Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Serce związane z Lubaczowem

Rok temu, 5 września, w klinice w Krakowie w wieku 94 lat zmarł kard. Marian Jaworski. Dziś wspominamy jego osobę i związki z Lubaczowem.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 36/2021, str. IV

[ TEMATY ]

kard. Marian Jaworski

Adam Łazar

Kard. Marian Jaworski w Lubaczowie

Kard. Marian Jaworski w Lubaczowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rok temu, 8-9 września śp. kard. Marian Jaworski przybył pośmiertnie do konkatedry w Lubaczowie, by pożegnać się z wiernymi archidiecezji, której był administratorem apostolskim w latach 1984-91. Bywał w niej i później jako metropolita lwowski i po przejściu na emeryturę. Był przecież Honorowym Obywatelem Lubaczowa i Gminy Lubaczów. Jak mówił: „Moje serce związane jest z Lubaczowem”.

Gorliwy pasterz

Reklama

Po święceniach biskupich na Wawelu w czerwcu 1984 r. przybył do Lubaczowa, posłany przez papieża Jana Pawła II, by sprawować „rządy” w archidiecezji. Ingres do prokatedry był skromny. Od proboszcza ks. Bronisława Gwoździa otrzymał do niej klucze, modlił się w sanktuarium przed cudownym obrazem Najświętszej Maryi Panny Łaskawej Lwowskiej, sprawował Eucharystię, wygłosił homilię, modlił się przy grobach swoich poprzedników: bp. Jana Nowickiego i bp. Mariana Rechowicza. Biskup Jaworski olbrzymią troską otaczał budownictwo sakralne, święcił place budowy, odprawiał Msze św. i wygłaszał homilie podczas wmurowania kamieni węgielnych oraz poświęcenia zbudowanych nowych kościołów i kaplic. Dokończył dzieło wzniesienia nowej prokatedry, którą poświęcił papież Jan Paweł II w czasie wizyty 2 czerwca 1991 r. Dzięki inicjatywie i wsparciu bp. Jaworskiego zbudowano nowy gmach Wyższego Seminarium Duchownego w Lublinie. W pejzaż ziemi lubaczowskiej wpisały się nowe świątynie w Załużu, Antonikach, Młodowie, Dąbrowie, Borowej Górze, Futorach, Zabiałej, Zalesiu, Nowej Grobli, Starym Siole, Majdanie Lipowieckim, Lisich Jamach, Łukawcu, Nowym Dzikowie, Moszczanicy, Tymcach, Budomierzu, Brzezinkach, rozbudowana kaplica zdrojowa w Horyńcu, a także nowe plebanie w Nowym Bruśnie i Oleszycach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Świadek wydarzeń

Po wizycie papieża Jana Pawła II w Lubaczowie 2-3 czerwca 1991 r., z inicjatywy metropolity lwowskiego abp. Mariana Jaworskiego i ordynariusza diecezji bp. Jana Śrutwy, zbudowany został kościół – wotum wdzięczności św. Karola Boromeusza w Lubaczowie. Kardynał wiedział, że mury nie uświęcą ludzi, lecz sprawujący sakramenty i głoszący słowo Boże kapłani oraz podejmujące posługę wspólnoty zakonne. O nich troszczył się najbardziej. Dzięki niemu lubaczowska prokatedra był świadkiem wielu wydarzeń religijnych, m.in. Archidiecezjalnego Kongresu Eucharystycznego z udziałem Episkopatu Polski pod przewodnictwem Prymasa Polski kard. Józefa Glempa, Synodu Archidiecezji, rozpoczęcia procesu beatyfikacyjnego ks. Zygmunta Gorazdowskiego, intronizacji obrazu Matki Bożej Łaskawej z katedry lwowskiej, wizytacji nuncjusza apostolskiego abp. Luigi Poggi, pogrzebu śp. kard. Władysława Rubina, corocznych święceń diakonatu i kapłańskich. Zapoczątkował piesze pielgrzymki z Lubaczowa do Częstochowy. Brało w nich udział wielu wiernych, np. w 1987 r. i w latach następnych ponad 500 pątników. Wielką troską otaczał młodych, organizował rekolekcje m.in. podczas wakacji w domu oazowym w Werchracie.

Ślady na ziemi lubaczowskiej

Reklama

Za czasów posługi bp. Jaworskiego powstał Klub Inteligencji Katolickiej, który organizował corocznie Tygodnie Kultury Chrześcijańskiej. Po wieczornych Mszach św. ludzie nauki, znawcy tematyki zawartej w haśle danego roku wygłaszali referaty, prelekcje, towarzyszyły im występy zespołów wokalno-instrumentalnych, chórów, odbywały się spektakle wybitnych aktorów, wystawy malarstwa i książek religijnych. Administrator apostolski archidiecezji w Lubaczowie wspierał działalność miejscowych zespołów: chóru Canzone prowadzonego przez Andrzeja Kindrata, teatru Arka Lwowska, którego reżyserem, aktorem i dyrektorem jest ks. Józef Dudek, teatru wizji i ruchu Magapar działającego przy szkole podstawowej nr 2. Dziedzictwo kultury lwowskiej popularyzowało Muzeum Kresów w Lubaczowie. Bp Jaworski poświęcił Szlak Turystyczny im. Brata Alberta, spopularyzował pobyt jego i bł. s. Bernardyny Marii Jabłońskiej na ziemi lubaczowskiej. Spełnił życzenie nauczycieli, uczniów i rodziców szkoły podstawowej w Oleszycach, prosząc papieża Jana Pawła II, by szkoła nosiła jego imię, jako pierwsza na Podkarpaciu. Aktywnie działało duszpasterstwo kombatantów, nauczycieli, służby zdrowia. Zasługi bp. Jaworskiego dla archidiecezji i ziemi lubaczowskiej można mnożyć. Służył swoim diecezjanom całym sercem, dobrocią, życzliwością, miłością. Z jego pracowitych rąk otrzymali wiele dobra. Było to 7 „tłustych” lat dla Lubaczowa. Był ojcem i duszpasterzem. Dla każdego miał czas, każdego wysłuchał, doradził i pomógł. Oddziaływał siłą dobra. Był oszczędny dla siebie, hojny dla innych. Był człowiekiem wielkiej wiedzy, kultury, żarliwej modlitwy i wielkiego czynu. Sam będąc syntezą kultury lwowskiej i krakowskiej, promieniował nią wśród kresowego ludu. Z Lubaczowa spoglądał na Lwów, rodzinne miasto, z którego został wygnany jako kleryk. Chciał wrócić jako biskup. Po wielu latach starań udało się. Odbył z Lubaczowa kilka wizyt, które miały wpływ na decyzję Ojca Świętego Jana Pawła II o wskrzeszeniu struktur kościelnych na Ukrainie.

Z Lubaczowa do Lwowa

16 stycznia 1991 r. Ojciec Święty oficjalnie wznosił działalność hierarchii rzymskokatolickiej na Ukrainie. Biskupa Jaworskiego podniósł do godności arcybiskupa i mianował go metropolitą lwowskim. Musiał zatem pożegnać się z Lubaczowem. Uczynił to jak najlepiej umiał – zaprosił papieża Jana Pawła II do Lubaczowa i przybył do niego podczas IV pielgrzymki do Ojczyzny. Dzięki relacjom mediów o 13-tysięcznym Lubaczowie dowiedział się cały świat. To wydarzenie stało się największym w historii miasta.

Współpracownik papieży

Papież Franciszek na wieść o śmierci kard. Jaworskiego napisał: „Dziękuję Bogu za apostolską posługę tego wiernego świadka Ewangelii. Z dużym uznaniem postrzegam jego zaangażowanie akademickie jako cenionego profesora teologii, filozofii i religii na akademickich uczelniach w Warszawie, Krakowie, Lublinie, Lwowie, jako dziekana Wydziału Teologicznego i pierwszego rektora Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Św. Jan Paweł II podkreślał przy różnych okazjach jego owocną posługę kapłańską i cenny wkład w rozwój nauk katolickich”. „Dla mnie żyć to Chrystus” – to biskupie zawołanie towarzyszyło mu przez całe życie i wyznaczało sposób myślenia, wartościowania, dokonywania wyboru, podejmowania decyzji i kierunków poszukiwań w wielu dziedzinach. Był przyjacielem św. Jana Pawła II, wspierał go w trudach biskupiej i papieskiej posługi. On także udzielił umierającemu papieżowi sakramentu namaszczenia chorych. Jako filozof i teolog blisko współpracował z papieżem Benedyktem XVI. W sercach tych, którzy go znali, zapisał się jako człowiek niezwykle prawy, szczery, otwarty, a przede wszystkim miłujący Kościół.

2021-08-31 12:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Jędraszewski o śp. kard. Jaworskim: Jego wrażliwości ducha mogli doświadczać wszyscy

[ TEMATY ]

kard. Marian Jaworski

diecezja.pl

– Jestem Panu Bogu wdzięczny za jego świadectwo wiary, służby Kościołowi do końca, wielkiej pokory i ogromnej pobożności. Jego wrażliwości ducha mogli doświadczać wszyscy, którzy mieli łaskę spotkać się z nim osobiście – wspomina zmarłego w sobotę kard. Mariana Jaworskiego metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski.

- Z wielkim żalem, a jednocześnie z chrześcijańską nadzieją żegnamy śp. kard. Mariana Jaworskiego, który odszedł do wieczności. Jak mówił – to były jego ostatnie słowa – idzie do Domu Ojca. Jestem przekonany, że go tam witał św. Jan Paweł II Wielki, z którym Ksiądz Kardynał był głęboko związany od wielu lat – wspomina zmarłego w sobotę byłego metropolitę Lwowa abp Marek Jędraszewski.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Egipt: historyczny klasztor św. Katarzyny na Synaju przechodzi na własność państwa

2025-05-30 16:08

[ TEMATY ]

Egipt

św. Katarzyna

klasztor

Synaj

wikipedia/Berthold Werner

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Po 15 wiekach niezależnego istnienia prawosławny klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj, mający status autonomicznego Kościoła prawosławnego, staje się własnością państwa egipskiego. Taką decyzję wydał 28 maja sąd w Ismailiji, co oznacza w istocie skonfiskowanie przez władze państwowe ogromnego bogactwa materialnego i duchowego tego obiektu: prastarych ikon, rękopisów, starodruków, bibliotek i innych dóbr, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Klasztor św. Katarzyny powstał około 530 roku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I, choć pierwszą kaplicę wzniesiono tam na początku IV wieku na polecenie cesarzowej Heleny (zmarłej około 328-330 roku) i jest najstarszym, działającym do dzisiaj. monasterem chrześcijańskim na świecie. Znajduje się w wąskiej dolinie Wadi al-Dajr na południu Synaju w miejscu, w którym tradycja biblijna umiejscowiła krzak gorejący, z którego Bóg przemawiał do Mojżesza (Wj 3, 1-6), a w pobliżu wznosi się góra Synaj, zwana też Górą Mojżesza, gdzie miał on otrzymać od Boga tablice Dekalogu. Obiekt, otoczony wysokim na 12-15 metrów i grubym na ponad półtora metra murem obronnym, jest położony na wysokości 1570 m npm.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję