Reklama

Nowe kroki, czyli całe to ziomalstwo

Nasza możliwość porozumienia zależy nie tylko od języka, ale także od zawartości przekazu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Belferce bywa trudno porozumieć się z młodym pokoleniem. Wiem, bo mam za sobą i taki epizod zawodowy. Byłam więc nieco zaskoczona, gdy mój wnuk – który jest osiemnastoletnim pacholęciem – oznajmił mi, że jestem sławna wśród jego kolegów z klasy i do tego żaden z nich nie chce wierzyć, że ja to jego babcia.

A wszystko zaczęło się od strony internetowej, na której zamieszczałam teksty nadane przez radio lub gdzieś drukowane. Prowadzi ją mój najstarszy potomek, który zamówił też wizytówki, i teraz rozdajemy je wszyscy, gdzie tylko możemy. Oczywiście, wszystko funkcjonuje za darmo, wymaga tylko cennego czasu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspominam o tym nieco zdziwiona, że moje teksty, przeznaczone dla osób dorosłych, nagle znalazły się w kręgu zainteresowania młodzieży. Nigdy bym nie przypuszczała, że będą one pozytywnie odbierane przez młode pokolenie. Mówię przecież zwykle o sprawach bardzo poważnych, lubię wspominać dawne czasy w kontekście dnia dzisiejszego, odwołuję się do kodów rówieśników mojej historii. A tu nagle okazuje się, że właśnie to budzi zainteresowanie młodych.

Nurtuje mnie ostatnio problem poszczególnych grup pokoleniowych – dzielę je na trzy podstawowe: młodzi, dorośli i starzy. Najogólniej można by powiedzieć, że młodzi to buntownicy, starzy – kontemplujący, a dorośli – jedyni żyjący „w realu”, jak to się zwykło mawiać.

Reklama

Te trzy grupy przenikają się, ścierają między sobą, ale niestety, słabo ze sobą współdziałają. I tu jest pies pogrzebany.

Gdy chcę polecić coś swojego do przeczytania moim dzieciom, czyli ludziom dorosłym, oni jedynie kiwają głowami, mówiąc: „tylko rodzinę opisujesz”. Nic nowego. Jeśli moje dzieci chcą coś podpowiedzieć swym dzieciom, czyli młodym, to z kolei one uważają ich za niedzisiejszych. I tyle.

Jednym słowem – wszędzie sęki. A tu siurpryza – nagle wnuki akceptują babciną pisaninę! Coś w tym wobec tego musi być, bo przecież nie zwabiam ich nagrodami.

Przypomniało mi się w tym momencie, jak Pan Jezus powiedział, że musi mówić przypowieściami, bo inaczej ludzie by Go nie zrozumieli. Oczywiście, nie jestem tak zarozumiała, by się przyrównywać do tego stwierdzenia, ale jakaś prawda musi w tym być, że nasza możliwość porozumienia zależy nie tylko od języka, ale także od zawartości przekazu. Mogłabym przypuszczać, że piszę odpowiednio infantylnie, właśnie jak dla dzieciaków, ale przecież i w moim pokoleniu mam swoich czytelników, którzy w moich tekstach odnajdują także swoje widzenie świata.

Pozostaje więc problem: jak trafić do tych pośrodku? Jak ich oderwać, choć na moment, od warsztatów pracy, od trudu budowania świata, ponoszenia ciężarów życia, konieczności znoszenia buntów młodych i pretensji starych? Wyliczając to wszystko, nagle uświadomiłam sobie, że najtrudniej jest być dorosłym. Oni za wszystko odpowiadają – i za szkoły, i za emerytury, a do tego każdy ma do nich o wszystko pretensje.

Pozostaje mi tylko pocieszyć ich, że mają już za sobą bunty młodości, ale przed sobą – jeszcze długą i pogodną starość. Nie powinni się tak przeciążać pracą, by móc dożyć swojego czasu kontemplacji, bo warto. A on nadejdzie na pewno.

2021-05-11 13:39

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najważniejsza świątynia świata

2025-11-04 13:44

Niedziela Ogólnopolska 45/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

Liturgia Tygodnia

Rembrandt – Wypędzenie przekupniów z świątyń

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout.

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout. W czasach napiętych terminarzy czy nadużywania social mediów, które trzymają nas w napięciu, a potem pozostawiają w stanie zbliżonym do stuporu lub depresji, to normalne. Bardzo potrzebujemy „świętego spokoju”. Nie zawsze jednak jest on ideałem ewangelicznym. Jeśli chcę zachować dobrostan, nie mogę odwracać głowy od ludzkiej krzywdy, która dzieje się na moich oczach. Nie wolno mi nie reagować, nawet wzburzeniem, gdy trzeba kogoś ostrzec przed niebezpieczeństwem, obronić przed agresorem czy zaangażować się w schwytanie złoczyńcy. Nie mogę wtedy powiedzieć: „to nie moja sprawa”, „od tego są inni”albo „co mnie to obchodzi”. To tchórzostwo. Tak rozumiany „święty spokój” jest nieprawością albo tolerancją zła. Jak mógłbym przymykać oko, gdyby ktoś popychał bliźniego na drogę upadku. Czy jest godziwe nieodezwanie się przy stole – dla zachowania pozytywnych wibracji – kiedy trzeba bronić ludzkiej i Bożej prawdy? Czy milczenie w sytuacji kpiny z dobra, altruizmu czy świętości jest godne chrześcijanina? Czy kumplowskie poklepywanie po ramieniu w imię „przyjaźni”, kiedy trzeba koledze zwrócić uwagę, upomnieć go lub nawet nim wstrząsnąć, uznamy za cnotę? Nawet kłótnia może być święta! Wszak istnieje święte wzburzenie. Jan Paweł II krzyczał do nas wniebogłosy, upominając się o świętość małżeństwa i rodziny oraz o ewangeliczne wychowanie potomstwa. Współczesna tresura, nakazująca tolerancję wszystkiego, wymaga sprzeciwu, czasem nawet konieczności narażenia się grupom uważającym się za wyrocznię. Jezus powiedział: „Przyszedłem ogień rzucić na ziemię (Łk 12, 49). To też Ewangelia. Myślę, że zdrowej niezgody na niecne postępki, zwłaszcza te wykonywane pod płaszczykiem „zbożnych” czynności czy „szczytnych celów”, uczy nas dzisiaj Mistrz z Nazaretu. Primum: zauważyć ten proces czający się we mnie. Secundum: być krytycznym wobec świata. W dzisiejszej Ewangelii Zbawiciel jest naprawdę zdenerwowany, widząc, co zrobiono z domem Jego Ojca. Nie używa gładkich słów i dyplomatycznych gestów. Zagrożona jest bowiem wielka wartość. Najważniejsza świątynia świata miała za cel ukazanie Oblicza Boga prawdziwego i przygotowanie do objawiania jeszcze wspanialszej świątyni, dosłownej obecności Boga wśród ludzi – Syna Bożego. Na skutek ludzkich kalkulacji stała się ona niemal jaskinią zbójców, po łacinie: spelunca latronum. Dlatego reakcja Syna Bożego musiała być aż tak radykalna. Jezusowy gest mówi: w tym miejscu absolutnie nie o to chodzi! „Świątynia to miejsce składania ofiar miłych Bogu. Pan Jezus złożył swojemu Przedwiecznemu Ojcu ofiarę miłości z samego siebie. Ta Jego miłość, w której wytrwał nawet w godzinie największej udręki, ogarnia nas wszystkich, poprzez kolejne pokolenia i każdego poszczególnie, kto się do Niego przybliża” (o. Jacek Salij). O to chodzi w autentycznym kulcie świątynnym.
CZYTAJ DALEJ

Jak uzyskać odpust za zmarłych nie tylko od 1 do 8 listopada?

W związku z trwającym w Kościele katolickim Rokiem Jubileuszowym, odpust zupełny za zmarłych można uzyskać codziennie. Od 1 do 8 listopada jednym z warunków jest nawiedzenie cmentarza lub kościoła, a w pozostałe dni jednego z kościołów jubileuszowych.

Wbrew powszechnemu myśleniu, uzyskanie odpustu zupełnego za zmarłych nie jest ani szybkie, ani tym bardziej proste. Jednym z warunków jego uzyskania jest nie tylko bycie bez grzechu, a więc po spowiedzi, ale także bez żadnego przywiązania do grzechu.Zgodnie z nauką Kościoła katolickiego, grzech ciężki - świadome i dobrowolne złamanie Bożego prawa w materii poważnej - pozbawia komunii z Bogiem, a przez to zamyka dostęp do życia wiecznego. Popełniając grzech, człowiek zaciąga zarówno winę moralną jak i tzw. doczesną karę grzechową.
CZYTAJ DALEJ

Papież: błędy chrześcijan uniemożliwiają dostrzeżenie bogactwa tajemnicy Kościoła

2025-11-09 12:30

Vatican media

Kruchość i błędy chrześcijan uniemożliwiają dostrzeżenie bogactwa tajemnicy Kościoła - przyznał papież Leon XIV w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Anioł Pański”. Ojciec Święty odmówił ją z wiernymi zgromadzonymi na Placu św. Piotra w Watykanie.

Bracia i Siostry, dobrej niedzieli!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję