Reklama

Wielki Post na nowo odkrywany (4)

Niedziela płocka 12/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konstytucja o Liturgii Soboru Watykańskiego II Sacrosanctum Concilium i posoborowe Ogólne Normy Roku Liturgicznego i Kalendarza, a także List Okólny o Przygotowaniu i Obchodzeniu Świąt Wielkanocnych watykańskiej Kongregacji Kultu Bożego z 1988 r. wyznaczają kilka dominujących tematów w aktualnej liturgii wielkopostnej. Są nimi: pokuta, chrzest i Męka Pańska. Podobnie teksty liturgiczne poszczególnych dni Wielkiego Postu zawierają konkretne przesłanie duchowe i niejako podpowiadają określony styl życia i postępowania. Teksty liturgiczne nigdy nie moralizują, nigdy nie przymuszają, ale podają pewną propozycję, przedstawiają konkretną szansę i proponują możliwość wyboru.
Według starożytnej tradycji pokuta obejmuje: modlitwę, post i jałmużnę. "Modlitwą - mawiał Leon Wielki (+461) - utrzymuje się wiarę nieskażoną, postem niewinne życie, jałmużną ducha miłości". Pokuta implikuje nawrócenie. W Wielkim Poście nie chodzi jednak o jakieś jednorazowe ćwiczenie czy umartwienie, lecz o zainicjowanie bądź pogłębienie stałego procesu nawracania się i wewnętrznego odradzania.
Drugą ideą przewodnią Wielkiego Postu jest ponowienie misterium chrztu świętego. Choć katechumenat - poza krajami misyjnymi - w liturgii rzymskiej prawie zaniknął (nawiązaniem do niego w pewnym sensie jest współczesny neokatechumenat), to jednak liturgia wielkopostna towarzyszy chrześcijanom tak, jak niegdyś towarzyszyła katechumenom na poszczególnych stopniach wprowadzania ich w chrześcijaństwo. Widać to szczególnie w cyklu "A" niedzielnych czytań mszalnych, z którymi zharmonizowano prefacje przeznaczone odpowiednio na III, IV i V niedzielę Wielkiego Postu (Wiara Samarytanki, Oświecenie ludzi przez Chrystusa, Wskrzeszenie Łazarza).
Koniec okresu Czterdziestnicy Paschalnej jest przepojony tematem Męki Pańskiej, który - jak wspomnieliśmy poprzednio - zdominował szczególnie pobożność ludową.
Każda niedziela Wielkiego Postu posiada swoje szczególne oblicze, na które składa się własny formularz mszalny, własne czytania i - bardzo często - własna (nie jedynie okresowa) prefacja. To ostatnie stwierdzenie dotyczy pierwszej niedzieli Wielkiego Postu (prefacja Kuszenie Jezusa), drugiej niedzieli tego okresu (prefacja Przemienienie Pańskie), oraz oczywiście Niedzieli Palmowej, a w roku "A" niedziel: trzeciej, czwartej i piątej.
W sposób szczególny w liturgii rzymskiej podkreśla się połowę wielkopostnego przygotowania do Wielkanocy i czwartą niedzielę, zwaną mediana ("połowa") lub laetare, od pierwszego słowa łacińskiej antyfony mszalnej, zaczerpniętej z Księgi Proroka Izajasza: Laetare, Ierusalem... ("Raduj się, Jerozolimo..." - Iz 66,10-11). Niedziela ta była kiedyś dniem udzielania sakramentu kapłaństwa i dniem, w którym kończono post związany z modlitwami okresowymi (tzw. Dni Kwartalne). Do dziś zachowano w naszej liturgii tradycję używania w czwartą niedzielę Wielkiego Postu różowego ornatu (podobnie jak w III niedzielę Adwentu). Wzmiankowany od XVI w. zwyczaj wywodzi się od innego (znanego już w X stuleciu w liturgii papieskiej) zwyczaju błogosławienia w tym dniu złotej róży, symbolu zwycięstwa wiosny nad odchodzącą zimą.
Każde wielkie dzieło udaje się, jeśli jest odpowiednio przygotowane. Przesłaniem Wielkiego Postu jest przygotowanie do uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego, a w ostatecznej konsekwencji - do zmartwychpowstania z Chrystusem każdego z nas. U progu dorocznych uroczystości paschalnych, gdy po raz kolejny staramy się podjąć próbę wielkopostnej przemiany, razem z poetą pomyślmy:

"Jakże trudno uwierzyć, że to wrzące życie
zamieni się po latach w czarną garść popiołu.
A przecież obok życia niestrudzenie idzie
Śmierć z gwiazdą zmartwychwstania na kamiennym czole.

Więc w dni Wielkiego Postu zwróćmy w nieskończoność
swe myśli i uczucia, na tamten świat drugi,
do którego po stopniach złudzeń i nicości
schodzimy utrudzeni po ziemskiej wędrówce".

(W. Nanowski)

Garść popiołu, w którą zamieni się nasze życie i którą naznaczony jest od samego początku, od Środy Popielcowej, okres Wielkiego Postu, nie jest kresem ludzkiej egzystencji. Czeka nas przecież "gwiazda zmartwychwstania". Ona wieńczy Wielki Post, ale przede wszystkim ona może uwieńczyć naszą ziemską pielgrzymkę. Oby tak było. Wszystko zależy od nas. Popiół bywa używany do użyźniania gleby. Nie bez powodu też w teologicznej myśli starochrześcijańskich pisarzy, jak choćby św. Zenona (+ ok. 372), biskupa Werony, i w ikonografii chrześcijańskiej, na sarkofagach i malowidłach katakumbowych symbolem zmartwychwstałego Chrystusa stał się feniks, egipski ptak, który w antycznej, greckiej legendzie odradzał się z popiołu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości

2025-09-18 09:34

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości. Jezus uczy, że kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.

Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Rzecznik Episkopatu: Przekaz medialny może być przestrzenią spotkania, dialogu i pojednania

2025-09-19 11:39

[ TEMATY ]

Ks. dr Leszek Gęsiak SJ

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Leszek Gęsiak

Ks. Leszek Gęsiak

Nasze słowa powinny pomagać odbiorcom spokojnie i świadomie interpretować rzeczywistość, pobudzać do refleksji, poszukiwania prawdy i dialogu. Takie podejście sprawia, że komunikacja staje się narzędziem pokoju – powiedział rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Leszek Gęsiak SJ z okazji przypadającego 21 września Dnia Środków Społecznego Przekazu. Dzień ten w Kościele w Polsce obchodzony jest w trzecią niedzielę września.

Rzecznik KEP przyznał, że w ostatnich miesiącach, a nawet tygodniach, jesteśmy świadkami eskalacji konfliktów na różnych płaszczyznach życia politycznego i społecznego. „Pracownicy środków społecznego przekazu często wciągani są w toczące się konflikty i stają po którejś ze stron. Ale w komunikacji chodzi bardziej o bezstronność, o przedstawienie faktów i stanowiska każdej ze stron. W tym sensie przekaz medialny może być przestrzenią spotkania i dialogu” – zauważył ks. Gęsiak.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję