Reklama

Wiara

Tradycjonaliści czy wierzący rozumnie?

Zdarza się czasem słyszeć pogląd: „Tego, o czym mówisz, nie ma w Piśmie Świętym”. Owszem, ale jest w uznanej tradycji Kościoła.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Św. Łukasz zwierza się Teofilowi: „Wielu już starało się ułożyć opowiadanie o zdarzeniach, które się dokonały pośród nas, tak jak nam je przekazali ci, którzy od początku byli naocznymi świadkami i sługami słowa” (Łk 1, 1-2). Zwracają uwagę dwa słowa: „opowiadanie” i „przekazali”, wskazujące na przekaz pisemny i ustny. Albo inaczej: zapis i tradycja. Wiara Kościoła zasadza się na Piśmie Świętym i tradycji. Zdarza się czasem słyszeć pogląd: „Tego, o czym mówisz, nie ma w Piśmie Świętym”. Owszem, ale jest w uznanej tradycji Kościoła. Nawet historyczne wspólnoty protestanckie często odnoszą się do przebogatej tradycji Kościoła. Ograniczenie się jedynie do Pisma Świętego staje się niebezpieczne. Dlaczego?

Dlatego, że Nowy Testament jest wynikiem tradycji! Pierwsze pismo Nowego Testamentu (Pierwszy List do Tesaloniczan) powstało najprawdopodobniej ok. 51 r. po Chr. Apokalipsa być może ok. 110 r. po Chr. Oznacza to, że kompletny Nowy Testament pojawił się dopiero na początku II stulecia, niemal osiemdziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa. W tym czasie Ewangelia była głoszona za pomocą ustnego przekazu. Ta właśnie tradycja ustna doprowadziła do spisania ksiąg Nowego Testamentu. Czy św. Paweł, gdy głosił Dobrą Nowinę, pytał słuchaczy: „Wiecie, co jest napisane w Janie trzy szesnaście?”. Oczywiście – nie! Miał ze sobą co najwyżej grecką wersję Biblii hebrajskiej. Głosił w oparciu o Stary Testament, bo Nowy jest efektem tradycji ustnej. Kto więc chciałby odrzucić tradycję, ten – postępując konsekwentnie – musiałby odrzucić Nowy Testament, co jest oczywistym absurdem.

Co więcej, to właśnie w wyniku natchnionej tradycji zdecydowano o kanonie Nowego Testamentu. Po raz pierwszy w całości kanon został sformułowany przez św. Atanazego, a powszechnie uznano go dopiero po 389 r., po synodzie w Rzymie. Tak więc przez trzysta pięćdziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa nie istniał Nowy Testament w obecnej formie, a wiara Kościoła opierała się zasadniczo na ustnie przekazywanej tradycji. I dziś nie może być inaczej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2019-01-23 11:27

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Celebracja słowa

Niedziela legnicka 11/2021, str. I

[ TEMATY ]

Słowo Boże

Wielki Post

Monika Łukaszów/Niedziela

Społeczność Lubina ma okazję zgłębić tajemnicę słowa Bożego z pomocą bp. Zbigniewa Kiernikowskiego

Społeczność Lubina ma okazję zgłębić tajemnicę słowa Bożego z pomocą bp. Zbigniewa Kiernikowskiego

Wielki Post to szczególny czas, w którym podejmowane są różne akcje i dzieła miłosierdzia, przygotowujące do przeżycia Świąt Paschalnych.

Duszpasterze parafii św. Maksymiliana Marii Kolbego w Lubinie przygotowali dla parafian propozycję udziału w celebracjach słowa Bożego. Spotkania odbywają się w każdy czwartek Wielkiego Postu, o godz. 19. Główną ich częścią są czytania oraz Ewangelia zaczerpnięte z Liturgii Słowa najbliższej niedzieli. Każdemu z czytań towarzyszą komentarze, wyjaśniające przeczytany fragment Pisma Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Orędzia Madonny łączą Fatimę i Fontanelle di Montichiari

2024-08-02 18:00

[ TEMATY ]

Matka Boża Fatimska

objawienia

Fontanelle

Karol Porwich/wikipedia.pl

Matka Boża Fatimska i Matka Boża z Fontanelle

Matka Boża Fatimska i Matka Boża z Fontanelle

8 lipca bp Pierantonio Tremolada, biskup Brescii, wydał dekret zawierający „nihil obstat”, czyli maksymalne możliwe uznanie objawień Matki Bożej Pierinie Gilli w Fontanelle di Montichiari, w oparciu o kryteria ustanowione w nowych przepisach watykańskich dotyczące objawień. Dekret biskupa był następstwem Listu Dykasterii Nauki Wiary (DDF), podpisanego przez kardynała prefekta Fernándeza i kontrasygnowanego przez Franciszka.

Dzięki tym dokumentom Kościół uznaje pozytywność orędzi, które Maryja przekazała Pierinie, głównie podczas dwóch cykli objawień w latach czterdziestych i sześćdziesiątych XX w. Madonna przedstawiła się Pierinie jako „Róża Mistyczna”, a jej pierś zdobiły trze róże symbolizujące: modlitwę, ofiarę i pokutę, szczególnie za dusze konsekrowane (Pisaliśmy o tym historycznym wydarzeniu na stronie „Niedzieli” Historyczna decyzja Watykanu).

CZYTAJ DALEJ

Liban ma nowego błogosławionego: miłosierny pasterz i nauczyciel braterstwa

2024-08-02 20:49

PKWP

W Libanie odbyła się beatyfikacja Stefana Duwajhiego, maronickiego patriarchy Antiochii. Liturgii, w imieniu papieża, przewodniczył kard. Marcelo Semeraro, który przypomniał, że nowy błogosławiony doświadczył wielu prześladowań i trudności, mimo to do końca był miłosiernym pasterzem oddanym swojemu ludowi i Kościołowi.

Uroczystości beatyfikacyjne odbyły się w pod Bejrutem, w Bkerké, gdzie mieści się siedziba patriarchy maronickiego. Prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych przywołał w swej homilii biblijne nawiązanie do Libanu, które wybrzmiało przed Ewangelią: „Sprawiedliwy zakwitnie jak palma, rozrośnie się jak cedr na Libanie” (Ps 92,13. Wyznał, że dla niego, który przybywa z Rzymu, obraz ten ma szczególne znaczenie. „Cedr jaśnieje swym majestatem, zielonym blaskiem liści i jakością drewna. W chrześcijańskiej reinterpretacji reprezentuje wierzącego, który jest dobrze zakorzeniony w domu Bożym, którym jest Kościół, ofiaruje cień, aby ulżyć swoim braciom” - podkreślił kard. Semeraro. Zauważył, że w tej perspektywie można spoglądać na nowego błogosławionego Stefana Duwajhiego. Papieski wysłannik przypomniał, że był on patriarchą Kościoła maronickiego przez ponad 30 bardzo trudnych lat: z powodu zewnętrznych prześladowań i wewnętrznych tarć. „W ciągu tych lat, można powiedzieć, że nie zaznał ani jednego spokojnego dnia. Wielokrotnie był zmuszony od opuszczenia siedziby patriarchatu i szukania schronienia w bezpieczniejszym miejscu, bardzo często w niezwykle trudnych warunkach” - zauważył kard. Semeraro.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję