Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Na krawędzi

„Chrystos woskres”!

Niedziela szczecińsko-kamieńska 16/2019, str. VIII

[ TEMATY ]

Ukraina

©Renáta Sedmáková – stock.adobe.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tak się składa, że znaczną część tegorocznego Wielkiego Postu przeżyłem w wioskach na głębokiej ukraińskiej prowincji. To centralna i wschodnia Ukraina, obszar, który pod sowiecką władzą był ponad 70 lat. To był potworny czas, przez te ziemie przetoczyły się dwie wojny światowe, rewolucja bolszewicka i wojna domowa. Wrogie armie przechodziły przez wieś, gwałciły, niszczyły, brały żywność i rekruta. Tylko że to, choć straszne, nie było jeszcze najgorsze. Straszliwe było rozkułaczanie, to znaczy zabieranie ziemi i wywożenie do łagrów wszystkich gospodarzy, którzy potrafili gospodarować. Pozostałych zapędzono do kołchozów. Efektem tego był straszliwy głód, spowodowany celowo, by zmienić według komunistycznych zasad strukturę społeczności wiejskich. Dlaczego? Bo były za bardzo niezależne, za bardzo ukraińskie i za bardzo religijne. To było w bolszewickiej koncepcji nowego społeczeństwa nie do przyjęcia. Zatem samodzielnie myślący poszli do łagrów i najczęściej na śmierć, ukraińska kultura była niszczona (symbolicznym aktem było wymordowanie „didów”, chodzących po wioskach ślepców i żebraków, którzy byli nośnikami tej kultury – opowiada o tym wzruszający film „Prowydnyk”), cerkwie najczęściej zburzone lub zamienione na magazyny, duchowni przepędzeni. Tak żyła zmieniona wieś pół wieku, to niemal dwa pokolenia. Ludność wsi siłą rzeczy przywykła do tego, że jedynym organizatorem życia społecznego był kołchoz. Ograniczał wolność, ale dawał pracę, mieszkanie, zapewniał wyżywienie i opiekę zdrowotną, organizował edukację i życie kulturalne, wszystko na wskroś przepojone komunistyczną propagandą. W każdej wiosce obowiązkowo stał pomnik Lenina i dom kultury, najczęściej z wielką salą potrafiącą pomieścić wszystkich mieszkańców. Przy pomniku i w domu kultury realizowana była bolszewicka, świecka „liturgia”.

Niepodległa Ukraina zlikwidowała kołchozy, kołchozowa ziemia została „rozpajowana”, to znaczy podzielona na tyle działek („pai”), ilu było kołchoźników, każdy z nich stał się nowym właścicielem działki, którą albo uprawiał sam, albo wydzierżawiał (handel ziemią jest zakazany). Dzierżawcą często stawał się były dyrektor kołchozu, który wydzierżawiając znaczną cześć działek, dysponuje gospodarstwem liczącym kilka lub kilkanaście tysięcy hektarów. Te wielkie gospodarstwa pracują nowocześnie, rezygnują z mniej zyskownej hodowli zwierząt, a w efekcie większość mieszkańców wsi nie ma zatrudnienia. Pomniki Lenina zostały zwalone, domy kultury w tym kształcie mało potrzebne i ekonomicznie nieuzasadnione niszczeją. Na nowo budowane są cerkwie, tyle że mieszkańcy wsi zapomnieli po co cerkiew. W wiosce liczącej ponad tysiąc mieszkańców w największe święta – np. na Wielkanoc – przychodzi na modlitwę zaledwie kilkadziesiąt osób. Dla większości mieszkańców informacja, że Chrystus zmartwychwstał, nie jest wiadomością ważną, taką, nad którą należałoby głębiej pomyśleć. To wielkie wyzwanie dla nas, wierzących Zmartwychwstałemu i chcącym za Nim iść. Wiedzących, że Pan wzywa NAS, a nie tylko MNIE. Wiem, to nie tylko problem ukraińskiej wsi. Ale ja jestem teraz tutaj.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2019-04-16 18:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wrocław pomaga rodzinom z Ukrainy

Niedziela wrocławska 7/2015, str. 2

[ TEMATY ]

uchodźcy

Wrocław

Ukraina

www.tvn24.pl

Polacy z Donbasu w drodze do kraju przodków

Polacy z Donbasu w drodze do kraju przodków
Z objętego wojną rejonu Donbasu na Ukrainie w połowie stycznia przyjechało do Polski 178 osób polskiego pochodzenia. Wrocław przyjmie trzy rodziny uchodźców. – Miasto na pewno pomoże uchodźcom w znalezieniu mieszkania, pracy, w odnalezieniu się w nowej sytuacji i w nowym miejscu – mówi wiceprezydent miasta Wrocławia Adam Grehl. – Myślę, że Wrocław stanie na wysokości zadania i okażemy rodzinom z Ukrainy naszą życzliwość, wsparcie i pomoc w bardzo różny sposób. Na pewno te osoby będą tego bardzo potrzebować – dodaje wiceprezydent Grehl.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Piotr Doellert

2024-10-21 13:00

[ TEMATY ]

nekrolog

Zielona Góra

Karol Porwich/Niedziela

21 października 2024 r. w 74. roku życia i 47. roku kapłaństwa, zakończył swoją ziemską pielgrzymkę śp. ks. Piotr Doellert, emerytowany kapłan diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.

Śp. ks. Piotr Doellert urodził się 8 września 1951 r. w Nowej Soli. W 1972 r. rozpoczął studia w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu. 30 kwietnia 1978 r. w katedrze gorzowskiej otrzymał święcenia kapłańskie z rąk Sługi Bożego bp. Wilhelma Pluty. Jako wikariusz pracował w następujących parafiach: Stary Dwór (czerwiec – lipiec 1978), Międzyrzecz (św. Jana Chrzciciela, 1978-79), Klenica (1979-82), Gorzów Wlkp. (Niepokalanego Poczęcia NMP, 1982-84), Ołobok (1984-85), Tuplice (1985-88).
CZYTAJ DALEJ

Skarby z biblioteki augustianów

2024-10-22 13:22

[ TEMATY ]

Poaugustiański Zespół Klasztorny w Żaganiu

Krystyna Dolczewska

W ostatnią niedzielę 20 października słuchacze w zielonogórskiej konkatedrze wysłuchali dalszej części wydanych i przywróconych kulturze naszego regionu utworów z biblioteki augustianów

W ostatnią niedzielę 20 października słuchacze w zielonogórskiej  konkatedrze wysłuchali dalszej części wydanych  i przywróconych kulturze naszego regionu utworów z biblioteki augustianów

W miniony weekend w zielonogórskiej konkatedrze odbył się ostatni w tym roku, tym razem Koncert Jesienny, z cyklu Pro Musica pro Cathedra. Tego dnia słuchacze mogli wysłuchać dalszej części wydanych i przywróconych kulturze naszego regionu utworów z biblioteki augustianów.

Dwa lata temu, w październiku 2022 r., w konkatedrze pw. św. Jadwigi Śląskiej w Zielonej Górze, miał miejsce koncert utworów znalezionych w bibliotece Zakonu Kanoników Regularnych Laterańskich św. Augustyna w Żaganiu. Kasacja zakonu nastąpiła w 1810 r., a więc dzieła te nie były wykonywane od ponad 200 lat, a zatem dwa lata temu uczestnicy koncertu byli pierwszymi, którzy mieli okazję wysłuchać tych dzieł po tylu latach. Było to możliwe dzięki mrówczej pracy podjętej nad manuskryptami od 2014 r. przez prof. Jerze-go Markiewicza i jego instrumentalistów z orkiestry Cappella Viridimontana - Michała Kocota i Henryka Kasperczaka. Do roku 2022 wydano 6 tomów manuskryptów z tych, które są w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego. Część z nich została w Żaganiu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję