Reklama

Niedziela Rzeszowska

Modlitwa jest jak światło

Dobiegł końca Rok Jubileuszowy z okazji 400. rocznicy śmierci św. Franciszka Salezego oraz 450. rocznicy urodzin św. Joanny Franciszki de Chantal.

Niedziela rzeszowska 3/2023, str. I

[ TEMATY ]

Franciszek Salezy

Natalia Janowiec

Uroczystościom przewodniczył bp Edward Białogłowski

Uroczystościom przewodniczył bp Edward Białogłowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

W kościele Sióstr Wizytek w Jaśle 28 grudnia bp Edward Białogłowski przewodniczył uroczystej Mszy św. zamykającej rok. W homilii biskup mówił m.in. o przykładnym i godnym naśladowania życiu św. Franciszka Salezego i św. Joanny Franciszki de Chantal. – W dzisiejszą uroczystość zostało przywołanych dwoje świadków Chrystusa: św. Franciszek Salezy i św. Joanna Franciszka de Chantal, bowiem właśnie 28 grudnia 1622 r. św. Franciszek zakończył swoje bardzo pracowite życie w Lyonie. To właśnie św. Franciszek rozpoznał w Joannie de Chantal niewiastę, która może być skutecznym świadkiem Chrystusa i dzisiaj na zakończenie Roku Jubileuszowego gromadzimy się, aby wyśpiewać hymn wdzięczności za tych świętych. Czego uczą nas ci święci dzisiaj? Przede wszystkim zarówno św. Franciszek jak i św. Joanna uczą nas modlitwy. Wiara nie ostoi się bez modlitwy. Modlitwa rozpala wiarę. Modlitwa jest jak światło, a bez światła nie można żyć. Chrześcijanin modląc się, równocześnie ma się starać coraz to lepiej poznawać Pana Boga, pozwolić, aby Go bardziej zrozumieć i pokochać, aby Mu gorliwiej służyć. Święty Franciszek został ogłoszony patronem pisarzy i dziennikarzy. Podobno w parafiach, gdzie posługiwał,nie tylko głosił kazania, ale przywoził także afisze z tekstami biblijnymi, z sentencjami ojców Kościoła i pozostawiał je w tych świątyniach, a także innych miejscach, aby uderzały w oko i wpadały w serca. Warto pomyśleć, 400 lat po jego śmierci, czy rozumiemy doniosłość pisanego słowa. Czy korzystamy z tej łaski? Dzisiaj z katolickiej prasy, książki czy programów telewizyjnych, które żywym słowem starają się docierać do umysłu i serca człowieka – powiedział hierarcha.

Święta Joanna Franciszka de Chantal urodziła się w 1572 r. w szlacheckiej rodzinie Fremyot. W wieku 19 lat poślubiła barona Krzysztofa de Chantal. Z ich małżeństwa przyszło na świat sześcioro dzieci. Po tragicznej śmierci męża w 1604 r. poddała się duchowemu kierownictwu Franciszka Salezego. Jej głęboka wiara i pobożność sprawiły, że została współzałożycielką zgromadzenia Sióstr Wizytek. Joanna zmarła 13 grudnia 1641 r. W 1751 r. została beatyfikowana, a w 1767 r. kanonizowana.

Święty Franciszek Salezy przyszedł na świat 21 sierpnia 1567 r. w Thorens-Glieres, niewielkiej miejscowości we Francji. Był biskupem i doktorem kościoła katolickiego. W 1610 r. wraz z Joanną de Chantal założył Zakon Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Franciszek zmarł 28 grudnia 1622 r. w Lyonie. W 1661 r. został beatyfikowany, a w 1665 r. kanonizowany.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-01-11 07:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Franciszek Salezy

Franciszek urodził się w Alpach Wysokich pod Thorens 21 sierpnia 1567 r. W domu otrzymał wychowanie głęboko katolickie. W roku 1573, jako sześcioletni chłopiec, Franciszek rozpoczął regularną naukę w kolegium w La Roche-sur-Foron. Studiował na różnych uniwersytetach i kierunkach. Został kapłanem w roku 1593 przy niechętnej zgodzie rodziców. Miał dar nawiązywania kontaktów z ludźmi prostymi, umiał ich przekonywać, swoje spotkania okraszał złotym humorem. Na murach i parkanach rozlepiał ulotki – zwięzłe wyjaśnienia prawd wiary. Może dlatego właśnie Kościół ogłosił św. Franciszka Salezego patronem katolickich dziennikarzy. W 1602 r. został biskupem Genewy po śmierci biskupa Graniera. Z właściwą sobie żarliwością zabrał się natychmiast do dzieła. Rozpoczął od wizytacji 450 parafii swojej diecezji, położonej po większej części w Alpach. Niestrudzenie przemawiał, spowiadał, udzielał sakramentów świętych, rozmawiał z księżmi, nawiązywał bezpośrednie kontakty z wiernymi. Wizytował także klasztory. Zreformował kapitułę katedralną. Zmarł nagle w Lyonie podczas powrotu ze spotkania z królem Francji 28 grudnia 1622 r.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś o konklawe i relacji z papieżem Leonem XIV

2025-05-13 14:00

[ TEMATY ]

konklawe

kardynał Grzegorz Ryś

Ks. Paweł Gabara

Kardynał Grzegorz Ryś, uczestnik ostatniego Konklawe, w pierwszym wywiadzie po powrocie z Rzymu opowiedział o przebiegu wyboru papieża Leona XIV, znaczeniu imienia nowego Ojca Świętego oraz priorytetach jego pontyfikatu. Wywiad został zrealizowany we współpracy redaktorów portalu Archidiecezji Łódzkiej i Niedzieli łódzkiej.

Liturgia i duchowość Konklawe „Konklawe to jedna wielka liturgia. Kardynałowie przez cały czas uczestniczą w nim w strojach chórowych, by uświadamiać sobie, że najważniejszym punktem odniesienia jest Pan Jezus” - podkreślił kardynał Ryś. Opisał moment składania przysięgi na Ewangelię: „Każdy z nas wypowiadał słowa: Biorę na świadka Jezusa Chrystusa, który mnie będzie sądził w dniu ostatecznym, że oddałem głos na tego, o którym myślę, że powinien być wybrany”. Wspomniał również o przejmującej ceremonii po wyborze papieża, gdy odczytano Ewangelię o św. Piotrze: „Gdy najstarszy kardynał diakon mówił — Ty jesteś Piotr — wszyscy mieliśmy ciarki. To doświadczenie, że słowo wypełnia się w konkretnej osobie”.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1891 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję