Reklama

Niedziela Kielecka

W polskiej Jerozolimie

Od wieków 15 lipca w Miechowie odbywa się jedyny w Polsce odpust jerozolimski.

Niedziela kielecka 32/2021, str. VI

[ TEMATY ]

odpust

Miechów

T.D.

Eucharystia w dniu odpustu miechowskiego

Eucharystia w dniu odpustu miechowskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Także i w tym roku przybyły na niego rzesze wiernych: pielgrzymów, ludzi nauki, kultury, a wśród nich inspiratorzy obchodów – damy i kawalerowie Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie.

Podczas Eucharystii, podczas referatów i dyskusji oraz w ramach sympozjum naukowego realizowano główny cel – łączności duchowej z Ziemią Świętą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Data (15 lipca) ma uzasadnienie historyczne, jak wyjaśnił ks. Franciszek Siarek, proboszcz w Miechowie, łączy się bowiem od wieków z duchowością i tradycją miechowskich bożogrobców.

15 lipca przypada 219. rocznica poświęcenia kościoła miechowskiego; jest to zarazem rocznica zdobycia Jerozolimy przez krzyżowców na czele z Gotfrydem z Bouillon (1099 r.) i rocznica poświęcenia bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie – bazyliki „Anastásis” (1149 r.).

Reklama

Wśród uczestników wydarzenia byli goście z różnych stron Polski, w tym księża (m.in. kanonicy miechowscy, kapłani z archidiecezji częstochowskiej, lubelskiej, przemyskiej, poznańskiej i wrocławskiej, z diecezji kieleckiej, legnickiej, tarnowskiej, kustosze sanktuariów i duchowni bożogrobcy) naukowcy, parafie związane z fundacjami bożogrobców oraz damy i kawalerowie świeckiego dzisiaj Zakonu. Wśród pielgrzymów dominowała ponad 50-osobowa grupa z parafii Marii Magdaleny w Chorzowie Starym. Udział wzięła także m.in. Agata Szuta – dyr. Instytutu Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie.

W ramach obchodów była część modlitewna z Eucharystią i Godzinkami o Bożym Grobie oraz sympozjum naukowe pt.: Z Jerozolimy do Miechowa, z Miechowa do Jerozolimy… .

Podczas sympozjum wykład Patrocinia (wezwania) w kościołach zakonu bożogrobców w Miechowie (1163 r. – 15 lipca 1802 r.) przedstawił prof. KUL dr hab. Ryszard Skrzyniarz. W swej historii, jak podkreślał, kościół miechowski nosił wezwania Bożego Grobu (od XII wieku), Najświętszej Maryi Panny, Świętego Ducha i Jakuba Młodszego. Kolejne wezwania dodawano po pożarach, odbudowach i rozbudowach kościoła, w zgodzie z konwencją panującą w Kościele powszechnym. – Poświęcenie kościoła akcentowało oddanie go w opiekę patronowi, a Grób Boży nie spełniał tego wymogu, ale skoro nie budziło ono zastrzeżeń w Ziemi Świętej, więc tym bardziej nie tu – mówił gość z Lublina (jako jedyny w Polsce swą rozprawę habilitacyjną poświęcił kanonikom Grobu Bożego). Wiek XVIII przyniósł wezwanie Grobu Bożego i Zmartwychwstania Pańskiego, gdyż konieczne okazało się umotywowanie sensu pustego grobu. Jak zauważył, wiele z tych kwestii wciąż wymaga kwerendy i umocowania naukowego.

Problematykę bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie w wybranych tekstach wspomnień z Ziemi Świętej, głównie XIX-wiecznych polskich pielgrzymów przedstawiła biblistka, prof. UKSW dr hab. Barbara Strzałkowska.

Reklama

Wskazała pewien kanon obowiązujący we wspomnieniach, nawet tych współczesnych, z podobnymi opisami podróży, pierwszego kontaktu z Ziemią Chrystusa, architektonicznymi ciekawostkami, wspominaniem stanów religijnych i in. Ziemia Święta i Jerozolima – jako docelowe miejsce pielgrzymek została przypomniana we wspomnieniach, m.in. ks. Józefa Sebastiana Pelczara, Juliusza Słowackiego, ks. Ignacego Hołowińskiego, hr. Adama Sierakowskiego, księcia Lubomirskiego, a nawet włościanina Feliksa Borunia (1890). Uzupełnieniem stała się prezentacja prywatnych zasobów prof. Strzałkowskiej, obejmujących dzieła piśmienniczo-graficzne, w tym wiele unikatów.

W bazylice miechowskiej została odprawiona uroczysta Mszę św. pod przewodnictwem ks. prał. Józefa Waśniowskiego – kawalera Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie, emerytowanego proboszcza i kustosza sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Pasierbcu k. Limanowej w diecezji tarnowskiej, obchodzącego złoty jubileusz święceń kapłańskich.

Miechów zasłynął w Polsce i Europie z kaplicy Pustego Grobu w tamtejszej bazylice, gdzie znajduje się najstarsza i najwierniejsza replika Grobu Bożego w Europie oraz z posługi bożgrobców, zwanych miechowitami.

2021-08-03 11:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co dziś wiemy o grobie Chrystusa?

Niedziela kielecka 33/2023, str. VI

[ TEMATY ]

Miechów

T.D.

Sympozjum w Miechowie zgromadziło wielu słuchaczy

Sympozjum w Miechowie zgromadziło wielu słuchaczy

Prowadzone prace rewaloryzacyjne i konserwatorskie pozwoliły na pobranie kilku małych prób skał z grobu Chrystusa i spod fundamentów świątyni Grobu Pańskiego. Co nam one mówią?

Prace badawcze stworzyły wyjątkową okazję do przeprowadzenia szczegółowych badań tych skał z wykorzystaniem najnowocześniejszych metod.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Wstąpił

2025-05-26 08:53

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

John Singleton Copley, "Wniebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org

Przypisywana Homerowi „Odyseja” powstała w VIII w. przed Chr. Łukasz pisał kilkadziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa. Homer w swoim geniuszu fabułę poematu zakuł w kształty heksametru. Ewangelista z Antiochii pisał wyszukaną nieco, aczkolwiek zrozumiałą prozą. „Odyseja” składa się z dwudziestu czterech części, dzieło Łukasza natomiast podzielone zostało na dwadzieścia cztery rozdziały. Ta ostatnia zbieżność to oczywiście zwykły przypadek. Nie wiadomo jednak, czy przypadkiem jest również i to, iż Łukaszowa Ewangelia rozpoczyna się i kończy w świątyni jerozolimskiej.

Podobnie jak wędrówka mitycznego Odyseusza rozpoczyna się i kończy na Itace. Homer sięgnął po znany później w literaturze greckiej motyw wędrówki cyklicznej. Akcja narracji rozpoczyna się w tym samym miejscu, w którym się kończy, jednak w toku narracji mają miejsce wydarzenia, które całkowicie odmieniają sytuację początkową. Pierwsza scena dzieła Łukasza to modlitwa Zachariasza w świątyni, podczas której otrzymuje on zapowiedź narodzin poprzednika Chrystusa. Ostatnia scena Ewangelii to modlitwa uczniów Chrystusa, również w świątyni, już po Jego zmartwychwstaniu: „z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni wielbiąc i błogosławiąc Boga” (Łk 24,52-53).
CZYTAJ DALEJ

Archidiecezja poznańska: Pierwsze parafie neoprezbiterów

2025-06-01 12:47

[ TEMATY ]

zmiany kapłanów

Archidiecezja poznańska

Archidiecezja Poznańska/Waldemar Wylegalski

31 maja Arcybiskup Zbigniew Zieliński udzielił w katedrze poznańskiej święceń prezbiteratu i wręczył dekrety kierujące na pierwsze parafie.

ks. Franciszek Grobelny z parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Dębnie nad Wartą – mianowany wikariuszem parafii pw. Ducha Świętego w Kościanie – 1.07.2025
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję