Reklama

Ekumeniczna busola

Papieska Rada ds. Popierania Jedności Chrześcijan opublikowała liczący ok. 50 stron dokument pt. Biskup i jedność chrześcijan: vademecum ekumeniczne.

Niedziela Ogólnopolska 52/2020, str. 16

[ TEMATY ]

ekumenizm

Internet/st.graficzne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kardynał Kurt Koch, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan, stwierdził, że dokument ma być przewodnikiem, „busolą” w ekumenicznej drodze biskupa wraz z jego diecezją.

Vademecum bazuje na istniejących dokumentach Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu, ale wybiera z nich treści najbardziej praktyczne, uwzględniając przy tym najnowsze osiągnięcia ruchu ekumenicznego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dokument opisuje, jaka powinna być ekumeniczna postawa katolików (zwłaszcza biskupów), charakteryzuje ekumeniczne struktury Kościoła i sposoby jego działalności: „ekumenizm duchowy”, „dialog miłości”, „dialog prawdy” i „dialog życia”, który zawiera w sobie „ekumenizm duszpasterski”, „ekumenizm praktyczny” i „ekumenizm kulturowy”.

Reklama

Niezwykle cenne w Vademecum są zalecenia praktyczne, które w sposób prosty i konkretny przekładają wyłożoną wcześniej treść na język czynów. Wśród nich znalazły się m.in.: wyznaczenie diecezjalnego delegata (referenta) ds. ekumenizmu; powołanie diecezjalnej komisji ekumenicznej; zachęta do mianowania parafialnych asystentów ds. ekumenizmu; dzielenie się dokumentacją i zasobami ekumenicznymi przez diecezjalną stronę internetową; określenie wspólnych potrzeb duszpasterskich z osobami odpowiedzialnymi za inne wspólnoty chrześcijańskie; uczenie się na duszpasterskich inicjatywach innych wspólnot; spotykanie się z rodzinami mieszanymi wyznaniowo i wsłuchiwanie się w ich doświadczenia; zaznaczanie Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan ekumenicznie zorganizowaną modlitwą (nabożeństwem); wydawanie z osobami odpowiedzialnymi za inne wspólnoty chrześcijańskie wspólnych przesłań na uroczystości kościelne (np. Narodzenie Pańskie, Wielkanoc); zapraszanie, kiedy jest to stosowne, innych przywódców chrześcijańskich na ważne liturgiczne celebracje i wydarzenia.

Do Vademecum dołączono niezwykle użyteczny aneks, który zawiera syntetyczny opis partnerów Kościoła katolickiego w ekumenicznym dialogu międzynarodowym. Odnajdziemy tam także krótką charakterystykę najważniejszych Kościołów i organizacji chrześcijańskich, obejmującą ich historię, strukturę, a niekiedy liczebność, ich akcenty doktrynalne i duchowe oraz zaangażowanie ekumeniczne w dialogu z Kościołem katolickim (np. fazy dialogu, nazwy komisji i tytuły dokumentów).

Fragmenty Vademecum:

„Obecność katolików w mediach powinna pokazywać, że katolicy cenią swoich chrześcijańskich braci i siostry oraz są ludźmi otwartymi na słuchanie ich i uczenie się od nich” (nr 13).

„Ustanowione dawno wspólnoty monastyczne i zakonne, a także nowe wspólnoty i ruchy kościelne mogą być uprzywilejowanymi miejscami gościnności ekumenicznej, modlitwy o jedność i «wymiany darów» między chrześcijanami” (nr 23).

„Tego, co stało się w przeszłości, nie można zmienić, jednak wybór treści i sposobu wspominania przeszłości może się rzeczywiście zmieniać z upływem czasu. Przeszłość uobecnia się w upamiętnieniu” (nr 24, za luterańsko-rzymskokatolickim dokumentem Od konfliktu do komunii z okazji 500-lecia Reformacji).

Reklama

„Katolicy nie powinni czekać, aż inni chrześcijanie się do nich zbliżą, ale powinni być zawsze przygotowani do zrobienia pierwszego kroku w ich kierunku. Ta «kultura spotkania» jest wstępnym warunkiem każdego prawdziwego ekumenizmu” (nr 26).

„Jeśli rzeczywiście wierzymy w wolne i hojne działanie Ducha, ileż możemy się nauczyć od innych! Nie chodzi tylko o otrzymanie informacji o drugich, by ich lepiej poznać, ale o zebranie tego, co Duch w nich zasiał jako dar również dla nas” (nr 27, cytując papieża Franciszka).

„Doświadczenie wielu diecezji katolickich pokazuje, że ekumeniczne koncerty, festiwale sztuki sakralnej, wystawy, sympozja są ważnymi okazjami do zbliżenia między chrześcijanami. Kultura, w sensie szerokim, jawi się jako uprzywilejowane miejsce «wymiany darów»” (nr 41).

„(...) przeszkody w drodze do jedności przekraczają ludzkie siły; nie da się ich pokonać jedynie naszymi wysiłkami. Ale śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa jest decydującym zwycięstwem Boga nad grzechem i podziałem (...). Z tego powodu chrześcijanie nie mogą rozpaczać w obliczu swoich podziałów (...). Chrystus już pokonał to zło” (nr 42).

Ks. Sławomir Pawłowski, pallotyn
Kierownik Sekcji Ekumenizmu KUL, Sekretarz Rady ds. Ekumenizmu KEP

2020-12-19 19:45

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ut unum sint

O działalności ekumenicznej

Wprowadzenie
CZYTAJ DALEJ

Kiedy dym stanie się biały?

2025-05-07 11:45

[ TEMATY ]

konklawe

komin

Adobe Stock

Na kongregacjach generalnych przed konklawe ścierały się bardzo różne opinie. Jednak w Kaplicy Sykstyńskiej od dzisiaj sprawy mogą potoczyć się szybciej niż się spodziewamy. Nawet niezwykle dynamiczne konklawe z 1978 r. potrzebowało tylko ośmiu głosów, aby wybrać papieża.

Nowy papież powinien być „prawdziwym duszpasterzem” i przywódcą, który wie, jak „wyjść poza granice Kościoła katolickiego, promując dialog i budowanie relacji z innymi światami religijnymi i kulturowymi”. Takie dość banalne zdania można było znaleźć w codziennych komunikatach watykańskiego biura prasowego, które miały informować opinię publiczną o tematach poruszanych przez kardynałów na kongregacjach generalnych.
CZYTAJ DALEJ

80 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2025-05-07 22:26

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Wikipedia

80 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję