilnością i zepsuciem zmęczonego, rozczarowanego społeczeństwa konsumpcyjnego. W wielu dziedzinach – od troski o stworzenie i ochronę klimatu po wspieranie praw biednych i rdzennych ludów – podtrzymuje także wizję lepszego, sprawiedliwszego, szczęśliwszego i bardziej zrównoważonego porządku, ładu moralnego, przeciwstawionego szkodliwemu, niszczącemu świeckiemu relatywizmowi i niepohamowanemu kapitalizmowi. I chociaż wspólnoty chrześcijańskie są często oskarżane o współudział w historycznych niesprawiedliwościach i nadużyciach (krucjaty, inkwizycja, niewolnictwo i kolonializm), i w związku z tym potępiane, to świeckie państwa i społeczeństwa były i są uwikłane w znacznie gorsze rzeczy (nazizm i stalinizm, maoizm i putinizm). Za 100 lat nowe pokolenie, już dawno „nawrócone” na tolerancyjny, ekologiczny, humanitarny sposób życia, może spojrzeć na początek XXI wieku jako na czas barbarzyństwa, w którym aborcja i eutanazja, wyzysk i rażąca nierówność były powszechnie traktowane jako norma. Jeśli tak się stanie, ci ludzie zobaczą również, że to Kościoły chrześcijańskie, a zwłaszcza Kościół katolicki, wypowiadały się przeciwko tym złym działaniom i reprezentowały prawdziwy głos nowoczesności, broniąc demokracji i praw człowieka oraz opowiadając się za lepszą przyszłością: wolności i odpowiedzialności, miłosierdzia i sprawiedliwości.

Na razie koronacja króla Karola III będzie przypominać słynną i trwałą formułę zawartą w Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes z 1965 r., podczas gdy Kościół i państwo, religijni i świeccy, autonomiczni i niezależni we własnych dziedzinach, mogą i powinni wspólnie się troszczyć „pod różnymi tytułami” o rozwój osobisty i społeczny, współpracując w służbie dobru wszystkich i uznając zarówno doczesne horyzonty ludzkości, jak i jej wieczne powołanie. Powinno to również pomóc chrześcijanom – przynajmniej w Wielkiej Brytanii – mówić z większą pewnością siebie. Jeśli Kościół czasami musi dogonić społeczeństwo, to są też chwile, kiedy społeczeństwo musi dogonić Kościół.

Autor jest korespondentem brytyjskiego tygodnika katolickiego The Tablet oraz współpracownikiem Catholic News Service w Waszyngtonie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-04-28 13:39

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie na niedzielę: "Bóg jest" historia Dr Romany

2025-09-26 08:27

[ TEMATY ]

rozważanie

ks. Marek Studenski

Znany myśliciel ze wschodu zwykł mawiać: Tygrys goni każdego z nas. Pytanie nie brzmi „czy”, ale „dokąd biegniesz?”. Ten odcinek podpowie drogę i kierunek. Spoiler: prowadzi przez dwa słowa - Bóg jest.

W tym odcinku zabieram Cię w niezwykłą podróż: od dramatycznego poszukiwania 3-letniej dziewczynki, którą ogrzał własnym ciałem wierny pies, po milczącą mądrość Ewangelii, gdzie Łazarz - „ten, któremu Bóg pomaga” - uczy nas, że miłosierdzie bywa bliżej niż sądzimy.
CZYTAJ DALEJ

Bp Stułkowski o edukacji zdrowotnej: jeśli grozi deprawacja, mówimy „nie”

2025-09-28 19:27

[ TEMATY ]

bp Szymon Stułkowski

edukacja zdrowotna

PAP/Waldemar Deska

Biskup płocki Szymon Stułkowski

Biskup płocki Szymon Stułkowski

Bp Szymon Stułkowski z diecezji płockiej w niedzielę na Jasnej Górze dziękował za podpisy pod obywatelskim projektem ustawy „Tak dla religii i etyki w szkole” i wezwał do modlitwy za dalsze prace nad projektem w komisjach. - Jak chodzi o edukację zdrowotną, jeśli grozi deprawacja dzieci i młodzieży, mówimy: nie - powiedział.

Nawiązując do odczytanych w niedzielę fragmentów Pisma Świętego, biskup podkreślił z nich wezwanie do mądrego życia. - Bóg krytykuje tych, którzy żyją lekkomyślnie - przestrzegł. - Celem ma być to mądre życie: dążenie do świętości na drodze powołania. (...) Mądre życie, to życie, które daje doświadczenie szczęścia, bo to jest pójście przez życie w oparciu o mądrość Boga, który jest źródłem mądrości - stwierdził hierarcha. Jak podkreślił, Kościół i państwo mogą wspierać mądre życie małżeńskie i rodzinne.
CZYTAJ DALEJ

Zalesie. Dom marzeń

2025-09-28 19:00

Ruch Światło-Życie Archidiecezji Lubelskiej

W kaplicy zamontowano już witraż z oazową symboliką

W kaplicy zamontowano już witraż z oazową symboliką

Ośrodek Szkoleniowo-Formacyjny Myśli Katolicko-Społecznej im. ks. Franciszka Blachnickiego w Zalesiu jest coraz bliższy ukończenia.

Oazowy dom rekolekcyjny k. Bełżyc powstaje na bazie dawnej szkoły. Jest odpowiedzią na tęsknotę członków Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Lubelskiej za własną przestrzenią do modlitwy i odpoczynku, ale też wynikiem owocnej współpracy licznych środowisk i wielu darczyńców. – W starej części budynku zakończył się już remont. W miejscu dawnych klas są m.in. pokoje gościnne z pełnym węzłem sanitarnym, które mogą pomieścić ok. 60 osób, tymczasowe sale konferencyjne, a nawet kaplica, w której znajduje się Najświętszy Sakrament – mówi z radością ks. Jerzy Krawczyk. Archidiecezjalny moderator podkreśla, że dzięki środkom, pozyskanym m.in. z archidiecezji lubelskiej, ale też zaangażowaniu wielu osób, prace w starej części szkoły są na ukończeniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję