Reklama

Święta i uroczystości

1 stycznia

Święta Boża Rodzicielka

[ TEMATY ]

Matka Boża

www.parafia-jozef.rzeszow.opoka.org.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 428 r. patriarcha Konstantynopola Nestoriusz w kazaniu na Boże Narodzenie wystąpił przeciw coraz powszechniejszemu nazywaniu Maryi matką Boga – po grecku „Theotokos”. Twierdził bowiem, że w Jezusie istniały dwie odrębne i niezależne od siebie osoby: boska i ludzka. Jezus-Bóg nie został zrodzony z Maryi, lecz z Ojca przed wiekami, a więc Maryja nie jest matką Boga, a tylko matką człowieka – Chrystusa („Christotokos”).

Podniosły się przeciwko temu liczne sprzeciwy. Patriarcha Aleksandrii Cyryl wystosował list do cesarza i rzymskiego papieża. Reagując, papież Celestyn I pisze w tej sprawie list do Nestoriusza, a także do kapłanów w Konstantynopolu oraz do wszystkich patriarchów Wschodu. Cyryl zaś zwołuje synod w Aleksandrii, na którym potępiono błędy Nestoriusza. Dyskusje stały się gorące, gdyż Nestoriusza poparło wielu biskupów. Wreszcie cesarz zwołał w 431 r. do Efezu sobór powszechny. Ogłoszono na nim dogmat o Bożym macierzyństwie Maryi, a Nestoriusza złożono z urzędu patriarszego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zwolennicy przyznania Maryi tytułu Bożej Rodzicielki utrzymywali, że człowieczeństwo Jej Syna od samego swego poczęcia było złączone osobowym, nierozerwalnym węzłem z bóstwem jednej z Osób Trójcy Przenajświętszej. Stanowi z Nią jedność nierozdzielną. Jezus jest zarazem Bogiem i człowiekiem. Skoro więc Syn Maryi jest przedwiecznym Synem Bożym, który dopuścił do uczestnictwa w swym bóstwie nasze człowieczeństwo i zjednoczył w swej boskiej Osobie swą boską naturę z naturą ludzką, które dokonało się w Jej łonie, możemy Maryję nazywać Matką Boga-Człowieka.

Świadectwem przyznawania Maryi tego tytułu na długo przed soborem w Efezie jest modlitwa „Pod Twoją obronę, Święta Boga Rodzicielko”, która pojawiła się w Egipcie już pod koniec II wieku. Wierzono bowiem, że Maryja ze względu na swój macierzyński związek z Jezusem ma skuteczne możliwości wstawiennicze u swego boskiego Syna.

W pierwszych wiekach w dniu 1 stycznia obchodzono oktawę święta Bożego Narodzenia, a zarazem pamiątkę obrzezania i nadania Synowi Maryi imienia Jezus. Od połowy V wieku modlitwy liturgiczne dnia przyjmują charakter maryjny. Dzień rozpoczynający nowy rok staje się pierwszym świętem maryjnym w liturgii rzymskiej. Niektórzy wprowadzenie tego święta wiążą ze sprowadzeniem z Konstantynopola do bazyliki Santa Maria Antiqua na Forum Romanum kopii obrazu Matki Bożej Łukaszowego autorstwa.

Dzień Nowego Roku zachował charakter maryjny jeszcze w późnym średniowieczu i dopiero pod wpływem liturgii galijskiej oktawa Bożego Narodzenia przyjęła charakter święta Obrzezania Pańskiego i nadania Imienia Jezus. Do liturgii Kościoła łacińskiego ponownie wprowadził święto świętej Bożej Rodzicielki w 1931 r. papież Pius XI – na pamiątkę 1500. rocznicy soboru w Efezie wyznaczył je na dzień 11 października. Posoborowa reforma liturgiczna w 1969 r. podniosła je do rangi uroczystości nakazanych i przeniosła na 1 stycznia.

Oceń: +55 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matko Boża Częstochowska!

W patrujemy się w Twoją świętej Ikonę, nazwaną Hodegetrią, gdyż jej cechą jest takie usytuowanie Matki, że na lewej ręce, blisko serca, trzyma swojego Syna Jezusa, a prawą ręką wskazuje wszystkim, że do Niego trzeba zmierzać – ukazuje Jezusa jako cel naszej ziemskiej wędrówki. Jest zatem Maryja naszą Przewodniczką. Jezus w swojej lewej ręce trzyma księgę Ewangelii, prawą zaś unosi w górę w geście nauczyciela, władcy, w geście błogosławieństwa. Jezus – Dzieciątko na ramieniu Matki jest okryty czerwonym płaszczem, który oznacza męczeństwo, ale i godność królewską. Patrzy na nas wzrokiem przenikliwym, odpowiedzialnym i świadomym. Obydwie twarze łączy wyraz troskliwego zamyślenia i powagi. Wymowa Hodegetrii jest bardzo ważna zarówno w kontekście biblijnym, jak i teologicznym oraz ewangelicznego posłannictwa.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś do kleryków: poznanie Boga jest ważniejsze od tego, co możesz mówić!

2025-06-26 20:45

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Możesz być wyśmienitym kaznodzieją albo „charyzmatycznym „działaczem” w Kościele, a dzieła, które czynisz, mogą być nawet spektakularne, ale od tego, co możesz mówić i co możesz czynić, ważniejsze jest poznanie Boga – mówił kard. Ryś.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę bp. Andrzeja Przybylskiego: Uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła

2025-06-27 12:36

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Gdy Piotr i Jan wchodzili do świątyni na modlitwę o godzinie dziewiątej, wnoszono właśnie pewnego człowieka, chromego od urodzenia. Umieszczano go codziennie przy bramie świątyni, zwanej Piękną, aby wchodzących do świątyni prosił o jałmużnę. Ten, zobaczywszy Piotra i Jana, gdy mieli wejść do świątyni, prosił ich o jałmużnę. Lecz Piotr, przypatrzywszy się mu wraz z Janem, powiedział: «Spójrz na nas!» A on patrzył na nich, oczekując od nich jałmużny. «Nie mam srebra ani złota – powiedział Piotr – ale co mam, to ci daję: W imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka, chodź!» I ująwszy go za prawą rękę, podniósł go. A on natychmiast odzyskał władzę w nogach i stopach. Zerwał się i stanął na nogach, i chodził, i wszedł z nimi do świątyni, chodząc, skacząc i wielbiąc Boga. A cały lud zobaczył go chodzącego i chwalącego Boga. I rozpoznawali w nim tego człowieka, który siedział przy Pięknej Bramie świątyni, aby żebrać, i ogarnęło ich zdumienie i zachwyt z powodu tego, co go spotkało.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję