Reklama

Śląski Rembrandt w Warszawie

„Wystawa monograficzna Michaela Leopolda Willmanna to pierwsze takie przedsięwzięcie w stolicy i wyjątkowa okazja do podziwiania dzieł światowej klasy artysty okresu baroku” – piszą dla Niedzieli dyrektorzy trzech muzeów organizujących dwie ekspozycje.

Niedziela Ogólnopolska 52/2020, str. 70-71

Danuta Matłoch

Wernisaż wystawy Willmann encore. Męczeństwa apostołów

Wernisaż wystawy Willmann encore. Męczeństwa apostołów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Między 22 grudnia 2019 r. a 4 października br. w Muzeum Narodowym we Wrocławiu pokazywana była wyjątkowa wystawa poświęcona twórczości Michaela Leopolda Willmanna (1630 – 1706): Willmann. Opus magnum. Była to prezentacja najważniejszych dzieł w dorobku tego wybitnego malarza, który przeszło pół wieku żył i tworzył na terenie Śląska. Stał się przez to najbardziej rozpoznawalnym oraz wpływowym artystą baroku w naszej części Europy. Wystawę tę zobaczyło kilkadziesiąt tysięcy osób. Jej katalog stał się rarytasem wydawniczym, a liczba wydarzeń towarzyszących tej prezentacji była imponująca zarówno w swej liczebności, jak i różnorodności. Nigdy by do tego nie doszło i nie zakończyłoby się tak spektakularnie, gdyby nie wsparcie, którego temu wydarzeniu udzielili jego patroni honorowi z arcybiskupem metropolitą warszawskim kard. Kazimierzem Nyczem oraz wiceprezesem Rady Ministrów i ministrem kultury, dziedzictwa narodowego i sportu prof. Piotrem Glińskim na czele, a także przychylni temu przedsięwzięciu właściciele obrazów „śląskiego Rembrandta”. Głównymi ozdobami tej wystawy były dzieła Willmanna znajdujące się od 1952 r. w kilkunastu kościołach Warszawy.

Reklama

Czas trwania wystawy Willmann. Opus magnum to także okres epidemii oraz pierwszego lockdownu z zamknięciem muzeów włącznie. Tym bardziej byliśmy świadomi, że nie dane nam było doświadczyć pełnego nasycenia się kontaktem oraz przeżyciem tej genialnej, uduchowionej i jakże oryginalnej sztuki. Zrodził się zatem niezwykły pomysł, aby to obcowanie przedłużyć, uczynić mistrzostwo malarza śląskiego jeszcze bardziej znanym i powszechnym. Dzięki wspólnej inicjatywie trzech muzeów: Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej oraz (Mt 5, 14) Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie, jak również kolejnym dowodom życzliwości patronów honorowych, także dzięki wsparciu bp. prof. Michała Janochy i sekretarza stanu w MKiDN Jarosława Sellina oraz otwartości na ten pomysł licznych kościelnych i świeckich właścicieli dzieł „śląskiego Apellesa” – zdecydowaliśmy się podjąć wyzwanie organizacji dwóch nowych wystaw Willmannowskich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwszą jest prezentacja monumentalnych obrazów Willmanna wchodzących w skład jego imponującego cyklu malarskiego Męczeństwa apostołów, przeznaczonego pierwotnie do kościoła Opactwa Cystersów w Lubiążu. Wystawa Willmann encore (otwarta w dniach 1 grudnia 2020 – 24 stycznia 2021 r.) odbywa się w siedzibie nowego oddziału Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, czyli w dawnym Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II Fundacji Carroll-Porczyńskich. To ponowne (encore) scalenie monumentalnego cyklu malarskiego jest próbą zademonstrowania jeszcze raz i jeszcze na chwilę geniuszu Willmanna, którego – wraz z powrotem tych obrazów do licznych świątyń warszawskich – już nie będziemy mogli w ten sposób podziwiać i przeżywać. Przywrócenie w zbliżonej formie pierwotnego zamysłu prezentacji tego cyklu pozwala na wyjątkową demonstrację jego wymowy teologicznej. W dziełach tych zawierają się wielki talent ich twórcy oraz szczególne poczucie religijności i zawierzenia, które całe życie towarzyszyło poczynaniom Willmanna. Stanowią one szczególną wartość dla sztuki baroku naszej części Europy i są wyjątkowo cenną spuścizną religijną oraz artystyczną.

Reklama

W zbliżonym czasie w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej prezentujemy mniejsze dzieła „śląskiego Rembrandta”, którego słynna artystyczna wszechstronność dawała pole do demonstracji wyjątkowego talentu. Są to obrazy mniejszego formatu, rysunki i grafiki, które składają się na jedyny w swoim rodzaju jakościowy pendant do wystawy wrocławskiej. Tytuł tej warszawskiej prezentacji – Willmann. Opus minor (otwarta w dniach 21 grudnia 2020 – 14 lutego 2021 r.) staje się swoistym uwieńczeniem całego projektu wystawienniczego dedykowanego temu malarzowi. Wszystko to składa się na bogatsze, bardziej zróżnicowane i pełniejsze zaprezentowanie dorobku artysty.

Ważne, że następuje to w miejscu, w którym obecnie tak wiele dzieł Willmanna się znajduje. Mieszkańcom i gościom Warszawy należy się bliższe poznanie artysty, bez którego nie byłoby tak znamienitej sztuki śląskiego baroku. Organizatorzy i kuratorzy pragną bardzo serdecznie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tych wystaw. Tym większa nasza wdzięczność, gdyż przyszło nam pracować i tworzyć te prezentacje w niełatwych czasach.

Sztuka Willmanna pozostaje niekwestionowanym zjawiskiem artystycznym, ale dzisiaj nabiera także dodatkowego znaczenia. Ukazuje, że na przekór licznym przeciwnościom losu człowiek może znaleźć w sobie wiarę, jej głębię i siłę do tego, aby dać odpór wszelkim nieszczęściom. Sztuka ta prezentuje też często ofiarę, która czyni człowieka szlachetniejszym, świadomym tego, że nie jest samotny, że jego życie czemuś ma służyć i o czymś zaświadczać. Bardzo wierzymy w to, że te przesłania staną się naszym wspólnym doświadczeniem.

Reklama

Biskup Michał Janocha napisał w katalogu wystawy: „Willmannowskie spectaculum Dei et mundi epatuje okrucieństwem, oprawcy wykonują swoje rzemiosło z pasją (jakże dwuznaczne jest w tym kontekście słowo „pasja”), której nie łagodzą doryckie i korynckie kolumnady antycznych budowli w tle (...). Ale, rzecz zdumiewająca, na tym wzburzonym morzu gwałtu i krwi pozostały wyspy gwałtem i cierpieniem niedotknięte. To oblicza świętych męczenników, do których cały ten złowrogi żywioł rozszalałych namiętności nie ma dostępu. Te oblicza są – mówiąc po norwidowsku – wyprzedzone przez siebie same, pogrążone w kontemplacji Tego, którego nie widzą ani zaślepione nienawiścią oczy katów, ani zaślepione bezmyślną ciekawością oczy gapiów”.

Papież senior Benedykt XVI powiedział, że do współczesnego człowieka nie przemawiają już racjonalne argumenty za istnieniem Boga. Jeśli pozostają jeszcze jakieś argumenty, które mogłyby do niego dotrzeć, to można je sprowadzić do dwóch: świadectwo świętych i sztuka sakralna. W Willmannowskim cyklu spotykają się one ze sobą. Świadectwo męczenników, opowiedziane językiem wysokiej sztuki, nie przestaje po wiekach przemawiać siłą artystycznej ekspresji i religijnej żarliwości.

Pozostaje nam tylko zaprosić na warszawskie wystawy Willmanna, gdy tylko będzie to możliwe, by przekonać się o tym osobiście. Zapraszamy też na wirtualny spacer po Willmann encore pod adresem: willmann.wirtualny-mt514.pl/index.html .

Piotr Oszczanowski
dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Piotr Dmitrowicz
dyrektor Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego
Ks. Mirosław Nowak
dyrektor Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

2020-12-19 19:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

Nie musimy się martwić o to, co będziemy robić po śmierci

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 20, 27-40.

Sobota, 22 listopada. Wspomnienie św. Cecylii, dziewicy i męczennicy.
CZYTAJ DALEJ

Wiedeń: aparat fotograficzny papieża Franciszka sprzedany za 6,5 mln euro

2025-11-22 16:26

Adobe Stock

Aparat fotograficzny, zdjęcie poglądowe

Aparat fotograficzny, zdjęcie poglądowe

Aparat fotograficzny papieża Franciszka (2013-2025) zmienił właściciela za rekordową kwotę: specjalnie wyprodukowany dla zwierzchnika Kościoła katolickiego aparat Leica M-A osiągnął w sobotę na aukcji w Wiedniu cenę 6,5 miliona euro. Szacowana wartość wynosiła od 60 000 do 70 000 euro.

Licytacja w wiedeńskim hotelu Imperial podczas 47. aukcji Leitz Photographica Auction była transmitowana na żywo w internecie. Dochód z aukcji zostanie przeznaczony na cele charytatywne. Nie wiadomo, czy Franciszek sam korzystał z aparatu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję