Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W rozmowie, którą – według Księgi Wyjścia – Bóg prowadzi z Mojżeszem, przedstawia się On jako „Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba” (por. Wj 3, 6). Innymi słowy: przedstawia się jako Bóg ojców ludu izraelskiego. W tym określeniu należy zauważyć trzy rzeczy.

Po pierwsze – choć w Księdze Wyjścia, w 3. rozdziale mamy opis objawienia się Boga, to tak naprawdę Bóg nie objawia się jako ktoś dotychczas nieznany. Jak zauważają uczeni, nie chodzi tutaj o to, że Bóg przedstawia się jako Ten, którego czcili Abraham, Izaak i Jakub, ale jako Ten, który opiekował się Abrahamem, Izaakiem i Jakubem, co ma potwierdzenie w Jego dziełach. Teraz Mojżesz może przypomnieć sobie te dzieła, przymierze i obietnice, które Bóg im złożył, i może na tym budować nadzieję na rychłe wyzwolenie z niewoli egipskiej. Zaufanie do Boga buduje się bowiem tam, gdzie człowiek rozważa Jego dzieła. Zdaniem wielu biblistów, to właśnie ten tytuł Boga, a nie trochę filozoficzne określenie: „Jestem, który jestem” (Wj 3, 14), mógł bardziej przemówić do Izraelitów, ponieważ odwołuje się on do ich doświadczenia, o którym pamięć przekazywana była z pokolenia na pokolenie. Oznacza to także, że Bóg jest Bogiem Mojżesza, co zresztą wyraźnie podkreśla, nazywając siebie najpierw „Bogiem twojego ojca”. W ten sposób Bóg przypomina Mojżeszowi o jego przynależności do ludu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po drugie – JHWH objawia się jako Bóg związany z konkretnym ludem (konkretną rodziną). Jest to pewna nowość (sięgająca, oczywiście, czasów Abrahama), ponieważ na starożytnym Bliskim Wschodzie panowało powszechne przekonanie, że poszczególne bóstwa rozciągają swoją władzę nad określonymi terytoriami (stąd byli np. bogowie Egiptu, Mezopotamii) bądź też nad różnego rodzaju aktywnościami (np. bogowie wegetacji, bogowie wojny). Widać to doskonale, kiedy obserwujemy konfrontację Mojżesza i Aarona z faraonem i jego mędrcami. Jest ona ukazana jako przejaw zmagania Boga JHWH z bogami Egiptu. Jeśli Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba jest Bogiem związanym z konkretnym ludem, to oznacza, że działa On wszędzie tam, gdzie ten lud się znajduje. Jest Bogiem, który towarzyszy ludowi i aktywnie działa na jego rzecz w różnych okolicznościach życia, niezależnie od kraju przebywania.

Po trzecie – w Nowym Testamencie Jezus odwoła się do tego fragmentu Księgi Wyjścia w rozmowie z saduceuszami (Łk 20, 37), przytaczając ten tytuł Boga jako argument za tym, że ci, którzy odeszli z tego świata, nadal żyją u Boga (z czego potem konsekwentnie wynikać będzie nauka o zmartwychwstaniu). Boże obietnice wynikające z przymierza sięgają dalej niż śmierć człowieka. Wykraczają poza nią, co pozwala żywić nadzieję, że wraz ze śmiercią nie wszystko się kończy. Nie kończy się Boża obecność przy człowieku.

2022-03-15 11:44

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Manipulowanie Biblią

Niedziela Ogólnopolska 23/2024, str. 14-15

[ TEMATY ]

Biblia

pl.wikipedia.org/ Jefrey Bruno, Adobe Stock

Czasami pod szyldem „uaktualnienia” albo też „hermeneutyki” odrzuca się nauki biblijne.

Wśród zdań biblijnych, które uchodzą za trudne, jest to: „Bądźcie więc roztropni jak węże, a nieskazitelni jak gołębie!” (Mt 10, 16; „nieskazitelni” tłumaczone jest czasem jako „prości”). Można odnieść wrażenie, że te dwie postawy kłócą się ze sobą, jak chytrość i naiwność. Tak jednak nie jest – można bowiem połączyć przezorność w trudnej sytuacji z czystością serca. W języku dzisiejszym można by zdanie Jezusa oddać słowami: nie dajcie się zmanipulować, ale i sami nie manipulujcie.
CZYTAJ DALEJ

Pakistan: brutalny atak na katolickich pielgrzymów

Afzal Masih, 42-letni ojciec czwórki dzieci, zginął 7 września 2025 r. w furgonetce przewożącej katolików do największego sanktuarium maryjnego w Pakistanie, położonego w pobliżu Lahauru - Mariamabadzie, a jeden z nastoletnich chrześcijan został ranny na skutek brutalnego ataku muzułmańskich fundamentalistów donosi portal Crux..

Crux cytuje wywiad dla Morning Star News, w którym jeden członków grupy katolickiej powiedział, że w furgonetce było około 12-13 osób, w tym kobiety i młode dziewczyny z rodzin pielgrzymów. Około godziny 1.30 w nocy na autostradzie do Śekhupura trzech młodych muzułmanów na dwóch motocyklach zaczęło zaczepiać i wygwizdywać kobiety. „Zablokowali nam również drogę, jadąc zygzakiem przed naszym samochodem. Afzal Masih, siedzący na przednim siedzeniu, poprosił napastników, aby przestali nękać kobiety, a muzułmanie zatrzymali samochód i wyciągnęli go na drogę, zaczęli bić go pięściami i kopać, a także zaatakowali nas, gdy próbowaliśmy ratować Afzala” - powiedział.
CZYTAJ DALEJ

Francja: wychowanie do „konsumpcji seksualnej”, czyli kontrowersyjny program edukacyjny

2025-09-11 10:19

[ TEMATY ]

Francja

rodzice

edukacja

edukacja seksualna

Adobe Stock

Wbrew zastrzeżeniom środowisk rodzinnych do francuskich szkół wprowadzony został kontrowersyjny program edukacji seksualnej. Pascale Morinière, przewodnicząca Katolickich Stowarzyszeń Rodzinnych potwierdza, że rodzice mają powody do obaw. Zachęca ich do rozmowy z własnymi dziećmi o tym, czego uczą się w szkole. Seksualność jest tam bowiem promowana jako przestrzeń wzajemnej konsumpcji, a nie spełnienia.

Morinière zauważa, że choć w programie są elementy pozytywne, to jednak ukazuje on uczniom ich seksualność nie jako drogę do spełnienia w małżeństwie, lecz jako przestrzeń wzajemnej konsumpcji, która musi być dobrowolna i zgodna z naszymi uczuciami. Zapomina się, że człowiek kieruje się również wolą i rozumem, a uczucia mogą być dobre lub złe i nie zawsze muszą służyć naszemu dobru. „Szkoła jest miejscem, które kształtuje inteligencję, „kartezjanizm” – przypomina Morinière. – Powinna wykraczać poza uczucia, a nie wykracza”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję